Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

upgrade naar 1DmkII?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 22 Nov 2009, 17:32    Post subject: upgrade naar 1DmkII?
Al een tijdje wil ik mijn 400D upgraden naar een ander toestel. Ik dacht eerst aan de 7D maar nu kan ik ook een 2e hands 1D mark II voor ong. 400eu minder kopen. Momenteel neig ik wat meer naar de 1D omdat ie volgens mij toch wat beter is. Ik ben benieuwd naar wat ik voornamelijk als verschillen ga ervaren tov de 400D. voornamelijk de beeldkwaliteit, bijv. de foto's recht uit de camera, bij de 400D ben ik daar zeer tevreden over. Houdt de 1D in dat je daar standaard meer moet bewerken om een "goed" resultaat aan over te houden? Ik wil de upgrade gaan gebruiken voor sport (en dan de 400D erbij houden voor landschap, want ik wil m'n 10-22 niet kwijt Smile)
De sportcombo wordt dan samen met de 120-300 (sigma).
Ik ben erg benieuwd naar mensen die met bovenstaande ervaring hebben of er iets over kwijt willen.

Groeten,

Andreas
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 23 Nov 2009, 13:29    Post subject:
omdat er nog weinig reacties zijn, misschien helpt dit?

1D heeft mooier beeld omdat ie grotere pixels heeft.
het nadeel - voor een vogelfotograaf - is dat je geen cropfactor hebt. Ook heb je in een 7D meer pixels over als je nog eens extra gaat croppen in het beeld. 300mm is niet heel erg lang.

Verder schijnt de 7D een heel volwassen camera te zijn, qua autofocusprestaties en snelheid.

tot zover wat algemeenheden.
Wat je voor sport het beste kunt gebruiken weet ik niet. Voor vogels in zijn algemeenheid een 7D schat ik zo in. Het mooiste is niet altijd het beste.
Back to top
Reply with quote

Andreas612

PostPosted: Mon 23 Nov 2009, 13:54    Post subject:
ik wil m'n upgrade eigenlijk alleen voor sport gebruiken (in weinig lichtsituatie's). Voor wild ga ik dan de 400D gebruiken (vanwege cropfactor). Dus wellicht dat de 1D dan een betere keus is? Ook komt er nog wellicht een 2x converter bij voor wild fotografie, op f/8 komen er dan wel goede resultaten bij (dus geen grote snelheid nodig). Maar nu gaat het dus vooral voor sport.
Back to top
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Mon 23 Nov 2009, 14:07    Post subject:
De Canon EOS 1D Mark II heeft cropfactor 1,3x omdat de CMOS 27,9 mm x 18,6 mm meet.
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 23 Nov 2009, 14:58    Post subject:
Ik zou zelf dan voor de 1DMKIIN gaan, is op een aantal punten verbeterd ten opzichte van de 1DMKII. Ik gebruik zelf naar alle tevredenheid de 1DMKIIN, is snel en goed. Enige nadeel met vogelfotografie is dat ik niet boven de ISO640 kan komen. Teveel ruis, waardoor je teveel details kwijt raakt. Voor grootwild kan je ISO 800 gebruiken zonder teveel problemen. Voor sport fotografie is het een veel gebruikte camera.
Verder heb het het over een 2x converter, met welke combinatie wil je die gaan gebruiken? De 400D met de 70-300mm?
Hou er dan wel rekening mee dat je geen autofocus hebt en dat de kwaliteit van je foto`s hard terugloopt. Beste resultaat is 2x converter met een prime lens of wat je ook wel vaak ziet met de 70-200mm f/2.8L lens. Maar ja daar hangt dan weer eeen prijskaartje aan Very Happy

Groet,
Ruud

peter wijn

PostPosted: Mon 23 Nov 2009, 15:34    Post subject:
(ik lees niet 70~300 f4,5~5,6 maar Sigma 120~300 F2,Cool
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 23 Nov 2009, 16:20    Post subject:
Valt niet mee.... lezen na een hele dag op een suf kantoor Very Happy Very Happy
Met de 120-300 2.8 geen probleem op de 1DMKII(N).

Groet,
Ruud

Andreas612

PostPosted: Mon 23 Nov 2009, 16:50    Post subject:
Ger M wrote:
De Canon EOS 1D Mark II heeft cropfactor 1,3x omdat de CMOS 27,9 mm x 18,6 mm meet.

dat weet ik, maar wat bedoelt u hiermee?

@ rudoveen, Smile geeft niet, maar de 2x wordt dus gebruikt voor wildlife met goede lichtomstandigheden, dan zou 't volgens mij geen probleem moeten worden. Voor sport gebruik ik de extender uiteraard niet. Voor sport doel ik dus vooral op de autofocus in de wat slechtere lichtsituaties, dan zou dus de 1D een betere keus zijn? ('t gaat dus nu alleen over sport, geen wildlife Very Happy)
Back to top
Reply with quote

Ger M

PostPosted: Mon 23 Nov 2009, 16:59    Post subject:
Het was een reactie op
Quote:
1D heeft mooier beeld omdat ie grotere pixels heeft.
het nadeel - voor een vogelfotograaf - is dat je geen cropfactor hebt.
Back to top
Reply with quote

Andreas612

PostPosted: Mon 23 Nov 2009, 18:50    Post subject:
oh, oke Wink
Back to top
Reply with quote

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 24 Nov 2009, 15:49    Post subject:
Ik zat stiekem ook te kijken naar een 2e hands 1Dmark2. Kan iemand mij iets meer vertellen over de beeldkwaliteit en het ruisniveau?
De oude 5D t.o.v. de 40d vond ik al een verademing. De beeldkwaliteit was echt ontzettend veel beter. Maar ja, de 5D is nu niet bepaald een snelle camera.
Het voordeel van de 1Dmark2 is dat hij slechts 8,2MP heeft (tevens het nadeel, met een cropje blijft er bijna niks meer over) je zou zeggen dat hij fenomenaal goed moet zijn. Ook al is het wat een ouder model natuurlijk.

Voor Andrea:
7D 1,6x crop
1Dmark2 1,3x crop

Dus geen crop is niet helemaal waar (Dat is de 5D met 1x) maar wel een verschil met de 7D inderdaad.
Back to top
Reply with quote

Andreas612

PostPosted: Tue 24 Nov 2009, 16:53    Post subject:
Hendrik wrote:
Voor Andreas:
7D 1,6x crop
1Dmark2 1,3x crop

Dus geen crop is niet helemaal waar (Dat is de 5D met 1x) maar wel een verschil met de 7D inderdaad.

van die crop wist ik Wink
Nog wat sites:

http://dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-Database/Compare-cameras

Moet je eens de 1DII en de 50D selecteren. Jammer dat de 7D er nog niet tussen staat.

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-1D-Mark-II-Digital-Camera-Review.aspx

http://jasonhollister.com/blog/?p=44&cpage=1#comment-22
Back to top
Reply with quote

Andreas612

PostPosted: Thu 26 Nov 2009, 15:46    Post subject:
Ben gister de 1DII wezen ophalen en ben er echt heel blij mee, valt nog mee hoe "schoon" de iso shoots zijn van bijv. 1600. Alleen jammer dat het van dat pokkeweer is, met deze omstandigheden kan ik 'm nergens testen, vogels waaien van hun takje af, sporten worden afgelast vanwege de regen Confused
Dan maar in de tussentijd nog even genieten Very Happy

Trouwens Hendrik: Aan een goede foto van de 1DMKII heb je meer dan aan die van de 400D, het beeld is echt heel scherp + je kan gemakkelijk op A3(+) printen
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Thu 26 Nov 2009, 16:04    Post subject:
Fijn dat hij goed bevalt.
Ik had het over de 40D. Echter alleen ter vergelijking, ik heb daar al 2 van namelijk. Ik wil nog wat beters. De camera die je nu hebt presteert toch weer eeen stuk minder dan de good old 5D waar ik nu toch wel wat aan gewend ben. (Met dank aan de door jou gegeven link!) Helaas is die 5D zo traag als dikke.....
Ik moet toch ook maar eens een nikon D3 proberen geloof ik. Die komt wel heel goed uit de vergelijking.
Back to top
Reply with quote

Nicojojo

PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 16:24    Post subject:
Ik zou direct de 7D boven de 1D mark II verkiezen. Waarom heb ik verdeeld over twee gebieden: kosten + handigheid & bereik + ISO.

Kosten + handigheid:
Met de 1D mark II is geen fatsoenlijke groothoek te krijgen. Bij het nemen van de 7D kan je je 400D verkopen omdat je je 10-22 kan gebruiken. 400D ong. 350 EUR waard. De 7D kost 1250 EUR. Dus de omschakeling kost 900 EUR even duur als een 1D mark II. Conclusie de 1D mark II (tweedehans, zonder garantie) optie is even duur als de 7D (nieuw, met garantie) optie. Je fotoset is op deze manier ook veel compacter. Hoef je geen twee camera's mee te slepen. Zeker de 1D is een groot en zwaar ding. De 7D heeft live view (heel handig voor macro!), full HD video functie, 3.0" 920px LCD enz, enz. De 1D een 2.0" 230px LCD, geen live view, geen videofunctie enz, enz.

Bereik + ISO:
De 1D is maar 8.2 MP op een 1.3x crop. De 7D een 18 MP met 1.6x crop. Je optisch bereik is vanwege je grotere cropfactor groter maar vooral je digitale bereik is enorm veel groter als je een 7D hebt. Je totale bereik (optisch x digitaal) is 2.7x !!! zo groot bij de 7D dan de 1D mark II. De 1D zou een 22 MP 1.3x crop moeten zijn om evenveel totale bereik te hebben als de 7D.

Voor de duidelijkheid schets is hieronder even een situatie. Je hebt een 1D mark Ii en een 7D die je gebruikt op jou siggie 120-300mm. Je ziet een vogeltje die ver weg zit en zoomt tot 300mm. Equivalent aan FF (1.0x crop) zit je met de 1D op 390mm (8.2 MP) en de 7D op 480mm (18 MP). Met de 7D kan je 54% croppen om op 8.2 MP te komen terwijl je al een 90mm optische voorsprong hebt. Conclusie een vogel die ver weg zit kan je met een 7D wel schermvullend maken maar niet met de 1D.

Qua ISO is de 1D mark II in vergelijking met de nieuwe camera een stuk slechter. Ook wel te begrijpen aangezien de techniek stamt uit 2004. Al 5 jaar oud. Als je de 1D mark II vergelijkt met de camera's uit 1999 dan hebben die wellicht grotere pixels omdat ze minder pixels hebben op hetzelfde sensoroppervlak , maar of ze op ISO gebied beter scoren?? Ik denk het niet. Ik heb de 1D mark II ook een keer gehad en ik schoot nooit boven ISO640 omdat het er anders niet uitzag. Uit de review van Juza komt naar voren dat de 7D 0.5 stop slechter is qua ISO-performance dan de uit 2007 (toen 7000 EUR) stamende 1Ds mark III. Oftewel best wel goed voor een camera waarvan de nieuwprijs 5x zo laag is.

http://www.juzaphoto.com/eng/articles/canon_7d_review.htm

Ik zou de 1D mark II en 400D (en de 18-55 en 75-300) verpatsen en het geld gebruiken voor een nieuwe 7D.
Back to top
Reply with quote

Andreas612

PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 16:50    Post subject:
Nicojojo wrote:
Ik zou direct de 7D boven de 1D mark II verkiezen. Waarom heb ik verdeeld over twee gebieden: kosten + handigheid & bereik + ISO.

Kosten + handigheid:
Met de 1D mark II is geen fatsoenlijke groothoek te krijgen. Bij het nemen van de 7D kan je je 400D verkopen omdat je je 10-22 kan gebruiken. 400D ong. 350 EUR waard. De 7D kost 1250 EUR. Dus de omschakeling kost 900 EUR even duur als een 1D mark II. Conclusie de 1D mark II (tweedehans, zonder garantie) optie is even duur als de 7D (nieuw, met garantie) optie. Je fotoset is op deze manier ook veel compacter. Hoef je geen twee camera's mee te slepen. Zeker de 1D is een groot en zwaar ding. De 7D heeft live view (heel handig voor macro!), full HD video functie, 3.0" 920px LCD enz, enz. De 1D een 2.0" 230px LCD, geen live view, geen videofunctie enz, enz.

Bereik + ISO:
De 1D is maar 8.2 MP op een 1.3x crop. De 7D een 18 MP met 1.6x crop. Je optisch bereik is vanwege je grotere cropfactor groter maar vooral je digitale bereik is enorm veel groter als je een 7D hebt. Je totale bereik (optisch x digitaal) is 2.7x !!! zo groot bij de 7D dan de 1D mark II. De 1D zou een 22 MP 1.3x crop moeten zijn om evenveel totale bereik te hebben als de 7D.

Voor de duidelijkheid schets is hieronder even een situatie. Je hebt een 1D mark Ii en een 7D die je gebruikt op jou siggie 120-300mm. Je ziet een vogeltje die ver weg zit en zoomt tot 300mm. Equivalent aan FF (1.0x crop) zit je met de 1D op 390mm (8.2 MP) en de 7D op 480mm (18 MP). Met de 7D kan je 54% croppen om op 8.2 MP te komen terwijl je al een 90mm optische voorsprong hebt. Conclusie een vogel die ver weg zit kan je met een 7D wel schermvullend maken maar niet met de 1D.

Qua ISO is de 1D mark II in vergelijking met de nieuwe camera een stuk slechter. Ook wel te begrijpen aangezien de techniek stamt uit 2004. Al 5 jaar oud. Als je de 1D mark II vergelijkt met de camera's uit 1999 dan hebben die wellicht grotere pixels omdat ze minder pixels hebben op hetzelfde sensoroppervlak , maar of ze op ISO gebied beter scoren?? Ik denk het niet. Ik heb de 1D mark II ook een keer gehad en ik schoot nooit boven ISO640 omdat het er anders niet uitzag. Uit de review van Juza komt naar voren dat de 7D 0.5 stop slechter is qua ISO-performance dan de uit 2007 (toen 7000 EUR) stamende 1Ds mark III. Oftewel best wel goed voor een camera waarvan de nieuwprijs 5x zo laag is.

Ik zou de 1D mark II en 400D (en de 18-55 en 75-300) verpatsen en het geld gebruiken voor een nieuwe 7D.

sorry, ik moest even lachen

kweenie of je al ISO tests heb gezien van de 7D, ja, tot 6400 ruisvrij bij goed daglicht, bij goed daglicht heb ik geen 6400 nodig. Menig iemand is er overeens dat je bij de 7D beter niet verder kan gaan dan 1600. Ik heb afgelopen weken ermee getest. M'n 1DII presteert super op 1600. 3200 is nog goed bruikbaar. Bovendien hecht ik geen waarde aan m'n lcd, aangezien ik het thuis toch allemaal terugkijk op een veel groter scherm. Liveview heeft beperkte AF...., de groote/gewicht van de 1D vind ik alleen maar een dikke +. Ik koop toch een fototoestel? wat moet ik dan met een videofunctie?
Ik heb 'm trouwens met 6 maanden garantie erbij. (+ extra accu)
Ik snap wel je punt qua brandpuntsafstand, maar ik heb die 1D er vooral bij genomen voor de sport, en daar is ie perfect voor. En in low-light situaties weet ik zeker dat de AF van de 1D het wint. Voor meer millimeters plak ik er wel een 2x tussen. Dan zit ik op 780mm = ong. 500mm op 1.6x = genoeg.
Dus ik houdt m'n 1D gewoon want ik ben er helemaal weg van. De 400D houdt ik erbij voor landschap ('k wil m'n 10-22 niet weg). Voor landschap heb ik geen snelle camera nodig dus de 400D voldoet prima.

Edit: voor m'n 400D krijg ik geen 325 euro meer, eerder iets van 180.

Vrienelijke groet,

Andreas
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 17:30    Post subject:
Nicojojo wrote:

Bereik + ISO:

Ik snap welke kant je op wilt maar het klopt niet helemaal.
Dit hele verhaal heeft natuurlijk niks met optisch bereik te maken. Je aantal mm's blijft ten alle tijde hetzelfde, wat voor camera je ook pakt. Een cropcamera heeft alleen de randen weggesneden van een fullframe foto. In verhouding lijkt het onderwerp dan groter. In feite is de beeldhoek veranderd.
Maar goed, je onderwerp lijkt dus groter, laten we verder gaan.
Als we gaan rekenen met pixels/cm2 dan zou die mark2 inderdaad 22,2 MP moeten zijn. Dan had je dezelfde pixeldichtheid.

Nicojojo wrote:

Dit verhaal zit mij meer dwars. Eerst even muggenziften, je zit niet op 390mm of 480mm. De beeldhoek is het zelfde geworden alsof je een 390mm of 480mm zou plaatsen op fullframe. Je mist dus randen van je foto. Je lens is niet vergroot in bereik.
Nu hetgene wat echt belangrijk is.
Wat jij doet is kijken naar het feit hoeveel MP er over blijven. Weinig boeiend. In ieder geval niet zoveel als de kwaliteit van die MP. Want daar draait het om. Leuk dat je heel ver kunt croppen met je 7D totdat je hetzelfde aantal MP hebt als de mark2. Je kwaliteit van de foto is ondertussen al lang naar de filistijnen. Een 2,7x groter bereik haal je op papier. In de praktijk haal je dit bij lange na niet. De kwaliteit van de mark2 is al beter dan die van de 7D!
Maar wel leuk bedacht dat je heel ver kunt inzoomen om 8,2MP over te houden.

8,2MP is misschien weinig vandaag de dag. Maar als die nu verdomd goed zijn heb ik dat liever dan xxx MP op een mindere of slechte kwaliteit.
Wel is het natuurlijk zo dat mocht je willen croppen, er weinig MP overblijven van de mark2. Ook al heb je voor privégebruik zeer waarschijnlijk toch wel genoeg aan het aantal MP.
Back to top
Reply with quote

Nicojojo

PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 18:19    Post subject:
Andreas612 wrote:
Nicojojo wrote:

Kosten + handigheid:

Bereik + ISO:

sorry, ik moest even lachen

kweenie of je al ISO tests heb gezien van de 7D, ja, tot 6400 ruisvrij bij goed daglicht, bij goed daglicht heb ik geen 6400 nodig. Menig iemand is er overeens dat je bij de 7D beter niet verder kan gaan dan 1600. Ik heb afgelopen weken ermee getest. M'n 1DII presteert super op 1600. 3200 is nog goed bruikbaar. Bovendien hecht ik geen waarde aan m'n lcd, aangezien ik het thuis toch allemaal terugkijk op een veel groter scherm. Liveview heeft beperkte AF...., de groote/gewicht van de 1D vind ik alleen maar een dikke +. Ik koop toch een fototoestel? wat moet ik dan met een videofunctie?
Ik heb 'm trouwens met 6 maanden garantie erbij. (+ extra accu)
Ik snap wel je punt qua brandpuntsafstand, maar ik heb die 1D er vooral bij genomen voor de sport, en daar is ie perfect voor. En in low-light situaties weet ik zeker dat de AF van de 1D het wint. Voor meer millimeters plak ik er wel een 2x tussen. Dan zit ik op 780mm = ong. 500mm op 1.6x = genoeg.
Dus ik houdt m'n 1D gewoon want ik ben er helemaal weg van. De 400D houdt ik erbij voor landschap ('k wil m'n 10-22 niet weg). Voor landschap heb ik geen snelle camera nodig dus de 400D voldoet prima.

Edit: voor m'n 400D krijg ik geen 325 euro meer, eerder iets van 180.

Vrienelijke groet,

Andreas

ik ben blij dat ik je aan het lachen heb kunnen maken. K heb de ISO tests van Juza gezien de link had ik erbij gestopt. Ja verder bevat je verhaal niet zo veel interessants. Voornamelijk slappe weerleggingen van mijn standpunten. Maargoed k probeerde je alleen te helpen door jou van denkmateriaal vanuit mijn perspectief te voorzien.

P.S. 350 eu is inderdaad wat hoog. maar 180 lijkt me wat laag Smile
Back to top
Reply with quote

Nicojojo

PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 18:23    Post subject:
Hendrik wrote:
Nicojojo wrote:

Ik snap welke kant je op wilt maar het klopt niet helemaal.
Dit hele verhaal heeft natuurlijk niks met optisch bereik te maken. Je aantal mm's blijft ten alle tijde hetzelfde, wat voor camera je ook pakt. Een cropcamera heeft alleen de randen weggesneden van een fullframe foto. In verhouding lijkt het onderwerp dan groter. In feite is de beeldhoek veranderd.
Maar goed, je onderwerp lijkt dus groter, laten we verder gaan.
Als we gaan rekenen met pixels/cm2 dan zou die mark2 inderdaad 22,2 MP moeten zijn. Dan had je dezelfde pixeldichtheid.

Nicojojo wrote:

Dit verhaal zit mij meer dwars. Eerst even muggenziften, je zit niet op 390mm of 480mm. De beeldhoek is het zelfde geworden alsof je een 390mm of 480mm zou plaatsen op fullframe. Je mist dus randen van je foto. Je lens is niet vergroot in bereik.
Nu hetgene wat echt belangrijk is.
Wat jij doet is kijken naar het feit hoeveel MP er over blijven. Weinig boeiend. In ieder geval niet zoveel als de kwaliteit van die MP. Want daar draait het om. Leuk dat je heel ver kunt croppen met je 7D totdat je hetzelfde aantal MP hebt als de mark2. Je kwaliteit van de foto is ondertussen al lang naar de filistijnen. Een 2,7x groter bereik haal je op papier. In de praktijk haal je dit bij lange na niet. De kwaliteit van de mark2 is al beter dan die van de 7D!
Maar wel leuk bedacht dat je heel ver kunt inzoomen om 8,2MP over te houden.

8,2MP is misschien weinig vandaag de dag. Maar als die nu verdomd goed zijn heb ik dat liever dan xxx MP op een mindere of slechte kwaliteit.
Wel is het natuurlijk zo dat mocht je willen croppen, er weinig MP overblijven van de mark2. Ook al heb je voor privégebruik zeer waarschijnlijk toch wel genoeg aan het aantal MP.

Inderdaad je hebt helemaal gelijk. Aantal mm wordt niet verhoogd maar je beeldhoek wordt dunner. Wat wel betekent dat je onderwerp met een 1.6x crop groter op je foto staat dan op een 1.0x crop?

Daar heb je zeker een punt. Kwaliteit van een 1D mark II 8.2 MP plaatje zal waarschijnlijk van betere kwaliteit zijn dan een 7D tot 8.2 MP gecropte plaatje.
Back to top
Reply with quote

Sjouke

PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 18:34    Post subject: Eos 1D
Ik heb ook nog even eenvraagje. Hoe staan jullie tegenover de Eos 1D (geen mark II, of III) maar de allereerste uitvoering.
Kan deze nl aanschaffen voor een redelijke prijs. Ik heb wat specificaties bekeken en het enige nadeel wat ik kan verzinnen zijn de hoeveelheid pixels van de sensor, slecht 4,5 mp.
Heeft iemand ervaring met dit toestel en kan deze hier een advies over geven.

Sjouke.
Back to top
Reply with quote

Nicojojo

PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 18:47    Post subject:
Waarschijnlijk 4 a 5 honderd voor een 1D mark I?. Ik zou van dat bedrag een 40D kopen.
Back to top
Reply with quote

Andreas612

PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 19:40    Post subject:
@Nicojojo: 80% van de opties die 7D extra heeft, hecht ik geen waarde aan, da's dus persoonlijk, daarom was ik het er dus niet mee eens (scherm, live view, video etc.) En qua prestaties doet de 1D zeker niet onder voor de 7D vandaar dat ik dus bij m'n 1D blijf.
De 400D wordt veel aangeboden voor rond de 225/250 euro. Ze moeten er zelf ook nog wat aan verdienen: kom je toch rond de 180 uit. Misschien nog wel minder.

@ Sjouke, je zou beter kunnen doorsparen voor de mark II, kost wat meer, maar dan heb je ook wat meer. Hier trouwens nog een discussie over precies hetzelfde onderwerp:

http://forum.belgiumdigital.com/f9/nu-nog-1d-kopen-help-262226.html

Groeten Andreas
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Wed 09 Dec 2009, 8:51    Post subject:
Nicojojo wrote:

Inderdaad je hebt helemaal gelijk. Aantal mm wordt niet verhoogd maar je beeldhoek wordt dunner. Wat wel betekent dat je onderwerp met een 1.6x crop groter op je foto staat dan op een 1.0x crop?

Yes, een foto uit een cropcamera heeft weggesneden randen. Je mist dus meer omgeving en je onderwerp staat beeldvullender in beeld.
Om het zelfde beeld te krijgen met een fullframe zou je in photoshop zelf de foto moeten croppen.
Afhankelijk van de kwaliteit van die fullframe en de gebruikte instellingen zou het beeld dan best nog wel beter kunnen zijn dan het ongecropte origineel uit de cropcamera.
Voorbeeld
Iso 1600, slecht licht. 50D versus 5Dmark2
Als je het bestand uit de 5D gaat croppen todat je vogel net zo groot in beeld staat als met de 50D, is toch je plaatje uit de 5D beter.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum