Gender: Male Age: 58 Joined: 07 Dec 2009 Posts: 29 Location: Den Horn (Groningen)
Posted: Sun 13 Dec 2009, 21:00 Post subject: Startende vogelfotograaf
Ik heb voorzichtig de stap gemaakt naar de vogelfotografie en ben eigenlijk op zoek naar wat tips, allereerst zal ik even opsommen wat ik gekocht heb en wil graag van jullie weten of ik hiermee een juiste aankoop heb gedaan.
Body Nikon D200
Lens Sigma Apo 80-400
Monfrotto statief
Ik wil er nog een 1.4 converter bij aanschaffen.
Nu heb ik wat foto's gemaakt en als ik ze zelf bekijk vind ik ze wat wazig, ik heb ook het idee dat de autofocus niet echt scherp stelt,
Dit ligt ongetwijfeld aan mij, maar ik weet niet wat ik dan verkeerd doe ?
Is er misschien iemand die ik evt wat fotos mag sturen voor advies ?
Groeten Don.
Last edited by Don van Rijswijk on Sun 13 Dec 2009, 21:19; edited 1 time in total
Gender: Male Age: 58 Joined: 07 Dec 2009 Posts: 29 Location: Den Horn (Groningen)
Posted: Sun 13 Dec 2009, 21:09 Post subject:
Thanx Arjen, Ik zal er nog eens een plaatsen, er staat er trouwens ook al een in.
Je bent trouwens bijna een buurman van me, Haren en Groningen das niks hahahaha....
Gender: Male Age: 55 Joined: 13 Aug 2004 Posts: 406 Location: Enschede
Posted: Sun 13 Dec 2009, 22:45 Post subject:
Hallo Don,
Je hebt een erg leuke tak van fotografie gekozen, maar zeker niet de makkelijkste.
Ik heb bij de twee foto's in je PA een reactie geplaatst.
Veel plezier hier op BP, je kunt hier erg veel van elkaar opsteken.
groeten Art _________________ http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Manfrotto Monopod(s) | Benro tripod
Gender: Male Age: 68 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Wed 16 Dec 2009, 19:33 Post subject:
Hallo Don
Ik heb goed nieuws voor je, maar ook slecht nieuws:
Het goede nieuws: Fotograferen met een lange lens is een vak. Ik doe het nu ongeveer drie jaar, en begin het nu een beetje onder de knie te krijgen. Toch heb ik nog steeds veel missers, en ik denk dat dit met de meeste fotografen wel het geval zal zijn. Het kan dus zijn dat je nog een beetje moet oefenen.
Het slechte nieuws: Ik heb nog nooit ergens iets positiefs over de Sigma 80-400 lens gehoord ! Gebruik er zeker GEEN converter op !
Kijk eens of je misschien kunt upgraden naar een Nikon 300mm f4 AF-D. deze zijn gebruikt te koop voor rond €400. Het is een super lens! Nadeel is dat je er geen Nikon converter op kunt gebruiken als je AF wilt hebben. Eventueel kun je er een Kenko 1.4 converter op zetten, maar ik ben niet kapot van de kwaliteit. Beter nog als je een Nikon 300 f4 AF-S versie op de kop kunt tikken. ( ongeveer € 800 , tweedehands ). Bij deze lens werkt je AF wel als je Nikon converters gebrukt. Deze lens, al dan niet met 1.4 of 1.7 converter geeft je echt professionele resultaten.
Dit klinkt misschien wat negatief, maar zo is het niet bedoeld. Het zijn gewoon de problemen waar we allemaal mee geworsteld hebben.
Gender: Male Age: 44 Joined: 30 May 2005 Posts: 536 Location: sexbierum
Posted: Sat 19 Dec 2009, 18:23 Post subject:
De 300 F4 is echt een prachtige lens. Met een 1,4x TC heb je voor betrekkelijk weinig 420mm te pakken en een zeer acceptabele beeldkwaliteit.
Over de kenko TC. Er zijn 2 soorten, je moet de duurdere pro versie hebben. Als je die pakt zit je goed. Er is zelfs een test te vinden waar hij er beter uitkomt dan de canon 1,4x type 1.
Suc6 met je keuze. _________________ De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
Gender: Male Age: 49 Joined: 23 Oct 2009 Posts: 271 Location: Zoetermeer
Posted: Sat 19 Dec 2009, 23:18 Post subject:
Alle platen die ik hier de laatste 2 maanden heb gepost zijn met de 300 AF-S + TC17 gemaakt.
Dan heb je een beetje beeld wat de combi wel en niet kan. _________________ Nikon D7200 met glas van 12mm tot 300mm + 1.4 converter
Gender: Male Age: 68 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Sun 20 Dec 2009, 13:13 Post subject:
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het met Nikon converters anders gesteld is.
Ik had de Kenko 1.4 pro versie, maar was nooit echt tevreden. Croppen leverde een beter resultaat dan de converter. Converter dus weer verkocht, maar later heb ik toch weer een Kenko gekocht om het weer eens te proberen. De eerste bleek geen slecht exemplaar te zijn, want de tweede gaf precies dezelfde resultaten.
Toen ik een tweedehandse Nikon 1.7 converter kon kopen, viel ik steil achterover! Niet alleen zijn de Nikon converters veel beter gebouwd dan de Kenko's, maar de beeldkwaliteit was ook veel en veel beter. ( een Kenko 1.4 versus een Nikon 1.7 !!!!!!! ) Scherpte, kleur en contrast van de Nikon zijn veel beter dan van de Kenko.
Voor mij is het een duidelijke zaak:Nooit meer Kenko op mijn camera !!
Èèn ding moet ik de Kenko wèl meegeven: autofocus en VR werken altijd !!!
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum