Gender: Male Age: 52 Joined: 07 Aug 2007 Posts: 195 Location: Meppel
Posted: Sun 13 Dec 2009, 13:01 Post subject: Accu's: Immitatie of origineel?
Voor mijn vakantie naar Kenia/ Tanzania wil ik extra accu's voor mijn D300 en D80 inslaan omdat je lang niet overal kunt opladen.
Nu is originele Nikon accu ongeveer 3x zo duur als een immitatie.
Mijn vraag: Hoe goed zijn die immitatie accu's?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Of moet ik toch gewoon wat dieper in de buidel tasten voor een originele Nikon?
Alvast bedankt voor de reactie's.
Groet, Rick _________________ 'Always look on the bright side of life'
Ik heb wel eens immitatie gehad, maar die waren toch sneller aan hun eind dan originele. Binnen een jaar eigenlijk niet meer te gebruiken en de weergave door de camera voor wat betreft sterkte van de accu's klopte voor geen meter. Maar misschien dat anderen andere ervaring hebben.
Ik heb vorige week originele accu's voor de 7D in Hong Kong besteld.
Ca. €50 per stuk en geen verzendkosten tegen €70 hier in Nederland en dan nog de verzendkosten erbij.
Toch een besparing van bijna 30% en binnen een week in huis, zonder extra kosten.
Gender: Male Age: 40 Joined: 10 Feb 2004 Posts: 84 Location: Amsterdam
Posted: Sun 13 Dec 2009, 14:59 Post subject:
Imitatie accu's werken bij mij prima hoor! En voor die 8 euro per stuk vind ik het niet zo'n ramp als ze het na 1 a 1.5 jaar niet meer goed doen. Die originele accu's van 70 euro komen ook na een poosje tot hun eind. Dus of je nou 3 accu's van 70 euro koopt of je koop om het jaar drie accu's van 8 euro. Ik zou het wel weten _________________ Voorheen: Firecow
Totdat je in het veld zit en denkt nog voldoende spanning in je accu's te hebben, volgens de camera-info en onverwacht dus zonder zit.
Althans dat is mijn ervaring. Maar goed, er zullen ongetwijfeld voor en tegenstanders zijn.
Ik prefereer na mijn ervaringen liever voor origineel. 't Is overigens slechts een minimaal deel van mijn totale investering in mijn foto-apparatuur
Ik heb ook een imitatie accu voor mijn 450D en merk geen verschil met het origineel, maar ben geen zware gebruiker. Wellicht dat bij zeer intensief gebruik wel verschil merkbaar is. _________________ Canon spullen.
www.500px.com/mvdbphoto
Gender: Male Age: 56 Joined: 29 Jun 2008 Posts: 110 Location: hardenberg
Posted: Sun 13 Dec 2009, 16:43 Post subject:
Ik heb nu ongeveer 2 jaar imitatie accu,s en tot nu toe geen problemen gehad,en ik zorg dat ik de avond voor dat ik wegga de accu,s controleer en eventueel oplaad.
Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Sun 13 Dec 2009, 16:45 Post subject:
Ik ken beide ervaringen. Heb zowel goedkope als dure imitaties voor m'n 40D. De goedkope zijn inderdaad goedkoop, erg snel leeg en dat wordt na verloop van tijd niet beter.
De duurdere verschillen nauwelijks van de echte (maar ja, ook weer niet zoveel verschil in prijs).
Ik denk dat ik binnenkort voor m'n nieuwe 5D maar gewoon originele erbij koop, weet ik zeker dat het goed zit.
Gender: Male Age: 65 Joined: 01 Nov 2005 Posts: 765 Location: Amersfoort
Posted: Sun 13 Dec 2009, 17:05 Post subject:
Ik heb zowel originele als imitatie accu`s en ben zeer te vreden over de imitatie. In mijn geval houden de imitatie accu`s het aanzienlijk langer vol als de originele Canon`s. Je moet ook een beetje mazzel hebben denk ik zo.
Groet,
Ruud _________________ Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Ook ik heb imitatie accu's met wisselende ervaring. Eerste twee ging uitstekend en net als Ruud gingen deze langer mee dan de Canon's. Daarna twee gekocht die na 2-3 x opladen dood waren. Toen wat duurdere gekocht die wel weer ok waren. Mijn advies voor zo'n reis is dan ook om ze ruim van te voren te halen en ze uit te testen.
Succes, Wilfred _________________ Canons met diverse lenzen, statief, eenpoot, flitsers
Gender: Male Age: 70 Joined: 31 Oct 2006 Posts: 18 Location: Venlo
Posted: Sun 13 Dec 2009, 19:59 Post subject:
Ook ik gebruik imitatie en orginele accu's voor mijn canon 350 naar tevredenheid zonder dat ik verschil merk. :D
Maar !!!!!!!
Voor mijn Panasonic handycam een imitatie accu besteld via e-bay om filmopnames in Amerika te maken. Jammer dan!!! : Na 2 dagen gaf de handycam de pijp aan maarten en reageerde hij ook niet meer op de orginele accu. Dus de verdere reis het moeten doen zonder bewegende beelden. :evil: _________________ Canon EOS 350D + kitlenzen + Kenko 1.4 pro 300 dg+ Canon ef300mm f/4l usm + Berlebach statief
Gender: Male Age: 38 Joined: 03 Nov 2004 Posts: 75 Location: Ugchelen
Posted: Mon 14 Dec 2009, 18:39 Post subject:
Ik begreep dat de imitatie accu's voor de 5dm11/ 7d afgeraden worden omdat deze nogal warm kunnen worden als ze wat intensiever gebruikt worden, dat risico wil ik zelf echt niet lopen. En aan 1 reserve accu heb je m.i. toch wel genoeg. _________________ Canon 30d
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl
Posted: Mon 14 Dec 2009, 18:42 Post subject:
In Kenia en Tanzania kan ik niet overal opladen. Bovendien ben ik al gauw bang dat ik te weinig bij me heb.... _________________ 'Always look on the bright side of life'
Posted: Mon 14 Dec 2009, 19:15 Post subject:
Hoi,
Ach, wat is zekerheid...
Ik stel een vraag en krijg van een aantal mensen een positieve reactie. Ik koop 3 immitatie accu's tegen de prijs van één originele. Dat is toch wel de moeite waard voor mij.
Wie geeft mij 100% zekerheid met een originele Nikon accu...
Maar vanwaar jouw kort door de bocht reactie? Wat is het probleem?
Last edited by Rick Robaard on Tue 15 Dec 2009, 20:09; edited 1 time in total
Gender: Male Age: 41 Joined: 20 Mar 2007 Posts: 93 Location: Rotterdam
Posted: Mon 14 Dec 2009, 23:42 Post subject:
Ik gebruik ook al jaren imitaties en nooit problemen mee gehad. Van alle accu's die ik ooit heb gehad voor mijn SLR camera's is er slechts 1 kapot gegaan, en dat was een originele!!
Wel zou ik oppassen voor onbekende merken. Het merk Hahnel staat positief bekend om zijn imitatie accu's, waar ook nog eens 2 jaar garantie op zit.
De accu's van Hahnel zijn niet de aller goedkoopste imitaties maar wel erg goed en schelen toch al gauw meerdere tientjes per stuk.
Heb zelf geen ervaring met Nikon accu's. Wel met Canon en imitaties.
Let vooral op het mAh van de accu's; hoe lager, hoe sneller leeg.
Daarom had ik jaren terug bij mijn 10D al heel snel een paar goede imitaties erbij gekocht want de originele Canon 1100 mAh waren werkelijk een drama!! Inmiddels is dat veel beter geowrden (1500/1600 mAh). Ook de camera's cq lenzen met IS zijn zuiniger geworden.
Ik heb momenteel 2 accu's waar ik alles mee kan doen, meerdere dagen lang. Ook heb ik nog 4 wat oudere accu's die ik bij voorkeur niet gebruik maar wel opgeladen bij me heb. Zeker in het buitenland!!
Veel plezier alvast in O-Afrika! Ik neem aan dat je ook voldoende hebt geregeld voor goede backups tijdens je reis? Minstens zo belangrijk voor je reis. Ik zou minimaal 2 body's meenemen als je die hebt, dubbele gescheiden opslag etc.
Posted: Tue 15 Dec 2009, 18:08 Post subject:
Phil en Joël,
Bedankt voor jullie adviezen. Ik neem mijn D80 en de D300 mee.
Een extra harddisk om de foto's op weg te schrijven....
Moet goed komen.
Allen nogmaals dank voor de reacties.
Kun je je batterij laden op de 12v accu van de auto (die je neem ik aan wel bij je hebt). Zelf geen ervaring mee, maar idg hoef je geen extra accu's aan te schaffen die je later niet meer gebruikt.
Ik heb 1 imitatie van Nikon en een aantal orginelen. Bij mij heeft de imitatie het een tijd lang (>jaar) prima gedaan maar is nu sneller leeg dan de orginelen. Wordt wel prima aangegeven door de kamera overigens.
Blijft een moeilijke vraag, misschien bestaat er ook wel een acculader/adapter die je via de sigaretten aansteker van je auto kan opladen? Iemand hier ervaring mee?
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 16 Dec 2009, 12:08 Post subject:
andere optie is battery packs kopen en daar oplaadbare penlights in doen. Geeft ook een bak stroom, zoals ik ooit ergens uitgerekend heb.
Ik heb in het verleden prima met vreemd merk accu's gewerkt.
Er staat overigens op het natuurfotoblog een artikel met dit onderwerp - maar niet over vreemd merk accu's.
Ik zou op zo'n mooie reis wel iets meenemen dat zich bewezen heeft. Proberen de meuk te meiden, uh mijden.
Bij canon-immitatieaccu's is het in ieder geval zo dat een deel daarvan niet op te laden zijn met de originele accu-lader.
ik weet dus niet hoe dat bij nikon zit, maar houd ook dat in de gaten.
Gender: Male Age: 49 Joined: 23 Oct 2009 Posts: 271 Location: Zoetermeer
Posted: Wed 16 Dec 2009, 13:26 Post subject:
peter wijn wrote:
andere optie is battery packs kopen en daar oplaadbare penlights in doen. Geeft ook een bak stroom, zoals ik ooit ergens uitgerekend heb.
Mijn ervaring met de MB80 is dat een gewone accu het langer volhoudt dan een setje met 6 2500mh penlights. Viel mij vies tegen hoe snel die leeg waren.
Ik zie het als een laatste redmiddel, aangezien penlights bijna overal wel te koop zijn. _________________ Nikon D7200 met glas van 12mm tot 300mm + 1.4 converter
Gender: Male Age: 44 Joined: 30 May 2005 Posts: 536 Location: sexbierum
Posted: Wed 16 Dec 2009, 13:29 Post subject:
Zolang je imitaties koopt met garantie kan er weinig mis gaan. Test eerst eens 2 stuks alvorens je hele partijen aanschaft zoals mij. (10+)
Er zijn zelfs hele goedkope imitaties die uitstekend en soms beter dan het origineel presteren. Die hebben dan vaak meer capaciteit in mA overigens.
Zoals Peter aangeeft, de originele penlites. Overal te krijgen, makkelijk bij te laden. Je kunt zelfs niet oplaadbare penlites gebruiken (nog meer capaciteit) dit moet je dan wel even aanpassen in het menu. Deze gebruik je dan natuurlijk i.c.m. een MB-D10.
Toevallig ben ik op dit moment een imitatie MB-D10 aan het "duurtesten" In tegenstelling tot de nikon versie zit daar standaard een autolader bij, welke bij mij zijn nut al bewezen heeft. Met deze lagere temperaturen momenteel gaan je accu's een stuk korter mee namelijk. _________________ De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum