Posted: Sun 10 Jan 2010, 16:56 Post subject: Probleempje bij de scherpstelling op de AF-S stand
Hallo,
Ik heb een Nikon D300 en zet met de AF-S stand vogels op de foto.
Nu is het probleem dat als ik richt op een vogel zijn oog en na het oplichten van de zoeker met bijbehorende piepje en ik dan mijn compositie bepaal dat de focus niet meer op het oog zit maar gewoon in het midden.....................
Wie weet hoe dit probleem te verhelpen is???
Ik hoop dat het iets simpels is want als ik de foto controleer op de camera dan zie je dat de focus meeverhuist is naar het middelpunt en niet meer op het oog zit.
De camera staat op enkelvoudig af en de vergrendeling op scherpstelling na het half indrukken.
Gender: Male Age: 49 Joined: 23 Oct 2009 Posts: 271 Location: Zoetermeer
Posted: Sun 10 Jan 2010, 17:48 Post subject:
Kun je het iets beter uitleggen?
Als je scherp stelt en dan herkadert verandert er in je zoeker niets. Als je het center-punt hebt gekozen als scherpstelpunt blijft die ook gewoon in het centrum zichtbaar.
Als je op het oog focusset en dan herkadert zul je dus als het goed is zien dat het scherpe punt nog steeds op het oog ligt als je op je scherm terugkijkt. _________________ Nikon D7200 met glas van 12mm tot 300mm + 1.4 converter
Posted: Sun 10 Jan 2010, 17:58 Post subject: Scherpstelpunt bij Af-s
Hoi Daniel,
Het beeld veranderd niet terwijl ik mijn compositie maak. Dus het focuspunt blijft gewoon in het midden. Als ik dan terugkijk naar de gemaakte foto op het display dan zie ik het rode vakje (focuspunt) in het midden van mijn foto en niet in het oog.
Gender: Male Age: 49 Joined: 23 Oct 2009 Posts: 271 Location: Zoetermeer
Posted: Sun 10 Jan 2010, 18:09 Post subject:
Ja, je moet niet naar het focuspuntje kijken in je zoekerbeeld, maar kijken waar hij scherp is. Test in huis maar eens.
Scherp stellen op een voorwerp, half indrukken, herkaderen en doordrukken.
Als het goed is zal dan het voorwerp scherp zijn en niet het midden van de foto. _________________ Nikon D7200 met glas van 12mm tot 300mm + 1.4 converter
Nog even een voorbeeld. Als ik het centrumgerichte focuspunt rechtstreeks op het oog van de vogel richt en afdruk dan zie je dat het scherpstelpunt in het oog zit. Dat kun je terugzien in het beeldscherm en waar er is scherpgesteld vandaar dat ik denk dat er iets niet helemaal klopt.
Als ik dus mijn compositie maak en dan afdruk zit het rode vakje er naast maar niet standaard in het midden. Ik hoop dat je snapt waarom ik denk dat het niet klopt maar misschien zit ik ernaast.
Dit is normaal en het werkt dus niet meer om daarna het scherpstelpunt nog te bekijken, daar je met half ingedrukte ontspanknop je compo opnieuw hebt bepaald. Werkt ook zo bij mijn merk camera ! Maar eigenlijk maakt dat toch niets meer uit, als de scherpte maar daar ligt waar jij het wilde. Ik werk overigens ook steevast volgens deze methode !
Groeten,
Marcel. _________________ Canon 1D Mk IV+ 5D Mk II, EF 14mm 2.8L, Ef 15mm 2.8, EF 16-35mm 2.8L, EF 50mm 1.4, EF 85mm 1.2L, EF 70-200mm 2.8L, EF 600mm IS 4.0, Ext. 1.4x Ext. 2.0x EF 300 2.8L IS
als je met een D300 een scherpstelpunt selecteert blijft ie daar gewoon op staan tot je het zelf weer veranderd.
waarschijnlijk heb je ergens aan de instellingen iets veranderd , zou gewoon is de camera resetten en kijken of ie het dan nog doet.
dat rode vlekje blijft standaard op de vooringestelde plaats staan.
stel maar eens scherp en draai je dan om en maak een foto. het onderwerp is dan niet meer in beeld, maar dat scherpstel punt staat er nog wel. het geeft alleen aan dat de camera een scherp punt geregistreerd heeft.
niks aan doen dus.
Posted: Sun 10 Jan 2010, 23:10 Post subject: Alvast bedankt voor jullie antwoorden
Tot zover bedankt voor jullie uitleg en antwoorden.
Ik ga het testen en bekijk het dan op het beeldscherm en als het klopt wat jullie zeggen is er niets aan de hand en werkt het normaal zoals het hoort.
Ik was al bang dat al mijn foto's op de verkeerde plaats waren scherpgesteld maar op zo'n klein schermpje zie je dat natuurlijk niet.
Gender: Male Age: 75 Joined: 22 Jan 2007 Posts: 103 Location: Rozenburg
Posted: Mon 18 Jan 2010, 21:00 Post subject:
Het antwoord van urbangard lijkt me erg duidelijk.
De lens is scherpgesteld in S modus en als je daarna het scherptepunt op een andere plaats in je zoeker zet, uiteraard met de ontspanknop half ingedrukt, is het onmogelijk dat de camera weet dat het scherptepunt nu op een andere plek is gekomen.
de scherpstelling is immers geblokkeerd?
Groeten, Jan. _________________ Nikon D300, Nikkor AF-S VR Zoom ED 200-400mm F/4G IF. Nikon 18-200 mm VR.
Teleconverter TC 1,7. en TC 1,4.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum