Gender: Male Age: 51 Joined: 07 Oct 2009 Posts: 12 Location: zuid holland
Posted: Sun 17 Jan 2010, 13:32 Post subject: lens cleanen
Hallo beste birdpixers,
Graag wil ik van jullie expertise gebruik maken.
Ik wil graag een keer mijn canon EF 100-400 1: 4.5 -5.6 L IS lens schoon laten maken.
Mijn vraag aan jullie is hoe dit het beste aan te pakken,zijn er mensen met ervaringen op dit gebied?
Zowel positieve als negatieve ervaringen zijn wenselijk.
Waar zou ik het beste terecht kunnen? Wat zouden de kosten ongeveer moeten zijn?
Zijn er “valkuilen” of dingen waar ikzelf op moet letten of moet regelen?
Is het überhaupt van nut om de lens te laten cleanen? wat zouden dan de voordelen zijn of kenmerkende veranderingen moeten zijn? Is het dan bv mogelijk om de scherpte te laten afstellen? Ik zelf heb namelijk het idee dat de lens op de volle 400 mm iets onscherper resultaat oplevert.
Graag leest deze beginner uw ervaringen of aanbevelingen.
Mvg yuri _________________ beginner met canon eos
canon EF 100-400mm 1:4.5-5.6 L is
canon Efs 17-85mm
Gender: Male Age: 66 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 204 Location: Barneveld
Posted: Sun 17 Jan 2010, 14:09 Post subject:
Hallo Yuri,
het is bekend dat de 100-400mm op de stand 400mm niet altijd scherpe resultaten opleverd. Heb hem zelf ook en behaal op de 380mm stand betere resultaten. Om te kijken of de lens goed schoon van binnen is, verwijder dan de doppen en kijk zonder gemonteerde camera eens door de lens, terwijl je hem op een lichtbron zoals een lamp gericht houdt. Een enkel stofje geeft geen problemen, maar bijv. een witte waas zou op schimmel kunnen duiden. De frontlens en het lensdeel bij de camera kan je schoonmaken met bijv. een LensPen.
Posted: Sun 17 Jan 2010, 16:35 Post subject:
hallo, dank voor jullie antwoord
ik heb gedaan zoals hierboven,ik schrok me een hoedje.
toen kwam ik op het heldere idee om de voorzetlens eraf te halen en de lenzen gewoon eens schoon te wrijven/blazen , iets wat ik tot nu nooit aangedurft hebt want ik ben bang dat ik door mijn onkunde gaat krassen .
het gaf een beduidend betere doorkijk maar ik zie inderdaad van binnen nog wat stofjes zitten en gelukkig geen witte waas.
ik denk toch echt dat ik hem moet schoon laten maken ,ikzelf durf dat niet aan.
bedankt en als men nog meer goede tips hebt voor een beginner dan lees ik ze graag.
mvg yuri _________________ beginner met canon eos
canon Efs 17-85mm
Gender: Male Age: 66 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 204 Location: Barneveld
Posted: Sun 17 Jan 2010, 18:43 Post subject:
Hallo Yuri,
laat die voorzetlens of filter er direct maar af, kost je licht en scherpte. Gewoon je zonnekap gebruiken, dan is je frontlens ook voldoende beschermd. Mijn mening, je koopt een kwaliteitslens met dito glaswerk en die ga je beschermen met een filter van enkele tientjes, niet doen dus, je verliest alleen maar kwaliteit.
Posted: Sun 17 Jan 2010, 19:07 Post subject:
Ik zou mijn lens alleen intern laten schoonmaken als je er echt last van hebt op je foto's.
Je frontlens zelf schoonmaken mag geen enkel probleem zijn.
Zoals ik het altijd doe:
1. blaas met een blaasbalg eerst alle grote stofjes, etc. weg
2. veeg daarna (voorzichtig) met een lenskwast / stofkwast de restanten van stofjes weg
3. maak de lens daarna schoon met een lensdoek. Let hierbij goed op dat voordat je begint alle zandkorreltjes, etc. weg zijn. Anders maak je krassen op je lens !!
Alle drie de attributen zijn in verschillenden soorten en maten te verkrijgen bij elke goede fotowinkel. Laat je hier gewoon goed informeren en dan moet het je zeker lukken !
Ben het verder niet eens met Rob / RJS (hierboven) over het weglaten van een filter. Een GOEDE filter (bezuinig hier niet op) kan beschadiging van je frontlens voorkomen en zorgt niet (zichtbaar) voor kwaliteitsverlies.
Maak zelf op mijn 100-400 continue gebruik van een Hoya UV(0) filter.
Gender: Male Age: 49 Joined: 23 Oct 2009 Posts: 271 Location: Zoetermeer
Posted: Sun 17 Jan 2010, 19:24 Post subject:
Ik gebruik ook geen filter op mijn 300 F4.
Icm een TC17 heb ik elk stukje scherpte nodig en ik heb nog geen enkel filter gevonden wat GEEN verlies in scherpte geeft. _________________ Nikon D7200 met glas van 12mm tot 300mm + 1.4 converter
Posted: Mon 18 Jan 2010, 8:02 Post subject:
Kees de Jager wrote:
. Een GOEDE filter (bezuinig hier niet op) kan beschadiging van je frontlens voorkomen en zorgt niet (zichtbaar) voor kwaliteitsverlies.
Maak zelf op mijn 100-400 continue gebruik van een Hoya UV(0) filter.
Groet,
Kees
hallo allemaal,
om die zelfde reden heb ik dus diezelfde filter erop zitten....het beschadigen van...........is iets wat uit angst geboren is want het apperatuur wat ik nu heb ,daarvoor heb ik hard moeten sparen.
ieder zijn budget hé birdpixers.
ik ben nu aan het sparen voor een 50 D body of de 7D,zou dit een goede combi zijn met mijn lens???
ik heb al wel wat gelezen hier op het forum maar voor mij is het nog niet duidelijk genoeg .....welke de voorkeur zou moeten genieten.
kan ik dan wel een TC 1.4 er tussen zetten?
kan nu ook wel maar alles werkte net wat anders dan anders.
maar bedankt voor de antwoorden en ik hoor graag van jullie wat meer vertrouwde adressen voor als ik besluit de lens te laten schoon maken.
mvg
yuri _________________ beginner met canon eos
canon Efs 17-85mm
Even voortbordurend op het antwoord van Rob over gebruik van filters.
Ik heb in mijn Canon EF 300mm f/2.8 L USM een gelatinefilter (UV) denk ik.
Zat er al in toen ik de lens (2e hands) kocht.
Dit filter zit voor het hele pak glaswerk.
Ik heb het laten zitten, want dit filtertje beschermt datzelfde glaswerk wanneer de lens van de body is gehaald.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Groeten, Nico
Het insteekfilter maakt onderdeel uit van de optische constructie en moet je niet weghalen (dan zou er ook een gat in je lens zitten). Eventueel kun je hier andere filters insteken, zoals een polarisatiefilter.
Gender: Male Age: 49 Joined: 23 Oct 2009 Posts: 271 Location: Zoetermeer
Posted: Mon 18 Jan 2010, 10:25 Post subject:
Dat filter is iets totaal anders dan een filter op de frontlens.
Dat gelatinefilter moet je zeker laten zitten. _________________ Nikon D7200 met glas van 12mm tot 300mm + 1.4 converter
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik had nog niet eerder "ergens" kunnen lezen wat de functie van de insteekfilters is.
Stil laten zitten dus!!!
Groeten, Nico
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum