Posted: Tue 13 Sep 2005, 7:00 Post subject: vergelijk canon en sigma
Omdat Karel een vraagje liet vallen bij de foto van Rein's visarend.
Ik had dit linkje nog paraat. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar jullie des te meer. Eventueel kan een vergelijking zinvol zijn tot 600mm tav kleuren en scherpte etc van een canon 300 F2.8 (in combi met converters) met een sigma 300-800.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Tue 13 Sep 2005, 8:28 Post subject:
hi elbert,
fijn dat je deze informatie hier zet.
wat je kunt zien is dat deze lenzen van verschillende lichtsterkte niet wordt vergeleken bij gelijkwaardig diafragma, maar bij vergelijkbaar dichtdraaien. Om te compenseren voor het andere licht wordt gekozen voor een andere iso-instelling. Dat lijkt mij een verkeerde vergelijking opleveren, maar gelukkig kun je schuin naar de plaatjes, en door ruis heenkijken.
Goed aan de vergelijking is dat zeer hoge sluitertijden zijn gekozen.
Wat je kan zien is:
* dat de canon 300 bij volle opening 2.8 tot en met 5.6 aanzienlijk mooier is dan de sigma in dit zoombereik bij 5.6.
* dat de canon met tc1.4 bij volle opening (F4) in heel wat minder resultaat geeft dan de sigma, maar zodra 1 stop wordt gediafragmeert zijn ze vergelijkbaar. beiden hebben dan de lichtwaarde F5.6.
* met tc 2x en hoger wint de sigma op alle fronten.
Kortom:
* de canon 300 F2.8 is een fantastische lens die ook geschikt is als 420 mm F5.6 (1 stop diafragmeren). (dan is de canon 400 F5.6 wel een stuk goedkoper)
* boven de 420 mm is deze combi niet te vergelijken met sigma 300-800.
* behalve verschillen in beeldkwaliteit, verschilt de lichtsterkte (+canon), het gewicht (+canon), de veelzijdigheid (+sigma), en de beeldsstabilisator (+canon, al kun je je afvragen of IS/VR op de sigma wel enige zin heeft).
* er zijn nog een heel aantal andere lenzen waarmee je vergelijkingen zou kunnen plegen. een vergelijking van de sigma met een 500 of een 600 met/zonder tc 1.4 lijkt me waardevol. en bovengenoemde canons 300F2.8+tc en 400 F5.6. Misschien kunnen wat mensen van birdpix eens een afspraak maken voor een muurtje. (anderzijds weten we ook zo wel dat beide systemen ruim voldoende kwaliteit leveren).
Age: 45 Joined: 03 Jan 2005 Posts: 36 Location: Vlaardingen
Posted: Tue 13 Sep 2005, 9:04 Post subject:
Peter,
Die conclusie kan je idd trekken uit de getoonde beelden. Echter, ik weet niet of je deze conclusies MAG trekken aan de hand van 2 series plaatjes die op internet gezet zijn door weet ik het wie. Ik ben zoals je weet in het bezit van de 300/2.8 en de foto's die hier getoond worden op 100% lijken in de verste verten niet op wat ik qua scherpte haal met deze lens. Het objectief is VEEL beter dan hier wordt getoond. En de gehaalde scherpte hier met de 2x converter is belachelijk. Het meeste van mijn vogelwerk is geschoten met 1.4 of 2.0 converter en dit soort beelden zouden regelrecht in de vuilnisbak belanden. Er is vrijwel geen verschil zichtbaar tussen de 300/2.8 en de 300/2.8+1.4 converter. Ook het verschil met de nieuwe 2x converter is ERG klein, al wordt de AF wat trager. Kortom, trek niet te snel conclusies na het zien van deze test. Ik heb ook nog wat tests gedaan met gestapelde converters, en ondanks het feit dat dit niet heel prettig werkt is de scherpte fantastisch als het eenmaal lukt. Ook hier veel beter resultaat dan de getoonde test hier. _________________ Jasper Doest
www.Doest-Photography.com
Posted: Tue 13 Sep 2005, 9:12 Post subject:
Hoi Peter,
De vraag van karel was met name gericht op het tekenen van de lens nl.:
"tekent die lens nou zo zacht tov Canon"
Ik kan daar niets zinnigs over zeggen, ik zie echter wel verschil, maar hoe ik daar de juiste bewoordingen voor vind...
Succes _________________ Canon DSRL: ouder spul
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum