Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Programma NVN Digidag i.s.m. birdpix

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 14 Sep 2005, 8:56    Post subject: Programma NVN Digidag i.s.m. birdpix
Het programma voor de NVN-digidag op zaterdag 5 november in 'Burgers Bush' in Arnhem is bekend en staat hieronder. Zoals je ziet staan er veel bekende birdpixnamen bij. Het beloofd een interessante dag te worden, met een mooie afwisseling van theorie door het NIDF en ADOBE en beeldpresentaties van vnl. birdpixfotografen.
Natuurlijk biedt deze dag ook de gelegenheid om elkaar te ontmoeten en rond te lopen in 'Burgers Bush'.

Kaarten a 17,50 Euro kunnen worden besteld via http://www.nvnfoto.nl/festivals/2005/burgers/kaartverkoop/kaartverkoop%20burgers.htm


Programmaoverzicht 2de NVN-DigiDag 2005


10.00 Opening door NVN voorzitter Eric Bergmeester


10.10 Chris Schenk, Hokkaido


De reis naar Hokkaido, Japan in februari van dit jaar was voor mij in twee opzichten een primeur. Het was de eerste keer dat ik als “reisleider” optrad en het was de eerste keer dat ik digitaal fotografeerde. De reis werd in beide opzichten een succes, vandaar dat ik de uitnodiging om er wat van te laten zien op de NVN digidag graag accepteerde.
Hokkaido stond al op mijn verlanglijstje sinds de BBC documentaire over dit meest noordelijke eiland van Japan. In eerste instantie werd ook ik afgeschrikt door de verhalen over de hoge prijzen en de taalbarrière, maar vorig jaar besloot ik dan toch de gok te wagen. Voor de (vogel)fotograaf zijn er drie belangrijke onderwerpen. Om te beginnen overwinteren er grote aantallen wilde zwanen in een sprookjesachtig landschap.
Daarnaast is het dé plek om de op één na zeldzaamste kraanvogelsoort, de japanse kraanvogel, te fotograferen. De vogels zijn niet alleen erg zeldzaam, ze zijn ook erg fotogeniek, met name vanwege hun uitgebreide begroetings- en baltsgedrag. Maar de soort waar ik eigenlijk voor ging is toch de magnifieke stellers zeearend, de grootste in zijn soort. Mij waren prachtige foto’s bekend van deze indrukwekkende arenden poserend op imposante ijsschotsen voor de kust van Hokkaido, maar uitgerekend van deze soort kon ik vooraf geen zekerheid krijgen over de fotografische mogelijkheden. De indrukwekkende vogels bezorgde mij dan ook kippenvel toen ze uiteindelijk, na eerst een mislukte boottocht, ook voor mij op korte afstand op ijsschotsen poseerde.
Natuurlijk was er op deze reis nog meer te zien, maar dat bewaar ik graag tot 5 november.



10.40 “De NIDF-norm” - Eduard de Kam

De NIDF-norm is een verzameling van regeltjes waarin beschreven staat hoe je een digitale foto moet afleveren. Door die regels te volgen zorg je ervoor dat de gebruiker van de foto precies weet wat er op de foto staat, wie de foto gemaakt heeft en wat er mee mag gebeuren. Daarnaast, en niet minder belangrijk, zorgt de NIDF-norm voor duidelijkheid over de kleur van de foto door heldere eisen te stellen aan het kleurmanagement dat je als fotograaf gebruikt. Afgeleid van de norm is een manier van werken die zorgt voor toepassing van de norm, maar die vooral het saaie deel van de digitale fotografie, het administratieve deel waarin je bijhoudt wat je fotografeert, zo snel en efficiënt mogelijk laat verlopen. Op die manier houdt je zoveel mogelijk tijd over voor de leuke onderdelen van het fotograferen, zonder dat je de andere aspecten tekort doet.


10.40 uur - Adri Hoogendijk

Het mooiste wat je als natuurfotograaf kan overkomen is: één zijn met de natuur. Uren wachten terwijl de dieren hun gang gaan, zonder dat ze je opmerken. Of zelfs; je geaccepteerd weten door dieren.
Dit kan resulteren in beeldvullende opnamen. Adri Hoogendijk publiceerde enkele artikelen, onder andere in de bladen " Vogels " en " Het Zuid?Hollands andschap". Vele opnamen werden afgedrukt in agenda's op posters en als kaarten. Ook werkt Adri Hoogendijk samen met de Hongaarse Vogelbescherming waarvoor hij dia's en video opnamen maakt.In Hongarije wordt vooral gewerkt in het natuurreservaat Hortobagy bij de rivier de Tisza in N.O. Hongarije. De Lezing zal vooral gaan over de laatste vakantiereis van Adri.
Er zijn beelden te zien die gemaakt zijn in Hongarije , Griekenland, Turkije en Duitsland.
Het betreft met name de vogelrijkdom in die landen , maar ook komen het landschap en de flora aan bod. Website: www.sdgpictures.nl



12.00 Lunchpauze en tijd om Burgers Bush te bezoeken (aanbevolen!)


14.00 Opening middagprogramma door Daan Schoonhoven van Birdpix


14.05 Marcel van der Tol: Digiscopen

Wel eens met een objectief van 2 meter of meer in de weer geweest? Digiscopers doen niet anders. De uitvinding van wijlen Lawrence Poh heeft wereldwijd velen vogelaars aan het digiscopen verslingerd doen raken. Het koppelen van een digitale compactcamera aan een kwaliteitstelescoop bleek voor hen het ei van columbus te zijn.
Zo ook voor mij. Mijn eerste kennismaking met digiscopen vond plaats in het voorjaar van 2001. Met een 1 megapixel 'point and shoot' compactcamera maakte ik een foto door een telescoop, die ik voor dat doel een minuutje mocht gebruiken.
De afdruk van die foto, de zeldzame Steppekievit, staat nog steeds als aandenken op mijn bureau.
Pas na de aanschaf van mijn eigen telescoop kon ik mij de techniek van het digiscopen eigen maken. Eerst nog met mijn oude 1 megapixel camera, later met een 3.1 megapixel camera en nu met een 5.1 megapixel camera. Door actief mee te doen aan internationale kennisuitwisseling over digiscopie werd het mij duidelijk dat het digiscopen niet altijd onder hoeft te doen voor de fotografie met (digitale) spiegelreflexcamera's en dat deze techniek in bepaalde opzichten misschien wel de voorkeur geniet.
Ik ben als vogelaar en fotograaf vooral actief in de omgeving van mijn woonplaats Zoetermeer. Aan de hand van het fotografisch materiaal dat ik in deze regio heb verzameld wil ik op 5 november illustreren wat de potenties van de digiscooptechniek zijn.




14.25 Arie van den Hout

Arie van den Hout, geboren 17-03-1966 in Zwijndrecht. Vanaf mijn 6de jaar opgegroeid aan de rand van de Biesbosch. Daar heb ik mijn fascinatie met de natuur gekregen en heb daar heel wat uurtjes vogelend en vanaf mijn 15e fotograferend doorgebracht. Eerste camera was een Canon AE-1 met een 70-230 Unitax lens. Mijn eerste foto’s werden vooral uit schuiltentjes genomen, deels omdat ik de vogels van zo dichtbij mogelijk wilde observeren, in hun wereld wilde zijn en deels vanwege de korte lens. Toen ik 16 was had ik mijn eerste expositie en verkocht ik mijn eerste foto's. Vanaf mijn 22e tot mijn dertigste heb ik in Engeland gewoond alwaar ik genoten heb van wat dit land te bieden heeft aan natuurschoon, o.a. de zeevogelskolonies. Hier heb ik ook veel geleerd van collega natuurfotografen hetgeen onder meer uitmonde in een aantal publicaties. Verder regelmatig gereisd naar onder meer Zuid Africa en Argentinie. Sinds 2 jaar woon ik nu in ’t Gooi en ben nog even enthousiast met natuurfotografie bezig. Momenteel beheert Fotonatura het grootste deel van mijn werk.
Mijn lezing van 20 minuten wilde ik verdelen over Zuid-Africa en “Vogels van Europa”.
De afgelopen jaren ben ik twee keer naar Zuid Africa geweest, in het bijzonder naar het Kruger Park en omliggende parken. Hier fotografeerde ik o.a. zoogdieren aan drinkplassen, leeuwen en jachtluipaarden overdag en ’s nachts en een skala aan kleurrijke vogels.
Een greep uit “Vogels van Europa” houdt o.a. in bosvogels aan een drinkplasje (kruisbek, appelvink, sijs, barmsijs etc), zangvogels als blauwborst en zwartkop, papagaaiduikers op de Farne Islands alsmede een aantal tuinsoorten.




14.45 Middag pauze


15.30 ADOBE: Ton Frederiks


Adobe heeft toegezegd vooral het onderwerp kleurbeheer te bespreken: wanneer in welke kleurruimte werken, hoe foto's klaarmaken voor de beste beeldscherm voorstelling, hoe voor projectie, hoe voor drukwerk. Inclusief optimaal gebruik maken van het histogram, verzadiging en verscherping, en het wegwerken van kleurzwemen. Meer informatie volgt later.


16.30 Geurt Besselink.“terug naar de oorsprong”

Bij deze digitale AV-productie richt de focus zich op beleving en emotie, een essentieel onderdeel van de fotografie van Geurt Besselink. Een deel van de beelden is inmiddels al 2.5 jaar geleden gemaakt op Spitsbergen. Het gebied kenmerkt zich door de immense lege landschappen. Dat inspireert. Het pakijs, de vele vogels maar ook zoogdieren als ijsberen en walrussen komen aan bod. Verder is er aandacht voor details en abstracte fotografie. Een productie dus met veel facetten van de natuurfotografie. Terug naar de oorsprong, terug naar moeder natuur. Website: www.natuurfotogeurt.nl



17.00 EINDE


Last edited by Daan Schoonhoven on Thu 29 Sep 2005, 8:57; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Sep 2005, 21:46    Post subject:
wat een prachtig en zinnig programma,
ik ben heel benieuwd en hoop dat er nog plaats was zojuist.

eindelijk kan ik de gelegenheid grijpen nog wat meer bp-ers te ontmoeten. tot dan.
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 29 Sep 2005, 9:01    Post subject:
Zojuist wat meer informatie toegevoegd over de beeldpresentatie van Arie van den Hout.

Kaarten kunnen worden besteld via: http://www.nvnfoto.nl/festivals/2005/burgers/kaartverkoop/kaartverkoop%20burgers.htm

Er zijn reeds enkele honderden kaarten verkocht.
Back to top
Reply with quote
 
Harvey van Diek


Gender: Male
Age: 54
Joined: 07 Jan 2005
Posts: 17
Location: Ooij (bij Nijmegen)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 29 Sep 2005, 13:12    Post subject:
He Daan,
Heb nog een idee voor de Birdpixdag. Zorg dat iedereen een naamkaartje heeft of krijgt, zodat men weet wie weet is.
Overigens, ik zal er namens SOVON zijn. Is er nog standruimte/tafels oid waar ik spullen op kan leggen?
Groets,
Harf
_________________
Canon EOS 30D, Canon EOS 30D en diverse Canon-lenzen, waaronder de 500 mm IS/f4.0 en 1.4 extender
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Oct 2005, 9:43    Post subject:
ALS IEDEREEN ZELF EEN NAAMPLAATJE MAAKT!

goed idee Harvey, maar misschien wat veel werk voor Daan.

Kijk daan, als je er al mee bezig was, haal deze post dan maar weg. Lijkt me trouwens meer iets voor Theo om te doen.

peter
Back to top
Reply with quote
 
Gerda



Age: 72
Joined: 03 Aug 2005
Posts: 31
Location: Soest
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 07 Nov 2005, 1:04    Post subject:
Het was een bijzonder leuke en informatieve dag!

Iedereen die bij de organisatie betrokken was, alle hulde en bedankt!
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 07 Nov 2005, 8:52    Post subject:
helemaal vergeten een naamplaatje te maken, maar daar was ik niet de enige in.
nu heb ik gerda niet herkend. gelukkig wel een hoop anderen.

Maar gerda, je hebt het zelfde gezien als ik. Echt een aanrader zo'n dag.
Back to top
Reply with quote
 
Rudi Debruyne


Gender: Male
Age: 66
Joined: 05 Jun 2005
Posts: 380
Location: Diksmuide (W.Vl) Belgium
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 07 Nov 2005, 9:03    Post subject:
Ik vond het zonde niet aanwezig te kunnen zijn op deze rijk gevulde dag.

Groeten, Rudi
_________________
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum