peter wijn wrote: |
ik begrijp het langzamerhand steeds beter, al snap ik nog niet hoe het moire ding je met de scherpte gaat helpen. |
peter wijn wrote: |
Wat ik nog niet zie bij je, is hoe dit zich verhoudt tot verplaatsing van het (exacte) scherptevlak bij andere diafragmawaarden. |
Bas Breetveld wrote: |
Omdat er veel misverstanden over bestaan heb ik eens uitgezocht hoe het precies zit en hoe het allemaal fout kan gaan, met een verduidelijkend tekeningetje erbij.
Zie hier: http://www.naturereflections.nl/Articles/micro_adujustment/mirco_adjustment.html Gr, Bas |
Quote: |
ik snap je punt, toch ga ik er even van uit dat die meneer van Nikon Service Centrum Nederland ook niet gek is.
Maar, misschien is het minder relevant voor F4 dan voor F1,4 lenzen? Daar ging het toen namelijk om. |
EMvdB wrote: |
Helaas werkt de link (op dit moment althans) niet. Misschien vanwege micro / miRCo en adUjustment / adjustment aanpassingen ? |
Douwe de Vries wrote: | ||
Focussen gebeurd volgens mij altijd met het diafragma volopen. Pas als je afdrukt wordt het gekozen diafragma ingesteld. Groet, Douwe. |
Bas Breetveld wrote: | ||
Die tikfouten geven al aan dat ik hier wat meer tijd aan had moeten besteden. Er stonden een paar gruwelijke fouten in en ik heb het even van de site gehaald . Kom er later nog op terug. Sorry Bas |
Bas Breetveld wrote: |
Ik heb ook eens zoiets gelezen, Peter. Ik meen dat het om een oude serie Zeiss-lenzen ging die deze eigenschap hadden. In ieder geval was het niet relevant genoeg om te onthouden schijnbaar .. |