Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Ontwerp privé shchuilhut.. hulp

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Mon 26 Apr 2010, 17:29    Post subject: Ontwerp privé shchuilhut.. hulp
Ik ben al een tijdje bezig met het ontwerp van een privé schuilhut.. het doel is dat ik een goede maar makkelijk verplaatsbare hut heb waar ik met twee man comfortabele in kan zitten voor lange tijd..

nu heb ik gekozen voor PVC pijp.. dat is makkelijk te demonteren licht en sterk..

rekening gehouden met de hoek van je statief

foto wijkt af van eind resultaat

nu zoek ik wat tip hoe ik deze hut kan camoufleren en water dicht kan maken.. ik heb al wat dekzeilen klaar liggen maar hebben jullie misschien wat tip hoe ik die dekzeilen goed en strak vast kan krijgen.. (voor langere tijd)
Back to top
Reply with quote

walter

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 26 Apr 2010, 17:54    Post subject:
Richard,

Wat haal je je een hoop werk op je hals?
Neem gewoon de doghouse blind, daar kun je met 2 mensen
prima in bivakkeren. Twee statieven, twee rugzakken, twee stoeltjes en twee (forse) fotografen Very Happy
Canon 17-40/4L USM
Tamron 90/2.8 SP
Gitzo statief en zwaar balhoofd en
Han Bouwmeester Fotocape
schuiltent
etc.....
Back to top
Reply with quote

RichardB
Guest

PostPosted: Mon 26 Apr 2010, 18:04    Post subject:
omdat wat ik nu voor deze hut betaald heb nog niet de helft is als die doghouse Smile waar jij het over hebt Smile
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

PostPosted: Mon 26 Apr 2010, 18:37    Post subject:
Goedkoopste oplossing is een stuk zwart landbouwplastic met een paar stevige klemmen. Type die ze op de markt gebruiken. Daarmee kun je het redelijk vast zetten. Helemaal waterdicht zal het misschien niet zijn, maar dat geeft volgens mij niet. Belangrijk is dat het goed donker wordt in je hutje. Evt. kan je nog over het landbouwplastic een stukje camodoek leggen. Werkt prima. Gebruik ik al 2 jaar bij mijn drijfhut en it does the job.

Bendiks

Last edited by Bendiks Westerink on Mon 26 Apr 2010, 22:01; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Mon 26 Apr 2010, 19:28    Post subject:
RichardB wrote:
omdat wat ik nu voor deze hut betaald heb nog niet de helft is als die doghouse Smile waar jij het over hebt Smile

Maar als je een waterdichte tent om dit frame laat maken wat voorzien is van ritsen en op maat gemaakt, ben je waarschijnlijk meer dan vier keer zoveel geld kwijt. #evil

Jan
Back to top
Reply with quote

RichardB
Guest

PostPosted: Mon 26 Apr 2010, 19:43    Post subject:
Ok waar haal je dat nu weer vandaan..??? ik heb het niet over ritsen of laten maken gehad.. ik vroeg me alleen af of iemand een idee had om water/regendicht te krijgen..
Back to top
Reply with quote

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Mon 26 Apr 2010, 20:03    Post subject:
RichardB wrote:
Ok waar haal je dat nu weer vandaan..??? ik heb het niet over ritsen of laten maken gehad.. ik vroeg me alleen af of iemand een idee had om water/regendicht te krijgen..

Je vroeg of iemand een idee had om de tent, voor langere tijd, waterdicht te krijgen.
Met dekzeilen en klemmen gaat dat niet lukken. (of alleen maar tijdelijk)
Blijft gepruts en veel werk om op de bouwen.

Het frame is een prima systeem, om dat zijn waarde te laten behouden is een op maat gemaakt tentdoek de enig juiste keuze.
Snel en duurzaam!
Maar niet goedkoop.

De schuine onderzijde om je statiefpoten kwijt te kunnen is een prima idee. Moesten ze meer doen ook in vaste schuilhutten.

Succes.

Jan
Back to top
Reply with quote

Rob Scholten

PostPosted: Mon 26 Apr 2010, 20:21    Post subject:
Hallo Richard,

bij de bouwmaterialen/gereedschaphandel, verkopen ze donkergroene dekkleden van ca.100gr per m2, deze zijn waterdicht en zijn goed betaalbaar. Meestal is de afmeting 6x4mtr.
Prijsindicatie ca. € 30 tot € 35

Groet Rob
Reply with quote

Rudi S

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 26 Apr 2010, 21:25    Post subject:
leuk ontwerp, ik heb er ooit ook eens ééntje geknutseld en heb toen in de kennissen en familie kring geïnformeerd wie er nog een oude niet meer gebruikte tent op de zolder had. Met succes dus weer wat geknutseld achter de naaimachine en met een spuitbus voor lekkende tenten (€6-€Cool blijft ie nog droog ook. Succes
Groet Rudi

Misja

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 26 Apr 2010, 21:41    Post subject:
Super idee. Zier er al erg mooi uit. Ik heb even het www bezocht en het volgende gevonden. Lijkt me een redelijke prijs, duurder dan landbouwplastic maar ik vele kleuren en zelf exact op maat te maken (of je vrouw)... www.esvocampingshop.com/nl/tentdoek/aanbiedingen-nl.html

De onderste afbeelding (doek) lijkt me wel aardig cammo achtig en is 155 cm breed en kost maar 95 cent per strekkende meter!!! Koopje lijkt mij.

Succes en graag zie ik het eindresultaat!!

Vr gr Misja

Last edited by Misja on Mon 26 Apr 2010, 22:07; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

PostPosted: Mon 26 Apr 2010, 22:04    Post subject:
O ja, ander idee. Je kan ook gewoon een eenvoudig koepeltentje kopen in camokleuren.
Zo heb ik er 1 gekocht voor 25 euro. Werkt ook en kun je nog met 2 man in ook als het moet.

Bendiks

RichardB
Guest

PostPosted: Mon 26 Apr 2010, 22:55    Post subject:
Thx voor de tips zo ver.. ik heb al dekzeilen.. en heb zo juist van een kennis een camonet gehad.. enig idee of er misschien clips zijn die je om die buis heb klemt
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Tue 27 Apr 2010, 2:07    Post subject:
Misja schreef:

Quote:
De onderste afbeelding (doek) lijkt me wel aardig cammo achtig en is 155 cm breed en kost maar 95 cent per strekkende meter!!! Koopje lijkt mij.

Is gordijnstof, niet de bedoeling lijkt mij Wink

Wat betreft de klemmen: Op de markt worden hele grote metalen wasknijpers gebruikt om het dekzeil aan de frames te bevestigen.

Aad

PieterJ

PostPosted: Tue 27 Apr 2010, 6:05    Post subject:
Je hebt straks wel eer van je werk. Alvast veel succes.

Je kunt wellicht de beugels gebruiken die normaal gebruikt worden om buizen aan de muur vast te zetten.

Groeten Pieter.

Job Hakbijl

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 27 Apr 2010, 6:53    Post subject:
Mooi concept! Als het geheel voor langere tijd moet blijven staan zou ik je aanraden om het zeil niet aan de buizen vast te maken, maar met haringen naar de grond af te spannen. Dan heb je ook niet het probleem dat je hut wegwaait bij een beetje wind!

Job
Back to top
Reply with quote

jens

PostPosted: Tue 27 Apr 2010, 7:47    Post subject:
Ik denk dat je met camodoek ver kan komen, er zijn wel wat plekken die niet zo heel duur zijn, een mooi passend geheel in elkaar naaien met aan de achterkant een open naad met wat lintjes om dicht te knopen, ook lintjes voor aan de onderkant aan de buizen te knopen, verder een paar stevige plekken met daaraan een paar scheerlijnen om de boel op zijn plek te houden, bij de campingwinkel in de buurt een bus kopen om het doek waterdicht te maken en klaar ben je, als het stort dan zal het best een beetje water doorlaten maar als het stort zit jij normaal niet in je hutje en miezerregen houd het best tegen, vergeet niet behalve aan de voorkant ook aan de zijkant een paar gaten te maken, al is het maar om af en toe te gluren, als je iets ziet aan komen heb je veel meer kans om het te platen dan als het ineens voor je zit. En als je toch aan het naaien bent, naai gelijk een camonet aan de binnen kant voor je fotogat(en) die kan je zo bij de dump halen, alleen de bovenkant vast naaien uiteraard.

Zo zou ik het doen, succes met je hut verder.

Groeten Jens

françois

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 16 May 2010, 8:10    Post subject: schuilhut
ten 1ste had ik de achterkant lager gemaakt zodat het water af kan lopen. nu moet je blij zijn met gaten in je dak want als het dak vol licht met water heb je een probleem .dan kun je de beste klemmen hebben, maar die houden zelfs niet. als klem kun je een pvc buis van de zelfde maat in de lengte zagen een stukje van 10 cm is voldoende dus dat je het kunt openvouwen als het niet te grote diameter is anders moet je er een reepje uitzagen van 2cm dit open vouwen en om het frame klemmen.
sigma 70-200 2.8
canon 10-22 4.5
statief manfrotto
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum