Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Vraag mbt Histogram

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 01 May 2010, 17:42    Post subject: Vraag mbt Histogram
Hey,

Ik ben sinds pas begonnen met vogelfotografie en moet nog van alles leren. Heb dingen opgezocht over het histogram maar 1 ding is niet echt duidelijk voor me.

Hoe kan ik voorkomen dat de kleuren te ver naar boven toe schieten. Ik weet wel dat als ze te ver naar rechts of links gaan dat ik -1/3 stop etc, moet gebruiken. Maar het is me niet duidelijk wat ik moet doen als ze te ver naar boven uit schieten...

Voorbeeld Histogram

Foto die erbij hoort

"Maybe because it's entirely an artist's eye, patience and skill that makes an image and not his tools." - Ken Rockwell
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 May 2010, 17:57    Post subject:
Niet. Maar volgens mij maakt het ook niet zoveel uit dat het histogram bovenin eruit vliegt. Maak eens een foto van een egale muur (van welke kleur dan ook). Dan zul je zien dat je histogram maar uit 1 streepje zal bestaan, die heel hoog is. Toch is je foto dan wel goed belicht. Het houdt alleen in dat er heel veel van eenzelfde kleur in de foto zit.

Maar als ik het mis heb, hoor ik het graag.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Delo

PostPosted: Sat 01 May 2010, 18:00    Post subject:
Hmm toch is de foto heel onduidelijk, en dat krijg ik elke keer als er een vogel bijv bovenin een boom zit en je heel veel lucht in de foto hebt zitten. Je ziet de vogel dan wel, maar toch heel onduidelijk zoals hier.

"Maybe because it's entirely an artist's eye, patience and skill that makes an image and not his tools." - Ken Rockwell
Back to top
Reply with quote

jan Luit
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 01 May 2010, 18:14    Post subject:
Je zou hier aan het histogram te zien het wat kunnen uittrekken naar rechts..
Maar natuurlijk beter om in het veld de foto al wat te overbelichten.
Met het lichter maken van een foto zul je in de donkere delen gauw ruis krijgen.
Er staat net een topic hierover op NP.
Het is hier te lezen Wink

Groet Jan

Think outside the box.
Back to top
Reply with quote

Delo

PostPosted: Sat 01 May 2010, 18:33    Post subject:
Dankjewel, ik heb het gelezen en ga het ook maar eens uitproberen Very Happy Ik laat de resultaten wel weten.

Back to top
Reply with quote

Reinder

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 02 May 2010, 10:36    Post subject:
Interessante vraag. Het histogram heeft een horizontale as die staat voor de helderheid en een verticale as die aangeeft hoeveel pixels die specifieke helderheid hebben. Dus een hoge uitslag naar boven betekent dat heel veel pixels een bepaalde helderheid hebben, zoals het grijs in jouw foto. Ik denk dat clipping aan de bovenkant veroorzaakt wordt door de software om het histogram leesbaar te houden. De maximale uitslag op de y-as zou namelijk het totaal aantal pixels van de foto moeten zijn, dan zijn de proporties in het diagram echter zo extreem dat het niet bruikbaar meer is. Dus het "echte" histogram van jouw foto heeft een nog veel hogere piek voor het grijs die ook gewoon netjes rond is. Maar dan zou het bergje links voor het zwart waarschijnlijk bijna niet meer te zien zijn. Dus daar zit het probleem niet. Dat zit in de belichtingsmeting, door de grote hoeveelheid lucht gaat de belichtingsmeter een te korte sluitertijd kiezen. Als je zoveel lucht in de foto hebt dan zal je zelf moeten overbelichten, hier zou je iets van +2/3 Ev kunnen uitproberen. De lucht wordt dan een stuk lichter maar de vogel is dan beter belicht. In het histogram zal je dan zien dat alles naar rechts verschuift.

Heel verhaal, ik hoop dat het helpt. Smile

Last edited by Reinder on Sun 02 May 2010, 10:53; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

Delo

PostPosted: Sun 02 May 2010, 10:43    Post subject:
Ik ga vandaag dat exosure to the right uitproberen.

Maar wat je zei over dat ik niks verkeerds doe, is er dan een manier van nabewerking wat het wel goed zichtbaar zou maken?

Back to top
Reply with quote

Reinder

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 02 May 2010, 10:48    Post subject:
Je leest het bericht snel Smile Ik heb er nog wat bij getyped in mijn vorige bericht over belichtingscompensatie. In de nabewerking kan je ook overbelichten maar dan krijg je wel met ruis te maken zoals eerder opgemerkt.
Back to top
Reply with quote

Delo

PostPosted: Sun 02 May 2010, 11:15    Post subject:
Ja daarom was mij aanbevolen om van tevoren over te belichten omdat je het altijd makkelijker donkerder kan maken en omdat er meer informatie in de lichtere delen zitten dan in de donkere partijen. Waardoor je geen ruis krijgt.

Haha ja ik lees altijd berichten snel, tenzij ik buiten ben Razz

Last edited by Delo on Sun 02 May 2010, 11:16; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Sun 02 May 2010, 11:15    Post subject:
Delo wrote:

Maar wat je zei over dat ik niks verkeerds doe, is er dan een manier van nabewerking wat het wel goed zichtbaar zou maken?

Maar waarom zou je die piek bovenin helemaal willen zien??

Zoals hierboven staat houdt zo'n "off the chart" piek in dat er heel veel van die bepaalde waarde voorkomt (in jou geval de grijze lucht). Dat klopt toch ook?

Groeten, Arjen
Back to top
Reply with quote

Delo

PostPosted: Sun 02 May 2010, 11:17    Post subject:
Arjen Drost wrote:
Delo wrote:

Maar waarom zou je die piek bovenin helemaal willen zien??

Zoals hierboven staat houdt zo'n "off the chart" piek in dat er heel veel van die bepaalde waarde voorkomt (in jou geval de grijze lucht). Dat klopt toch ook?

Groeten, Arjen

Ik wil de piek niet helemaal bovenin zien. Ik wil dat ie meer naar beneden is, dat het in het scherm blijft zitten Razz en niet te ver naar boven toe schiet. Dat je dan egale kleuren krijgt.

Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Sun 02 May 2010, 11:25    Post subject:
Delo wrote:

Ik wil de piek niet helemaal bovenin zien. Ik wil dat ie meer naar beneden is, dat het in het scherm blijft zitten Razz en niet te ver naar boven toe schiet. Dat je dan egale kleuren krijgt.

Maar als ik je foto zo zie, dan had je toch een egaal grijze lucht? Dat klopt dan toch?

Je zou (zeker als je in raw geschoten hebt) het histogram wat uit kunnen rekken. Het zwartpunt wat meer naar links verplaatsen (al lijkt de spreeuw al wel donker zat) en het witpunt een stuk naar rechts. Dan gebruik je het hele oppervlak van het histogram, waardoor je piek waarschijnlijk ook wat breder wordt.

Groeten, Arjen
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Sun 02 May 2010, 11:30    Post subject:
Ik heb het even voor je uitgeprobeerd.

Ik heb eeb foto van een Zwarte kraai, met een heldere lucht als achtergrond. Bij het maken van de foto heb ik al 2 stops overbelicht.
Wanneer ik hem open in Lightroom, heb ik een goed belichte foto, met een enorme (niet zichtbare) piek. Uiteraard zal dit de lucht zijn.
Als ik nu mijn belichting in LR 4 stops opschroef, dan zie je die piek inzakken, en blijft hij in het histogram. De foto is dan dusdanig overbelicht, dat de kraai niet meer toonbaar is. Je kunt de schuiven "belichting" en "helderheid" flink bewerken, maar de piek verschijnt, of in de donkere, of in de lichte delen.

Dit is overigens wel leuk om eens te kijken wat de mogelijkheden ziijn van LR, om het uiterste te testen.

Aad

Delo

PostPosted: Sun 02 May 2010, 11:33    Post subject:
Ja ik heb nog een keer gekeken naar het uitvergrote versie van de foto, de lucht is idd wel egaal. Maar het maakt dus eigenlijk niet uit als de kleuren te ver boven uit schieten? En om het vogeltje dan meer op te laten lichten moet ik dus gewoon de foto overbelichten..

Back to top
Reply with quote

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 May 2010, 12:08    Post subject:
Uitschieter naar boven maakt helemaal niks uit. Zoals anderen al hebben geprobeerd uit te leggen, geeft de verticale as aan 'hoeveel' pixels een bepaalde tonaliteit (NIET kleur!) hebben. Bij een egale achtergrond zullen dat er heel veel zijn. is dat erg? Nee, natuurlijk niet.

Wil je dat de verticale piek binnen het histogram past, dan zal de fabrikant rekening moeten houden met een foto van een volledig egaal vlak. Dan zou je LCD scherm een kwartslag gekanteld moeten worden om die grafiek te laten passen!

Waar je je druk om moet maken is de verdeling op de horizontale as. Dat geeft namelijk aan 'hoe' donker of licht (NIET welke kleur) de tonen in je foto zijn.
Back to top
Reply with quote

Delo

PostPosted: Sun 02 May 2010, 12:38    Post subject:
Ja ik wist wel dat ik op de horizontale as moest letten maar vroeg me gewoon af hoe het zat met de verticale as. Dacht namelijk ook dat het de kleurtoon bepaalde, maar blijkbaar is dat niet zo. In ieder geval hartstikke bedankt voor alle reacties. Het is nu vies weer dus moet even wachten tot het wat opklaart om alles even uit te proberen Smile

Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum