Posted: Thu 20 Oct 2005, 17:20 Post subject: compactflash schoonmaken
Hallo,
Ik maak mijn compactflashkaart altijd leeg op de camara,de ene keer door de foto's gewoon te deleten en de andere keer door te formateren
Nu heb ik ooit gehoord dat er nog heel veel rotzooi op de kaart blijft staan
net zoals dat op een harde schijf ook gebeurd.
Nu is mijn vraag''weet iemand hoe deze restbestanden van je compactflash af kunt krijgen,dit schijn je op je computer te kunnen.
Iemand een idee?
Groet,
Martin
Last edited by martin on Thu 20 Oct 2005, 18:23; edited 1 time in total
Posted: Thu 20 Oct 2005, 18:35 Post subject:
Dag Daniel,
Door de kaart te formateren wordt mijn kaart ook wel leeg gehaald,tenminste de foto's zijn er allemaal af.
maar het probleem is dat veel op de kaart blijft staan waar je direct niks van merkt.
Wat ik dus wil weten hoe je dit eraf kunt krijgen,je kunt het vergelijken met het defragmenteren van je computer.
Ik hoop dat het nog duidelijk is.
Posted: Thu 20 Oct 2005, 20:12 Post subject:
De rommel die achterblijft bij verwijderen via de camera (in ieder geval bij Canon) zijn de mappen / direcotries waarin de foto's opgeslagen worden.
Deze zijn via een cardreader aangesloten op de PC makkelijk te verwijderen.
Formateren van een kaartje via de camera zal m.i. ook de directories verwijderen, maar dit heb ik nog nooit geprobeerd.
Ik haal altijd via een cardreader mijn foto's van mijn CF's en wis ze meteen ook via deze methode ...
Verder met Arie eens. Als je dezelfde aantal foto's kunt blijven plaatsen heb je geen problemen.
Age: 49 Joined: 04 Aug 2003 Posts: 1763 Location: Vleuten
Posted: Thu 20 Oct 2005, 20:34 Post subject:
Kees, zoals jij het doet blijft er nog meer informatie achter dan wanneer je alle bestanden weghaalt. Als je de kaart niet formatteerd na het leegmaken zal je per keer dat je de kaart leegmaakt informatie verliezen.
Hoe of waarom precies weet ik niet maar ik weet wel dat het om maar 1 of twee KB per keer gaat. Voordat je gaat merken dat je minder foto's op kan slaan moet je de kaart dus heel wat keren geleegd hebben.
De enige manier om echt alle ruimte op je kaart weer vrij te krijgen is hem te formatteren. Dit kan op de PC met behulp van een cardreader of op je camera zelf. Let er in het eerste geval wel op dat je de kaart formatteerd in het bestandsformaat dat de camera hanteert anders kan je camera niet meer met je CF kaart overweg.
Groet Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Posted: Thu 20 Oct 2005, 21:11 Post subject:
Michel,
na lezen van jou bericht even gekeken naar de hoeveelheid vrije ruimte op een aantal van mijn kaartjes die ik op de beschreven methode redelijk veel heb gewist.
Alle kaartjes bevatten nog de volledige capaciteit (tot op de byte nauwkeurig).
Ook technisch kan ik jou bericht niet verklaren. Alleen als er verborgen bestanden op de schijf worden gezet door je camera ....
Je dient bij het verwijderen dan ook alle bestanden zichtbaar te hebben. Dat wil binnen Windows nog wel eens niet het geval zijn ...
Formateren kan natuurlijk altijd en verwijderd ook automatisch verborgen bestanden. Beste is dan inderdaad dat in je camera te doen. Dan weet je zeker dat het juiste bestandsformaat wordt gebruikt.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum