Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

mooie vogel locaties in Texel

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 06 Jun 2010, 0:19    Post subject: mooie vogel locaties in Texel
Deze zomervakantie ga ik naar Texel, om vogels te fotograferen.
Kan iemand mij vertellen waar ik mooie plekken kan vinden, om vogels te fotograferen? Welke bijzondere vogels kan ik aantreffen in Texel?
Alvast bedankt,
Emiel Zwarts

wblink

PostPosted: Sun 06 Jun 2010, 18:13    Post subject:
Hoi,

Huur een fiets op de eerste dag en rij rond. Je zult dan zelf zien hoe mooi Texel is (en hoe druk in deze tijd neem ik aan) en "en passant" de mooie plekjes vinden.

Een andere (mijn) manier is om eerst met de auto rond te rijden en de plekjes te noteren en die dan later per fiets te verfijnen.

Uiteraard kun je ook bij de auto blijven (wat ik doe door loopproblemen) en zo de plekjes uitzoeken.

Er is echter ALTIJD wat te vinden.
Of het moet zo beredruk zijn ...
Nogmaals ik ken dat niet: april is mijn Texel maand.

Nikon D3X, 14-200 mm
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 07 Jun 2010, 7:59    Post subject:
Heel Texel is interessant Very Happy
Er is al regelmatig over plekken op Texel geschreven.
Kijk hier maar eens :
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=69107&highlight=texel#69107

Groet,
Ruud

jarnovanbussel

PostPosted: Mon 07 Jun 2010, 19:58    Post subject:
idd rudoveen, die vraag heb ik gesteld Rolling Eyes
ik heb dan geen auto (ben pas 16), en ik ga met een vriend. We huren daar een fiets en gaan overal met de fiets naartoe.
Wagejot is een plek waar je geweest moet zijn heb ik wel gehoord en gelezen. Verder gaan wij gewoon kijken welke (bijzondere) vogels daar zijn gezien, en gaan daar opaf...
Mss dat we elkaar nog tegenkomen? Razz
Grtzz

Perry

PostPosted: Tue 08 Jun 2010, 16:05    Post subject:
Ik kwam vandaag de vogelspecial van Grasduinen (december 2009) tegen met daarin de "10 van Texel". De volgende locaties worden genoemd:

- Otterstaat (visdief, kokmeeuw en kluut)
- Dijkmanshuizen (kemphanen, bergeenden, slobeenden en watersnippen)
- Zandkes kleiput (dodaarzen en karekieten)
- Wagejot (visdief, Noordse stern, kokmeeuw, kluut, bergeenden en bontbekplevieren)
- De Bol (eenden, ganzen en aalscholvers)
- Weilanden rond boerderij Zeeburg (diverse rotganzensoorten)
- Robbenjager en de Tuintjes (Pallas boszanger, bladkoninkje en draaihals)
- De Slufter (eidereenden, steltlopers en lepelaars)
- De Muy (roodborsttapuit, grasmus en tapuit)
- Mokbaai, De Geul en Horsmeertjes (veel soorten vogels)

Verder wordt verwezen naar de DVD Texel Vogeleiland (19,95) met boekje en fietskaart. Te bestellen via Deverrekieker.nl.

Groeten

Perry
Back to top
Reply with quote

Rick van der Weijde

PostPosted: Tue 08 Jun 2010, 16:34    Post subject:
Ik ken Texel wel, maar eigenlijk alleen van voorjaar en najaar. Was er dit jaar in mei en zelf nog nooit zo laat in het voorjaar geweest. Hoe de vogels in juli/augustus meewerken is mij niet zo goed bekend dus... maar de gebieden kennende levert dat altijd wel iets moois op.

Even op het lijstje van Perry reagerend:
- Ottersaat: doen! Gebeurt altijd wel wat... sowieso de plasjes langs de waddendijk eens langs fietsen denk ik...

- Dijkmanshuizen: op zich altijd wel wat te zien, maar voor foto's maken niet de meest geschikte locatie. Je kunt er niet/nauwelijks ongezien komen en de vogels zitten doorgaans iets verder weg

- Zandkes kleiput: best interessant om eens overheen te kijken, maar ook niet de beste locatie voor foto's (weinig uitzicht, bijna overal riet, kan vanaf de dijk maar dan alles ver weg)

- Wagejot: doen! Zie Ottersaat

- De Bol: meest vind ik toch wat te ver weg zitten hier... kan best wat interessante waarnemingen geven (weet niet hoe dat zit in de zomer???), maar weinig foto's denk

- Zeeburg: weet niet hoeveel Rotganzen er zomers nog blijven plakken? Kun je wellicht beter ten westen van Zeeburg (bij het monument) de dijk overlopen; buitendijks grasveldje zitten wel eens wat Rotganzen, ook lekker dichtbij;

- Robbenjager en Tuintjes: mooi soorten inderdaad, maar niet in de zomer. Dat zijn toch typische doortrekkers die je in juli/augustus niet zult aantreffen. In de Tuintjes bijv. wel Roodborsttapuiten (zullen er denk het hele jaar wel zitten; wij hadden ze er met jongen in mei) en wat andere zangertjes (Grasmus, Tuinfluiter, Sprinkhaanzanger?)

- Slufter: mooi gebied, zeker bezoeken, al is het vaak wel redelijk ver weg doordat het niet vrij toegankelijk is

- Muy: ken ik eigenlijk niet heel goed, maar de genoemde soorten lijken me er wel waarschijnlijk. Ook in juli/augustus. Misschien nog een Zomertorteltje hier of daar?

- Mokbaai, Geul en Horsmeertjes: allemaal stuk voor stuk interessante gebieden. In Mokbaai echter vaak ver weg (wel mooie kansen voor Bruine Kiek, Torenvalk, Baardman wellicht). Pad tussen de Horsmeertjes door levert zo nu en dan ook wel wat fotokansen op... Je moet het net treffen in die hoek.

Ik zou gewoon lekker wat rondjes fietsen. Ik deed het meestal in 3-en. Vanuit de Koog de ene dag richting Vuurtoren (Muy, Slufter, Tuintjes) en dan langs de Schorren en Zeeburg terug tot aan Wagejot en dan weer binnendoor naar de Koog. Een volgende dag via de Staatsbossen richting het zuiden tot aan de Mokbaai en dan langs de Hoofdweg weer terug. De derde dag ten slotte de rest: dus via Waal en Burg richting Oudeschild en daar wat heen en waar langs de Waddendijk....

Succes en een goede vakantie.

Groet,
Rick

R.Lutke Schipholt

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 14 Jun 2010, 23:17    Post subject:
Zomers is niet de bste tijd, maar raadpleeg de website van de vogelwerkgroep Texel met de daarin opgenomen waarnemingen per dag en lokatie. In de Cocksdorp is een vogelwinkel"de verrekieker". Altijd bereid tot advies en info. Mooie dagen! Groet Rob LS

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum