Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

extender

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 25 Oct 2005, 17:32    Post subject: extender
Hallo,

even een simpele vraag, weet iemand of de 1.4x en de 2x extender type II van canon op elkaar passen, of bv. met de soligor 2x converter en heeft iemand daar ervaring mee?
ik weet van sigma dat ze wel op elkaar passen en dat er redelijke resultaten mee te halen zijn.

groeten Lesley

Peter van der Wijst

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 25 Oct 2005, 17:50    Post subject:
Hoi Lesley,

Ik weet dat als het beide type II is, dat ze dan op elkaar passen. Voor type I moet je er een tussenring tussenzetten.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik kan je verwijzen naar de website van Fritz Pölking.
Als je daar bij de maandfoto's kijkt naar bijvoorbeeld November 2001 (Nikon) en Mei 2003 (Canon), zie je foto's gemaakt met de dubbele combinatie.
Onder Workshop vind je een artikel "Sharp photographs" wat ook dit onderwerp behandeld met daarbij tabellen over de scherpte.
Onder Workshop-2 vind je een artikel "Turn up the size" wat ook weer over het koppelen van de beide convertors gaat.
Zijn resultaten zien er niet beroerd uit. Ik heb het zelf geprobeerd met een 1.4x II en een 2.0x I met een 12mm tussenring. Bij mij was het resultaat niet erg scherp maar niet vanaf statief maar bonenzak en geen MLU gebruikt.

Misschien heb je hier wat aan?

Groeten,
Peter

Lesley van Loo

PostPosted: Tue 25 Oct 2005, 18:00    Post subject:
Peter bedankt voor je antwoord.

ik zag toevallig ergens op deze site dat iemand een canon 1.4x en een soligor 2x converter op elkaar had gezet, weet niet of dit type I of II was, ik heb de gebruiker ook deze vraag gesteld, ben benieuwd.

Last edited by Lesley van Loo on Tue 25 Oct 2005, 18:03; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Peter van der Wijst

PostPosted: Tue 25 Oct 2005, 18:03    Post subject:
Ik heb wel enkele foto's hier op de site staan waar ik een Canon 1.4x II met een Tamron 1.4x combineer. Dit is een effectieve 1.96x vergroting die bovendien de AF op de 10D gewoon laat werken bij een 500/4L lens.

Lesley van Loo

PostPosted: Tue 25 Oct 2005, 18:04    Post subject:
die passen dus ook gewoon op elkaar en de resultaten zijn behoorlijk goed.
jij houdt dan waarschijnlijk ook F 5,6, of niet?

Peter van der Wijst

PostPosted: Tue 25 Oct 2005, 18:08    Post subject:
Dat wordt inderdaad f/5.6 dus werkt het nog net.
Bovendien is de 1.4x van Tamron (de pro versie) een optisch zeer goede convertor die een stuk goedkoper is dan de Canon.

Gerwinvanhouwelingen

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 27 Dec 2005, 16:37    Post subject: Zoomlens in combinatie met teleconverter?
Hallo allemaal,

mijn naam is Gerwin van Houwelingen en ben sinds twee maanden bezig met fotografie. Tijdens het fotograferen van vogels met mijn EF 75-300mm lens kom ik er steeds weer achter dat deze lens toch te weinig zoom heeft. Vandaag ben ik naar de winkel geweest om eens te vragen wat voor extender/converter ik kon gebruiken bij deze zoomlens. Tot mijn verbazing was zijn antwoord dat dat niet kon en als het al kon dan zou dat ten koste gaan van de kwaliteit. Hij vertelde dat het wel kan op een vaste lens van 300mm. Mijn vraag is dan ook kan ik op een zoomlens echt geen teleconverter gebruiken om mijn zoombereik te vergroten. Ik vertelde de beste man ook wat Arie Ouwekerk gedaan had en dat Arie op deze manier maar liefst 1800mm bereikte. Hij kon het niet geloven en zou die foto dan wel eens op posterformaat willen zien. Dat kon nooit een goede foto zijn zei hij. Terwijl ik het toch een prachtfoto vind. Nou ja ik hoop dat ik alsnog een teleconverter kan aanschaffen voor mijn zoomlens. Weet iemand ook welke ik hiervoor kan gebruiken (een betaalbare Cool .

groetjes Gerwin van Houwelingen

Jan Bosch

PostPosted: Tue 27 Dec 2005, 16:56    Post subject:
Ik heb ergens gelezen dat je een 2x converter kunt gebruiken met een 20D waarbij door het afplakken van een paar contacten van de converter de AF blijft werken. Weet iemand misschien welke contacten je dan moet afplakken?
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Tue 27 Dec 2005, 18:13    Post subject:
@ Gerwin, je kan er wel een converter tussen zetten, maar dan ben je je AF kwijt, moet je dus alles met de hand scherpstellen.
kwaliteit zal er denk ook wel op achteruit gaan.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum