Graag zou ik willen weten hoe ruis nu precies ontstaat.
Ligt het aan de manier van fotograferen (instellingen etc.) of komt er alleen ruis in een foto tijdens de nabewerking.
Als dat zo is, wat doe je dan niet goed en hoe kun je het voorkomen en/of wegwerken.
Wie oh wie kan mij één en ander uitleggen.
Alvast bedankt voor de reacties,
groetjes,
Astrid Schute _________________ nikon cameras en diverse lenzen
Gender: Male Age: 34 Joined: 06 Mar 2010 Posts: 255 Location: Arnhem
Posted: Fri 13 Aug 2010, 22:40 Post subject:
Het zijn een paar dingen.
- Hoe hogere ISO, hoe meer ruis (relatief gezien)
- Goede belichting.
Overbelichting krijg je niet meer ruis van, maar bij onderbelichting ga je meer ruis zien.
- Een compositie met zoveel mogelijk gelijke 'tinten' bevat minder ruis. Een compositie waar heel veel contrast in zit (onderbelichtte en overbelichtte delen) zal veel ruis opleveren. En dat kan zelfs bij ISO 100.
- In de nabewerking kan je ook veel ruis creeren. Bijvoorbeeld als je de belichting veranderd of als je de 'luminance' van de kleuren gaat veranderen bijvoorbeeld.
Google ook eens naar camera noise _________________ Canon 7D - Canon 400mm f/5.6L USM
Meer wildlife, macro en landschappen op mijn Facebook en Flickr page
Gender: Male Age: 57 Joined: 23 Aug 2008 Posts: 49 Location: West-Terschelling
Posted: Sun 15 Aug 2010, 11:36 Post subject:
Het een en ander heeft ook te maken met de lichtgevoeligheid van de sensor. Een grotere sensor (lees duurder) heeft grotere
lichtcellen, welk resulteert in een foto met betere kleurberekening en met minder ruis,(daar waar ruis zit zit geen detail) daar het gewoon meer licht opvangt
Wanneer je je iso omhoog gaat gooien, of gaat onderbelichten(omdat je minder licht hebt), moet het signaal versterkt worden.De
signaal-ruis verhouding wordt dan ongunstig omdat de sensor een vaste hoeveelheid storende ruis heeft die ook wordt versterkt.
De grootte en de kwaliteit van de sensor vertaalt zich voor 80 % in de prijs van een camera.
Het toepassen van ruisonderdrukkers is een zogenaamde optie
, maar dit verandert niks aan de kwaliteit, daar het nooit detail kan toevoegen. Beter is om goed te belichten: beter een sensor wat overbelichten tot aan de rechterkant vh histogram, dan onder te belichten.(mits je sluitertijd het toelaat natuurlijk)
Groet Sebas. _________________ Canon Mark 3,1dx
Canon 100-400 L IS,EF500mmF4L IS USM
Canon 1.4x,o ja sinds kort 100mmf2.8L.
Ik ben een super beginneling dus weet het niet 100% zeker maar.. is het niet zo dat als je gaat over belichten (meer na de rechterkant van je histogram) dat je dan meer kleuren kwijt raak en als je onderbelicht (meer gegevens aan de linkerkant van je histogram), dat je die kleuren nog wel kan terug halen met nabewerken? En dat het daarom theoretisch niet zo goed is om over te belichten om daardoor te hopen minder ruis te krijgen? of zit ik er gewoon compleet naast
Elke meetinstrument ondervindt een vorm van ruis. In de camera zijn het de lichtgevoelige elementjes. De mate van ruis hangt i.h.a. samen met de eigenschappen van die elementjes. Bij je camera is het zo dat bij lagere ISO waarden je minder last hebt van ruis, en v.v. De mate van ruis hangt af van de camera, en is vaak gekoppeld aan de prijs maar niet altijd.
Belicht je verkeerd waardoor je zwaar moet corrigeren, dan versterk je de ruis in het signaal evenredig mee. Daarom is een goede belichting van belang, en wil je zo min mogelijk corrigeren achteraf (histogram laat dat zien). Dus kleuren terughalen kan, maar je krijgt er evenredig veel ruis bij kado. Dat kun je voor een deel weer wegfilteren (hoe dat precies werkt kan ik wel uitleggen maar is een fysisch verhaal; als fysicus zal ik je er maar niet mee vervelen). Er is diverse software beschikbaar om dat te doen.
Als je nu een foto hebt waar je slechts een deel van wilt corrigeren, corrigeer dan alleen dat deel: je voorkomt er ruis mee in de andere delen.
Dat is het zo'n beetje in het kort. Samengevat: ruis heb je altijd, hangt af van je instellingen en wordt versterkt door nabewerking waarvoor je op een slimme manier met software weer deels kunt corrigeren. Ontstaan en omgaan met ruis is een expertise apart, heb er diverse colleges over gehad (en vond het saai, eerlijk gezegd).
Gender: Male Age: 57 Joined: 23 Aug 2008 Posts: 49 Location: West-Terschelling
Posted: Sun 15 Aug 2010, 19:00 Post subject:
@Erwin: Dit is juist niet het geval:
Je sensor van je camera is gevoeliger voor het registreren van highlights en juist niet zo goed in het registreren vd donkere delen. Daarom kan je sensor veel meer detail in de lichtere delen
waarnemen dan in de donkere. ( ruis is in principe een verkeerde kleurberekening van je pixel).
Echter wat natuurlijk wel waar is dat indien je teveel overbelicht
en je de lichte delen echt laat uitbijten dat je die kwijt bent.
Kunst is dus om het histogram wel voor de rechter grens te laten eindigen.
Verder moet je je realiseren dat je wel voldoende sluitertijd nodig hebt voor het fotograferen van bewegende onderwerpen (vogels)
en dat je dan het beetje ruis maar voor lief moet nemen.
Gr.Sebas, _________________ Canon Mark 3,1dx
Canon 100-400 L IS,EF500mmF4L IS USM
Canon 1.4x,o ja sinds kort 100mmf2.8L.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum