Gender: Male Age: 67 Joined: 07 Jun 2010 Posts: 127 Location: Itanhaém SP Brazilië
Posted: Fri 03 Sep 2010, 11:53 Post subject: Canon 100-400
Ik wil t.z.t. overstappen van mijn Tamron 70-300 naar een Canon 100-400. Ik heb geen haast, al moet ik zeggen dat de Tamron een goede -leer- lens is als beginnend dslr gebruiker heb ik wel veel beperkingen in scherpte, snelheid AF en bereik (mm).
Is er de verwachting dat Canon de 100-400 gaat upgraden met een modernere versie IS of ie de huidige IS gewoon goed ?
Dat zou betekenen dat ik eerder de koop kan aangaan (voorkeur). _________________ Canon 50D met 300 F4
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Fri 03 Sep 2010, 12:44 Post subject:
Hoi,
Recent is er door Canon een hele rits nieuwe teles al aangekondigt, en daar zit geen nieuwe versie van de 100-400 mm tussen. Wel is er een nieuwe EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM, waardoor de kans dat ze een nieuwe 100-400 erbij doen klein is naar mijn mening. Maar hou voor de zekerheid www.dpreview.com in de gaten, daar komen dit soort nieuwtjes heel snel op te staan. In de herfst/winter dit jaar worden overigens alle nieuwe teles van Canon getoond op de Photokina in Duitsland, op dpreview komt daar meestal een uitgebreide reportage over.
Groet, Joep _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
De 100-400 is gewoon goed.
Er komt voorlopig nog geen nieuwe versie maar dat is ook niet nodig.
De 100-400 is snel genoeg, scherp genoeg en niet al te zwaar.
Gewoon een top lens voor een redelijke pris.
succes met de keuze.
Als je nog vragen hebt, je kunt ze me gerust stellen.
Gr.
Martijn _________________ Canon EOS 70D
Canon lenzen van 10 tot 400mm
Converters
Gender: Male Age: 67 Joined: 07 Jun 2010 Posts: 127 Location: Itanhaém SP Brazilië
Posted: Fri 03 Sep 2010, 20:22 Post subject:
Als hij gewoon goed is, is de keuze niet zo moeilijk meer. Dan heeft het weinig zin om op een update te wachten die er voorlopig niet aan zit te komen. Tot nu toe komt ie als beste allrounder uit de tests en de samples zien er ook goed uit (afhankelijk van exemplaar).
Gender: Male Age: 78 Joined: 03 Oct 2007 Posts: 393 Location: Oud Gastel / Diever
Posted: Fri 03 Sep 2010, 20:45 Post subject:
Ronald, wees even voorzichtig. Deze lens is mij door experts afgeraden. Ze noemen het een stofzuiger, omdat de zoom zodanig is dat het objectief moet bewegen, waarbij de kans bestaat dat in stoffe, droge omstandigjheden er stof naar binnen wordt gezogen wat uiteindelijk sensorvlekken geeft.
Gr.Henk _________________ Canon R spullen
@Henk.
Mijn vader heeft nu een 100-400 sinds 2006 en nog nooit problemen gehad met stof in het objectief.
Als je niet al te snel in en/of uitzoomt lijkt me dat geen probleem.
Gr.
Martijn _________________ Canon EOS 70D
Canon lenzen van 10 tot 400mm
Converters
Last edited by Martijn Horsten on Sun 05 Sep 2010, 8:51; edited 1 time in total
Posted: Fri 03 Sep 2010, 21:00 Post subject:
Henk, dat heb ik ook ergens gelezen, dat er lucht in- en uitgezogen wordt door de schuifbeweging. Hoe groot de kans is dat je lens van binnen vervuilt kon ik niet opmaken uit de teksten.
Zelf leef ik in een tropische omgeving met vaak een hoge luchtvochtigheid bij de zee (met veel zout in de lucht). Hier worden alle ijzeren voorwerpen en elektronica aangetast door het zout.
Ik vraag me dan af of de lens niet van binnen kan oxideren of aangetast door de zeelucht ?
Ik heb hier al diverse computers en andere electronica verloren, gewoon weggevreten smd weerstanden. Onder de loep lagen er zoutbergjes op het moederbord, om een idee te geven van omstandigheden. _________________ Canon 50D met 300 F4
Posted: Fri 03 Sep 2010, 21:57 Post subject:
Ik gebruik deze lens met name op vakanties vanwege draagbaarheid en zoommogelijkheid (kan er ook eens wat anders dan een vogel op).
Van stof in de lens heb ik ook na enkele reizen geen last.
De lens is echter - volgens de specificaties - niet weervast. Daarvoor moet je echt naar een vaste lens.
Als ik de lens vergelijk met mijn (vaste) 500 mm, dan zie je zeker verschil in scherpte. De scherpte van de 100-400 is m.i. zeer goed voor de prijs die je er voor betaald.
De foto's die ik de laatste tijd van Brazilie plaats, zijn allen met deze lens genomen.
Gender: Male Age: 57 Joined: 23 Aug 2008 Posts: 49 Location: West-Terschelling
Posted: Fri 03 Sep 2010, 23:21 Post subject:
Pracht van een allround lens:geschikt voor de wat minder schuwe vogels, ook te gebruiken voor vlinders etc. Minimale scherptestelafstand 1.8mtr. Lekker hanteerbaar en gaat zo mee.
Ik heb ook een 500 mm IS, maar ga net zo vaak op stap met de 100-400. Nee ik doe m nooit weg !
Gr.Sebas. _________________ Canon Mark 3,1dx
Canon 100-400 L IS,EF500mmF4L IS USM
Canon 1.4x,o ja sinds kort 100mmf2.8L.
Posted: Fri 03 Sep 2010, 23:44 Post subject:
@Kees @Sebastiaan
Wat jullie aangeven is voor mij de reden om voor deze lens te gaan: allround, draagbaarheid en zoom mogelijkheid. Dat je wat inlevert op pure scherpte t.o.v. een prime lijkt me de prijs die je voor de flexibiliteit van een zoom betaald. Dat wordt dan weer goedgemaakt dat je meer onderwerpen kan fotograferen...
Ik hoop alleen dat ie tegen een beetje zeezout kan. _________________ Canon 50D met 300 F4
Ik heb ook de 100-400, nooit problemen met stof in de lens. Er zijn tal van zoomlenzen waarbij de lens in en uitschuift, zo ook b.v. 24-105 L IS waar het schuifmechanisme dan wel anders is, maar die zuigen toch ook lucht aan lijkt mij, net als alle lenzen die geen interne zoom hebben. Hoe eventuele stofdeeltjes vervolgens bij de sensor zouden moeten komen is mij echt een raadsel aangezien het laatste element natuurlijk gewoon vast zit in de behuizing en geen stof doorlaat...
IK heb die van mij nu net één klein jaartje, en ben er nog ontzettend blij mee, en nooit spijt gehad van deze aankoop.
Ik heb ook de Canon EF 300mm f/4L IS USM gehad in combinatie met de canon extender 1.4 ll .
Is een erg goede lens onzettend scherp ook met de extender er op maar dan ben je niet variabel vind ik.
Ik ben vliegtuigspotter en dan vond ik dat deze lens ( 100-400 ) het beste uit de bus kwam.
Gender: Male Age: 61 Joined: 12 Mar 2008 Posts: 70 Location: Sittard
Posted: Sat 04 Sep 2010, 16:42 Post subject:
De 100-400mm is inderdaad een hele mooi allround lens.
Mijn ervaring als je hem voor vogel-fotografie wilt gebruiken dat de lens in 99 van de 100 gevallen in de 400mm stand hebt staan.
Het is aan jou om te bepalen hoevaak je de lens voor deze fotografie wilt gebruiken.
ALs je nl de lens hoofdzakelijk gebruikt om vogels te fotograferen dan zou ik eerder een vaste 400mm aanschaffen.
Wil je ook nog gebruik maken van een converter is de 100-400 minder geschikt, althans ik vind het resultaat slecht. _________________ Canon 7D MkII
EF100-400 MkII, EF 600mm 4L mkii
Olympus OMD 1 mkii
40-150mm f2.8
300mm f4.0
Posted: Sat 04 Sep 2010, 19:10 Post subject:
Het argument van Aad geldt voor mij ook denk ik, de combinatie van een heel behoorlijke IQ en variabel inzetbaar. Nu heb ik nooit met een vaste lens gewerkt en de beperkingen in de praktijk met betrekking tot afstand e.d. ken ik niet. Ik vermoed dat een vaste lens voor mij wat teveel beperkingen oplevert, ondanks de fantastische beeldkwaliteit. Ik lees vaker dat mensen overstappen van een vaste naar de 100-400. Andersom zal ook vaak gebeuren neem ik aan. _________________ Canon 50D met 300 F4
Gender: Male Age: 61 Joined: 15 Mar 2010 Posts: 12 Location: zaandam
Posted: Sun 05 Sep 2010, 9:46 Post subject: stofzuiger
Daar was ik in het begin ook erg bang voor zeker omdat ik mij ook bezig houd met macrofotografie .
Ik gebruik hiervoor de MP-E 65mm lens en dan is stof op mijn sensor zeer nadelig en wordt dan ook nog eens erg vergroot.
Echter helemaal geen probleem hoor.
Onzin die verhalen dat door het schuifsysteem meer stof op je sensor komt , dat is een fabeltje het werkt juist heel prettig.
Wees eerder voorzichtig met verwisselen van lens.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum