Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Ervaring met extender 2 met canon EOS1 D mark II

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Nov 2010, 18:36    Post subject: Ervaring met extender 2 met canon EOS1 D mark II
Wie heeft er ervaring met de volgende combinatie. Canon lens EF 400 mm 1:5.6 met een etender EF 2.0 Wekt de auto focus nog en zoja net zo snel hoeveel stops ga je missen enz. Ik werk nu met deze combinatie alleen dan met een 1.4 extender van Canon
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6
Canon Extender EF 1,4
Lowepro Slingshot 200 AW
Brenner Birdwatching schuiltent

Manfrotto 680B monopod B1

www.vogelsinnederland.weebly.com
Back to top
Reply with quote

manfred

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Nov 2010, 19:10    Post subject:
Wim als jij met de canon converter werkt op de 400 F/5.6 en je gebruikt de 1.4 ben je je auto focus al kwijt, je gaat namelijk over de F/5.6 heen F/5.6x1.4=F/7.8 F/5.6x 2= F/11...je gaat dus het een en ander aan lichtsterkte inleveren, en je AF wordt ook trager,zou ik niet doen met deze lens,je hebt geen IS,en je moet hem dan al heel erg goed gaan ondersteunen, wil je geen bewegings onscherpte krijgen door langere sluitertijden, of je moet je iso al flink opschroeven.
Ik heb deze lens zelf ook, en het is een "werklens" je bent je stabiliteit echt wel nodig, en dan zou ik er zeker geen 2.0 converter tussen zetten,aleen voor de extra mm,s je kunt ook leren omgaan met de "beperkingen" die je hebt bij deze lens, en daarmee een zo goed mogelijk resultaat proberen neer te zetten, maar dat kost tijd.

Gr MAnfred

Theo van Orsouw

PostPosted: Mon 01 Nov 2010, 23:18    Post subject:
Volgens mij werkt de autofocus als het middelste scherpstelpunt op eem MKII is geselecteerd nog t/m F8, de vraag is hoe goed, maar hij doet het wel.

Groeten Theo

kourni

PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 12:09    Post subject:
Ik kan je enkel mijn ervaring geven van een 2.0x op een 300mm 2.8 en daar was ik alles behalve tevreden met het resultaat. De AF was traag, maar vooral werden de foto's zeer soft. Ik heb de extender meteen verkocht. Ik moet wel zeggen dat ik van anderen wél positieve dingen heb gehoord over de 2.0x.
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Nov 2010, 16:20    Post subject:
Op een Canon 1D mark II werkt je autofocus tot F/8. dat geld voor elke Canon xD(s) body. Behalve de Canon 5D (mark II) en de Canon 7D. Wanneer je een 1.4 gebruikt gebeurt er dit met de lensopening (diafragma) je minimum diafragma is bij een 400mm F/5.6 --> 5.6.

Dus geldt dit: F5.6 x 1.4 = 7,84. Dichts bijzijnde diafragma is F/8.

als je F/5.6 met een 2x converter doet gebeurt er dit: F5.6 x 2.0 = 11,2. Dichts bijzijnde diafragma is F/11.

Dat worden je minimale diafragma openingen. Dat is iets uit de natuurkunde. Je camera en lens bevatten informatie waardoor hij F/11 aangeeft. Dat is dus correct bij een 2x converter. Je can je autofocus wel behouden door die informatie te blokkeren. Dat doe je door de contacten af te plakken die op de converter zitten. Dan geeft hij nog wel F/11 met de bijbehorende sluitertijd maar geeft hij op je camera gewoon F/5.6. Dat is heel logisch want er zit in de software van de camera zelf dat hij (bij een Canon 1D mark II bijvoorbeeld) boven de F/8 zijn AF verliest. Dat is dus niet iets uit de natuurkunde, maar gewoon de technologie. Heel slim dus want dan ga je duurdere lenzen kopen. Om dat je bijvoorbeeld 800mm wilt met AF. Bij de overige camera's is dit zelfde verhaal met F/5.6 en niet hoger. Een Canon 400mm F/4 met een 1.4 zou F/5.6 worden. Is dus geen probleem voor de overige camera's. Wanneer je Canon 400mm F/5.6 een 1.4 op zet wordt het F/8 en dat geeft bij de overige camera wel dat jij je AF verliest. Daardoor ga je duurdere camera's kopen. Dat is dus een soort truck van Canon zelf.

Ik hoop dat dit duidelijke informatie is.

Gr Jeff Wink

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum