Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Fotobewerking met 19" TFT schermen?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Dec 2005, 9:02    Post subject: Fotobewerking met 19" TFT schermen?
Omdat mijn goeie ouwe 19" CRT IIyama 450 kuren begint te vertonen heb ik een 19" TFT Belinea aangeschaft. Ik was er een beetje huiverig voor maar omdat ik her en der had gelezen dat TFT inmiddels bijna net zo goed is als CRT heb ik de stap toch maar gewaagd. Helaas, het valt behoorlijk tegen. De foto's zien er nogal grof uit. Ik denk dat het komt omdat de maximum resolutie voor TFT, 1280 x 1024, te weinig is voor een 19" TFT scherm.

Ik ben benieuwd wat jullie voor schermen gebruiken voor je fotobewerking. Is TFT 17" wel bevredigend of zitten we vooorlopig nog wel vast aan CRT?

Jan

Doodles

PostPosted: Fri 02 Dec 2005, 9:27    Post subject:
Jan,

Ik ben zelf net overgestapt van een 17" CRT naar een 19" TFT (Samsung 193P) en ben enorm onder de indruk. De resolutie is voor mij prima en de kleuren spatten van het scherm. Ik kan niet zeggen dat de foto's grof overkomen, maar dat is natuurlijk een behoorlijk subjectief gegeven.

Marijn
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Dec 2005, 9:40    Post subject:
Het is dat jullie er over beginnen. Ik heb 2 weken geleden mijn 19 inch CRT van Philips ingeruild voor een Philips 190C (TFT). Dat grote lompe ding, die overigens nog perfect beeld vertoont, heeft mijn vrouw nu in gebruik. Ik ben direct weer al mijn foto's gaan bekijken en ook alles dat ik op BP heb geplaatst. Ik schrok me rot!!! Ik dacht, hoe heb ik deze ooit kunnen plaatsen. Nu zie ik pas hoeveel ruis, en vaak onscherpte, er in sommige foto's zat. En ik maar afvragen waarom een foto niet door de ballotage kwam. Very Happy
Veel hangt nu overigens af van de beeldscherminstellingen. Ik heb op de Philips wel de sRGB instelling gekozen, maar ook de helderheid iets teruggezet i.v.m. het veel wit in mijn tekenprogramma's.

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.

Groeten, Aad Verkuijl

Jan Hendriks

PostPosted: Sat 03 Dec 2005, 12:17    Post subject:
Na een dag of twee werken begin ik te wennen aan het TFT scherm. Als ik nu terug ga naar mijn oude CRT komt dat een stuk minder scherp over. Ik denk dat ik mijn oude scherm ook veel te donker had afgesteld waardoor ik mijn foto's nu nogal licht vind overkomen. Ik ga binnenkort ook maar eens op zoek naar een progje om de kleuren enzo optimaal in te stellen.

Wel roept een en ander bij mij de vraag op wat voor zin het heeft om je foto's zo mooi mogelijk te postprocessen als anderen ze waarschijnlijk bekijken en beoordelen met andere beeldscherm instellingen dan jijzelf gebruikt. Eigenlijk zou er een soort standaard beelschermcalibratie voor birdpix moeten zijn. :wink:

Jan

Wytema

PostPosted: Sat 17 Dec 2005, 18:40    Post subject:
Ik heb ook al diverse malen mijn foto's bekeken die normaal gesproken op mijn laptop staan, maar vanaf andere beeldschermen soms compleet anders lijken. ik geloof dat bij de Putter-wedstrijd ook al dergelijke conclusies erden getrokken (sommige foto's daar kwamen als beste uit de bus terwijl ze op mijn laptop toch echt heel anders kleuren en veel donkerder zijn.
was er idd maar iets dergelijks als beeldschermcalibratie. Very Happy
Nikkor 35-80 standaardlens
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Sun 18 Dec 2005, 15:27    Post subject:
Zie mijn vorige antwoord:
Ik weet niet of op alle TFT schermen de optie sRGB zit, maar voor het dagelijkse werk als grafish ontwerper, is het veel te helder.
Voor BP is het een geweldige optie. Om nou iedere keer over te switchen wanneer ik een kijkje ga nemen op fotosite's vind ik ook nogal omslachtig.
Ik heb nu maar een compromis ingesteld. Kan ik in ieder geval alles met het beeldscherm doen.

Aad Verkuijl

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum