Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Nikon fieldscope ED82a of Pentax PF-80 ED

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 05 Dec 2005, 20:14    Post subject: Nikon fieldscope ED82a of Pentax PF-80 ED
Ik ben voornemens om een scope te kopen (mijn eerste). Hiervoor ben ik al weken het internet aan het afstruinen voor info. De dure jongens Swarovski, Leica en Zeiss vallen af wegens te duur en dus focus ik me op de categorie daaronder. Ik heb beide scopes nog niet life bekeken en zal dat zeker doen voordat ik deze aanschaf maar ik ben wel benieuwd naar jullie reacties.

Hierbij mijn specificaties.

Scope met APO lenzen
Mogelijkheid om te digiscopen
Degelijk spul
Indien mogelijk ook te gebruiken als “sterrenkijker” al zijn ze daar niet voor gemaakt.

Welke zou jij adviseren en waarom?

NB links zijn ook welkom.
Back to top
Reply with quote

Theo van Orsouw

PostPosted: Mon 05 Dec 2005, 21:50    Post subject:
Hoi,

Kijk eens op deze link:
http://betterviewdesired.com/Pentax/

Een tijd geleden viel me dit al op, alhoewel ze ook Swarovski de beste noemen. Zeker het uitproberen waard. De enige manier is erdoorheen kijken. Als ik een tip mag geven, alhoewel misschien algemeen bekend, Rooijmans is Budel is voor de verreweg de beste winkel voor scopes en verrekijkers, uitstekend assortiment en hele goeie prijzen.

Ik weet niet wat je je voorstelt met kijken naar de sterren. Een vogelkijker is excellent om naar de maan te kijken, daarbuiten wordt het een stuk lastiger, de manen van Jupiter en de ringen van Saturnus, maar dan houdt het op denk ik, omdat een vogeltelescoop niet meedraait met de aarde.

In elk geval, succes met je aankoop.

Groeten Theo

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Dec 2005, 23:34    Post subject:
Dan zou ik zeker eens naar de pentax kijken. Grote voordeel is de enorme keus in oculairen alhoewel ik laatst ergens las dat je een adapter kan krijgen voor de swarovski zodat er ook 1,25" oculairen gebruikt kunnen worden?
Mocht dat zo zijn dan weet ik niet wat het kost en of het ook afbreuk doet aan de kwaliteit. In de pentax kun je in ieder geval direkt televue naglers zetten. Ook schijnen de pentax XW oculairen van zeer hoge kwaliteit te zijn, daar heb ik echter geen ervaring mee.
TIP
Kijk absoluut eerst door de telescoop die je wilt hebben. Laat daarna ook geen andere (nieuw in doos) voor je pakken. Ook bij swarovski zijn er merkbare verschillen onderling! Vooral bij de oculairen.
Back to top
Reply with quote

Peewee

PostPosted: Wed 07 Dec 2005, 18:47    Post subject:
Bedankt voor de reacties.

Ik heb gisteren meteen gebeld met Rooijmans in Budel. Dhr Rooijmans vertelde me dat hij beide scopes niet heeft en dat hij ze me zeker af zou raden omdat ze niet een goed beeld zouden geven. Nou kan het zijn dat hier een commercieel belang een rol speelt en dus ben ik ook zeer benieuwd naar anderen die al zo’n scope hebben. Wat is hun ervaring en hoe zijn ze tot hun keuze gekomen? Reacties zijn welkom.

Ook ben in ik benieuwd of er wel winkels zijn waar deze scopes bekeken en vergeleken kunnen worden. Ook hier zijn tips welkom.

Verder nog een vraagje aan Hendrik. Wat zijn “direkt televue naglers”?

V.w.b. “sterrenkijker” eigenschappen kan ik melden dat het goed kunnen kijken naar maan en een aantal planeten al prima voldoet.
Back to top
Reply with quote

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 07 Dec 2005, 21:11    Post subject:
Ehh, televue is een merk, "nagler" is 1 van hun lijnen oculairen. Staan bekend om hun ontzettend brede kijkhoek en beeldkwaliteit. De pentax werkt met de standaard 1,25" oculair vattingen die alom bekend zijn bij de sterrenkijkers. Het grote voordeel is dus dat je ontzettend veel keus hebt uit diverse oculairen. Innovaties, nieuwe ontwikkelingen zullen ook eerder met een 1,25" aansluiting op de markt zijn. Elk merk spotting scope voor "alles behalve sterren kijken" heeft zo'n beetje zijn eigen aansluiting wat oculairen betreft. De keuze hierin is dan zeer beperkt. Er zijn ook merken die maken oculairen met schroefdraad zodat het geklooi met eigen gedraaide digiscoop adapters, tape en bundebandjes, razend dure oplossingen van diverse fabrikanten or whatever tot het verleden behoren.
De pentax XW oculairen hebben trouwens ook een schroefdraad er op zitten. Dit komt tevoorschijn als je de beschermrand er af haalt. Of dat met het zoom oculair ok zo is weet ik zo niet.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum