Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Amateur met Nikon D3000 heeft hulp nodig
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Jan 2011, 17:02    Post subject:
Uiteraard is AF de beste metode, hoewel het in sommige gevallen wel eens makkelijk is om handmatig scherp te stellen.
Het mooie is dat je AF lenzen ook moeiteloos handmatig kunt "helpen', waarna de AF het weer zou kunnen overnemen bv.

Ik heb de Sigma 150-500 met OS overigens te koop momenteel:
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=7828

Succes met het maken van je keuze!
Groet,
Rob

http://www.pbase.com/robkuiper
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 03 Jan 2011, 21:53    Post subject:
JDirks wrote:
Echter heb ik er wat moeite mee om er nou de juiste boodschap uit te halen... Klopt het dat je in je eerste reactie schreef dat de Nikon 300mm 'af valt' en dat ik beter voor de Sigma zooms kan gaan? (de 50-500, de 150-500 of de 100-300 icm converter) ivm de ingebouwde stabilisatie die bij de Nikon ontbreekt, maar die de Sigma 50-500 en de 150-500 wel hebben en de 100-300 juist weer niet..
nee, ja, ja, ja. gelukkig heb je een goed beoordelingsvermogen Smile
Quote:

En in je tweede post kom je vervolgens met een advertentie van marktplaats van een Sigma 400mm objectief zonder stabilisatie maar met autofocus...hmmm
Ik snap hem even niet meer. Sorry Wink
goed zo... die lens heeft overigens wel autofocus, maar dus helaas niet met jouw camera.
Quote:

Mijn D3000 heeft inderdaad geen ingebouwde AF en ik zal dus een objectief nodig hebben die dit wel heeft. Of ik zou ervoor moeten kiezen om handmatig scherp te stellen...maar ik weet niet wat hetgeen is wat gebruikelijk is bij vogelfotografie!? Is dat juist het zelf scherpstellen of is dat juist werken met de AF?

- handmatig kan, maar veel fijner is om daarnaast een flitsend snelle autofocus te hebben. 300 F4 is daar behoorlijk groots in.

Toch blijf ik nog even bij mijn tip voor die 400, omdat je die mogelijk voor heel wat minder geld dan een 300 F4 kunt kopen.
Geld kan ook een aspect zijn.

- behalve snelle autofocus, geeft antibibber (nikon VR, sigma OS) een enorme verbetering van de kans op een goede foto. Zolang je nog geen uitstekend statief hebt (voor een 300 of 400mm lens orde grootte 300 euro - manfrotto), en je op plekken komt waar je geen rijstzak kunt gebruiken, heb je erg veel aan antibibber (en ook met matig statief helpt het nog wel eens).

Heb je geen antibibber nodig: nikkor 300 F4 AF-S, over een tijdje met tc1,4.
Kun je de sigma voor weinig krijgen. Probeer eens wat leuks.

Wil je nu al maximale kansen... waarom dan niet zo'n sigma, en dan kijken of je je zodanig ontwikkelt dat je je gaat storen aan de scherpte van de lens. (de meeste onscherpte ligt aan de fotograaf, en/of ongunstige omstandigheden).

succes met jouw keuze.
en sorry voor de verwarring, mijn eerdere verhaal miste wat toelichtingen. hopelijk is het nu beter te volgen.
Reply with quote

Mast

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Jan 2011, 21:52    Post subject:
Met interesse volg ik dit topic; ik zit immers in exact dezelfde situatie als JDirks.

Misschien mag ik nog een lens ter beoordeling inkoppen, 1 waar ik zelf nogal over nadenk en daarom ook voor JDirk interessant kan zijn? De AF-S NIKKOR 28 - 300 f/3.5-5.6G ED VR.
Deze valt binnen mijn/zijn budget (rond de € 800 nieuw) en er blijft eventueel nog wat over voor een converter.

Overigens lijkt het mij dat deze lens in combinatie met onze ( die van JDirks en van mij) Half frame camera's een crop meekrijgt van 1.5 aangezien het een DX lens betreft. Zelfs zonder converter ben je dan al een eind met 450 mm.

Alternatief is de iets duurdere 80-400 f/4.5-5.6D ED VR AF, echter deze is net zo duur als mijn vorige voorstel met converter.
Ook deze krijgt een crop mee wat zou resulteren in 600mm.

Sla ik de plank mis of is dit wat voor ons of niet?
Back to top
Reply with quote

kees zwinkels

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 28 Jan 2011, 20:58    Post subject:
Hallo Martin, voor een teleconverter heb je een lens nodig met een diafragma van maximaal f4 over het hele bereik, een 4.5-5.6 werkt dus niet (je automatische functies vallen uit mn scherpstellen), plus dat je kwaliteit erg achteruit loopt, de 28-300 heb ik geen ervaring mee, de 80-400 schijnt tegen te vallen qua scherpte, maar ook daar heb ik geen ervaring mee.
mvg, Kees.

peter wijn

PostPosted: Fri 28 Jan 2011, 23:15    Post subject:
80-400 is een lens met een prima tekening,
maar een verschrikkelijk trage autofocus.
dat laatste is volgens mij zijn enige nadeel, maar wel een fors nadeel.

convertor achter een 28-300 en ook een 70-300 is geen goed idee.
Reply with quote

johnny

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 16 Mar 2011, 20:15    Post subject: nikon
Heb 2 jaar gewerkt met de d 3000 met een sigma 150 500 veel mooie platen mee geschoten.Maar sinds een aantal weken in het bezit van een d 300 s.En sinds gisteren een 300 f4 met 1.7 converter.Ik sta werkelijk versteld van het kwaliteits verschil met deze combi.De sigma was leuk maar nu laat ik hem toch maar thuis liggen als ik naar onze vogels ga kijken.
Nikkor 105 2.8
Nikkor 300f/4
Nikkor 500f/4
sigma 150/500
Benro carbon statief en schommelkop
Lowepro aw 600
Back to top
Reply with quote

Henri van Vliet

PostPosted: Wed 16 Mar 2011, 22:24    Post subject:
sigma 150-500 kost zo'n 500 euro (tweedehands), en zal dit wanneer je hem ooit weer verkoopt vaak ook weer opleveren. Dus hieraan zal je je niet snel een buil vallen. Komt bij dat dit en fijne lens is, waarvan iedere beginnende fotograaf erg blij word.
Zelf ben ik met deze lens begonnen. Ik gebruikte hem in combinatie met een sony alpha camera. Na een tijdje kocht ik een betere body, een canon 7d, en heb ik de lens verkocht voor 500 euro. Voor ditzelfde bedrag kocht ik toen wederom een sigma 150-500, maar nu met canon vatting Very Happy

mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum