Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Converter? voor Sigma 400 mm + canon 10D

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 16 Dec 2005, 10:10    Post subject: Converter? voor Sigma 400 mm + canon 10D
Beste mensen:

Ik ben misschien van plan een convertor aan te schaffen voor de volgende combi:

Sigma APO 400 mm f5.6
Canon 10D

Weet iemand of dit mogelijk is en welke ik dan zou moeten hebben?

(Ik weet dat ik dan de AF verlies.....)

Groetjes,

Patrick Lemmens

peter wijn

PostPosted: Fri 16 Dec 2005, 14:33    Post subject:
Ik dacht dat Kenko en Soligor identiek waren?
Kenko heeft hele goede kritieken.

Ik heb die Sigma 400 gehad, hele mooie lens zeker voor het geld, maar niet met een convertor (mijn idee).

peter
Back to top
Reply with quote

ad

PostPosted: Fri 16 Dec 2005, 18:12    Post subject:
patrick.

sendeman ( jeroen ) .

heeft sigma converters te koop staan .
kijk bij te koop .ik heb er verschillende gehad en het maakt allemaal niks uit .

gr ad .
Back to top
Reply with quote

bart.k

PostPosted: Fri 16 Dec 2005, 18:15    Post subject:
Tamron, Kenko en Soligor gebruiken dezelfde plastic bussen met dezelfde ribbels en dezelfde stukjes rubber en dezelfde hendeltjes, dus komen uit dezelfde fabriek. Er is echter wel een verschil tussen de Tamron/ Kenko mc 4 extenders, en de Kenko pro 300 extenders ( zijn ook 2x zo duur).
Over deze laatste heb ik enkele lovende kritieken gelezen op het net. Ze zijn blijkbaar scherper dan de mc 4 extenders, en AF is sneller dan met de Canon 1.4 extender. Ze geven echter wel alle gegevens door aan de camera, dus op een eos 10D/ 20D moet je de contactpuntjes afplakken.
Over AF en extenders bestaan veel misverstanden, het is inderdaad zo dat bij sommige (vaste) lenzen de autofocus met extender iets beter werkt dan met andere (zoom) lenzen, maar de AF snelheid is vooral afhankelijk van de hoeveelheid licht. F5.6 plus extender maakt F8, en op de meeste camera´s is dit te donker om AF goed te laten werken, onafhankelijk van het merk extender. Ook denken sommigen dat het niet goed is om de contactpuntjes af te plakken, maar volgens mij maakt het niets uit of je de camera voor de gek houdt met een stukje tape, of met een extender waar enkele contactpuntjes ontbreken.
Wat ik zelf wel vreemd vind, is dat de Canon 1.4x extender een iets tragere AF geeft op een F5.6 lens dan de extenders van andere merken, volgens sommigen is dit expres gedaan om de nauwkeurigheid te vergroten, ik weet het niet.
Als je een F4 lens hebt, kun je m.i. het beste een Canon 1.4x extender kopen, omdat dit een scherp en redelijk snel resultaat geeft, als je een F5.6 lens hebt, en je wil een beetje experimenteren, koop dan de Tamron/Kenko mc 4 1.4x extender, die is vrij goed en het goedkoopst (en je bespaart een centimeter tape).
Succes met je keuze,
Bart.
p.s. In mijn pa zie je een foto van de manier waarop de contactpuntjes afgeplakt moeten worden.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum