Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Dringend verzoek Dodaarsweg, Flevoland!
Goto page Previous  1, 2, 3
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
JMKimstra


Gender: Female
Age: 57
Joined: 31 Oct 2003
Posts: 400
Location: Bilthoven
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 14 Feb 2011, 12:26    Post subject:
Kan je je voorstellen dat die boer die drom voyeurs voor de deur elke dag een beetje zat is?
Ik zou me kapot ergeren aan die lui die de hele dag daar een beetje staan te staan, of ze nou wel of niet hun brood er mee verdienen. Dat kun je nl aan de buitenkant niet zien. In het vervolg zou ik me wel 3x bedenken weer aan zo iets mee te werken, of ik er nou subsidie voor zou krijgen of niet... En laat nou toevallig dit stuk land wél van hem zijn... Dat dat ingezaaid is met een mengsel dat akkervogels aantrekt betekent niet dat fotgrafen en vogelaars het als het hunne mogen komen claimen en er maar doen wat ze willen. Daarom gewoon doen wat er gevraagd wordt en niet naar eigen inzicht maar doen wat je goeddunkt.

Janneke
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 14 Feb 2011, 12:26    Post subject:
....heb nog wel een reactie in mijn hoofd maar we raken teveel off-topic ben ik bang...
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge



Age: 66
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 462
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 14 Feb 2011, 12:54    Post subject:
Ik denk dat het gebeuren aan de Dodaarsweg voor de locals vooral een psychologisch pijnpunt is, los van het feit dat ze de afgelopen 10 jaar waarschijnlijk niet het aantal auto's van de afgelopen maand hebben zien langskomen.

Als ik op de kaart kijk, behoort dit gehele gebied tot de geplande verbindingstrook tussen OVP en Horsterwold, het zogenaamde Oostvaarderswold. Daarvoor zijn de afgelopen jaren al grote landaankopen gedaan. De lokale agrariërs moeten gedwongen verkopen maar krijgen vervangende grond aangeboden en compensatie. In de tussentijd mogen ze nog even doorboeren maar zien ze wel dat de vertegenwoordigers van 'De Groene Leugen' alvast een voorschot nemen en een beetje lanterfanten in de wegberm. En dat wringt waarschijnlijk ook, los van de verkeersproblemen ter plaatse.

Overigens is de Dodaarsweg momenteel, als ik het goed heb, compensatieland voor gebied wat o.a. bij de Wulpweg verloren gaat als grauwe kiek biotoop door woningbouw en wegenaanleg.
Over een paar jaar zijn hier waarschijnlijk geen leuke akkertjes meer maar waterpartijen en grote grazers.

Groeten, Martijn de Jonge


Last edited by Martijn de Jonge on Mon 14 Feb 2011, 19:34; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
hans brinkel


Gender: Male
Age: 61
Joined: 07 Mar 2008
Posts: 124
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 14 Feb 2011, 18:05    Post subject:
Goede en zinvolle bijdrage Martijn. (psychologisch pijnpunt).
Denk ook dat daar de schoen wringt.

De kans om vast te geraken in de berm is ondertussen wel degelijk aanwezig. Mocht destijds ook iemand helpen met invalide kaart om weer los te geraken uit de prut.
We hebben niet allemaal een 4 wiel drive auto.
Stond dus ook met twee wielen op het asfalt daar ik van plan was als laatste weg te gaan en niet het risico wilde lopen vast te komen zitten. Als je met twee wielen op het asfalt staat is er nog voldoende ruimte voor auto's en tractor om te passeren.
Maar goed, die bewoners reden zelf ook asociaal hard over de weg , naar ik aan neem uit frustraties ???
Er valt wel het e.e.a. te verbeteren ter plaatse
mvg
Hans
_________________
Think Happy Thoughts...And You Will Fly (Peter Pan)
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Mon 14 Feb 2011, 18:16    Post subject:
Bron: Vogelnieuws digitaal januari 2011:

"Tussen de windmolens en strakke akkers aan de Dodaarsweg in Zuidelijk-Flevoland ligt sinds kort een waar paradijsje voor blauwe kiekendieven. Ruim 50 hectare is speciaal ingezaaid als foerageerterrein voor kiekendieven en het werkt als een magneet. Naast overwinterende blauwe kiekendieven, soms wel acht vogels, zitten er dagelijks ook enkele ruigpootbuizerds en torenvalken. Het gebied is aangelegd als compensatie voor uitbreidingsprojecten in Almere, waaronder het industrieterrein De Vaart 4 dat gepland is tussen de Oostvaardersplassen en de Lepelaarplassen. Deze alternatieve foerageerterreinen voor de bruine en blauwe kiekendieven die in de Oostvaardersplassen broeden, zijn voor een belangrijk deel te danken aan de inspanningen van de Stichting Vogel en Natuurwacht Zuid-Flevoland. De toekomst van het foerageerterrein is overigens allerminst zeker. Het was de bedoeling dat dit gebied deel zou gaan uitmaken van de verbindingszone Oostvaarderswold, waar staatssecretaris Bleker een streep door heeft gehaald."

Jan.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9822
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 14 Feb 2011, 18:35    Post subject:
De boze omwoners en de commotie hieromheen zullen vermoedelijk geen positieve bijdrage gaan leveren aan die realisatie van de verbindingszone, gezien de huidige politieke wind Crying or Very sad
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
john.bre


Gender: Male
Age: 59
Joined: 18 Jan 2006
Posts: 159
Location: oudenbosch
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 14 Feb 2011, 19:55    Post subject:
temmie wrote:
Tom van Hell wrote:
We hebben al genoeg natuur in Nederland waar veel mensen niks aan hebben...


... We hebben als mens volgens mij ook niet op iedere lapje grond in de wereld aanspraak te maken. Voor mijn part mogen ze de helft van de wereldbol met tralies afzetten dat geen mens er ooit nog inkan. Natuur staat niet altijd in functie van de mens, natuur heeft ook zijn recht zonder dat een mens er moet inlopen...



mee eens temmie, maar dan ook niemand er in meer (dus ook geen mensen met uitzonderings positie,s en speciale vergunningen,enz. die er toch in gaan).
_________________
canon camera,s en canon glaswerk
lenzen en ook de 1.4 en 2.0 covertor van canon.en nog wat tussenringen en statieven.
Back to top
Reply with quote
 
Karel Mauer




Joined: 10 Aug 2004
Posts: 421
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 14 Feb 2011, 21:23    Post subject:
In een eerder antwoord van mij heb ik het alleen gehad over het bezoek aan en het gebruik van de weg door fotografen. Bewust heb ik het niet gehad over de frustraties van de bewoner aan het eind van de weg (die hij zo mooi toonde aan Rudi de Bruyne). Ik denk dat Martijn de Jonge mogelijk wel eens de spijker op de kop kan hebben geslagen met zijn psychologische gronden achter het gedrag van bedoelde agrariër.
Daarom ben ik ook blij dat Jan Uilhoorn het bericht uit Vogelnieuws hier geplaatst heeft.
Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.
_________________
Karel Mauer
Canon spullen
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 14 Feb 2011, 22:05    Post subject:
Een paar weken terug nog klonk er nog wat geroffel uit Brussel dat de regering niet moest denken dat al die natuurwetgeving voor spek en bonen was bedacht. Misschien dat er toch nog eens iets goeds gaat komen uit Brussel. Ik heb de hoop nog niet opgegeven...

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Tod Scenes
Guest







PostPosted: Mon 14 Feb 2011, 23:45    Post subject:
...volgens de laatste onthullingen door WikiLeaks heeft de provincie Flevoland speciaal voor birdpixfotografen een aantal tamme kiekendieven uitgezet aan de Dodaarsweg - dit om de wilde kiekendieven op een belendend perceel in alle rust te laten jagen en broeden!
Wink
Back to top
Reply with quote
 
P.Teune


Gender: Male
Age: 68
Joined: 09 Mar 2006
Posts: 983
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 15 Feb 2011, 0:27    Post subject:
misschien een goed idee om de hele Flevopolder op termijn terug te geven aan de natuur?....'van Zuiderzee naar zuiderzeearend' is toch een mooie evolutie?
_________________
Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Back to top
Reply with quote
 
Marten de Vries


Gender: Male

Joined: 02 Nov 2009
Posts: 168
Location: Heerenveen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 15 Feb 2011, 10:01    Post subject:
De Blauwe Kiekendief is een zwaar met uitsterven bedreigde vogel. Nederland heeft zich in Europees verband verplicht in de gebieden waar hij nog voorkomt alles te doen om deze vogel te behouden.
Ja en als je dan als boer zo'n dier op je land hebt ben je hem liever kwijt dan rijk. De web site Lauwersmeer. com heeft dan ook al enkele jaren geleden besloten de waarnemingen van deze vogel niet meer te publiceren....
Back to top
Reply with quote
 
temmie


Gender: Male
Age: 42
Joined: 28 Nov 2008
Posts: 292

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Feb 2011, 10:35    Post subject:
?
zwaar met uitsterven bedreigd? Dat was me niet bekend. Hij komt over heel Eurazie voor... Heb je daar meer info van?

In ieder geval, in de winter zijn er in Nederland overal Blauwe kieken te vinden, ik denk dat dat de reden is waarom Lauwersmeer . com het niet nodig acht die soort nog te vermelden...
Back to top
Reply with quote
 
Marten de Vries


Gender: Male

Joined: 02 Nov 2009
Posts: 168
Location: Heerenveen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 15 Feb 2011, 10:45    Post subject:
Ik heb het hier over de broedparen. In ons land neemt dat zienderogen af.
Back to top
Reply with quote
 
Ger M


Gender: Male

Joined: 07 Feb 2006
Posts: 298
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 15 Feb 2011, 16:01    Post subject:
Het gaat de laatste jaren slecht met de blauwe kiekendief in Nederland als broedvogel, maar er overwinteren wel meer exemplaren in ons land, zie http://www.sovon.nl/soorten.asp?euring=2610&lang=nl
Back to top
Reply with quote
 
Marten de Vries


Gender: Male

Joined: 02 Nov 2009
Posts: 168
Location: Heerenveen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 15 Feb 2011, 17:41    Post subject:
Ger de tellingen zijn van 2007 als ik me niet vergis.
Heb ergens gelezen dat de achteruitgang van deze vogelsoort echt dramatische vormen aanneemt. Vandaar de zogeheten dubbele bescherming in Europees verband.
Back to top
Reply with quote
 
Ger M


Gender: Male

Joined: 07 Feb 2006
Posts: 298
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 15 Feb 2011, 20:05    Post subject:
De broedvogelcijfers gaan tot en met 2008 en de aantallen gaan alleen maar achteruit, dus het is een kwestie van tijd voordat de blauwe kiekendief als broedvogel uit Nederland is verdwenen. Dat er meer blauwe kiekendieven hier overwinteren verandert daar helaas niets aan, het wil alleen maar zeggen dat ze waarschijnlijk iets noordelijker overwinteren dan een jaar of tien geleden.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Nov 2006
Posts: 802
Location: Noardbergum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 Feb 2011, 20:13    Post subject:
Het is inderdaad zo dat de Grauwe Kiekendief inmiddels meer broedparen in Nederland heeft dan de Blauwe Kiekendief. Ik geloof dat er van de blauwe geen 10 paartjes meer zijn in Nederland, maar dat heeft verder niks te maken met de overwinterende vogels.
_________________
Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws
Goto page Previous  1, 2, 3
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 3 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum