Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Welke camera?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 19 Oct 2003, 22:50    Post subject: welke camera
Hoi Arthy,

Ik heb begin dit jaar een Nikon Coolpix 4500 aangeschaft en gebruikte die met een Leica APO Televid telescoop. Resultaten vielen niet tegen maar het werkt allemaal erg traag vind ik. Voordat je een vogel in beeld had was ie onderhand al weer weg. Vandaar dat ik een half jaar later een Canon 10D met 100-400mm Canon lens (autofocus en Image stabilizer) heb aangeschaft. Die combinatie gebruik ik nog het meest, vaak nog met een 2x teleconverter. T'is een stukje kostbaarder, maar je leeft maar eenmaal, en ik heb er beslist nog geen moment spijt van gehad. De Coolpix hou ik nog wel want die geeft prachtige macro-resultaten. Daar kan die Canon nog niet tegenop.
Groeten,
Jack

Erik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 Oct 2003, 14:56    Post subject:
Hoi,
ik gebruik de Nikon Coolpix 4500, ook met een Leica APO televid telescoop. Wat Jack zegt over de traagheid is waar, maar daar kan ik wel mee leven. Ik denk dat het vooral een kwestie van wennen is. Overigens heb ik al foto's gemaakt van vliegende vogels en van Tjiftjaf, Koolmees en Goudhaan. Dat beweegt natuurlijk allemaal erg, maar zoals je begrijpt kan je het wél op de foto krijgen (ook met de CP4500). Met de resultaten ben ik over het algemeen erg tevreden. Wel blíjft het -vind ik- zo dat hoe dichterbij de vogel zit, hoe mooier de foto wordt.
Succes met je keuze.

Groeten,
Erik
Reply with quote

HJDT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 21 Oct 2003, 12:58    Post subject:
Hallo Arthy en anderen,

Ik denk dat veel mensen kiezen voor de coolpix 4500 om twee redenen:

-Er is zeer veel informatie voor handen over het gebruik ervan door de populariteit van de camera, veel gebruikers zijn er erg tevreden over. Afgaan op andermans ervaringen is prettiger dan zelf het wiel uit moeten vinden (geldt ook voor mezelf overigens).

-De Coolpix 4500 (en zijn voorgangers de CP990 en 995) hebben het voordeel dat de lens inwendig zoomt. Hierdoor is de afstand van de lens tot het oculair altijd constant waardoor een adapter makkelijk te monteren is.

Groeten Michel Veldt

Oh ja, ik gebruik zelf een CP4500 met Leica Televid 77 telescoop (dus geen APO). Voor resultaten van deze combinatie, kijk op deze site en zoek naar foto's van HJDT.
Back to top
Reply with quote

Wietze Janse

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 29 Oct 2003, 10:08    Post subject:
Ik heb destijds eigenwijs gekozen voor de Canon Powershot G2.
Qua kwaliteit doet deze beslist niet onder voor Canon.
Het nadeel van deze camera is dat hij een uitwendige zoom heeft, waardoor deze moeilijker te mounten is op een telescoop.
Je hebt een extra ring nodig (over het zoomgedeelte) om de apter erop te kunnen krijgen.
De originele van canon is minder dan die je via eagleeyeuk.com kunt bestellen.

Echter ik vind het werken met een adapter veelste lang duren.
Voordat ik de adapter erop heb is de vogel alweer weg of zover verlopen dat scherpstellen op mijn kleine schermpje weer moeilijk wordt.
Reden dat ik de adapter niet/weinig gebruik en de camera handmatig op de lens van de telescoop druk.

Voordelen:
- Meer bewegingsruimte
- Je kan de vogel tussendoor goed bekijken, gemakkelijk weer goed in beeld zetten en scherp stellen
- Sneller

Nadelen:
- Bewegingsonscherpte

Door bovenstaande werk ik alsvolgt:
- Gebruik niet de maximale zoom van de camera
Meestal 1x, soms 2x (met voeldoende licht), zelden 3x
- Door de zoom van de camera zo klein mogelijk te houden en het vaste 40x zoom-oculair van mijn Zeiss telescoop te gebruiken, krijg ik zoveel mogelijk licht, dus zoveel mogelijk diafragma en dieptescherpte
- Verder maak ik gebruik van de automatische scherpstelling van de camera. Deze corrigeert vaak de laatste onscherpte, waardoor ik beter resultaat krijg dan Manual Focus

Heb ook de Canon Powershot G5 uitgeprobeerd.
Hier ben ik erg negatief over qua digiscoping (de camera zelf is schitterend met vele verbeteringen ten opzichte van de G2).
Automatische scherpstelling werkt niet goed (de camera blijft er overheen gaan) en ook met Manual Focus geen goed (scherp) resultaat.

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum