Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Fotocompetitie "Vogelfoto van het jaar 2005"
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Dec 2005, 12:39    Post subject: Fotocompetitie "Vogelfoto van het jaar 2005"
Aan het begin van het nieuwe jaar organiseert birdpix een gesponsorde competitie "Vogelfoto van het jaar 2005". Er zijn 10 prijzen te winnen met een totaal waarde van bijna 1000 euro! De competitie staat alleen open voor betalende gebruikers (VIPS).

Er zijn twee categorieën: (D)SLR-fotografie en digiscoping. Voor beide categorieën zijn er prijzen.
De ingezonden foto's moeten als onderwerp wilde vogels bevatten, gemaakt zijn in de Benelux en in het jaar 2005.
De competitie start op 1 januari van het nieuwe jaar.

Het einde van 2005 nadert: tijd voor de fotocompetitie “vogelfoto van het jaar 2005”. Er zijn net als vorig jaar weer mooie prijzen te winnen. Deze competitie staat alleen open voor betalende gebruikers.

De 13 geboden van de fotocompetitie op een rij:
    1. Je mag maximaal 2 foto’s inzenden. De foto moet door de betreffende gebruiker zijn gemaakt en mag niet voor een (andere) competitie zijn ingezonden. (Het mag wel een foto zijn die eerder in een algemeen album op birdpix is ingezonden).
    2. Het onderwerp van de foto is een wilde inheemse vogel, gemaakt in de Benelux in 2005.
    3. Van 1 tot en met 14 januari 2005 kunnen foto’s worden geupload in het betreffende album. Op 15 januari worden de foto’s openbaar gemaakt. Tot en met 28 januari kan er worden gerate.
    4. Er zijn twee categorieën: digiscoping, (D)SLR-fotografie. Voor beide categorieën is een apart album aangemaakt. Scans van analoge foto’s zijn dus toegestaan. Foto's gemaakt met alleen (high-end) compactcamera's met bijv. 10x optische zoom, kunnen ook worden ingezonden en worden geplaatst bij de SLR-categorie.
    5. Alle velden van het uploadscherm moeten worden ingevuld. Bij de omschrijving moet vermeld worden met welke apparatuur de foto is gemaakt en ook de technische gegevens als sluitertijd, diafragma etc. Daarnaast wordt een beschrijving over de omstandigheden op prijs gesteld. Evt. crops moeten worden vermeld. Foto’s waarbij bovengenoemde info niet beschreven is, worden niet geaccepteerd.
    6. Een foto kan niet worden teruggetrokken of worden vervangen door een andere foto.
    7. Alleen kleine bewerkingen met een fotobewerkingsprogramma zijn toegestaan (zoals cropping, verscherping, contrast en levels). Clonen, retoucheren, tekst in en kaders om de foto etc. zijn niet toegestaan.
    8. Degenen die op een oneigenlijke manier, proberen de wedstrijd te beïnvloeden, of zich niet aan de regels houden, worden uitgesloten van deelname en zo nodig gebanned van de site.
    9. Birdpix.nl behoudt het recht om gedurende de wedstrijd de bepalingen bij te stellen, aan te scherpen en/of te wijzigen wanneer er onvoorziene problemen of vragen rijzen. Uitgangspunt is om op een zo eerlijke en transparante manier de winnaar te bepalen.
    10. Er moeten originelen van de ingezonden foto’s beschikbaar zijn. Deze originelen van de ingezonden foto’s kunnen door birdpix worden gebruikt voor publicatie en/of promotionele doeleinden. De foto mag gecropt zijn, maar er moet minimaal 4 megapixels overblijven.
    12. Per gebruiker kan er slechts 1 prijs worden gewonnen.
    13. Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.

Rating
De ingezonden foto’s kunnen worden gerate vanaf 15 tot 27 januari. Elke geregistreerde gebruiker kan de ingezonden foto’s 1 maal raten. De rating blijft verborgen, zodat er geen ‘corrigerende ratingen’ kunnen worden gegeven.
Rate zoveel mogelijk foto’s, zodat de uiteindelijke rating een breed draagvlak heeft.
Commentaar geven kan niet worden verplicht gesteld, maar hierbij een dringend verzoek om je rating te onderbouwen d.m.v. commentaar.

De winnaars
Winnaar is degene met de hoogste gemiddelde rating. Bij een gelijke rating, wint de foto die de meeste stemmen heeft gekregen.
De winnaars worden op 28 januari bekend gemaakt. De prijzen worden uitgereikt op de Dutch Birding dag op 4 februari in de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht. Van de winnaars wordt verwacht dat ze hier aanwezig zijn.

Prijzen
De winnende foto’s zullen in principe geplaatst worden in het fotoboek 2005 van birdpix.nl, tenzij er redenen zijn waarom dit niet mogelijk is. Daarnaast zijn er de volgende prijzen:

Categorie (D)SLR
    1e prijs: Vanguard 10x42 Verrekijker ter beschikking gesteld door Foto Rooijmans uit Budel t.w.v. 200 euro.*
    2e prijs: Camouflagetent “Bird watching”, ter beschikking gesteld door P&M Fotoservice uit Driebergen t.w.v. 165 euro.*
    3e prijs:Bescherm/regenhoes voor lens naar keuze en rijstzak, ter beschikking gesteld door Rob Scholten t.w.v. 40 euro.*
    4e prijs: Vivara waardebon van 50 euro te besteden aan Vivaraproducten, ter beschikking gesteld door Vivara*

Categorie Digiscoping
    1e prijs: Vanguard 10x42 Verrekijker ter beschikking gesteld door Foto Rooijmans uit Budel t.w.v. 200 euro.*
    2e prijs: Vivara waardebon van 50 euro te besteden aan Vivaraproducten, ter beschikking gesteld door Vivara*
    3e prijs: Seminar photoshop op zaterdag 25 februari 2006, ter beschikking gesteld door birdpix t.w.v. 50 euro.*

Tot slot zullen we de volgende boeken verloten onder alle inzenders voor de competitie.
- ANWB Broedvogelgids Nederland door Frans Buissink t.w.v. 30 Euro
- Vogelveren door Einhard Bezzel t.w.v. 16 euro
- Vogels in volksgeloof, magie en mythologie door Johan Boussauw t.w.v. 30 euro

* Dit is de voorgestelde prijsverdeling, maar de winnaar en resp. de 2e, 3e en 4e prijswinnaar mag kiezen welke prijs hij/zij wil.


Last edited by Daan Schoonhoven on Wed 28 Dec 2005, 20:45; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Elbert van Wijk


Gender: Male
Age: 44
Joined: 12 Jul 2005
Posts: 205

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 28 Dec 2005, 13:07    Post subject:
Hoi Daan, heb je ook een categorie voor de digibiners Laughing , ik maak daarin wel kans denk ik Cool
_________________
Canon DSRL: ouder spul
Back to top
Reply with quote
 
Fred
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 02 Feb 2005
Posts: 94
Location: Schildwolde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 28 Dec 2005, 15:34    Post subject:
Quote:
De foto mag gecropt zijn, maar er moet minimaal 4 megapixels overblijven.


dat lukt mij dus niet met een camera van maar 3,2 megapixels. of geldt dit alleen voor de dslr categorie ?
_________________
Olympus
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Dec 2005, 20:03    Post subject:
Fred wrote:
Quote:
De foto mag gecropt zijn, maar er moet minimaal 4 megapixels overblijven.


dat lukt mij dus niet met een camera van maar 3,2 megapixels. of geldt dit alleen voor de dslr categorie ?


OK, het lijkt dan idd niet redelijk om dit staande te houden Wink Toch zou ik graag minimaal 3 megapixel zien.
Back to top
Reply with quote
 
Elbert van Wijk


Gender: Male
Age: 44
Joined: 12 Jul 2005
Posts: 205

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 28 Dec 2005, 22:40    Post subject:
Digibine-categorie zit er dus niet in, tja dan moet ik nog even snel dit jaar een topplaat schieten voor de digiscope contest. Laughing en betalend lid worden!
_________________
Canon DSRL: ouder spul


Last edited by Elbert van Wijk on Fri 30 Dec 2005, 16:41; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Dec 2005, 22:58    Post subject:
Elbert wrote:
Digibine-categorie zit er dus niet in, tja dn moet ik nog even snel dit jaar een topplaat schieten voor de digiscope contest. Laughing


O sorry Elbert, vergeten op te reageren, wat mij betreft valt dit onder de categorie digiscoping, het is het zelfde principe.
Back to top
Reply with quote
 
Fred
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 02 Feb 2005
Posts: 94
Location: Schildwolde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 28 Dec 2005, 22:59    Post subject:
bedankt Daan . Moet ik alleen een beetje zuinig zijn met croppen Wink
_________________
Olympus
Back to top
Reply with quote
 
Elbert van Wijk


Gender: Male
Age: 44
Joined: 12 Jul 2005
Posts: 205

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 29 Dec 2005, 7:25    Post subject:
Daar was ik al bang voor Rolling Eyes , was natuurlijk ook maar een geintje, maar ik doe mijn best!
_________________
Canon DSRL: ouder spul
Back to top
Reply with quote
 
hans gebuis


Gender: Male
Age: 77
Joined: 20 Oct 2004
Posts: 257
Location: Dordrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 30 Dec 2005, 16:06    Post subject:
hoi daan,
zou toch de ristrictie ".... niet retoucheren...." misschien ook iets nuanceren?
_________________
Nikon D500 ( 2 X ), Nikon D810, Nikon 500 mm PF, diverse Nikon lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
Marijn


Gender: Male
Age: 43
Joined: 17 May 2004
Posts: 48
Location: Wageningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 30 Dec 2005, 19:10    Post subject:
..of gewoon weghalen...

Het bekende verschil van opvatting komt natuurlijk weer om de hoek kijken Smile. Persoonlijk denk ik dat goed retoucheerwerk een hele kunst en alleen maar nuttig en mooi is (mits goed uitgevoerd, anders is het al gauw knullig).

Wild gokje: zeker tweederde van de op BP geplaatste foto's wordt geretoucheerd, varierend van bijv. het weghalen van een klein maar o zo storend vlekje of takje in de achtergrond tot het geheel veranderen van de achtergrondkleur, wegpoetsen van halve vogels, takkenbossen, schoonmaken van snavels, toevoegen van lichtjes, etc. Waarom dan opeens weer 'ouderwetse', andere regels voor de competitie? Is het niet zonde om een mogelijk prijswinnende plaat niet 'af' te mogen maken met een paar stempeltjes op de juiste plaats...?

Een redelijke optie is misschien om enkel het retoucheren/clonen van de vogel(s) zelf niet toe te staan?
Back to top
Reply with quote
 
Fred Sollie


Gender: Male

Joined: 22 Oct 2005
Posts: 47

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 31 Dec 2005, 0:13    Post subject:
Waarom niet eenvoudig het criterium 'Is dit een mooie foto?' hanteren?
Wat doet de vraag er toe of de foto bewerkt is of niet? Het gaat toch om het eindresultaat, niet om hoe dat bereikt is? Of zie ik dat verkeerd?
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 31 Dec 2005, 0:24    Post subject:
Het is precies zoals Marijn zegt: een foto bewerken en retoucheren is een kunst en kunde op zich en daar gaat de competitie niet over. Het gaat om het fotograferen. Ik denk dat er een eerlijker vergelijk is wanneer er niet gecloond en geretoucheerd mag worden, dan wordt iedereen beoordeeld op z'n fotografeerkwaliteiten. Voor het bewerken van foto's hebben we sinds kort een andere 'competitie'.
Back to top
Reply with quote
 
Hans van Mullekom




Joined: 25 Jun 2005
Posts: 37

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 31 Dec 2005, 8:39    Post subject:
.

Last edited by Hans van Mullekom on Sat 22 Dec 2007, 19:52; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 31 Dec 2005, 9:38    Post subject:
mullekom wrote:
@digidaan
Quote:
Voor het bewerken van foto's hebben we sinds kort een andere 'competitie'.


Hoe staat het daar eigenlijk mee? Ik lees er niks meer over.


We gaan nu wel erg off-topic, maar ik laat dit een beetje over aan het initiatief van anderen, ben druk genoeg met alles wat er al is.
Back to top
Reply with quote
 
R. P. McMurphy


Gender: Male

Joined: 05 Mar 2005
Posts: 546

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 31 Dec 2005, 22:10    Post subject:
Het lijkt me dat voor bovenstaande het oorspronkelijke topic zich het beste leent.

Maar over de fotowedstrijd: ik had de volgende gedachtenspinsels: om een competitie zo eerlijk en onbevooroordeeld te laten verlopen, is het volgens mij het beste om de foto's "blank" te beoordelen. Geen fotograaf, geen locatie, geen mogelijkheid om commentaar te leveren, helemaal niks, alleen de foto en de mogelijkheid tot raten. Daarmee laat je de competitie zo neutraal mogelijk verlopen. a) is zoiets uberhaupt mogelijk (geen technisch lastige klus bijvoorbeeld) en b) wat vinden anderen van zo'n insteek?

groet,
Luc
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9821
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 31 Dec 2005, 22:57    Post subject:
Voor......... Ook tijdens de beoordeling maandcompetitie zie je al discussies ontstaan en meningen veranderen. (eventueel ook het commentaar verbergen? Achteraf is commentaar natuurlijk wel leuk)
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
rein hofman




Joined: 23 Nov 2004
Posts: 725

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 31 Dec 2005, 23:30    Post subject:
........................

Last edited by rein hofman on Mon 30 Aug 2010, 18:41; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9821
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Jan 2006, 0:56    Post subject:
Dat je al geplaatste foto's kan insturen is inderdaad wel een probleem i.v.m. herkenning. En de commentaren zijn ook altijd leuk en leerzaam om te lezen. Dus je hebt wel gelijk, maar niet doen met de Jaarcompetitie.

Maar het blijft natuurlijk een aantrekkelijk idee om eens zo'n wedstrijdje, anoniem te laten beoordelen. Er kunnen er volgens mij wel eens heel verrassende uitslagen uitrollen. Alle beoordelingen worden in principe objectief, geen reputaties, geen bekende namen die de kritische blik kunnen vertroebelen. Voor dat relatief kleine aantal foto's in zo'n soort wedstrijd, lijkt het mij interessant om eens te kijken wat er gebeurt. Het winnen is voor mij ook niet belangrijk, maar als zo'n systeem een weer eens andere invalshoek oplevert ben ik heel gelukkig.

De beoordeling van de foto's zou wel eens veel kritischer kunnen gaan uitpakken. (moet jou aanspreken Rein!) Experimentje lijkt mij de moeite waard.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 Jan 2006, 13:12    Post subject:
je kan natuurlijk zorgen door je fotografie dat je vogels herkenbaar zijn...

Ik ben het geheel eens met rein, mij interesseert vooral de foto, dan wat andere mensen erin zien - omschrijving - en dan pas een abstract cijfer.
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1045

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Jan 2006, 16:39    Post subject:
ik ben ook voor

ik denk dat misschien niet iedereen durft te zeggen: dat vind ik niet zo een mooie foto, als er al van een heleboel mensen commentaar bijstaat dat ze het een superfoto vinden.

naam word idd lastig omdat de meeste foto's wel al in het normale album zullen staan, maar vind het toch een goed idee om die ook weg te laten.
_________________
www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
hans gebuis


Gender: Male
Age: 77
Joined: 20 Oct 2004
Posts: 257
Location: Dordrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 01 Jan 2006, 16:43    Post subject:
tegen, met de argumentatie al door rein verwoord.
mijns inziens gaat het om de sport en niet om de knikkers. dus hoe meer commentaar, hoe liever en dat hoeft mijns inziens niet anoniem, maar mag best "op de man/vrouw" gespeeld worden.
_________________
Nikon D500 ( 2 X ), Nikon D810, Nikon 500 mm PF, diverse Nikon lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Jan 2006, 21:31    Post subject:
Het is denk ik duidelijk, maar de foto's van de diverse categorien staan online en er kan gerate worden.
Laten zoveel mogelijk gebruikers raten en als je rate probeer dan alle foto's te raten, zodat we er zeker van kunnen zijn er de winnaars de terechte winnaars zijn. Succes ermee!

groet, Daan
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1045

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Jan 2006, 23:12    Post subject:
zo hehe, ik ben er doorheen, het is even puzzelen, maar dan heb je ook wel fantastische foto's gezien.

en wat Daan zegt, probeer ze dan ook allemaal te raten, want er zijn nu alweer duidelijke verschillen te zien.
_________________
www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
Jacob


Gender: Male
Age: 42
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 248
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 17 Jan 2006, 0:07    Post subject:
Had precies dezelfde gedachte even ervoor zitten en de hele reeks waarderen. Als je het in een zit doet heb je ook nog eens een goed overzicht van wat er allemaal in gestuurd is. En hoe meer mensen er raten des te eerlijker en verdiender de overwinning is!
_________________
Nikon D200 met AF-S 300mm f4 en 1.4 converter
Back to top
Reply with quote
 
R. P. McMurphy


Gender: Male

Joined: 05 Mar 2005
Posts: 546

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 17 Jan 2006, 8:45    Post subject:
Mee eens, wat je nu ziet is dat bijna alle foto's tussen de twee en de vijf stemmen hebben gekregen (kun je meteen simpel afleiden wie alle foto's beoordeeld hebben: dat zijn dus die drie man met maar twee stemmen Wink ), maar dat er een tussen zit met al tien stemmen. Ik begrijp daar weinig van, kan iemand me dat uitleggen? Ten eerste geeft dat een vertroebeld beeld, en ten tweede is het niet fair tov de mensen die ook moeite hebben gedaan om hun beste plaatje te laten zien. Dus, om de competitie zuiver te houden, stemt allen! (en nou niet meer van dat geemmer dat je niet kunt stemmen omdat je zelf meedoet, als je jezelf daar niet overheen kunt zetten dan begrijp je het verhaal van het spel en de knikkers niet...)
Zo, nu eerst koffie!

groet,
Luc
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum