Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

FvdM April: Pauline van Marle

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 31 Mar 2011, 23:00    Post subject: FvdM April: Pauline van Marle
Korte bio
Naam: Pauline van Marle
Leeftijd: 40 +
Beroep: onderwijs
Andere hobbies: behalve fotografie: volleybal, fietsen, beeldende kunst: met name schilderen daarnaast doe ik ook vrijwilligerswerk. Ik onderhoud websites voor meerdere vrijwilligersorganisaties en ben ook lid van vnf-Nijmegen, waar ik onder andere deel uit maak van de tentoonstellingsgroep. Dit is erg leuk om te doen.
Gebruikte apparatuur: Canon, van klein tot groot.
Website: www.marleart-natuurfotografie.nl
De marleart-site was er eerst en toen begon ik met de natuurfotografie, dus toen heb ik een 2e domeinnaam aangevraagd, maar ik deed eigenlijk niks meer met de kunstsite, dus die heb ik opgeheven; Foto’s op Birdpix

wassende ransuil in ceder - 28-01-2008, Canon EOS 30D met 500mm, ISO 1000, F4 en 1/125e sluitertijd.

Interview
Waarom vogelfotografie?
Dat vraag ik mezelf ook nog steeds af. Als kind was ik veel in de natuur, en onze katten kwamen wel eens met vogeltjes aanzetten, maar of daar nou die interesse voor vogels vandaan komt. Vogelen zit namelijk niet in de familie. Ik heb een broer die bioloog is, maar die nam vooral plantjes uit het buitenland mee na een vakantie ☺
Wel is het gekomen door de komst van de digitale fotografie; dat heeft mijn interesse in de natuur weer aangewakkerd. Toen ik nog op de kunstacademie zat, ging ik vaak het veld in om te aquarelleren. Ik genoot dan enorm van de rust en de ruimte. Maar nu heb ik nog steeds geen antwoord gegeven op de vraag: waarom vogels?
Het enige antwoord dat ik kan geven is: dat het zo gegroeid is nadat ik mijn eerste digitale reflexje had (Canon Eos 300d en mijn eerste serieuze lens : 100-400mm.
Toen zag ik ook vogels door mijn lens en toen ontdekte ik ook nog zomaar een steenuil.
De rest van dit verhaal kennen jullie! (zie o.a natuurfotoblog)

Wat is het leuke aan vogelfotografie?
Ik vind het leuk om het gedrag van vogels te volgen. Zo zie ik de hierarchie van de vogels in de tuin. De koolmees is de absolute baas, daarna komt de pimpel en pas dan de kuifmezen. En tja, die laatste zijn niet alleen leuk maar ook nog eens erg fotogeniek. Die koolmees is dus gewoon jaloers op die kleine kuifmees en daarom speelt ie de baas…
Daarnaast heb ik in korte tijd heel veel vogelsoorten leren kennen. Voordat ik in 2005 met vogelfotografie begon wist ik het verschil niet tussen een koolmees en een pimpelmees.

• Canon 1D Mark3 met 500mm en 1.4 extender, ISO 400, F8.0 em 1/800e sluitertijd.

Wat zijn de minder leuke kanten?
Minder leuke kanten vind ik dat we met steeds meer mensen uit een steeds kleinere vijver vissen. Ik kom graag op privé-adressen omdat je dan tamelijk ongestoord door kan werken, zonder lastig gevallen te worden door mensen die bijv. even door je lens willen kijken, vragen of je iets ziet, niets ziet, waar het beestje zit etc. Ondanks dat het meestal oprechte belangstelling is en goedbedoeld. Als mensen oprecht geïnteresseerd zijn, geeft ik graag uitleg.

Wat is je specialiteit?
Lastige vraag. Uiteraard heb ik veel geleerd over steenuilen, gedrag en biotoop en houd ik erg van het kleinschalige cultuurlandschap omdat daar gewoon veel te zien is. Helaas sterven deze biotopen in Nederland uit.
Verder werkte ik tot voor kort veel met de 500mm en 1.4 extender. Maar de laatste tijd focus ik me ook meer op macrofotografie (vooral begonnen doordat de 500mm in reparatie was, en toen nog een keer, en nog een keer,…) en ben ik ook wat meer met landschap begonnen. Ik gebruik daarvoor meestal een 70-200mm lens of een 24-70 mm lens.

Wat kenmerkt jou foto’s?
Thema’s die in mijn werk steeds weer terug keren zijn: humor, compositie, vogels en vergane glorie/ verval, ritme, sfeer.

Bijgaand twee schilderijen die ik gemaakt heb in 1986, mijn laatste jaar op de kunstacademie.

Iets wat mij erg aantrekt is de schoonheid in het verval.
Destijds studeerde ik aan de kunstacademie in Kampen. Men was toen bezig een aantal vervallen huizen te slopen. Ik heb daar diverse foto’s gemaakt en daarna ben ik gaan schilderen. Daarbij ontwikkelde zich een eigen stijl die zich kenmerkt door de dikke lijnen en het kleurgebruik.
Die lijnen heb ik nodig om overzicht te houden en het beeld te structureren. Ook ritmes spelen daarbij een belangrijke rol.
Kleurverlopen gebruik ik graag om daarmee diepte aan te brengen. Zoals in het schilderij van de monniken, er is een verloop van wit naar oker, waardoor de witte figuur linksvoor: hier word je aandacht direct op gericht.
Dit doe ik ook via de lijnen:
Voorin dikke lijnen en geleidelijk naar achteren in het beeld vervagen de lijnen steeds meer. Eigenlijk al een beetje diafragmeren, maar dan met de kwast.

Frappant is ook dat zowel mijn kleurgebruik als ook mijn thema’s (verval/ ethetiek/ ritme ook terugkomt in de fotografie, hoewel dat lastig te beoordelen is met een beeld. Dat gaat onbewust.

Door mijn opleiding en door de praktijk heb ik een sterk gevoel voor compositie en kleurgebruik ontwikkeld. Dit gaat inmiddels vanzelf. Je manier van kijken bepaalt het beeld.
Met betrekking tot de fotografie heb ik ervaren dat daarbij ook het gebruik van de lens van invloed is. Het maakt heel veel uit of ik met de grootthoeklens, de 70-200mm of de 500mm lens werk. Ook daarin heb ik mijn favorieten.
Zo was ik vorig jaar naar het Hallerbos (bekend vanwege de wilde hyacinthen die in het voorjaar een blauw tapijt vormen tussen de bomen).
Ik had de groothoeklens bij me, maar ik heb er nog geen 10 foto’s mee gemaakt, het ligt me totaal niet. De meeste foto’s maakte ik met de 100-400mm lens, en op enkele beelden na, was ik hier ook niet echt tevreden mee. De mooiste beelden maakte ik uiteindelijk met de 500mm lens!

Om terug te komen op de schilderijen.
Het schone in het verval. Voorbeeld daarvan is mijn serie van de zwarte roodstaarten op het terrein van een steen/ puinbreekerij in de Ooijpolder. Dat afgebroken werd.
Ik heb daar o.a. een foto gemaakt van een zwarte roodstaart op een verroeste transportband. Deze foto heeft de eerste prijs gewonnen bij een fotowedstrijd.

Ik hoop dat ik hiermee iets heb kunnen uitleggen over mijn manier van kijken.

Tot slot wil ik opmerken dat het er niet zo toe doet welk medium je gebruikt; het medium is het technische deel van je doel, maar het artistieke deel moet vanuit jezelf komen.

Hoe werk je meestal?
Ik gebruik een schuiltent als ik naar een plek ga waar ik zeker weet dat daar vogels (steenuilen, klapekster) zitten/ rondvliegen. Ik fiets echter ook veel rond en maak dan een inspectieronde langs de leuke plekjes. Combinatie van deze varianten komt het meest voor!

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Ik probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen door vanuit de schuiltent te fotograferen, me stil te houden en alleen op stap te gaan.

zwarte-roodstaartvrouwtje op grendel - 10-05-2010, Canon 1D Mark3 met 500mm en 1.4 extender, F7.1, ISO 320 en 1/160e sluitertijd.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
ik ben op mijn 12e begonnen met een simpel klikklakje.
Op mijn 15e mijn eerste spiegelreflex: een Olympus OM 10, een hele robuuste camera. Twee maal laten vallen, niks aan de hand. Eind 2004 mijn eerste digitale spiegelreflexcamera gekocht: een Canon EOS 300D en al vrij snel daarna een 100-400mm lens (naast die standaard 70-300 mm lens).

Wat zijn je favoriete plekjes?
Mijn favoriete plekken zijn die plekken waar ik vogels kan fotograferen in combinatie met oude troep of juist in een mooi ritmisch geheel. Daar ik echter niet over een mobiele kijkhut beschik, bevinden mijn favoriete plekken zich al gauw in een straal van ca. 20-25 km rondom mijn woonplaats. Vorig jaar echter ben ik een week in de in Frankrijk in de Creuse geweest. De anderen maakten een wandeling om een meer, maar ik had een oud, vervallen huis ontdekt met een familie zwarte roodstaarten. Ik heb daar uren gefotografeerd en voel me dan helemaal in mijn element.
Vorig jaar in Müritz ontdekte ik een oude vervallen drankfabriek vlakbij ons verblijf. Hier zaten zwarte roodstaarten en boerenzwaluwen. Ook hier heb ik me prima vermaakt en het leverde ook nog een aantal leuke beelden op.

Wat is je droomsoort/gebied?
Er zijn een aantal gebieden waar ik heel graag nog een keer heen zou willen. Eén gebied wat me erg aantrekt is Extremadura. Daarnaast zou ik ook graag nog een keer naar de Oderdelta willen.
Uilen blijven me fascineren, maar eigenlijk spreken veel soorten me aan. Soorten waar ik niks mee heb, zijn zwanen.

Wat zou je nog graag doen op fotografie gebied?
Ik wil dit jaar verder gaan met macrofotografie. Vorig jaar heb ik me wat meer op zandhagedissen gefocust. Ontzettend leuk om het gedrag van zo’n beestje te kunnen bestuderen.
Daarnaast doorgaan met de sfeerbeelden van vogels in het landschap.

merel tussen de autobanden - 26-12-2008, Canon 1D Mark3 met 500mm en 1.4 extender , ISO 400, F 5.6 en 1/80e sluitertijd.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert?
Er zijn diverse fotografen wiens werk me aanspreekt. Kijk maar eens op de site van Glanslichter of bij de Wildlife photographer of the year wedstrijden.
Mijn basis ligt echter in de kunst. Ik heb een kunstachtergrond en een schilder wiens werk me erg inspireerde was Casper David Friedrich. (1774-1840).
Hij was een romanticus en geïnspireerd door de natuur en de mystiek. Dit is in veel van zijn werk terug te zien. Ik beschouw hem als een voorloper van het surrealisme, een kunststroming die mij ook erg aanspreekt en dat zeker invloed heeft gehad op mijn eigen schilderijen. Voordat ik met natuurfotografie begon, heb ik veel geschilderd. Het nietige van de mens ten opzichte van de overweldigende krachten van de natuur, spreekt mij enorm aan.

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Ik heb me vorig jaar al wat verdiept in het macrogebeuren en ben dit jaar ook wat meer met landschap bezig geweest. Met andere genres houd ik me momenteel niet bezig.

Heb je nog een leuke anekdote mbt je fotografie?
Ja, diverse grappige dingen meegemaakt. Zo ben ik op een ochtend tot twee maal toe sloot ingerold toen ik mijn schuiltentje helemaal tegen de rand van een sloot aan had staan. Ik moest op een gegeven moment ‘nodig’, maar de steenuil zat net pontificaal te poseren op de knotwilg. Voorzichtig de rits los gemaakt en achterwaarts schoof ik de tent uit. Maar ik was vergeten dat ik al bijna in de sloot stond en zo rolde ik de sloot in. (gelukkig stond de sloot op dat moment droog). Later herhaalde het ritueel zich nog een keer. Het grappige was dat toen ik voorzichtig weer achterin de tent kroop de uil niks gezien had en nog steeds op de knotwilg zat. En nu niet over die ezel beginnen, he!
Maar het leukste vond ik toch die keer dat ik aan de dijk stond opgesteld met mijn statief en 500mm lens. Ik had de steenuil al gezien en wachtte dat hij op een iets fotogenieker plekje ging zitten. Er kwam een man aan met nota bene twee camera’s op zijn buik. Met twee kleine lensjes er op geschroefd. We raakten aan de praat, of beter: hij begon tegen me aan te praten. Dat duurde, en duurde. Hij had de steenuil niet gezien, wilde er vandoor gaan, toen hij plots iets zag zitten op een hek voor de knotwilgen. “Wat is dat voor vogel, daar op het hek?”, vroeg hij. “Oh, dat, oh, dat is gewoon een hele dikke duif”, antwoordde ik, en weg was hij.
Uiteraard heb ik, en vrienden die ik het vertelde, er nog regelmatig smakelijk om gelachen.

Juveniele mus in heg - 05-07-2008 Canon EOS 30D met 500mm, ISO 400, F5.6 en 1/125e sluitertijd

Wat vind je van Birdpix?
Birdpix was voor mij een belangrijk podium om mezelf te leren profileren. Ik heb daar namelijk nogal moeite mee, ben erg onzeker. Reacties op foto’s doen me vaak erg goed, maar ik vind het ook leuk om naar foto’s van anderen te kijken en te reageren. Vind het goed dat de database: vogels in het landschap is toegevoegd. Vogels in het landschap geeft namelijk veel meer een beeld van de vogels in hun leefomgeving dan alleen een close-up. Vind het vaak ook prettig om naar te kijken. Hoewel het maken van een close-up van een vogel weer meer geduld vereist. Combinaties zijn natuurlijk helemaal ideaal en dan moet ik al snel denken aan die prachtige groothoekopnames (met afstandsbediening) die deze twee items combineren en die veel geduld en vakmanschap vergen.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Probeer goed stil te staan bij wat je zelf leuk vind en wat je aantrekt in de (vogel) fotografie. Probeer je te verdiepen in een onderwerp. Bijvoorbeeld in de biotoop en het gedrag van vogels. Dat draagt op een gegeven moment zeker bij tot het maken van nog betere/ mooiere beelden en geeft enorm veel voldoening. Het levert ook vaak leuke contacten op.

Beste foto

• Kleine steenuil in grote knotwilg - 14-01-2007, Canon EOS 20D met 500mm, ISO 100, F5.6 en 1/160e sluitertijd.

Waarom is dit je beste foto?
Gemaakt in de winter van 2007. Kleine steenuil in grote knotwilg. De steenuil zit hier helemaal in zijn biotoop. Verder is het zo’n heerlijke grote en stokoude knotwilg met prachtige vormen en kleuren. Dat deze foto al 2x op een cover heeft gestaan en een prijs heeft gewonnen is natuurlijk een leuke bijkomstigheid.

Hoe heb je hem genomen?
Het grappige is dat ik “gewoon’ naar de knotwilg toegelopen ben. Wel zigzaggend, maar de uil bleef gewoon zitten. Ondertussen klets ik tegen de uil zo went hij aan mijn stem, maar dat moeten jullie verder niet doorvertellen!

Wat kan er beter aan?
Pas onlangs zag ik dat er een schaduw over de stam loopt (onderin het beeld). Dat vind ik enigszins storend.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Kerkuilenfoto’s. Ik geniet helemaal van het kerkuilenproject van H.J. de Groot en Jan Butter.
Ik weet bij mij in de buurt ook zulke plekken, maar ga daar niet zo snel alleen naar toe.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Ik zou Peter Teune graag willen vragen of hij volgende maand iets over zijn passie wil vertellen. Met name zijn passie voor de polder Arkemheen valt daarbij op. Telkens worden we verrast door prachtige sfeerbeelden. Wat is er zo bijzonder aan die polder?
Back to top
Reply with quote

Annegrafie

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 01 Apr 2011, 9:27    Post subject:
Ontzettend leuk om te lezen. Op sommige punten ook erg herkenbaar. Je beschrijving van hoe je werkt ( het lijnenspel, zowel in je schilderijen als in de foto's) vind ik interessant.
Je verhaal daagt me uit om -weer- meer mn eigen stijl te ontwikkelen
(iets wat ik heel knap vind als ik dat zie in foto's).

Leerzaam en vermakelijk stukje!

groet,
Annemarie

Gerard Schouten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 03 Apr 2011, 8:39    Post subject:
Hoi Pauline,

Heel leuk om jouw verhaal te lezen. Soms zegt een plaatje meer dan duizend woorden. Maar bij deze categorie (wanneer je het verhaal en de motivatie, inspiratie, passie, etc, van een fotograaf leest) voegt het geschreven woord net zoveel toe als de plaatjes.

En groothoek moet je toch nog eens gaan proberen; het dwingt je weer anders te gaan kijken!

Groet, Gerard

Rianne Geelhoed

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 03 Apr 2011, 19:52    Post subject:
Pauline

Wat een mooie weergave van jouw talenten.
Ik geniet altijd van je stijl, foto,s en noem maar op!
Blijf ons verrassen met je mooie foto's op Birdpix.

:D Vriendelijke groet
Rianne Jordaan
canon 100-400
Back to top
Reply with quote

LeerdammerKees

PostPosted: Sun 03 Apr 2011, 21:30    Post subject:
Pauline

Prachtig, die vogelfoto's in die 'oude troep'! Met veel plezier dit stuk gelezen en bewonderend naar je compositie's gekeken. Zo'n merel tussen die autobanden, dat zijn foto's waar je langer naar blijft kijken dan naar een superscherpe merel op een takje. Zijn ook prachtige foto's om tot een HDR te bewerken en ben benieuwd of je dat ook doet. Wens je nog veel succes toe met die prachtige sfeerbeelden van vogels in het landschap en natuurlijk met schilderen (kun je meer geld mee verdienen dan met foto's Very Happy)

Groet Kees

Jos vd Leijgraaf

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 03 Apr 2011, 22:10    Post subject:
Hoi Pauline, mooi hoe je twee hobby's kunt combineren. Want een goede vogelfoto met een sterke compositie kun je ook als kunst beschouwen.En andersom, van een vogelfoto kun je ook weer een mooi schilderij maken. Vind het ook wel inspirerend hoe jij bepaalde dingen ziet/creeer , bijv de foto van de merel in de autobanden.Wel interessant om het verhaal achter de fotograaf te lezen.Vind het ook bijzonder om te lezen dat je alles met de fiets doe. Blijf je wel beperkt tot een bepaalde actieradius, maar er is zijn vele mooie gebieden in je direct woonomgeving. Succes verder, Gr. Jos .
Back to top
Reply with quote

P.Teune

PostPosted: Mon 04 Apr 2011, 12:36    Post subject:
Hey Pauline!

Wat een gaaf schilderij van die monikken zeg!...doe je nu helemaal niets meer met de schilderkunst? (zou erg jammer zijn)

Een heel herkenbaar en fijn portret van jou en je werk in dit interview!!

In de paar keer dat we elkaar gesproken en gezien hebben viel me ook op, hoe zeer jij je eigen spoor trekt en op jouw manier terug geeft wat je waar neemt..Dat vind ik altijd erg leuk, als iemand doorheen de tijd een eigen stijl ontwikkelt, die voor een groter publiek herkenbaar is..in je fotografie is dat ook duidelijk...'verval' is een thema dat je met graagte gebruikt en in veel van je foto's is dat terug te vinden.

Ik zie je!

hartelijke groet,

Peter
Reply with quote

vanmarle

PostPosted: Fri 22 Apr 2011, 12:20    Post subject:
Iedereen bedankt voor de reacties en de complimenten,

@ Gerard,
Vrees dat de groothoek toch in de tas blijft, tot 'ie verkocht is.
Heb inmiddels ook een 24-70mm lens en die bevalt prima.

@ (Leerdammer) Kees en Peter T.
Er komt niks meer van schilderen en vroeger heb ik wel geexposeerd, maar daar word je echt niet rijk van #Mad

HDR heb ik me nog niet in verdiept, maar een aantal leden op de fotoclub zijn er inmiddels zeer bedreven in. Wellicht hun eens vragen.

@ Jos,

Af en toe kom ik wel eens in een ander gebied. Ben/ Was niet altijd blij met de fiets, daarom verplaats ik me nu ook regelmatig met zo'n snording. Voor mij al een hele vooruitgang Smile

Voordeel van een kleiner werkgebied is dat je alle uithoeken kent en ook veel meer bewoners leert kunnen. Daardoor kan je vaker op prive terrein staan en kan je heerlijk ongestoord werken en het levert ook leuke contacten op.
Bovendien word je daar ook niet 'lastiggevallen' door overeiverige abtenaren van staatsbosbeheer en dergelijke organisaties Rolling Eyes

groeten, Pauline

Rob Kuiper
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 23 Apr 2011, 22:37    Post subject:
Met veel plezier dit interview gelezen.
Leuke manier van vogelfotografie Pauline, met veel oog voor de compositie.
Het daagt mij uit om ook anders te gaan kijken.
Je werkwijze met inspectierondjes en schuiltent zijn erg herkenbaar, bewondering dat je dit alles op de fiets doet.
Veel mooie foto-momenten gewenst!

http://www.pbase.com/robkuiper
Back to top
Reply with quote

AbsherL
Guest

PostPosted: Mon 05 Sep 2011, 7:02    Post subject:
Good read and Nice photos. See some different look and I liked it. Razz
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum