En dan vooral in de vorm van kennis!
Wij hebben een vriend ie een behoorlijke lap grond bezit in West Madagaskar, waarvan 90 HA uit bos bestaat. Op zijn grondgebied zijn in de loop van de jaren minstens 50 soorten vogels waargenomen, waaronder aan reigersoorten alleen al meer dan 10.
Hij wil e.e.a. zo goed mogelijk beheren maar is afhankelijk van de locale bevolking (die straatarm is) omdat hij niet het hele jaar daar zelf aanwezig is.
Een concrete vraag bv is: Van de nestelende reigers (in een enorm hoge baobabboom) vallen geregeld jongen op de grond. Hoe kun je daar het beste mee omgaan? Hoe zou je ze kunnen voeren?
Omdat hij blind is heeft hij ook moeite met de determinatie van vogels. Als iemand hem een vogel beschrijft dan zoekt hij in de boeken op wat het kan zijn, maar je begrijpt dat hij nogal eens de plank misslaat.
Wij zelf zitten te popelen om daar zelf eens heen te gaan om te helpen en verder de rest van het eiland te bekijken, als je ergens bijzondere vogels of andere dieren kunt bekijken is het daar wel, maar omdat we allebei nog moeten werken wordt dat niet eerder dan over een goed jaar.
Het is zomaar iets dat ik eens onder jullie aandacht wil brengen.
En als iemand mijn vraag over het opkweken van de jonge reigers kan beantwoorden, dan is onze vriend alweer een stukje verder geholpen.
Behoefte aan meer hulp is daar zeker - eerst maar eens hiermee beginnen
Gender: Male Age: 51 Joined: 07 Oct 2009 Posts: 12 Location: zuid holland
Posted: Thu 07 Apr 2011, 10:07 Post subject:
hallo ,
misschien heb ik wel een bruikbare tip voor jouw ?
ik zou dan gewoon ff langs gaan of een mail ,telefoontje eraan wagen bij de dieren/vogel opvang centra's in de buurt ( den haag), die hebben de kennis over dit soort aangaande zaken ,zij krijgen er tenslotte jaarlijks mee te maken.
wellicht is het zelfs zo dat je een poosje mee kan "draaien".
kan je kennis en vaardigheden op doen aangaande dit onderwerp, want over niet al te lange tijd zullen er wellicht weer menig (jong) reigertje uit de boom vallen of andere ongemakken ondervinden.
verder zou je ook vogelparken of dierentuinen deze vragen voor leggen, ook zij hebben de kennis en kunde aangaande dit onderwerp.
ook zij weten welke medicijnen en andere middelen die je nodig kan hebben bij de opvang en opfok van dat soort vogels.
ik hoop dat je hier wat mee kan .
mvg _________________ beginner met canon eos
canon EF 100-400mm 1:4.5-5.6 L is
canon Efs 17-85mm
Gender: Male Age: 50 Joined: 03 Feb 2009 Posts: 672 Location: Zevenhuizen
Posted: Thu 07 Apr 2011, 11:00 Post subject:
Hallo Josephine,
Als ik een vriend op Madagaskar had, zou ik iets minder tijd doorbrengen in Spanje. Wat betreft die reigers die uit het nest vallen, het is misschien zielig, maar het hoort bij de natuur. Volgens mij gooien de sterke (lees: eerstgeboren) jongen de zwakken (lees: laatstgeboren) jongen uit het nest als er niet genoeg voedsel is. Misschien ook wanneer er wel genoeg voedsel is. Tenzij het om sterk bedreigde soorten gaat, zou ik niet ingrijpen. Ik weet niet hoe het zit met door mensen grootgebrachte reigers, maar het zou me niet verbazen als die het in de natuur niet redden. Of in ieder geval weinig kans maken om te overleven.
Gender: Male Age: 59 Joined: 11 Aug 2003 Posts: 886 Location: Hof van Twente
Posted: Thu 07 Apr 2011, 11:16 Post subject:
Dag Josephine,
In eerste instantie zou je de afweging moeten maken of je hier wel in zou moeten willen grijpen. Natuur kan hard zijn en ook dit soort dingen maken vaak deel uit van een natuurlijk proces.
Maar je zou ook eens contact kunnen leggen met de plaatselijke afdeling van Birdlife.
http://asitymadagascar.org/
Klinkt trouwens goed zo'n plek; zou er best eens rond willen neuzen denk ik:-)) _________________ Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
Bedankt zover heren, voor het meedenken. Denk zelf ook dat het alleen zinvol is om reigers op te kweken als het bedreigde soorten zijn, maar volgens onze vriend is het in die omgeving hard bezig af te lopen, vanwege de armoede daar. Er worden eieren en vogels gestolen, voor consumptie of verkoop. Hij had het er over dat er behalve koereigers in die boom ook de Ardeola idae zit, en die is redelijk kwetsbaar geloof ik.
Han, wat betreft het rondneuzen daar: als je zoiets kunt combineren met wat serieuze hulp, kan dat. Er zijn daar mogelijkheden voor ecotoerisme, maar wel op beperkte schaal.
Ik ben zeker van plan er zelf eens of vaker naar toe te gaan, maar we willen ook helpen en dan moet je wel een paar maanden hebben. Spanje is mooi, maar dit lijkt me wel heel gaaf.
Gender: Male Age: 51 Joined: 07 Oct 2009 Posts: 12 Location: zuid holland
Posted: Thu 07 Apr 2011, 14:23 Post subject:
juist josephine,
jij hebt het tenminste door.
de situatie aldaar is "iets"anders dan in ons kikkerlandje.
als men "iets"verder doordenkt dan alleen het feit dat de natuur hard is voor flora en fauna , maakt niets uit in deze.
het is de mens die ook daar er een potje van maakt, men kapt beschermde bossen en mangrove om hout te hebben om te kunnen koken of een schamel hutje in elkaar te zetten.
ook is het fenomeen bushmeat daar geen vreemd "iets" , men heeft nu eenmaal niets daar en dus word er flink gestroopt ondanks dat er beschermde gebieden zijn ingesteld, o.a. worden dus de gemakkelijke prooien zoals reigers gewoon uit de bomen geschud.
moet men "zomaar "reigers die uit bomen vallen helpen? tja meningen verschillen, ik ben vogelliefhebbers puursang maar..................ook hier hebben we (echte) reigeroverlast gehad en ben blij dat ze nu weg zijn. ( ga ik niet verder over in discussie hier).
maar het gaat mij helemaal niet om een reigertje aldaar opkweken nee het gaat dieper, mensen bewust maken over natuur en de bescherming daarvan en betrekken bij de bescherming van de eco toerisme die men daar vanuit kan exploiteren.
dat de natuur veerkrachtig is om zich te herstellen is een feit, echter tegen de distructieve mens is het niet opgewassen .
juist in dat soort landen begint het met "iets"kleins van opzet, want het kan in die regio of dat gebied zich uitbreiden naar andere soorten die ( wel echte) hulp nodig hebben.
bewust maken ,dat is de achterliggende gedachtengang.
maar doe gedegen navraag bij mensen die er verstand van hebben en op regelmatige basis met dit soort dingen te maken hebben,als het gaat om oplappen van reigers en andere gevogelte (of wat voor dieren dan ook).
mvg
yuri _________________ beginner met canon eos
canon EF 100-400mm 1:4.5-5.6 L is
canon Efs 17-85mm
Er zit daar een Nederlander (Mark van Wees http://www.linkedin.com/in/markvanwees ) die meer met dit bijltje gehakt heeft. Neem eens contact op met hem, misschien kan hij helpen of de juiste weg wijzen.
Over het algemeen proberen organisaties alternatieve bronnen van inkomsten te organieren voor de omringende bevolking. DAt is meestal geen eenvoudige klus, maar het kan.
Succes, geluk en sterkte ermee.
Kees _________________ Canon 50D
Canon 100-400 mm zoom
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum