Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Graag advies , converter past niet op Nikon ED AF 300mm 2.8

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Ruud Scherpenisse
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 63
Joined: 20 Oct 2009
Posts: 103
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 12 Apr 2011, 20:46    Post subject: Graag advies , converter past niet op Nikon ED AF 300mm 2.8
Ik ben sinds vorige week in het bezit van een (oude) Nikon ED AF 300mm 2.8 lens. Helaas past mijn nieuwe Nikon converter TC-1.7E type2 niet op deze lens. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ruud
_________________
Nikon D4s body, Tamron 150-600 lens, diverse kleinere Nikon lenzen, Nikon 1,4 converter, Nikon 1,7 converter, Manfrotto statief. OM-1 met diverse lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
Ed Agter


Gender: Male
Age: 81
Joined: 23 Dec 2005
Posts: 201
Location: Heerhugowaard
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 12 Apr 2011, 20:55    Post subject: Re: Graag advies , converter past niet op Nikon ED AF 300mm
ruudsharp wrote:
Ik ben sinds vorige week in het bezit van een (oude) Nikon ED AF 300mm 2.8 lens. Helaas past mijn nieuwe Nikon converter TC-1.7E type2 niet op deze lens. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ruud


Bij de 1.7 extendr steekt de lens wat uit en komt dan tegen het glas van de lens aan. De converter is dus niet geschikt voor die lens. Ook bij de 80-400 spelt dat zelfde probleem. Voor die lenzen is een Kenko Pro DG300 een goede vervanger maar die heeft geen 1.7. Op de 300 2.8 lens zou je een 2x kunnen proberen maar de kwaliteit laaopt dan wel wat terug en ander is alleen de 1.4 nog een oplossing. Met de Kenko converters hou je ook je autofocus.

Ed Agter
_________________
Nikon Z9 en de D850- Nikon FTZ2 Nikon800mm FL VR, Nikkor 100-400 S Nikon 50 mm 1.4 - 24-120 mm
Nikon 1.4 III en Nikon 1.7 - Full Wimberleyhead 2 op de Feisol CT3401 en 3371 .


Last edited by Ed Agter on Tue 12 Apr 2011, 21:25; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Willem Verhagen
Guest







PostPosted: Tue 12 Apr 2011, 21:19    Post subject:
Ik heb deze lens zelf ook. Het is een ouder type, daarop passen de nieuwere types TC's niet.
Je zult dan bijvoorbeeld een TC 201 (2x) of een TC 1,4 B moeten gebruiken. Dit zijn oudere types TC's die wel passen. Houd er wel rekening mee dat door het gebruik van een TC je lens z'n autofocus kwijt is (het wordt dan een manuele lens).

Willem
Back to top
Reply with quote
 
Ruud Scherpenisse
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 63
Joined: 20 Oct 2009
Posts: 103
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 12 Apr 2011, 21:34    Post subject:
Ik heb wel een sigma 1.4 EX converter die er op past. Hierbij werkt de AF wel. Als ik de Sigma 1.4 vergelijk met de 1.7 van Nikon lijkt het erop dat er een nokje in de weg zit.(bij de Nikon)
_________________
Nikon D4s body, Tamron 150-600 lens, diverse kleinere Nikon lenzen, Nikon 1,4 converter, Nikon 1,7 converter, Manfrotto statief. OM-1 met diverse lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Apr 2011, 9:29    Post subject:
klopt ruud, het nokje is het probleem.

Sommige mensen vijlen dat nokje weg. Vrij veel mensen zelfs.
Als je dat doet (of laat doen), moet je wel goed zorgen dat er geen vijlsel in de lens komt, vanzelfsprekend, ten overvloede.

Je moet effe in je lens kijken, maar als er een tc301 in past, dan past die AF-S convertor zeker ook.

Een tc201 of tc301 zou ik links laten liggen trouwens. Wordt er niet beter op. TC201 is niet bedoeld voor super-telelenzen. TC301 heb ik gehad op een 600mm F5,6 ais IF-ED: doe maar niet. Wollig, wollig, wollig.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
arie griffioen


Gender: Male
Age: 45
Joined: 26 Apr 2009
Posts: 59

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 13 Apr 2011, 19:58    Post subject: Ed lens
Hoi Ruud.
Alleen de converters van soligor en kenko passen zonder te vijlen op de lens en je behoud dan ook af.
Met de converters van Nikon heb je geen af meer en je moet het nok je wegvijlen om hem te laten passen.
De af wordt aangestuurd door een stangetje en alleen soligor of kenko ondersteunen dit,de converters van Nikon werken met contaktjes en werken alleen op de AFS opjectiefen.
Als je de lens bij cameraland heb gekocht is het mijn ingeruilde lens,een super lens,ik heb een sigma 500mm gekocht,bevald ook prima.
Gr. Arie griffioen.
_________________
nikon d300 met nikon objectieven
Back to top
Reply with quote
 
Ruud Scherpenisse
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 63
Joined: 20 Oct 2009
Posts: 103
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Apr 2011, 20:57    Post subject:
Tja, als je een 300mm 2,8 hebt wordt een 2X converter wel heel aantrekkelijk...Kom je toch tot 600mm met behoud van AF. Ik zit dan ook te denken om een Kenko converter 2.0 aan te schaffen.
Is dit een goede converter?
_________________
Nikon D4s body, Tamron 150-600 lens, diverse kleinere Nikon lenzen, Nikon 1,4 converter, Nikon 1,7 converter, Manfrotto statief. OM-1 met diverse lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
arie griffioen


Gender: Male
Age: 45
Joined: 26 Apr 2009
Posts: 59

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 16 Apr 2011, 18:30    Post subject:
Hoi Ruud
Ik heb de lens altijd gebruikt met een soligor pro 2x converter.
Zorg wel dat je de pro serie koopt omdat daar echt glas in zit en in de gewonen serie plastic.
Met een 1.7 converter blijft de af wel sneller een 2x converter wordt de af wel erg traag,maar met mooi weer zijn de plaatjes wel acceptabel.
Zonder converter is het een van de scherpste lensen die er is maar je komt wel m m te kort voor vogels.
Je kan met de voorste ring op de lens de scherpstel afstand instellen als je deze niet op onijndig zet is de af iets sneller maar als het vogeltje dan te dicht in de buurt komt stelt de lens niet meer scherp.
Gr. Arie griffioen.
_________________
nikon d300 met nikon objectieven
Back to top
Reply with quote
 
Robbert de Smet


Gender: Male
Age: 30
Joined: 26 Sep 2008
Posts: 235
Location: Oostburg / Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 18 Apr 2011, 14:51    Post subject:
Omdat het onderwerp er toch gedeeltelijk op lijkt, wou ik geen nieuw topic beginnen.
Mijn vraag, passen de nieuwe convertors van Canon (versie III) op de 'oudere' prime L lenzen van Canon?
Dus kan de combinatie Canon EF 300mm f/2.8L IS USM (versie I) + Canon EF 2.0x III Extender?

Groeten,
Robbert
_________________
Canon
www.fotografie-robbert.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
Ger M


Gender: Male

Joined: 07 Feb 2006
Posts: 298
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 18 Apr 2011, 15:18    Post subject:
Je kunt beter een nieuw topic beginnen. Dit gaat over Nikon en zal derhalve relatief weinig Canon-gebruikers trekken.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum