Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Autofocus Canon 1DmkIV versus 7D
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 19 May 2011, 10:16    Post subject:
Klinkt goed.
300mm 2.8 met 2x ext werkt dan DENK ik, beter met de 1D serie.
Weer een kwestie van AF, denk ik.
De AF met ext werkt bijvoorbeeld met een 7D ook niet als je boven de f5.6 uitkomt, bij de 1D serie wel. (geprobeerd met 100-400mm en 1.5 ext op 7D en 5D). Dus de "schade" is voorlopig eventueel "slechts" 4200 euro?

Bobbes

PostPosted: Thu 19 May 2011, 10:40    Post subject:
Tja beeldruis vergelijken, hoe doe je dat.
De 7D ruist er vrolijk op los, laten we eerlik zijn. Soms al zichtbaar bij 200 ISO, meestal 'pas' bij 400. hangt ook een beetje van het onderwerp af. Wanneer ruis begint, wordt dan een vaag begrip.
Als iemand uit ervaring zegt dat de 7D en 1DIV resp op 400 of 1600 ISO kan zetten scheelt dat 2 stoppen. Daar heb ik toch wel wat aan.

peter wijn

PostPosted: Thu 19 May 2011, 10:42    Post subject:
Bobbes wrote:
Klinkt goed.
De AF met ext werkt bijvoorbeeld met een 7D ook niet als je boven de f5.6 uitkomt, bij de 1D serie wel. (geprobeerd met 100-400mm en 1.5 ext op 7D en 5D). Dus de "schade" is voorlopig eventueel "slechts" 4200 euro?

Ik schat zo dat je het full-frame beeld van een 1D iv met 2x convertor kunt vergelijken met een lichte crop (80%) uit een 7D met een 1,4 convertor. Dan is de vraag, ga je voor beeldkwaliteit van de camera (ruis en toondiepte), of ga je voor beeldkwaliteit van het lenssysteem (verlies aan contrast met convertor)?

Is een 1D iv met 2x convertor sneller dan een 7D met 1,4 convertor?
Of is een 60% crop uit een 1D iv met 1,4 convertor mooier dan een 7D met 1,4 convertor?

Lastig om de vergelijkingen op het zelfde niveau te krijgen.

Als ik Canon zou gebruiken en heel veel geld had, zou ik of en een 5D met een 7D kiezen (zeer goede aanvulling) of een 1D iv (has it all). Het eerste is iets goedkoper.
Reply with quote

Korandoke

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 19 May 2011, 10:47    Post subject:
Bobbes wrote:
Klinkt goed.

het lijkt erop dat je onze zegen wilt vr die 1Dmk4.
ik vraag me af wat je doel is, bif?
wel die ga je met je 7D ook kunnen nemen mss nog beter door zijn hogere crop factor tegenover de 1D mk4.
als ik in jouw plaats was en wil bif foto's en heb een 7D zou ik overwegen om in glas te investeren zeker de 500 mm (mag eerste versie tweedehands zijn dit is nog steeds topglas)voor een snelle AF.

@peter wijn, de 1D mk4 is een cropcam nl.1.3

grts
korandoke

Bobbes

PostPosted: Thu 19 May 2011, 11:29    Post subject:
Beste luitjes,
ff een beetje verduidelijking.
Ik heb gezegd "wat ik graag wil horen is dat ik een 1DIV moet kopen" oid. Dat was min of meer komisch bedoeld. smilie vergeten.
Ik HEB een 7D, krijg em over 6 weken terug na reparatie
Ik HEB een 5D (oh nee, mijn vrouw..)
En dat dat een perfecte combinatie is, (dus) helemaal mee eens..
Mijn oprechte vraag is of ik er nog een 7D dan wel een 1D4 bij zal kopen, omdat vliegende vogels met de 5D niet lekker gaat en we beide vogelgek zijn.
Ik weet ook wel dat je voor 3x zoveel geld niet een 3x zo mooie foto krijgt en dat er vaak geen zichtbaar verschil zal zijn tussen de resultaten van deze camera's. Want dan had ik dit topic niet hoeven opstarten. Dat de meningen verdeeld zouden zijn, dat zat er in. En ik ben dolblij met jullie reacties! (Beetje vaak 'Ik', sorry)

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 19 May 2011, 11:36    Post subject:
jvh11 wrote:
Ik denk dat Bas Breetveld daar meer over kan vertellen Hij heeft momenteel beide camera's als ik me niet vergis. ...

Zolang beide camera's nog steeds op 100% en niet helemaal met een perfecte belichting met elkaar vergeleken worden doe ik dat niet Jeffrey ... Wink De 7D eist héél erg veel van de gebruiker wat de belichting betreft. Dat heb je niet in een kleine week door ..

Wat de auto focus van deze camera's betreft: ook weer na wat gewenning en afstelling meer dan goed genoeg voor alle omstandigheden, waarbij het mij is opgevallen dat de kleurtint van het onderwerp bepalend is voor de afstellingen. Kun je een compleet boekwerk mee vullen .. De 7D heeft iets meer tijd nodig dan de 1D4 om goed te pakken in ai-servo, dat wel.
De AF van de 1D4 gaat wat langer door in het door in het donker dan die van de 7D. Goed te merken bij de Bevers in en na de schemer.
Er moet ook even gekeken worden of en welke AF-punten nog kruissensor zijn bij gebruik van bepaalde lenzen + eventuele converters! Daar is de 1D4 beslist sterker. Zelf gebruik ik vrijwel nooit converters en heb daar geen last van en kan er weinig over melden.

Al met al is met de 7D nagenoeg dezelfde beeldkwaliteit te behalen als met de 1D4, waarbij het met de 1D4 wat gemakkelijker is; geheel te wijten aan het wat grotere sensoroppervlak en iets grotere pixels die je wat meer marge geven. Wat mij betreft aan niets anders .. Geldt natuurlijk ook voor het croppen! De kleinere sensor van de 7D geeft wat minder cropmogelijkheden, ondanks de overmaat aan pixeltjes. Lichtgevoelig oppervlak gaat het om.
In grote prints (40 bij 60) en foto's op webformaat zie ik nauwelijks tot geen verschil tussen de 7D en de 1D4.

Vrijwel alle cursisten die ik tot nu toe heb gehad met een 7D (deze zet ik voortaan bij elkaar als het kan) hadden ruimte voor 1 1/3 tot 2 1/3 stops in de belichting voordat het witpunt werd bereikt! Zij blij waren erg blij met de resultaten en hebben geen ruisreductie-programma's meer nodig.

Nu heb ik er toch wat over gezegd geloof ik ..

Groetjes,

Bas

Bobbes

PostPosted: Thu 19 May 2011, 12:53    Post subject:
Bas, begrijp ik uit je verhaal dat de sensor van de 1DmkIV zo veel beter is dan die van de 7D dat je bijna evenveel kunt croppen?
Je kunt de sensor wel volpoten met celletjes, maar als die niet goed gescheiden zijn wordt het er op pixilniveau niet beter. Maar dat valt wel mee bij de 7D. Het is wel zo, dat als je een aantal foto's van dezelfde positie maakt, de een scherper is dan de andere. Ook met de 300 f2.8 lens en redelijk "veel " licht. Moet mi toch aan de AF liggen.
Inderdaad, als er goed licht op het onderwerp valt presteert de 7D goed genoeg. Maar ja, Nederland, dus niet altijd..
De mogelijkheid om te croppen is voor mij erg belangrijk.
Het geld voor alleen een 1D4 wil ik, ALS er een betere AF en minder ruis tegenover staat, wel ophoesten. Maar als ik dan door veel minder crop er ook nog een 500mm bij moet kopen.. Aan dat idee ben ik nog niet gewend. Een 50% crop geeft bovendien een ander resultaat dan een 2x zo lange lens, korter scherpte-vlak. Soms mooi, soms liever niet. Tja, wat is wijsheid.
Maar we (ik) komen er wel uit!

Jeffrey van Houten

PostPosted: Thu 19 May 2011, 13:07    Post subject:
Quote:
Zolang beide camera's nog steeds op 100% en niet helemaal met een perfecte belichting met elkaar vergeleken worden doe ik dat niet Jeffrey ... De 7D eist héél erg veel van de gebruiker wat de belichting betreft. Dat heb je niet in een kleine week door ..

Mij heb je daarmee al om hoor. Ik doe dat niet meer XD. Het is ook wel logisch dat je dat eigenlijk niet moet doen.

Toch weer duidelijke taal bas. Wat je hier ook zegt (waarmee ik zeker eens bent) is dat je met zowel 7D als 1D mk IV topplaten maakt. En met een 40D KAN je zelfs nog betere platen schieten als met die 7D.
Het gaat om technische dingen van zowel de fotograaf als van de camera. Een combinatie. Ook gaat het om kleine dingetjes waar een 1D mark IV beter in is dan de 7D zoals hier gezegd wordt. Ik geloof wel dat deze 1DmkIV toch wel beter is in zijn ruisprestatie, ik vind zo'n body fijner in de hand liggen, grotere zoeker, iets meer details?, dus toch een iets wat betere AF en uitgebreidere instellingen dan de 7D. Ben ik nog iets belangrijks vergeten?

Ik denk dat je de voordelen van de 7D tegenover de voordelen van de 1D mark IV zetten. Geef elke voordeel en nadeel + en - punten en kijk welke er hoger eindigt. Dat wordt goed nadenken dus.

Gr jeffrey

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 19 May 2011, 13:13    Post subject:
Misverstandje Bobbes, dit is misschien wat duidelijker:
Als je een foto van de 1D4 cropt tot het sensorformaat van de 7D, hou je (na gelijkstellen van de resolutie) ongeveer dezelfde beeldkwaliteit over. Ga je nog verder croppen, dan gaat het nog steeds ongeveer gelijk op. Het is wat lastig vergelijken omdat de 7D veel meer pixels per vierkante mm heeft. Dat moet even gelijkgesteld worden met Photoshop om te kunnen vergelijken.
Om het maximale uit je camera te halen, gebruik je natuurlijk liefst het hele sensoroppervlak ... Het grotere sensoroppervlak van de 1D4 kun je natuurlijk ook gebruiken om de beestjes meer in hun omgeving te plaatsen. De lenzen die ik gebruik worden dan ook steeds korter. De 70-200 is mijn favoriet geworden.
Jammer dat dit soort foto's niet tonen op het kleine internetformaat van 800 pixels breed, maar op de muur doen ze het prima!

Groetjes,

Bas

Bobbes

PostPosted: Thu 19 May 2011, 13:31    Post subject:
Bas, ik snap het nog steeds niet geloof ik.
Wat bedoel je met "croppen naar het sensor formaat van de 7D"
Ikzelf heb het over een vergelijking op pixelniveau, 1:1, full crop.
Als een full crop scherp is, dan is hij voor mij scherp zat.
Maar ja, dat is niet niks...

jwchess
PixPas Pro

PostPosted: Thu 19 May 2011, 15:31    Post subject:
Kijk anders hier even hoe je de juiste camera moet kiezen. Wink

Bobbes

PostPosted: Thu 19 May 2011, 15:50    Post subject:
Bedankt.
Heb het geprobeerd.
Die in de winkel ruiken allemaal ozon.
Ik krijg ook rare plekjes op mijn neus.

FF serieus blijven hoor!
Hier zit tenslotte iemand met een enorm luxeprobleem.
Wacht maar tot het jou overkomt!

Bas Breetveld

PostPosted: Thu 19 May 2011, 20:27    Post subject:
Mijn Canon ruikt een beetje naar een Nikon Rolling Eyes

Bobbes, kom er van de week nog even op terug. Lees het zelf ook nog even .. Wordt toch lastig om het via een stukje tekst nog duidelijker te maken.

Grts,

Bas

peter wijn

PostPosted: Thu 19 May 2011, 21:09    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Mijn Canon ruikt een beetje naar een Nikon Rolling Eyes

Bobbes, kom er van de week nog even op terug. Lees het zelf ook nog even .. Wordt toch lastig om het via een stukje tekst nog duidelijker te maken.

Grts,

Bas

haha
kijk maar uit...
voor je het weet moet ie naar Beverwijk... Smile
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Thu 19 May 2011, 22:45    Post subject:
Quote:
hadden ruimte voor 1 1/3 tot 2 1/3 stops in de belichting voordat het witpunt werd bereikt!

Bedoel je hiermee te zeggen dat je de 7D moet overbelichten voor ruisvrije resultaten?
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Fri 20 May 2011, 6:35    Post subject:
@ Marcel

Ja dat klopt. Je krijgt als het ware kleine Jpg's te zien op je kleine LCD schermpje. Die marges van een Jpg bestand zijn kleiner dan van het Raw bestand. En je moet een foto zo belichten dat de lichtste punten aan de rechterkant van het Histogram zijn (niet helemaal tegen de zijkant natuurlijk, ietsje ervoor). Dan belicht je goed. Als je de foto op die manier wilt belichten, zal de camera inderdaad gaan knipperen omdat hij denkt dat het overbelicht is. Maar in Raw zijn die marges groter en kan je wel degelijk wat overbelichten. Dan heb je inderdaad veel minder last van ruis. Leuk om dat gezien te hebben bij bas z'n workshop!

Gr Jeff

Jos Images

PostPosted: Fri 20 May 2011, 9:08    Post subject:
Exposure to the right!
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 20 May 2011, 10:04    Post subject:
Goed opgelet Jeffrey!
Dan nog ben je meestal niet aan het overbelichten of 'expose to the right' aan het toepassen, maar gewoon goed aan het belichten.
Behalve dat je bijna geen last meer hebt van ruis, gebruik je het totale dynamisch bereik van de camera en krijg je niet van die platte vogels te zien, dus meer diepte, mooiere kleuren en nog veel meer ..

Groetjes,

Bas

peter wijn

PostPosted: Fri 20 May 2011, 14:07    Post subject:
en dan ook nog eens erg uitkijken met het roodkanaal.
geel en rood (beide roodkanaal) knallen er veel eerder uit dan groen en blauw.
als je roodkanaal klipt, dan krijg je in rood of geel een vlak beeld met veel minder doortekening en kleurdiepte (logisch toch?).

Bij vogels geldt dit met name poten, snavels, maar soms ook hele flamingo´s en wielewalen Shocked
Reply with quote

Bobbes

PostPosted: Fri 27 May 2011, 10:29    Post subject:
Beste mensen,
Bedank voor jullie reacties!
Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor de 1D mark VI
Heb em nu een paar dagen in bezit.
De autofocus is duidelijk sneller dan die van de 7D.
Beeldruis is iets minder dan de 7D, maar lang niet zo goed als de 5DII.
Verder heerlijk om mee te werken. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Kan er nog iemand iets zeggen over de 500mm en de 500mm II?
Iets lichter, maar ook scherper?
Snellere AF?
Ik geloof dat de productie van de 'gewone' 500mm al gestopt is?
Dus snel kopen die goede oude 500?
Hij ligt nog niet in de winkel, helaas (of gelukkig?)

Tjeerd visser

PostPosted: Fri 27 May 2011, 15:10    Post subject:
Beeldruis is iets minder dan de 7D, maar lang niet zo goed als de 5DII.

Gelukkig dat ik toen voor 5D2 heb gekozen en niet 7D. Smile
Nee dat was reden niet.

Maar Succes en veel plezier ermee! We zien resultaten wel!

Voor meer foto's Check <a href="http://www.vissertjeerd.nl" target="_userwww">http://www.vissertjeerd.nl</a>
Back to top
Reply with quote

Freek Wijffels

PostPosted: Fri 27 May 2011, 22:47    Post subject:
Ach het heeft allemaal compromissen. De 5DII word al jaren geroemd voor zijn geweldige sensor, maar de AF laat zeer te wensen over. Qua snelheid, maar ook qua instellingen en mogelijkheden. Perfect voor landschappen, macro, portretten, wat minder voor vogels.
7D geeft goede kwaliteit foto's, maar heeft uitgebreide en snelle AF. Perfect voor vogels, prima voor landschappen en macro maar er is beter.

De ruisprestatie's op lage ISO viel mij bij de 7D eigenlijk ook een beetje tegen. De ruisprestatie's op hoge ISO maakte mij juist heel blij!

De 1000D was mijn eerste camera en daar heb ik alles mee geleerd. Vooral qua dynamisch bereik. Ik merk dat de 7D ruis gaat presteren als je heel veel variatie in lichtsterkte in je foto hebt. Dus veel harde schaduw en fel licht op verschillende plekken.
Dit vergt bij iedere camera veel van het dynamisch bereik, maar de 7D lijkt daar wat gevoeliger voor te zijn dan mn 1000D. De prestatie's zijn wel beter dan de 1000D, maar het verschil in hoeveelheid ruis veranderd bij de 7D wat sneller zo lijkt het. De 1000D was er wat constanter in.

Ik ben in principe wel voorstander van vergelijken op 100%, maar omdat de 7D 18MP heeft en je op web formaat gemiddeld maar 800 tot 1280 pixels breed gebruikt maakt het allemaal niks meer uit.
Je verkleind dan zoveel dat scherpte zowizo geen probleem is en ruis is ook heel goed te controleren.

Quote:
En met een 40D KAN je zelfs nog betere platen schieten als met die 7D.

Ik weet niet precies wat je hiermee bedoeld. Maar ja, ik heb met mn 1000D ook mooiere platen geschoten dan sommigen gedaan hebben met hun 7D of 1DmkIV. Komt vaak alleen doordat enthousiaste hobbyisten iets meer money dan brain hadden.
Maar ik merk dat er met de raws van de 7D veel meer mogelijk is.

Quote:
Vrijwel alle cursisten die ik tot nu toe heb gehad met een 7D hadden ruimte voor 1 1/3 tot 2 1/3 stops in de belichting voordat het witpunt werd bereikt!
In de raw op de computer ja, het schermpje laat meer en eerder overbelichting zien zoals je mij hebt uitgelegd. Dat is indd slechts een jpeg van minder dan 1MP. (ter verduidelijking van je stelling)

Precies, ik had hetzelfde. Je kan de belichting iets meer pushen en toch geen overbelichte foto krijgen. Of, als je een foutje hebt gemaakt in de belichting en het is iets overbelicht kan je dat heel goed corrigeren met de 7D en 1DmkIV. Bij de workshop zagen we dat dat bij de 1DII niet of veel minder goed kon en daarom is het bij jou juist van belang dat je altijd goed belicht omdat je achteraf minder kunt compenseren. Less room for error en je kan wat minder spelen in nabewerking om de belichting wat zachter af te werken. Althans het zal iets meer ruis opleveren en overbelichte delen zijn minder goed te recoveren.

Dit is het dynamisch bereik van de sensor die meer informatie opvangt die je er later weer uit kunt halen.

Je moet het ook niet allemaal aan de camera wijten.
Ik weet nog heel goed dat ik op de pier van hoek van holland heb geleerd dat een constante belichting over je gehele beeld de beste oplossing is. Er zat een zanglijster op de zwarte rotsen en die zwarte stenen had ik in sommige beelden ook als achtergrond. Dat werd niks. Ik moest de zanglijster goed belichten waardoor de achtergrond heel donker werd en meer ruis vertoonde. Toen bedacht ik me dat ik de achtergrond ook goed belicht moest hebben. Ik heb toen de cement/stenen rand van de boulevard als achtergrond genomen (zacht geel net als de zanglijster en net zo fel belicht) en dat werkte perfect.
Hier dus niet de camera het werk willen laten doen, maar zelf initatief nemen en zorgen voor de perfecte belichting. Het is niet zomaar schieten en hopen dat je een goede camera hebt. Dit, maar nog veel meer dingen hebben mij geleerd dat ik echt geen 7D nodig heb voor mooiere foto's. Een 7D heeft wel meer mogelijkheden, maar je maakt er absoluut niet direct mooiere foto's mee. De AF, besturing, grote zoeker, meer MP om te croppen of printen en het betere dynamisch bereik zijn wel erg lekkere features die het fotograferen makkelijker en leuker kunnen maken.
Ik weet dat sommigen niet moeten denken aan een 1000D, maar ik heb er 1,5 jaar plezier van gehad en kwalitatief erg goede foto's mee kunnen maken. Dat het beter kan, prima maar ik was er heel tevreden mee. Zie ook mn foto´s op BP.
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Sat 28 May 2011, 10:31    Post subject:
Quote:
Quote:
En met een 40D KAN je zelfs nog betere platen schieten als met die 7D.

Ik weet niet precies wat je hiermee bedoeld. Maar ja, ik heb met mn 1000D ook mooiere platen geschoten dan sommigen gedaan hebben met hun 7D of 1DmkIV. Komt vaak alleen doordat enthousiaste hobbyisten iets meer money dan brain hadden.
Maar ik merk dat er met de raws van de 7D veel meer mogelijk is.

Je zegt het zelf al. De foto wordt toch uiteindelijk gemaakt door de fotograaf!

Quote:
Bij de workshop zagen we dat dat bij de 1DII niet of veel minder goed kon en daarom is het bij jou juist van belang dat je altijd goed belicht omdat je achteraf minder kunt compenseren. Less room for error en je kan wat minder spelen in nabewerking om de belichting wat zachter af te werken. Althans het zal iets meer ruis opleveren en overbelichte delen zijn minder goed te recoveren.

Hier zit je even verkeerd Freek. Ik heb met mijn 1D mark II meer dynamisch bereik. Het is alleen zo dat als mijn camera overbelichting aangeeft, dat deze daadwerkelijk overbelicht is. Maar mijn camera gaf bij 2 2/3 stop in de plus ook overbelichting aan, maar dan is deze wel direct overbelicht. Terwijl jij nog even verder kan als hij bij 1 2/3 stop overbelichting aangeeft.

Quote:
Ik weet dat sommigen niet moeten denken aan een 1000D, maar ik heb er 1,5 jaar plezier van gehad en kwalitatief erg goede foto's mee kunnen maken. Dat het beter kan, prima maar ik was er heel tevreden mee. Zie ook mn foto´s op BP.

Hier ben ik zeker mee eens. Ook ik heb 2 jaar met deze camera gefotografeerd. Hiermee heb ik ook leren fotograferen. Het opbouwen van je apparatuur is de beste manier om erg goed te worden. Stapje voor stapje wat meer. Dat werkt!

Gr Jeffrey

Freek Wijffels

PostPosted: Sat 28 May 2011, 14:19    Post subject:
jvh11 wrote:
Terwijl jij nog even verder kan als hij bij 1 2/3 stop overbelichting aangeeft.

Dát is het dynamisch bereik, de extra speling in je raw bestand. Ondanks dat delen overbelicht kunnen zijn, kan je die in het raw bestand met de nabewerking 'recoveren'.

De 7D houd gewoon meer info in de over- en onderbelichte delen die je in de nabewerking weer op kunt krikken.
De 1DII heeft dit veel minder, als je verkeerd belicht of een stukje overbelicht hebt kan je dit niet zo goed terug halen. Dat liet Bas ook zien op zn laptop.

Met je 1DII moet je altijd goed belichten omdat je het in de nabewerking minder goed kan herstellen. Ik moet ook altijd goed belichten, maar ik heb nog wat extra speling omdat de 7D in de raw meer informatie opslaat. Ik zou dus wat kunnen overbelichten om de donkere delen in de foto wat beter te belichten. Het wit word dan ook lichter, maar dat kan ik heel goed corrigeren.
Daarnaast functioneert het nog als 'expose to the right' voor minder ruis.

Naast het feit dat er 10 jaar ontwikkeling tussen deze modellen zit, is het grootste verschil dat de 1DII een 12 bit sensor heeft en de 7D een 14-bit sensor.
Reply with quote

Bobbes

PostPosted: Sat 28 May 2011, 15:56    Post subject:
Ik denk dat het niet zozeer met de RAW informatie te maken heeft.
Het gaat er vooral om hoe het toestel de zaak comprimeert naar JPEG. Bij JPEG wordt eerst gekeken hoeveel er gemiddeld aan licht binnenkomt. Aan de hand daarvan wordt de compressie bepaald. Dat kan er dan toe leiden dat sommige delen meer dan 100% wit zijn. Dat moet je niet hebben, en daarom knippert de 7D.
Hoe beter je de compessie aanpakt (bijvoorbeeld door eerst de max witwaarde te bepalen) hoe dichter je bij het RAW plaatje zit.
Je zou ook kunnen zeggen dat je minder speling hebt.
Nou ja, ingewikkeld betoog...

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 3

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum