Posted: Thu 02 Jun 2011, 13:09 Post subject: Farne islands VS Helgoland
Na mijn examens begin juli plan ik een fototripje naar de farne islands, ofwel naar helgoland. De Farne islands zijn wat verder rijden, maar de puffins geven wel een grote meerwaarde vind ik... Waar ik echter nog mee zit..
Helgoland:
Hier kan je de hele dag jan van genten fotograferen INCL tijdens de mooie uurtjes 's ochtends en 's avonds. Dit vind ik zéér belangrijk.
Is het hier mogelijk om op de kamping op het eilandje ernaast te slapen, maar toch voor zonsopgang of na zonsondergang op het grote eiland te staan om te fotograferen?
Farne islands:
Hier moet je een geleide trip nemen als ik het goed begrijp, en kan je maximum een paar uur op een eilandje zitten om te fotograferen, en die paar uurtjes zijn altijd met keihard licht.
Of is het ook mogelijk om bvb 2 trips te boeken, en met de ene op gaan, en met de volgende terug naar huis komen (bvb de volgende dag) en er gewoon in uw slaapzakje overnachten?
Ik heb het inderdaad een beetje fout geformuleerd...
stel, we slapen op de kamping van Düne, geraak je dan 's ochtends op tijd bij de genten voor het mooie licht, en geraak je 's avonds, na dat de zon onder is, terug naar uw tent op Düne of varen er geen bootjes meer zo laat? _________________ Canon
Volgens mij slaap je op Helgoland, om dan smorgens naar Düne te gaan om foto's te maken en om savonds weer terug te gaan naar Helgoland om te gaan slapen... kost 4euro en t'bootje vaart 1x per uur (hoog seizoen 1x per half uur). _________________ Canon EOS 70D
Canon lenzen van 10 tot 400mm
Converters
Gender: Male Age: 66 Joined: 20 Nov 2007 Posts: 22 Location: Bredene
Posted: Thu 02 Jun 2011, 15:42 Post subject:
Op de Farne eilanden is het onmogelijk om te overnachten.....de lokale 'guards zien erop toe dat iedereen zich aan de regels houdt en dat de eilanden s'nachts 'leeg' zijn.
Je kan meerdere dagen de dubblele trip boeken en hopen op verschillende weertypes, ene dag helder, goed voor vluchtopnames en andere dag bewolkt, ideaal om geen uitgebeten witte delen te hebben, enkel regen is te mijden, daar je nergens kunt schuilen.
greetz, _________________ Nikon D50, D80, D7000
lid natuurfotografen Hoge Dijken
Posted: Fri 03 Jun 2011, 7:26 Post subject: camping
Ik heb in 2009 op Düne gekampeerd met onze gezinstent. Ik zou het zo weer doen. Leuke camping met veel heel tamme vogels rondom.
Wat nadelen:
- met een zware tent is de camping vrij ver lopen vanaf de boot
- je zit vlak tegen het vliegveldje aan (veel herrie van vliegtuigjes)
- beperkte voorzieningen
- eerste bootje naar Helgoland pas om 07.00 uur
Voordelen:
- met mooi weer een heerlijke plek
- vele malen rustiger en leuker dan Helgoland
- een restaurant/winkel ligt op het vliegveldterrein (to 17.30 uur)
- voor 's avonds is er een goed resturant aan de andere van Düne
- er rijdt zelfs een taxi rond
- waar de boot aankomt kun je huisjes huren (geen mooie plek)
- achter het vliegveld zijn ook huisjes te huur
- zeer tamme scholekster bij de receptiekeet!
Bedankt voor de concrete info erik!
De kampplaats van Düne lijkt dan een ideale optie, en als we de jan van genten eens gaan fotograferen blijven we gewoon een nachtje op het grote eiland zelf slapen.
De knoop is doorgehakt: we gaan naar helgoland! De farne islands zijn voor later misschien eens
Op Helgoland moet je eigenlijk heel vroeg in de ochtend of vlak voor zonsondergang de JvG's fotograferen. De rest van de dag heeft niet zoveel nut ivm de stand van de zon. Als je dan op Dune slaapt dan mis je de laatste boot en 's ochtends gaat ie eigenlijk net wat te laat.
En nog een tip voor op Dune. Ga niet alleen op het strand kijken maar vooral ook bij de 2 kleine vijvers die het eiland rijk is. _________________ http://www.ijdema.net
Gender: Male Age: 42 Joined: 04 May 2004 Posts: 111 Location: Moordrecht
Posted: Mon 06 Jun 2011, 9:06 Post subject:
Kom net van Helgoland af. Lastige is inderdaad dat het eerste bootje om 7.00uur gaat en (tot 9 juni in ieder geval) de laatste om 21.00uur. Dan breken eigenlijk net de mooiste uurtjes van de dag aan voor het fotograferen van de genten. Weet trouwens niet hoe het zit met de vaartijden na 9 juni (blijkbaar een vakantieweek in Duitsland?), maar normaal houdt het bootje om 19.00uur al op met varen.
Overigens geen spijt van het kamperen op Helgoland. Stuk rustiger dan op Helgoland en we hadden heerlijk weer. Kan mij voorstellen dat als het regent er het een stuk minder leuk is in een tentje...
Gr. Rick _________________ Nikon D200 en D70, met sigma 170-500 mm f5-6.3 mm en Nikon 105mm VR Micro.
Ben met Han Bouwmeester naar de Farnes en bass Rock geweest.
Je kan inderdaad niet op de Farnes blijven (s'nachts) maar hij had het zo geregeld dat we met de eerste boot heen en de laatste weer terug konden (anders dan de massa die na een uur ofzo weer op hun boot terug moeten).
Zo had je veel tijd om je foto's te maken in (met wat geluk) verschillende licht omstandigheden.
Helgoland ben ik nooit geweest dus daar kan ik je niet verder mee helpen.
Gender: Male Age: 35 Joined: 18 Oct 2007 Posts: 76 Location: Dendermonde (België)
Posted: Mon 06 Jun 2011, 20:53 Post subject:
Bedankt voor de reacties nog!
Onze keuze is ondertussen wel definitief op Helgoland gevallen, en we zullen er de eerste dagen van juli vertoeven..
Moesten er nog mensen zijn met enkele zeer praktische (fotografie)tips zijn die zeker welkom! Al is het daar zo klein, dat we waarschijnlijk alles wel snel door zullen hebben..
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum