Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon 600mm 4.0

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Tue 09 Aug 2011, 19:31    Post subject: Canon 600mm 4.0
All,

Ik kan een hele mooie, praktisch nieuwe Canon 600mm 4.0 overnemen. Ben benieuwd of er BP'ers zijn die deze lens in combinatie met een 1.4 TC gebruiken en wat jullie ervaring is met de kwaliteit, scherpte, etc.
Alvast bedankt voor de reacties, Tom
Back to top
Reply with quote

Misja

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 09 Aug 2011, 19:33    Post subject:
Ik neem aan idem als je huidige 500 met TC voor wat betreft de kwaliteit. Daarnaast is het zo dat het zwaartepunt van de lens wat meer voorin ligt dus balans schijnt iets minder te zijn. (zelf geen gebruikerservaring).

Vr gr Misja
Back to top
Reply with quote

kanon

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 09 Aug 2011, 20:15    Post subject:
ik neem aan dat je dezehttp://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/500vs600.shtml site kent?

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 09 Aug 2011, 22:57    Post subject:
Tom, optisch hetzelfde maar qua handling een wereld van verschil. Wat moet je er meer over zeggen? De afmetingen, het gewicht en de brandpuntsafstand van de 600 kunnen tot onscherpere foto's leiden. Uit de hand schieten of uren rondlopen met de 600 is er voor de meesten niet bij. Hij is zelfs minder hanteerbaar in de auto, past niet door alle schuilhut gaten, tracken is moeilijker door je beeldhoek, maar ja, wel lekker 840mm tot je beschikking.
Ga eens naar een winkel, en hanteer hem zelf een zou ik zeggen.
Back to top
Reply with quote

Pelobates

PostPosted: Wed 10 Aug 2011, 8:45    Post subject:
Hoi Tom,

De meest belangrijke zaken zijn al eigenlijk al genoemd. Zelf gebruik ik de 600 sinds driekwart jaar en gebruik zo nu en dan een 1.4 converter. Destijds had ik een zeer goede deal en desondanks alle verhalen over het gewicht heb ik de gok maar genomen. Geen moment spijt gehad. Een van de voordelen die ik nu ervaar is dat ik juiste geen converter meer hoef te gebruiken. In de meeste gevallen heb je voldoende millimeters. Zoniet dan haal je in mijn opinie meer winst in technieken om dichterbij te komen.

Zo nu en dan gebruik ik nog wel een converter, maar mijn mijn ervaringen met de converter zijn sterk wisselend. Ik weet zeker dat dat aan mezelf licht; elke minimale beweging zie je al terug. Met de kale 600 heb ik hier veel minder last van.
Vanaf een rijstzak is de combo 600 en 1.4 converter vaak wel heel goed. Een goed statief (gitzo 5 serie ) is dus essentieel voor de combo 600 + 1.4 en iets om rekening mee te houden. Met de kale 600 haal ik prima resultaten met de lichtere serie.

Of ik een 500 zou ruilen voor een 600 is een lastige! vlieg je veel en wil je lekker struinen dan zou ik bij de 500 blijven. Werk je veel vanuit een schuilhut of auto en vlieg je niet veel dan 600. (goedkoop vliegen met een 600 gaat wel maar het is wel een gedoe).

Groet Vincent
Reply with quote

Tom Verhulst
Guest

PostPosted: Wed 10 Aug 2011, 19:37    Post subject:
Misja, Hendrik, Vincent,
Bedankt voor jullie reacties. Wandel eigenlijk zelden met mijn 500, werk voornamelijk uit de auto met rijstzak, op eenpood statief of korte wandeling naar schuil-of vogelhut. De 600 past in mijn huidige tas als ik de body loskoppel dus met het vliegtuig op pad kan nog steeds. En dezelfde kwaliteit en 140mm meer en geen nieuwe beperkingen is toch wel aantrekkelijkheid. Ik ga voor de 600 !
Tom

Last edited by Tom Verhulst on Wed 10 Aug 2011, 20:52; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Hans Tamminga

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 10 Aug 2011, 19:57    Post subject: 600mm
Ik heb een 600mm lens 4.0. Merk Minolta.
Erg zwaar en het zwaartepunt ligt voor.
Dat is een nadeel en het gewicht is ook niet misselijk.
De foto's zijn prima. Je hebt wel 20% meer dan met een 500mm.
Hans
Minolta 600mm 4.0
Sony zoom 70-400
Back to top
Reply with quote

Pelobates

PostPosted: Wed 10 Aug 2011, 20:08    Post subject:
Veel succes met je nieuwe aankoop! Ben benieuwd naar de resultaten!

@ Hans, ben het eens met de zwaarte, maar wat betreft het percentage schijnt het 44 % meer te zijn. Het klinkt onlogisch maar dit wordt op vrij veel verschillende fora uitgelegd. Heb momenteel helaas geen link maar is vrij makkelijk te vinden via google.

Groet Vincent
Reply with quote

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 10 Aug 2011, 22:05    Post subject:
Het gaat vooral meer om de onbalans dan de toename in gewicht. Er ligt meer gewicht voorin, verder van je af. Hefboom werking. Het werkt dus min of meer dubbel tegen je. Echt, het is soms afzien met zo'n 600.
Maar goed, ik lees dat er weinig gewandeld gaat worden met dat ding.
Hans, ik meen me te herinneren dat die minolta toch wel wat meer last heeft van lensfouten. Op een aantal foto's van je zie ik soms duidelijk CA. Heb je dit ook kunnen constateren als je bijvoorbeeld naast iemand staat met canon of nikon ?
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum