Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht


Maandopdracht Juli/Augustus 2011: Maak een foto van 'jezelf'
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
LidideBoer


Gender: Female
Age: 77
Joined: 29 Dec 2006
Posts: 72
Location: heerhugowaard
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Aug 2011, 22:55    Post subject: maandopdracht
Ik vind die voorpret van wat jullie allemaal schrijven al heel erg leuk maar toch schijnt het niet zo makkelijk te zijn om jezelf te vergelijken met een vogel :)
Ik ben wel heel benieuwd hoeveel foto's er binnen komen en om voor jezelf uit te maken wie en wat voor BPer er achter de foto en omschrijving zit.
Josephine,leuk dat je schrijft dat je dit een leuke opdracht vind,er werd tenslotte om een creatieve gevraagd!
Jullie kunnen nog 2 dgn nadenken,succes,groetjes lidi
_________________
canon 7d-lens canon 100-400 en een canon 500mm lens
canon lens 70-200 2.8
canon macro 100
gitzo statief 3poot
swiss balhoofd
zwengelkop
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 23 Aug 2011, 23:55    Post subject: maandopdracht
Je interessante uitdaging heb ik opgepakt, Lidie. Net als veel anderen, hoop ik.

En natuurlijk ben ik erg benieuwd naar de opname waar jouw naam tzt bij komt te staan.... Want welke vogel verzint zo'n opdracht? Very Happy

Groet, WvB
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Martijn Horsten


Gender: Male
Age: 27
Joined: 11 Apr 2010
Posts: 573
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 25 Aug 2011, 14:54    Post subject:
Vanmiddag en vanavond is het laatste moment dat er foto's ingezonden kunnen worden voor de nog lopende opdracht.

Ik denk dat er heel veel Slechtvalken, Jagers, Arenden gaan komen Very Happy Very Happy

Groeten,
Martijn
_________________
Canon EOS 70D
Canon lenzen van 10 tot 400mm
Converters
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Aug 2011, 12:39    Post subject:
IK heb zojuist de 25 inzendingen voor de maandopdracht online gezet. De tijd van het becommentariëren en nomineren is weer aangebroken. Dat kan tot en met 30 augustus 2011. Op 31 augustus wordt de uitslag bekend gemaakt. Veel plezier met het bekijken van de foto's en het lezen van de beschrijvingen. Iedereen alvast bedankt voor het meedoen!

Snelle route naar het album: http://www.birdpix.nl/album_cat.php?cat_id=19
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
Martijn Horsten


Gender: Male
Age: 27
Joined: 11 Apr 2010
Posts: 573
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Aug 2011, 13:56    Post subject:
Leuke foto's allemaal, maar ik vroeg me af hoe het kan dat een foto gemaakt in 2008 er tussen gekomen is? Grappig om te lezen hoe iedereen zichzelf ziet.

Groeten,

Martijn
_________________
Canon EOS 70D
Canon lenzen van 10 tot 400mm
Converters
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Aug 2011, 14:31    Post subject:
Quote:
maar ik vroeg me af hoe het kan dat een foto gemaakt in 2008 er tussen gekomen is?

Heel eenvoudig Martijn. Gewoon op uploaden klikken. Het systeem heeft geen datumselectie. En de babbelaar heeft er zelf al bij gezet dat de foto duidelijk buiten competitie is. Als je nu je alter ego wilt laten zien is de maandopdracht de ideale plek. Maar het is mogelijk dat de fotograaf niet in staat was om tijdig een vakantie naar de juiste locatie te boeken (of dat hij/zij het gewoon te warm vond om er nu heen te gaan). Dat de foto niet tussen de datumgrenzen is genomen hebben we echt wel gezien, maar bedankt voor je alertheid.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Aug 2011, 15:05    Post subject: maandaopdracht
Na het bekijken van de opnamen van deze maandopdracht heb ik me gerealiseerd dat het geven van een waardering (en een eventuele nominatie) een tamelijk lastige opgave gaat worden....
Immers, niet alleen moet de foto aansprekend zijn maar zou m.i. ook de tekst bij het beeld toepasselijk dienen te zijn wat betreft de inzender. Alleen wie dat is, weten we niet.

Een dillemma. Shocked

Ik heb mij voorgenomen om niet alleen naar de kwaliteit van de foto te kijken maar ook te letten op de doeltreffendheid van de beschrijving erbij in vergelijking tot de soort die is afgebeeld. Of dat al dan niet overeenkomt met de maker, blijft dan gissen. Aangezien ik wel van raadsels houd, zal ik, waar ik kan, de naam van de maker vermelden. Ben benieuwd hoe vaak ik de naam dan juist heb Very Happy

Mmmmm, Lidie,.... 't was geen gemakkelijke opgave dit keer.

Groet, WvB
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Haijo Bergsma


Gender: Male
Age: 66
Joined: 04 Feb 2007
Posts: 24
Location: Zeewolde
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Aug 2011, 16:55    Post subject:
Ik heb meegedaan aan de opdracht en vind dus eigenlijk dat ik mee moet doen aan het beoordelen.
Ik ben er al een paar keer voor gaan zitten. Het lukt me nog niet.
Ik vind het al lastig om alleen al een foto te beoordelen laat staan een foto met een bijbehorend verhaaltje waar je de schrijver niet van kent .
Ik ga het nog zeker nogmaals proberen maar ik verwacht niet dat het me bij alle foto's gaat lukken iets zinnigs op te merken.

Groet,Haijo
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan Cromwijk
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 53
Joined: 02 Jul 2007
Posts: 513
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Aug 2011, 18:58    Post subject:
Quote:
De uiteindelijke bedoeling van deze opdracht is een winnaar van een foto die om zijn kwaliteit en schoonheid er uit springt en daarnaast, als de namen bekend worden gemaakt wij misschien een klein beetje meer zullen weten over de karakters van de deelnemers


Lidie, de maker van deze opdracht, heeft het zo verwoord. Mijns inziens doe je de opdracht dan ook recht als kwaliteit en schoonheid worden "beloond". Na afloop leer je birdpixers beter kennen, maar dat is volgens mij niet een onderdeel van deze maandopdracht.

Alle foto's van een commentaartje voorzien, met vooral de bovenstaande insteek. Leuke opdracht, ook om als de namen bekend zijn nog eens goed door te lezen!

GJ
_________________
www.natuurplaat.nl
Fujifilm X-T5, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 758B met 804 RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 648
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 26 Aug 2011, 21:12    Post subject:
Heb alle foto's van commentaar voorzien. Met wat ik zie bij de opname. Welke eigenschappen van de vogel komen boven. Daarna gekeken naar de omschrijving van de maker en vandaaruit gekeken of het samen klopte.
Zo heb ik de opdracht opgevat.
In mijn nominaties laat ik dat een rol spelen. Natuurlijk ook de uitstralingen kwaliteit van de opname. Naar de commentaren van anderen heb ik pas achteraf gekeken. Ook kan ik niet speculeren op de naam van de maker. Ik ken er nl. niet veel.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Aug 2011, 22:06    Post subject:
Zo, klaar! commentaar gegeven, genomineerd. Op foto, niet op tekst of vermeende maker.
Een genot om met deze opdracht bezig te zijn en ook het beoordelen, commentaren lezen, raden, de opdracht is in tijden niet zo leuk (en confronterend ook misschien) geweest.
Zijn er werkelijk zo veel huismussen?
Zo veel rustig hun gangetje gaanders?
Ik ben dus heel benieuwd naar de makers, en of ik er überhaupt eentje heb kunnen raden. Dat hoefde niet, dus als het me niet gelukt is, ben ik net zo blij.
Als ik overigens iemand zou mogen nomineren voor de beste commentaren in deze opdracht is dat Nel.
Knap
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Leo Brosens


Gender: Male
Age: 71
Joined: 10 Sep 2009
Posts: 16
Location: Zundert
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Aug 2011, 22:18    Post subject:
Oef, heb onder alle foto's een reaktie geschreven. Viel nog niet mee.
Al bij al pakt deze maandopdracht wat mij betreft toch wel erg leuk uit, ondanks de korreltjes zout die er natuurlijk bij horen.
Ben wel bang dat ik me onbedoeld te vroeg verraden heb.
Mvg
Leo
_________________
Vanaf 6-2011 Canon 7D met Canon 500 L f/4 en Canon 1,4x.
Daarvoor aanvankelijk digiscoper (met Zeiss Diascope) en telescoper (met TMB92L sterrenkijker).
Gitzo statief GT3541LS met kop G2380
Back to top
Reply with quote
 
koos


Gender: Male
Age: 61
Joined: 13 Jan 2010
Posts: 121
Location: vlaardingen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Aug 2011, 22:31    Post subject:
Dat kan wel zeggen ja Leo ge koos
_________________
Canon 70D Canon 300mmf4 Canon 70/200 f/4
canon TC type 3
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 27 Aug 2011, 0:32    Post subject: maandopdracht
Het was een karwei! Onder alle opnamen heb ik een reactie geplaatst en bij verreweg het grootste aantal had ik geen idee wie erachter schuil gaat. Leuk om over een tijdje de namen erbij te lezen.
Ik ben wel benieuwd of de technisch meeest hoogstaande opname gaat winnen of degene met de aardigste combinatie van foto en tekst.

Eigenlijk is de enige die de winnaar aan kan wijzen Lidie de Boer zelf want zij weet precies wat ze voor ogen had met deze oprdracht. Confused

Groet, WvB
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 573
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Aug 2011, 8:50    Post subject:
Tjonge, dat viel helemaal niet mee zeg.
De deelnemers maken zich behoorlijk kwetsbaar met hun inzendingen. Hulde dus vooral aan iedereen, die mee durfde doen.

Heb toch de combinatie van verhaal en foto wel de doorslag laten geven. Dat is dus in het voordeel van mensen die een vogel bij hun karakter hebben gezocht en niet andersom.

Erg leuk deze opdracht, moeilijk ook, en dus weer veel geleerd.

Groet,
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
P.Teune


Gender: Male
Age: 68
Joined: 09 Mar 2006
Posts: 983
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 28 Aug 2011, 10:06    Post subject:
zo ...klusje geklaard...erg leuk en een mooi appel doend aan je creativiteit deze keer om commentaren te leveren...tot dusver gemiddeld zo'n 13 commentaren onder elke foto is netjes, maar met 25 deelnemers verwacht je inderdaad ook 25 commentaren Cool

Lidi alvast bedankt voor deze bijzonder geslaagde opdracht!. met spanning wacht ik op de uitslag om te zien wie nu precies wie is! Laughing
_________________
Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Back to top
Reply with quote
 
LeerdammerKees


Gender: Male
Age: 58
Joined: 22 Aug 2010
Posts: 190
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 28 Aug 2011, 15:24    Post subject:
Zo, alle foto's van commentaar voorzien en het was dit keer een hele klus omdat je, en een reactie op de foto en op de beschrijving moet geven. Maar heb het met plezier gedaan en hoop niet dat ik soms te 'hard' overkom want ik respecteert iedereen evenveel!
Gelukkig (en best wel jammer) waren er niet zoveel inzendingen maar zo hou ik nog wat 'vrije' tijd over Laughing
Nu nog nadenken over de nominaties Wink
Lidi, bedankt voor de leuke opdracht!

VR Groet Kees
_________________
Leerdams Kristal, made in Japan.....
Back to top
Reply with quote
 
LidideBoer


Gender: Female
Age: 77
Joined: 29 Dec 2006
Posts: 72
Location: heerhugowaard
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Aug 2011, 21:52    Post subject: Karaktertrekjes van een mens versus de vogel
Karaktertrekjes van een mens versus vogel of andersom.
Ik heb 3 dgn geleden al een berichtje hier geplaatst maar die staat niet in de lange lijst van BPers die over en weer zulke leuke humoristische stukjes hebben geschreven

Zo kwamen er leuke discussies op gang over het hoe of wat.
Al met al als ik de stukjes lees heeft men heel goed nagedacht over de opdracht en via hun keus van de vogel een tipje van de sluier opgelicht over zichzelf,en dat vind ik al een groot compliment waard.
Ik heb al meerdere keren alle foto's bekeken en de omschrijvingen gelezen maar ik moet eerlijk bekennen dat ik misschien 2-3 fotografen herken in hun omschrijving en het soort vogel :roll:
Ik wil jullie alvast bedanken voor het meedoen van deze toch achteraf bekeken PITTIGE opdracht en ben heel benieuwd naar de fotograaf achter de foto,kan haast niet wachten :o
groetjes Lidi
_________________
canon 7d-lens canon 100-400 en een canon 500mm lens
canon lens 70-200 2.8
canon macro 100
gitzo statief 3poot
swiss balhoofd
zwengelkop
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 29 Aug 2011, 10:00    Post subject:
HERINNERING: Vergeten jullie de foto's van de maandopdracht niet te becommentariëren en te nomineren? Dat kan nog tot en met 30 augustus!
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
RoelJanssen


Gender: Male

Joined: 11 Aug 2011
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 29 Aug 2011, 11:07    Post subject:
Ik heb mijn bijdrage geleverd.

Ik ben sinds kort actief op BP, en dacht doe eens mee.
Ik kwam er nog net op tijd achter dat dan ook verwacht werd dat ik commentaar moest leveren. Voor wat hoort wat natuurlijk.

Anyway, ik heb van de commentaren op mijn foto alweer genoeg geleerd. Bedankt daarvoor.
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 29 Aug 2011, 12:13    Post subject: maandopdracht
Bij het geven van nominaties, wat ik inmiddels heb gedaan, heb ik mij primair laten leiden door de kwaliteit van de opname zelf. Reden is dat dit toch het belangrijkste criterium zou moeten zijn voor een nominatie. Daarnaast heb ik ook gekeken naar de tekst bij de foto om te zien of de maker met z'n woordkeus in de buurt is gekomen van de opdracht. Een enkele mooie foto met een wat magere of verhullende tekst heb ik daarom geen nominatie gegeven.

Succes allen.

Groet, WvB
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 30 Aug 2011, 6:51    Post subject:
LAATSTE HERINNERING: Vandaag, 30 augustus, is de laatste dag dat er in competitieverband commentaren kunnen worden geschreven en nominaties gegeven aan de foto's van de jul/aug-opdracht. Morgen wordt de uitslag bekend gemaakt.
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 30 Aug 2011, 9:43    Post subject:
mijn compliment aan alle fotografen die iets van zichzelf hebben laten zien...

en aan arie, die hier ruimer gelegenheid voor heeft geboden dan mogelijk is... Smile


Mocht een van mijn commentaren zuur overkomen, zo kan het niet bedoeld zijn.
Ik vond dit - ondanks of dankzij de hoge moeilijkheidsgraad - één van de leukste opdrachten om te bekijken. Door het verhaal er achter, werden ook de iets minder 'mooie' foto's interessant.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 31 Aug 2011, 10:25    Post subject:
De uitslag van de maandopdracht van juli/augustus is:

1e plaats, Steenuil van Gert-Jan Cromwijk (15x) http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=277137

2e plaats, Tapuit van LeerdammerKees (10x) http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=277302
3e plaats, Kerkuil van Henny de Groot (9x) http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=276597

Gert-Jan gefelicteerd met de overwinning en aan jou de eer een nieuwe opdracht te bedenken! Kees en Henny van harte met de overige podiumplaatsen. Verder alle deelnemers, kijkers etc bedankt voor zijn/haar inbreng!
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
Wim Werrelman


Gender: Male
Age: 61
Joined: 19 Sep 2010
Posts: 133
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 31 Aug 2011, 10:44    Post subject:
Van harte gefeliciteerd Gert-Jan, Kees en Henny met jullie prima foto's en het bijbehorende inkijkje in jullie karakter.
Ook leuk om nu te zien wie welke foto heeft ingestuurd. Leuke opdracht!

Wat mijn eigen foto, de ralreiger betreft:
Allen van harte bedankt voor de lovende commentaren. En prima geraden Peter!

Deze foto is gemaakt in Spanje in de Coto Donana. Ook midden in augustus is het hier nog prima vogelen. Later zal ik nog wel meer foto's plaatsen.
Deze foto is overigens gemaakt vanuit het autoraam (zonder beanbag) met de combinatie Nikon D 7000, 300 mm 2.8 en 2,0x type 3 convertor.
Dit om de discussie over de scherpte van deze combi nog eens te voeden.

De beschrijving is volgens sommigen wat summier en algemeen, echter voor mij zeker van toepassing. Ik ben behoorlijk eigenwijs, reis erg veel en graag naar mooie en verre streken en eet erg graag vis in het zonnige Spanje waar mijn Spaanse schoonfamilie woont. Ook eet ik sinds enige tijd om gezondheidsredenen geen varken (maar ja, wie kon dat nu weten). Ook de figuurlijke betekenis van het woord varken (mijn excuses voor het goedwillende en onschuldige zoogdier) heb ik hier opzettelijk gebruikt.

Helder zicht allemaal!

Wim
_________________
Nikon D 810. Nikkor 80-400 mm; Nikkor 500 mm 4.0; Nikkor 20 mm. www.wimpics.com
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Maandopdracht
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 3 of 4


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum