Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

50D of 60D

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 05 Oct 2011, 20:00    Post subject: 50D of 60D
Hallo allemaal,

Ik zat eerst te twijfelen tussen de 60D en de 7D maar mijn portomonee laat het nu even niet toe om een 7D aan te schaffen maar ik wil toch een betere body ik gebruik nu een canon 400D. Nu hoor ik veel verschillende dingen over de 60D de mensen die hem gebruiken zijn er zeer tevreden . Maar ik hoor ook van mensen dat ik dan beter een 50D aan kan schaffen. Nu is mijn vraag wat zijn jullie adviezen ik weet dat een 7D beter is maar dat zit er gewoon even niet in.

Groetjes Ricardo.
Reply with quote

Wouter Knap

PostPosted: Wed 05 Oct 2011, 20:21    Post subject:
Hoi Ricardo,

Ik had een 50D (die is afgelopen zomer uit mijn auto gestolen) en heb nu een 60D. De 50D kon ik niet krijgen op dat moment. Dit is wat ik erover kan zeggen:

- voor zover ik heb goed begrijp zijn de sensoren van de 60D en de 7D hetzelfde, dik in orde dus. En wat beter dan die van de 50D. Dit lijkt me een belangrijk punt.
- de 60D mist een aantal specifieke opties die de 50D wel had. Voor mij was de meest in het oog springende de fine-tuning van de autofocus, die de 60D dus niet bezit.
- het huis van de 60D is van kunststof en is dus minder robuust dan dat van de 50D.
- De 60D heeft een uitklapbaar schermpje, dat ik nooit (en de meesten van ons, denk ik), niet gebruik. Maar last heb ik er ook niet van.
- De 60D heeft wat meer "presets" dan de 50D. Ook hiervoor geldt dat de meeste fotografen hier die niet gebruiken, maar het schaadt ook verder niet.
- De 60D is duidelijk langzamer dan de 50D bij het maken van snelle opnamen achter elkaar (weet de getallen even niet uit mijn hoofd). Dan kan je als een nadeel ervaren. Ook de 7D is een stuk sneller.

Tja, ik denk dat je met de 60D een uitstekende camera hebt, dat zeker. Persoonlijk vind ik het jammer dat de functionaliteit een tikje minder is dan die van de 50D. Het is een persoonlijke afweging of je dat een probleem vindt. Kwalitatief kan de 60D de vergelijking met de 7D prima doorstaan, is mijn indruk. Het zal een vooruitgang zijn t.o.v. de 400D. Maar vergeet het glaswerk ook niet!

Heb je hier wat aan?

Mvg,

Wouter
Back to top
Reply with quote

Ricardo Atsma

PostPosted: Wed 05 Oct 2011, 20:26    Post subject:
Hoi Wouter, bedankt voor je duidelijke reactie! Had alleen nog een vraagje mis je die snelheid niet bij het maken van vlucht foto's? En welke camera beviel jouw beter de 50D of de 60D?

Groetjes Ricardo.
Reply with quote

Wouter Knap

PostPosted: Wed 05 Oct 2011, 20:38    Post subject:
Hoi Ricardo,

Ik gebruik tegenwoordig vaak de 300 mm met de 1.4x (mijn 100-400 is ook foetsie), en ik moet zeggen: de autofocus van die combinatie vind ik soms storend langzaam (maar dat is een ander onderwerp). Dat hindert mij meer dan de mindere repeteersnelheid van de opnamen. Maar om eerlijk te zijn: ik verwacht dat als je vaak vluchtopnames wilt maken dat je daar last van zou kunnen hebben. Neem hem gewoon eens in je handen en ervaar het; misschien is dat het beste.

Jouw vraag welke van de camera's mij beter beviel; tja, ik heb nog geen nadelen ondervonden van de 60D, hoogstens de repeteersnelheid eventueel. Ik mis wel een beetje de robuustheid van de 50D, maar dat went ook snel. Ik ben gewoon tevreden over de 60D en hij levert kwalitatief uitstekende foto's (als ik mijn best doe), wellicht wat beter dan de 50D, qua ruisnivo bijvoorbeeld. Ik had destijds zeker weer de 50D gekocht, als ik die kon krijgen, maar ik klaag dus niet over de 60D.

Is trouwens de 50D nog wel te krijgen?

Groeten, Wouter
Back to top
Reply with quote

Ricardo Atsma

PostPosted: Wed 05 Oct 2011, 21:06    Post subject:
Hoi Wouter,

De 50D is niet meer nieuw te verkrijgen maar wel tweedehands dus daar zit ook eer een risico aan vast daarom twijfel ik wel of ik het zal doen.

Echt veel vluchtfoto's maak ik eigenlijk niet maar het is wle handig as het er wel mee te doen is en ik denk dat de 60D een heel stik sneller is als een 400D.

Groetjes Ricardo.
Reply with quote

Leon Walraven

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Oct 2011, 21:08    Post subject:
Beste Ricardo,

Als ik jouw was zou ik gewoon die Sigma 150-500 verkopen en er een canon l lens voor terug kopen. Daarin zul je een duidelijk verschil in de kwaliteit van de foto's zien en niet zozeer als je een andere camera koopt. Ik heb mijn Sigma ook verkocht en er een canon l 400mm 5.6 voor gekocht en het verschil is nu al groot. Laat staan als ik mijn apparatuur nog beter onder controle krijg. Denk dat je daar veel meer het verschil in moet zoeken.

Gr. Leon
Back to top
Reply with quote

roy witbreuk

PostPosted: Wed 05 Oct 2011, 21:28    Post subject:
Hoi Ricardo.

Ik heb ook de 400D gehad. Ik fotografeer nu met de 60D en deze bevalt mij perfect. Het draaibare scherm van de 60D gebruik ik af en toe nog wel. Vind ik zeker een goede toevoeging. De Sigma 150-500 heb ik ook gehad bij de 400D. De foto's die ik hiermee heb gemaakt, heb ik vergeleken met foto's gemaakt met een 300 vast lens. De kwaliteit van de foto's gemaakt met de 300 was zoveel beter, dat ik direct mijn 150-500 heb verkocht en er een 300 vast voor in de plaats heb gekocht. Dit in combinatie met de 60D die ik nu heb, leverd hele mooie plaatjes op.

Groet,
Roy
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 06 Oct 2011, 8:11    Post subject:
Wouter Knap wrote:
Hoi Ricardo,

- De 60D heeft een uitklapbaar schermpje, dat ik nooit (en de meesten van ons, denk ik), niet gebruik. Maar last heb ik er ook niet van.
Mvg,

Wouter

Grappig, ik begon ooit met een Canon Powershot G2 en heb daarmee vooral veel macro fotografie en close-ups van insecten en bloemen mee gedaan. Het uitklapbare schermpje was daarbij een onmisbaar attribuut, zeker als je van onderaf wilde fotograferen.

Sindsdien heb ik een hele rits DSLR's versleten maar ik mis zo'n schermpje nog steeds.

groet, Jan

Leon Walraven

PostPosted: Thu 06 Oct 2011, 9:26    Post subject:
roy witbreuk wrote:
Hoi Ricardo.

Ik heb ook de 400D gehad. Ik fotografeer nu met de 60D en deze bevalt mij perfect. Het draaibare scherm van de 60D gebruik ik af en toe nog wel. Vind ik zeker een goede toevoeging. De Sigma 150-500 heb ik ook gehad bij de 400D. De foto's die ik hiermee heb gemaakt, heb ik vergeleken met foto's gemaakt met een 300 vast lens. De kwaliteit van de foto's gemaakt met de 300 was zoveel beter, dat ik direct mijn 150-500 heb verkocht en er een 300 vast voor in de plaats heb gekocht. Dit in combinatie met de 60D die ik nu heb, leverd hele mooie plaatjes op.

Groet,
Roy

Dat is zo'n beetje het advies wat ik gaf. De 300 mm is echter te weinig voor vogelfotografie of je moet er een converter bij kopen, maar dan gaat de kwaliteit achteruit. De 400 mm 5.6 is het goedkoopst EN het scherpst in vergelijking met de 100-400m en de 300 4 plus 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Thu 06 Oct 2011, 21:28    Post subject:
Je hebt geld voor een nieuwe camera, en die sigma lens op de plank liggen. Het beste advies is dan ook, dump dat sigma glas, en koop canon L-glas. Gaat je stukken betere beeldkwaliteit opleveren!
Back to top
Reply with quote

Ricardo Atsma

PostPosted: Thu 06 Oct 2011, 21:49    Post subject:
Zoals de Titel al zegt, het gaat nu niet om glas werk maar om een nieuwe body anders stond er wel welke lens. Ik wil gewoon een camera met meer functies.
Maar ik heb al een keuze gemaakt dus ik sta niet meer voor de vraag.
Bedankt voor de reacties.

Gr Ricardo
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Fri 07 Oct 2011, 19:02    Post subject:
Toch zou ik zeggen. Lekker 50D (+100-400mm of 300/4L IS). Glas is uiteindelijk belangrijker toch of is dat wartaal wat ik zeg?

50D is 2e hands zo'n 500-550euro. 100-400 = 950euro. Dat is dus zo'n 1400.
150-500 levert nog zo'n 500euro op (dacht ik) 400D zo'n 200euro. Dan moet je dus zo'n 700euro bij leggen. Ik had er voor getekend. Zal je een hoop plezier geven, dat L-glas + 50D.

Gr Jeffrey Wink

Pascal Gielen

PostPosted: Fri 07 Oct 2011, 21:26    Post subject:
Hallo

Jeffrey, maak van die 500 EUR voor de Sigma 150-500mm maar 400 EUR.
Ik heb mijn Sigma in april verkocht, die was nog in perfecte staat en werkte prima.
En toen kreeg ik er max 400 EUR voor.

Groetjes
Pascal Gielen

Manfrotto 680B Monopod Black
Back to top
Reply with quote

Inge van der Wulp

PostPosted: Sat 08 Oct 2011, 7:14    Post subject:
@Ricardo, ik heb wel een 50D voor je te koop. Maar ik ruil je 400D niet in Wink
Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.

http://www.ingevanderwulp.nl
Back to top
Reply with quote

Leon Walraven

PostPosted: Sat 08 Oct 2011, 7:41    Post subject:
Pascal Gielen wrote:
Hallo

Jeffrey, maak van die 500 EUR voor de Sigma 150-500mm maar 400 EUR.
Ik heb mijn Sigma in april verkocht, die was nog in perfecte staat en werkte prima.
En toen kreeg ik er max 400 EUR voor.

Groetjes
Pascal Gielen

Het een en ander hangt natuurlijk ook af van hoe je het brengt. Ik kon zelf nog 950 euro krijgen voor de Nikon d90 en de Sigma 150-500.
Back to top
Reply with quote

Inge van der Wulp

PostPosted: Sat 08 Oct 2011, 7:47    Post subject:
Ben bang dat het er ook vanaf hangt wat je ervoor terug koopt. Als jij een andere 2ehands camera mee wil nemen krijg je minder voor je oude set terug dan wanneer je een nieuwe MarkIV met alles erop en eraan aanschaft.
Canon 1Dx mark II, 5D Mark III, Canon EF 300mm f 2.8 L IS II USM, Canon EF 70-200mm f2.8 L IS USM, Canon EF 100mm f2.8 L IS USM, Canon EF 24mm f1.4 L II USM, Canon EF 17-40mm f4L IS USM, 2x en 1.4 ext en wat extra spullen.

http://www.ingevanderwulp.nl
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum