Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Fotograferen tegen de zon

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Harmen


Gender: Male
Age: 32
Joined: 07 Feb 2011
Posts: 33
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Oct 2011, 17:58    Post subject: Fotograferen tegen de zon
Hoi allemaal,

Af en toe zie ik wel een foto tegen de zon in gemaakt.
Soms zelfs met de zon op de foto. Hoe doen jullie dat?
Fofograferen jullie dan met live view? Of wel via de zoeker?
Zelf benk ik bang om tegen de zon te fotograferen omdat de tele een paar keer de zon versterkt. Waardoor je ogen sneller beschadigt kunnen worden. En mijn camera maakt de foto's behoorlijk traag als ik met live view werk. (Canon 7d)

Harmen
Back to top
Reply with quote
 
Pascal Gielen


Gender: Male
Age: 30
Joined: 07 Mar 2009
Posts: 261
Location: Kortessem (België)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Oct 2011, 20:09    Post subject:
Hallo Harmen

Ik heb vorig jaar een zo'n foto gemaakt: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=210721

Met gewone instellingen, maar ik had wel even last van mijn ogen. Smile
Zoals je zelf al aan gaf is het niet echt zogoed voor je ogen, maar volgens mij kan een goede zonnebril ook al helpen.

Als je nog vragen hebt help ik je graag verder.

Groetjes
Pascal Gielen
_________________
Canon 5D Mark III
Canon EOS 7D
Canon 300mm 2.8L IS USM , Canon 100mm macro USM en nog een 1.4 teleconvertor.

Manfrotto 680B Monopod Black
Back to top
Reply with quote
 
Ger M


Gender: Male

Joined: 07 Feb 2006
Posts: 298
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 12 Oct 2011, 20:33    Post subject:
Zelfs bij een strakblauwe lucht gaat het prima om tegen de zon in te fotograferen. Op Nederpix staan een paar leuke voorbeelden in mijn PA, zoals deze: http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=125125[url][/url]
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 12 Oct 2011, 21:52    Post subject:
goed uitkijken dat je er niet vol inkijkt, en dat het ook niet buiten je blikveld pixels uit je ogen brandt.
De ochtendzonnen zijn niet zo'n probleem. en meestal passen je ogen zich ook aan aan de lichtintensiteit.

De grootste problemen die ik gehad heb, waren met onderstaande foto. Die heb ik genomen zonder door het occulair te kijken.
deze

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=108714
_________________
hi lui
mooi licht


Last edited by peter wijn on Thu 13 Oct 2011, 8:52; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1809
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 12 Oct 2011, 22:07    Post subject:
Zonde als je ogen beschadigd raken vanwege in de zon kijken door zo'n teletoeter toch? Een zonnebril gaat echt niet helpen, bedenk maar wat voor brilletjes er werden uitgedeeld toen de bekende zonsverduistering hier in Europa ons in de ban hield (wat was dat leuk he?) in 1999, geloof ik. Met het blote oog tegen de zon in kijken is al slecht dus, laat staan met een lens er tussen. Nu moet ik toegeven dat ik het gewoon wel doe, tot ik ontdek dat het toch niet werkt, je ziet nl niks, dus dan moet het inderdaad een beetje op het gevoel. Bij analoge film kon je je film er ook nog mee beschadigen, hoe dat met je sensor zit weet ik eigenlijk niet.
Nou ja, hier heb je dus al net zo weinig aan als aan de link van meneer Wijn (daar vind ik niks, tenminste)
Niet in de zon kijken, jongen, zei moeders dus bezorgd - en deed het vervolgens zelf. Zoiets dus. Je krijgt van die leuke plaatjes he?
Razz
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
ChristianNL


Gender: Male
Age: 32
Joined: 08 Aug 2011
Posts: 15

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 13 Oct 2011, 6:20    Post subject:
De link doet het inderdaad niet.
_________________
Nikon
http://truthreviewed.blogspot.com/
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 13 Oct 2011, 6:59    Post subject:
vreemd,
ik heb de link tijdens het maken gecontroleerd.

zoek op gebruiker peter wijn en nederlandse naam noordse stern
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 28 Jul 2005
Posts: 258

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 13 Oct 2011, 8:14    Post subject:
josephine wrote:
Niet in de zon kijken, jongen, zei moeders dus bezorgd - en deed het vervolgens zelf. Zoiets dus. Je krijgt van die leuke plaatjes he?
:P
grtz, josephine


Niet dat het prettig kijken zal zijn maar wat ik mij afvraag is of de schade aan je ogen niet beperkt wordt door het feit dat je (bij een DSLR) via een spiegel naar de zon kijkt. Ik heb maar even kunnen googelen maar er geen zinnige informatie over kunnen vinden.

groet, Jan
_________________
Panasonic Lumix G9, Panasonic Leica DG Vario-Elmar F/4-6.3 100-400mm Asph. power OIS.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1809
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 13 Oct 2011, 11:36    Post subject:
Kijk
Als je door de zoeker naar de zon kijkt, voel je zelf al aan je ogen dat die er niet blij mee zijn. En dat zegt al genoeg, denk ik.
Wim Werrelman weet dit wel, verwacht ik, als contactlenzen man.
Ik denk het dus zelf ook te weten, maar ben niet erg verstandig, vrees ik, in de praktijk. Ga voor die ene foto ook gewoon op een gevaarlijk richeltje staan, dat is een soort afwijking van mij.
Dus fotografeer ook lekker met de zon in de lens.
Achter je beeldscherm zitten is trouwens ook heel slecht, omdat je dan ook tegen het licht zit aan te kijken. Ik denk dat veel mensen dat uiteindelijk ook wel merken omdat ze toch aan de bril gaan ....
En volgens mij duidt dat op schade.
Optisch gezien, kaatst een spiegel volgens mij even veel licht terug dus de schade zal niet minder worden als je via de spiegel het licht inkijkt.
Experts zijn hier nodig want waarom zou je dit allemaal van mij aannemen? Ik wil het zelf ook wel van een kenner horen.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 13 Oct 2011, 11:49    Post subject:
op basis van ervaring mag je ook wel wat vertellen. toch?

als je 's ochtends je scherm voor de opkomende zon hebt staan, en je werkt een half uurtje, dan zie je daarna gedurende een uur of 3 nauwelijks wat. Eigen ervaring.

Als je met zo'n telelens de zon fotografeert die enigszins gesluierd boven de horizon uitkomt, dan geeft dat niet veel. De zon is daar nog zo sterk gefilterd dat je het kan hebben.

Als je zo'n foto wilt maken zoals ik van die stern, dan moet je niet door de zoeker kijken. Ook niet met een groothoeklens.
Als je met een teletoeter vliegende beesten rond je kop aan het volgen bent, pas dan enorm op dat je niet de zon in je oog prikt. Je moet toch altijd je andere oog ook openhouden, dus dat gaat wel lukken.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 28 Jul 2005
Posts: 258

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 13 Oct 2011, 12:46    Post subject:
josephine wrote:
Kijk
Als je door de zoeker naar de zon kijkt, voel je zelf al aan je ogen dat die er niet blij mee zijn. En dat zegt al genoeg, denk ik.
Wim Werrelman weet dit wel, verwacht ik, als contactlenzen man.
Ik denk het dus zelf ook te weten, maar ben niet erg verstandig, vrees ik, in de praktijk. Ga voor die ene foto ook gewoon op een gevaarlijk richeltje staan, dat is een soort afwijking van mij.
Dus fotografeer ook lekker met de zon in de lens.


Zolang je niet weet of de spiegel een eventuele schadelijke werking van het zonlicht teniet doet
zou ik dit zeer zeker afraden! Niet alleen de puist licht is schadelijk maar ook de meegezonden UV en IR straling.
Die voel en zie je niet maar richten wel veel schade aan. Daarom moet je bv ook niet via een CD naar
een zonsverduistering kijken. Het licht wordt dan wel afgeschermd maar die UV en IR straling gaan er dwars doorheen.

Quote:
Achter je beeldscherm zitten is trouwens ook heel slecht, omdat je dan ook tegen het licht zit aan te kijken. Ik denk dat veel mensen dat uiteindelijk ook wel merken omdat ze toch aan de bril gaan ....
En volgens mij duidt dat op schade.


Mijn beide grootjes hadden nog nooit van een beeldscherm gehoord laat staan er op gekeken maar die moesten toch ook aan een leesbril.

groet, Jan
_________________
Panasonic Lumix G9, Panasonic Leica DG Vario-Elmar F/4-6.3 100-400mm Asph. power OIS.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 13 Oct 2011, 18:17    Post subject:
Ik zou niet gaan speculeren op een potentieel gunstige effect van het feit dat het licht via een optisch systeem bij je oog komt. En dat zou ik zeker niet doen als je dat met een telelens doet.

Doelbewust, rechtstreeks in de ongefilterde zon kijken (dus bij vol daglicht) met of zonder camera ertussen moet je gewoon niet willen. Hiermee gok je met het licht in je ogen.

Verder vraag ik mij vaak of of het wel zo goed is voor de sensor in je camera. Er wordt vaak gespeculeerd dat dit niet goed zou zijn, analoog aan de kwalijke gevolgen voor je eigen netvlies, maar ik heb er nooit concreet bewijs van gezien.
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Mies
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 01 Dec 2005
Posts: 5918
Location: Montferland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 13 Oct 2011, 19:06    Post subject:
Ik heb ooit een foto gezien van een camera die in de zon had gelegen waar de spiegel van was gesmolten. Kan hem helaas niet terugvinden.
Laserlicht is trouwens ook gevaarlijk voor je camera, ook als de frequenties niet gevaarlijk worden geacht voor je ogen. Zie hiervoor http://www.youtube.com/watch?v=J0TgaGePhJA waar de sensor van een 5D MkII wordt afgeschreven.
_________________
all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 13 Oct 2011, 23:48    Post subject:
Mies wrote:
Ik heb ooit een foto gezien van een camera die in de zon had gelegen waar de spiegel van was gesmolten. Kan hem helaas niet terugvinden.


Ik help graag Wink Cool , volgens mij gaat het om een (oud) topic, niet zozeer 1 foto van dit incident: http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=15102

Een raar voorval inderdaad....oppassen dus bij een fel zonnetje en warme temperaturen.

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum