Hallo Ed,
Het al weer enige tijd geleden dat ik in Thailand was om in een aantal nationale parken in het zuiden de watervogels te tellen. Er was toen nog sprake van het voorkomen van Lepelbekstrandlopers op sommige plaatsen. Het was een combinatie van deels georganiseerd, en verder openbaar vervoer (goed), huren van boten, fietsen, brommers en auto’s. Het rijden (overdag) valt best mee. Amsterdam is ook niet alles. Ik raad alleen af om nachts te rijden. Op de eerste plaats zijn er allerlei niet verlichte medeweggebruikers en bovendien beroepschauffeurs die alleen hun uren kunnen maken door het gebruik van stimulerende middelen.
Jij kunt met het Engels wel geen problemen hebben, maar andersom is dat, wanneer je buiten de toeristengebieden komt, wel het geval. Ik bezocht vooral de nationale parken die allemaal dezelfde organisatie hebben. Een kaartje in het Thais, een restaurant waar ze vooral het gerecht ‘no have’ hebben en in elk van de parken enkele slaapplaatsen. Je eet dus rijst met garnalen bij het ontbijt, lunch en diner. Wanneer je op de bonnefooi aankomt, wordt eerst ontkend dat ze accommodatie hebben en wanneer je echt aandringt wordt tijd gevraagd om eerst de hoeren er uit te gooien en de slaapplaatsen (redelijk) schoon te maken. De beste slaapplaatsen zijn overigens in de georganiseerde prostitutiekampjes. Je kunt er accommodatie huren voor uren of een nacht (met of zonder). Heerlijk schoon en zeer vriendelijk personeel.
Ik kon een Zuzuki-jeep huren in Phuket, helaas met reclame voor een nachtclub, waarmee ik het islamitisch zuiden heb bereisd. Af en toe moest ik wel wat uitleggen.
De meeste watervogels trof ik in Khao Sam Roi Yot en het Kuh Khut Waterfowl Park. Dat laatste park is een met mitrailleurs bewaakt deel van het meer om de vissers buiten het park te houden. De vogels in het park zijn weinig schuw, daarbuiten zie je niets vliegen.
Maar vind zo’n park maar eens. Er zijn alleen Thaise aanduidingen. Je gaat dan de Thaise lettertekens overtekenen om bij elk bord langs de weg te vergelijken of de tekeningetjes gelijk zijn.
Thailand is te groot om alles te doen. Neem vanuit Nederland contact op met de organisatie van de nationale parken. Die hebben zeker goede informatie.
Groet,
Henk