Gender: Male Age: 64 Joined: 09 Feb 2006 Posts: 1 Location: Ermelo
Posted: Thu 09 Feb 2006, 17:25 Post subject: converter
Beste mensen,
Ik ben net nieuw in dit wereldje, en heb meteen een vraag: wat kunnen jullie mij adviseren om het aantal mm te vergroten van mijn Canon 350D met 75-300mm Canon-lens?
Een 1.4 of een 2.0 extender?
Moet het dan ook per se van Canon zijn of kan het ook met (goedkopere)
alternatieven?
Alvast bedankt.
Jacob _________________ Canon eos 20D+Sigma 50-500mm
Gender: Male Age: 43 Joined: 01 Jan 2004 Posts: 248 Location: Amsterdam
Posted: Thu 09 Feb 2006, 17:50 Post subject:
Hoi Jacob
bij die lens verlies je wel erg veel licht met de 1.4 laat staan met de 2.0. Ik denk dat het gerbuik van beiden niet is aan te raden en de 2.0 moet je misschien vergeten. Ik weet niet precies hoe het met de AF zit maar ik zou daarvan en van je lichtmeting niet meer veel verwachten. Je lens zal overigens ook trager worden.
In principe is het beter om een converter van je eigen merk te nemen in mijn optiek maar het gaat uiteraard ook met andere merken als soligor bijvoorbeeld.
Jacob _________________ Nikon D200 met AF-S 300mm f4 en 1.4 converter
Gender: Male Age: 35 Joined: 24 Nov 2005 Posts: 10 Location: Wageningen
Posted: Thu 09 Feb 2006, 18:09 Post subject:
wat is dan een goeie optie om je aantal mm te vermeerderen?
is een converter niet gewoon handig om erbij te hebben, en als een vogel erg ver zit de converter erop te zetten?
Gender: Male Age: 43 Joined: 01 Jan 2004 Posts: 248 Location: Amsterdam
Posted: Thu 09 Feb 2006, 18:26 Post subject:
Converter is altijd handig maar je kan hem niet op elke lens zetten! Als je een lichtsterke lens, al dan niet zoom (die dan wel geschikt moet zijn zodat de Af en lichtmeting bewaard blijft), gebruikt dan is een converter dé manier om meer mm's te krijgen. Het hangt dus van de lens af of het werkt. _________________ Nikon D200 met AF-S 300mm f4 en 1.4 converter
Gender: Male Age: 45 Joined: 28 Dec 2004 Posts: 64 Location: Klundert
Posted: Thu 09 Feb 2006, 22:40 Post subject:
Ik heb ook eens op de site van raynox gezien dat je de 2.2x pro converter vor op een 75-300mm van canon kan plaatsen. En dat je dus zo een 600mm verkrijgt, zonder echt veel licht verlies. Of het wat is weet ik niet .Maar je kan wel ligt even kijken . Via de site van fotokonijnenberg kun je op de site van raynox komen.Satan ook wat test foto`s op
Posted: Fri 10 Feb 2006, 8:42 Post subject:
Normaal zal een lens een beeld maken van minimaal 35 mm doorsnede. Een converter ´vergroot´ het beeld dat de lens maakt, dus bij een 1.4x converter wordt het beeld 1.4x zo breed en 1.4x zo hoog, dus het oppervlak wordt 2x zo groot. Aangezien je negatief/sensor niet groter wordt, valt er maar half zo veel ´beeld´op, waardoor het onderwerp groter in beeld komt, maar je krijgt dan ook maar half zoveel licht op je negatief/sensor. Bij een 2x converter heb je maar een kwart van de oorspronkelijke hoeveelheid licht.
Het maakt helemaal niet uit welk merk je kiest, dat is een vast gegeven, veroorzaakt door de manier waarop converters werken........
Overigens zijn zulke vragen al verschillende keren gesteld, zie bijvoorbeeld hier http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=1092&highlight= of hier http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=961 of hier http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=1094 _________________ Canon eos 20D/40D, 300/4.0Lis, 500/4.0Lis, 1.4x en 2.0x extender II.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum