Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Den Helder, Den Oever...

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
hcjochem


Gender: Male
Age: 43
Joined: 20 Dec 2005
Posts: 4
Location: Beek Ubbergen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 08 Feb 2006, 21:03    Post subject: Den Helder, Den Oever...
Hoi,

Ik ben van plan maandag of dinsdag, als het enigszins redelijk weer is, eens richting de kop van Holland te gaan. Ik zou dan met het openbaar vervoer gaan (met de trein naar Den Helder in ieder geval), en vraag me af of er een beetje makkelijk bereikbare plaatsen in de buurt zijn waar je leuk naar steltlopers en zo kunt kijken. Misschien is Den Oever wel aardig, met een beginnetje afsluitdijk? Ik heb geen idee, ben er nog nooit geweest, en ik weet ook niet of je bij/op de afsluitdijk ook te voet kunt?

Advies is welkom!

Alvast bedankt!
_________________
Canon Powershot S2 IS met teleconverter
Back to top
Reply with quote
 
Joopstra


Gender: Male

Joined: 08 Jan 2006
Posts: 36
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 09 Feb 2006, 9:53    Post subject:
Hoi Jochem,

Den Oever is bereikbaar met de interliner vanaf Alkmaar naar Harlingen (interliner 350). Volgens mij is vanaf die halte de Afsluitdijk goed bereikbaar. Met diezelfde bus kan je ook naar het Monument op de afsluitdijk en Kornwerderzand. De hele afsluitdijk is toegankelijk voor iedereen.
_________________
D70 18-70 en 70-300, Sig 50-500
Back to top
Reply with quote
 
JMKimstra


Gender: Female
Age: 57
Joined: 31 Oct 2003
Posts: 400
Location: Bilthoven
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 09 Feb 2006, 12:19    Post subject:
Ha Jochem,

je kunt ook proberen in Den Helder of Alkmaar een OV-fiets te huren. Is hartstikke makkelijk (kan alleen als je een abonnement of kortingkaart van NS hebt en je moet je even aanmelden op de site van ovfiets) Dan ben je niet zo afhankelijk van bussen en zo, die toch redelijk dun gezaaid zijn in die contreien.

veel plezier en succes en we zien de resultaten wel verschijnen.

Janneke
_________________
HTC Rhyme en Kowa Telescoop. De pentax is helaas overleden...
Back to top
Reply with quote
 
Jos Welbedacht


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Sep 2004
Posts: 395
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 09 Feb 2006, 16:45    Post subject:
De afsluitdijk is wel toegankelijk voor voetgangers. Dan zou je vooral op de dijk zelf moeten lopen, of anders op het fietspad. Denk wel om harde wind. Als je met de bus naar het monument, Breezanddijk en Kornwerderzand kan is dit zeker aan te raden. Het monument is nog van Noord-Holland en staat daar ten teken van de samenkomst van de Friezen en de Noord-Hollanders tijdens de bouw van de Afsluitdijk. Er is hier kans op Sneeuwgorzen en ik geloof dat daar vrij veel Roodkeelduikers kunnen zitten(aan de wadkant). Breezanddijk is ongeveer halverwege de dijk, en is een soort parkeerplaats en zelfs camping op het water. Ik vind dit meestal een iets minder aantrekkelijke plek, want ik ben er nog niet vaak iets bijzonders tegen gekomen maar er schijnen soms Velduilen, Roodkeelduikers en Alken en Koeten te zitten. Bij Kornwerderzand kom ik het meest van allen, maar is dan ook echt dichtbij de Friese kant en dan klopt de tour van de kop van NH niet meer. Aan de wadkant heb je een vrij groot grasveld waar niet veel mensen aan komen en is dus een fijne rustplaats voor veel kleine vogeltjes, net als de basaltblokken. Topper zou je hier eigenlijk niet kunnen missen, vaak zijn ze met honderden en ook de Zaagbek soorten zitten hier veel.

Als je echt dichtbij Den Oever wil blijven dan zou je misschien de Balgzand polder kunnen doen. Je zit hier vrij ver van de vogels maar je hebt wel een goed overzicht en in de verte kun je Texel zien. Ik denk dat Den Oever zelf ook wel wat leuke steltlopers heeft, ik heb er nooit rond gelopen maar volgens mij is de haven wel vrij aantrekkelijk.
_________________
Jos Welbedacht
Groningen
Back to top
Reply with quote
 
Johan op den Dries


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Jan 2005
Posts: 39
Location: Sneek
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 09 Feb 2006, 18:52    Post subject:
Even een aanvulling op de reactie van Jos.

-Bij het monument op de afsluitdijk is een bushalte. Hier kan je dus makkelijk uitstappen en dan teruglopen naar Den Oever. Ikzelf loop/liep dan meestal aan de wadkant bovenop de dijk of meer naar beneden bij het water. Op het fietspad zou ik niet lopen want dan zie je alleen maar auto's. In het bunker/havengebied van Den Oever kan je ongeveer hetzelfde verwachten als Kornwerderzand.

-Breezanddijk heeft zelf geen bushalte, maar als je daar eruit wil kan je de buschauffeur vragen om daar te stoppen. Soms zit er 1 tussen die dat wil..
Je kan vanaf breezanddijk heel goed naar Kornwerderzand lopen.

-De afstand tussen het monument en Breezanddijk is best groot. MIsschien dat je dat kunt lopen als je de wind in de rug hebt Smile

-De laatste mogelijkheid is tussen kop afsluitdijk en kornwerderzand. Bij beide plekken is een halte en de afstand is prima te lopen (ca. 3 km)
Kornwerderzand is vooral leuk door de bunkers (sommige zijn open en daar zitten wel eens kerkuilen in de winter) met bijbehorende bosjes (zangers) en de spuikommen (futen, meeuwen, duikers en zeehonden).
_________________
Canon 400d, Canon 100-400 IS USM
Back to top
Reply with quote
 
Joopstra


Gender: Male

Joined: 08 Jan 2006
Posts: 36
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 11 Feb 2006, 21:09    Post subject: Kornwerderzand
Hoi Jochem,

Hoewel Kornwerderzand niet bij de Kop van NH ligt (zo'n half uurtje extra in de bus van de Kop van NH), hier de vogels die ik vanmiddag bij Kornwerderzand heb gezien. Misschien heb je er wat aan. Wat ik er zoal zag waren eidereenden, kuifeenden, (grote??) zaagbekken, meerkoeten, veel reigers, een wulp, torenvogel, buizerds en nog wat ander spul, waarvan ik niet goed heb kunnen zien wat het was. Je vind er zoals Jos het al meldde van alles.

Veel plezier de komende week.

Gr.

Joopstra
_________________
D70 18-70 en 70-300, Sig 50-500
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum