Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Noord Griekenland, een paradijs voor vogelfotografen.

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 16 Dec 2011, 18:09    Post subject: Noord Griekenland, een paradijs voor vogelfotografen.
Gehoord of gelezen over vogelen en vogels fotograferen in Noord Griekenland? Ik niet, totdat ik op internet ging zoeken naar reisverslagen. Snel kwam ik via http://www.birdwing.eu bij het boek “Birdwatching in Northern Greece” van vogelfotograaf Steve Mills. Inmiddels al de 2e editie en voor 20 EUR franco huis. Te gek voor woorden dit boek! De spotplaatsen waar je normaalgesproken dagen naar zoekt staan hier duidelijk beschreven. Kaartje erbij. En – niemand om je heen. Wat een luxe. Het gebied blijkt de westelijke trekroute naar de Zwarte Zee te zijn. De oostelijke kennen we wel, die loopt via Lesbos. De westelijke trekroute zo is mijn ervaring is perfect en gemakkelijk te volgen. En – helemaal niet duur om te komen en te verblijven. Bijvoorbeeld; retourtje Air Berlin Duesseldorf – Thessaloniki 2-300 EUR, auto op die website 30 EUR per dag en hotel incl. ontbijt bij Lake Kerkini betaalden we 30 EUR / nacht voor ons beide. Dineren 10 – 15 EUR pp. Om je gedachten te bepalen, deze trekroute gaat onder Albanië - Macedonië en Bulgarije door totdat je in de Evros Delta komt, vlakbij de Turkse grens. Thessaloniki ligt in het midden en van daar is het ruim een uur met de auto naar de Wetlands van Lake Kerkini waar wij in mei 5 dagen bleven om te fotograferen en 3 uren tot aan de Evros Delta. Dat laatste is voor volgend jaar en dan gecombineerd met Dadia Forest dat er een half uur vandaan ligt. De website en het boek kan ik van harte aanbevelen als vertrekpunt.

Last edited by Frank Schulkes on Thu 22 Dec 2011, 19:42; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Leo Tukker

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 Dec 2011, 11:27    Post subject:
Ik kan hetgeen Frank schrijft alleen maar bevestigen. Ook ik ben in diezelfde periode in dit gebied geweest en het was ronduit fantastisch. Ik heb Frank ook nog gesproken op een vroege ochtend bij het Kerkinimeer. Ik heb ook de Nestoskloof, de Evrosdelta en Dadia bezocht. In tegenstelling tot Lesvos, waar ik ook verschillende keren geweest ben, is het in Noord-Oost Griekenland een stuk rustiger met vogelaars.
Behalve het boek van Steve Mills, wat echt een aanrader is, kun je Steve ook mailen voor vragen of hulp. Hij reageert snel en heeft goede aanvullende tips. Wil je de Evros-delta bezoeken, vergeet dan niet een paar maanden van tevoren toestemming van de autoriteiten te regelen, want de oostelijke helft is militair gebied. Hier kom je zonder toestemming echt niet in.

Frank Schulkes

PostPosted: Sun 18 Dec 2011, 17:42    Post subject:
Dag Leo, ja - ik herinner mij die ochtend nog. Wat een spektakel daar aan de waterkant. Zoals je ziet heeft het meer dan 6 maanden geduurd om mijn beelden te uploaden. En - om een kort verslag op BP te plaatsen. Het is en blijft een van de beste regio's waar ik de laatste jaren ben wezen fotograferen. Overigens kreeg nog een tip om ook aan het Ohrid meer in Macedonie te gaan kijken. Dat is iets meer in N-W richting. Overigens heb ik een aantal foto's in mijn Persoonlijke Album geplaatst. Je kunt sorteren op "Lake Kerkini" en "Vourvourou". Beste groet, Frank

Gerda..

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 Dec 2011, 18:48    Post subject:
Frank en leo,

Bedankt voor deze tip. Als ik het zo lees is het inderdaad zeker de moeite waard. Ik neem aan dat jullie er in het voorjaar (mei) waren?

Groet, Gerda
Back to top
Reply with quote

Rudi Debruyne

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 Dec 2011, 22:13    Post subject:
Beste Frank,

Bedankt voor de tip, heb even naar je pa gekeken, de Roze (onvolwassen) Pelikaan is wel een juveniele Kroeskop Pelikaan. De iris, en de wijze van bevedering tot de bovensnavel is diagnostisch.

groeten, Rudi
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

Frank Schulkes

PostPosted: Wed 21 Dec 2011, 12:28    Post subject:
Rudi Debruyne wrote:
Beste Frank,

Bedankt voor de tip, heb even naar je pa gekeken, de Roze (onvolwassen) Pelikaan is wel een juveniele Kroeskop Pelikaan. De iris, en de wijze van bevedering tot de bovensnavel is diagnostisch.

groeten, Rudi

Zeer bedankt Rudi voor je antwoord. Al eerder merkte ik bepaalde twijfels op bij andere Bpixers. Zal de text een dezer dagen aanpassen. Beste groet, Frank

Frank Schulkes

PostPosted: Wed 21 Dec 2011, 12:34    Post subject:
Cheetah wrote:
Frank en leo,

Bedankt voor deze tip. Als ik het zo lees is het inderdaad zeker de moeite waard. Ik neem aan dat jullie er in het voorjaar (mei) waren?

Groet, Gerda

Dag Gerda,

De eerste week van mei was ik er. Van gesprekken met lokale vogelaars begreep ik dat het nog iets te vroeg was omdat het seizoen naar hun mening dit jaar later op gang kwam dan voorgaande jaren. De goede periode lijkt in elk geval de maand mei te zijn en groet, Frank

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum