Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Reisverslagen


Scandinavië Martijn Horsten

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Oct 2011, 7:01    Post subject: Scandinavië Martijn Horsten
Noorwegen en Zweden
Alle seizoenen van 1999 tot heden
Martijn Horsten

De reis van en naar Noorwegen en/of Zweden
De reis naar Noorwegen of Zweden is op vele manieren te maken. Sommigen gaan met het vliegtuig, anderen per cruiseschip en weer anderen gaan met een camper of caravan. Nu lijkt dat een makkelijke keuze, maar als je eenmaal besloten hebt met de camper of caravan te gaan moet je kiezen uit de tig verschillende routes om er te komen.

In de jaren die ik nu naar Zweden en Noorwegen ben gegaan, zijn wij altijd via dezelfde route gegaan. Hoewel de meeste Nederlanders met een langere afstandsboot gaan, gaan wij via een route waarbij je meer moet rijden, maar die voor ons (aangezien we vaak die boten moeten nemen) veel voordeliger is. Wij gaan altijd vanuit Emmen naar Bremen, vervolgens Hamburg en dan naar Puttgarden om daar de eerste boot van 45 minuten naar Rødby (DK) te nemen. Vanuit daar rijden we vrij rechttoe rechtaan naar Kopenhagen en dan naar Helsingør waar we de boot van 20 minuten naar Helsingborg (S) nemen. Vervolgens via de E6 een aardig stuk naar het noorden, vanwaar de weg splits omdat we nu eenmaal niet altijd dezelfde eerste bestemming hebben. De meeste vakanties verblijven we in ons 2e huis, dat in de provincie Värmland en 200km ten noorden van Karlstad ligt. In de zomervakantie (meestal in juli) gaan we ook wel naar andere bestemmingen in Zweden en ook vaak Noorwegen. Ook in andere jaargetijden zijn we in Noorwegen of andere plaatsen in Zweden geweest.




Briksdalsgletsjer; Het hoeft niet altijd mooi weer te zijn om een aansprekende foto te maken. Oldedalen.




Bonte Kraai; Als je even stopt op een parkeerplaats langs de snelweg kun je vrij makkelijk foto’s van Bonte Kraaien maken.
Grums, E45



De regio rond ons huis
Over de plaats waar je nu eenmaal vaker komt, kun je het meest vertellen en daarom begin ik direct maar met de regio en het park waar ons huis op ligt. Wij hebben ons huisje liggen in een groot bos gebied op een bergtop. Ons huis ligt aan de rand van een klein Zweeds parkje waar een deel huur en koophuizen staan voor mensen die willen wintersporten. Qua skipisten is er niet heel veel te doen, maar de meeste mensen die er komen, komen voor de skisporen die er ieder jaar zijn (ongeveer 100km) en waar je op kun langlaufen, schaatsskiën en aan biatlon kunt doen. Deze sporen en een deel van het park worden gerund door een aan het park gelegen hotel (voor meer informatie zie: www.langberget.se). Aan alle zijden van de berg liggen meren of rivieren, de een verder weg dan de ander. Het gebied ligt vlak bij de Noorse grens, waardoor een bezoek aan Noorwegen makkelijk te realiseren is. Een groot deel van de meren hoort bij een rivier waar een krachtcentrale in gebouwd is. De meren zijn dan voornamelijk niet geheel natuurlijk, maar de kleinere plassen wel. (Verder zien de meren er wel gewoon heel natuurlijk uit). In de omgeving komen veel dier- en vogelsoorten voor en - zoals op iedere plek - zie je sommige vogelsoorten overduidelijk wel en zul je andere nóóit te zien krijgen.

Ik fotografeer zelf vaak bij een kennis die permanent op het park woont en die, net als wij, zijn huis aan de rand van het park heeft. Hij voert de vogels en dieren het hele jaar door zodat voor veel vogels het een vaste verblijfplaats is geworden. Ik ken de man aardig goed en mag zo vaak als ik wil fotograferen bij zijn “hytte”.


Op ongeveer 150km afstand van ons huisje ligt de Fulufjället. Dit is het meest zuidelijk gelegen punt in Zweden dat boven de boomgrens uitkomt. Tevens is het het eerste gebied waar de Taigagaai voorkomt, omdat deze uitsluitend voorkomt bij gebieden die boven de boomgrens komen (hoewel ze ook verder in het noorden wel op lager gelegen gebieden aanwezig zijn en ook in de bossen rond de fjel meestal wel te vinden zijn). Om Taigagaaien te zien of te fotograferen, zul je dus altijd een reis moeten maken naar midden scandinavië of hoger (vanuit Noord-Nederland is het ongeveer 1500km rijden om bij de Fulufjället te komen, die in de provincie Dalarna ligt). Het is vaak nogal moeilijk om Taigagaaien te vinden, hoewel ze bijna niet trekken, maar meestal in hetzelfde gebied blijven. Alleen zijn die gebieden nogal groot... zo is het Fulufjällets national park 385 vierkante kilometer groot, en in heel dat gebied heb je kans om de Taigagaaien te zien. Wel hebben ze natuurlijk plekken waar je ze vaker tegen kunt komen en derhalve meer kans ze dus ook te zien dan op andere plekken, maar dan zul je toch die plek eerst moeten weten en alsnog is een dos geluk nog wel handig Very Happy Maar als je ze eenmaal gevonden hebt, dan heb je direct ook een grote kans dat je ze aardig goed kunt fotograferen, omdat het namelijk erg nieuwsgierige vogels zijn. Heb je vervolgens dan ook nog iets van hun gading, dan is het niet moeilijk om goede foto's van ze te maken, waarbij het wel is aan te raden een niet al te grote lens te gebruiken, omdat ze nogal snel zijn en ze vaak dichtbij komen (bij mij één keer op ongeveer 2meter afstand).
De meeste mensen gaan naar de Fulufjället vanwege de waterval daar. De Njupeskär die er ligt is namelijk de grootste waterval van Zweden (93meter "vrije val"). Ook zijn er in het park veel fraaie vergezichten. Het is naar de waterval makkelijk wandelen omdat er een aangelegd pad is van deels houten paden en de rest met grind aangelegd. Bij de rondwandeling kom je een paar mooie meertjes tegen en een paar hele oude bomen waarvan sommige nog uit de 13e eeuw stammen!



De rondwandeling naar de waterval in het Fulufjället national park zijn met grind aangelegd.




In de oude bomen in het park kun je fraaie structuren zien door de grote leeftijd van de bomen.




De Taigagaaien zijn makkelijk te fotograferen als je ze eenmaal gevonden hebt. Deze foto heb ik even buiten het Fulufjället national park gemaakt. Gördalen, herfst 2011.




Sneeuwhaas; deze zit regelmatig rond de huizen. Långberget


De diersoorten die er zitten, zitten er ook haast het hele jaar door. Dat is dan wel weer geheel anders met de vogels (zoals logisch is) hoewel sommige soorten haast het hele jaar aanwezig zijn (of dat andere vogels zijn of dat ze goed genoeg kunnen teren op de voorraad van die kennis?)




Bosruiter; Bosruiters zijn alleen in de zomerperiode te zien in deze streek. Långberget


Zomerperiode
Iedere vakantie gaan wij altijd vroeg op pad om zo min mogelijk verkeershinder in de grote steden te hebben. Daarom vertrekken we altijd tussen 1 en 4 uur snachts. Eerdere jaren gingen we vanuit Nederland naar de plaats Överlida om daar een dag te staan en dan weer verder naar het noorden te trekken. Het weer was deze dagen alleen zo slecht, dat we besloten hebben om verder te rijden en naar ons huis je gaan. Een reis van bijna 23 uur met de caravan zonder grote stops te maken dus… De eerste dag in Långberget was het ook slecht en nat weer, maar gelukkig werd het de dagen daarna beter. Het zonnetje scheen en de voorspellingen werden steeds beter voor de komende dagen. Dus, iedere avond met mijn vader er op uit geweest om langs de meren te kijken of er iets te zien was. Oh ja, er was heel wat te zien en anders dan voorgaande jaren kon ik makkelijk foto’s maken van wat ik zag.



Paapje; deze soort zit vaak wat hoger in de bomen op de uitkijk om voedsel voor hun jongen te zoeken. Långberget


Een stel Oeverlopers zaten op een eilandje op ongeveer 50 meter afstand. Te ver voor een foto vanaf waar ik stond en een bootje om over te steken lag er ook niet. Toen maar weer verder gereden. Even later kwamen we een Eland tegen. Eindelijk dacht ik, want ik heb ze in al die jaren nog niet goed op de foto kunnen zetten omdat we ze meestal zagen wanneer het te donker was. Dit keer was het licht redelijk, alleen was nu het probleem dat hij recht voor de auto stond waardoor een foto met de telelens niet mogelijk was. Helaas ging hij snel weer het bos in, maar een leuke ervaring was het wel. Zo hoeft het ook niet altijd mee te zitten. We besloten nog naar een waterval te gaan om foto’s te maken met het grijsfilter. Met nog een mooie gloed van de ondergaande zon leverde dag toch nog een mooie foto op.



In een zomeravond is het leuk om een lange sluitertijd te gebruiken bij het fotograferen van een waterval. Långberget




Foto door het raam van een voormalig woonhuis dat vroeger bij een waterkracht centrale hoorde.


Twee dagen later zou er een helikopter naar het park komen, waarin je een paar minuten kon vliegen over het park en de omgeving. Ik had de regio nog nooit vanuit de lucht gezien en de vlucht koste niet al te veel (200 Zweedse kronen, 21 euro). Die dag was het weer gelukkig mooi en de lucht werkte gelukkig ook mooi, aangezien er allemaal wolken hingen. Zo kon ik ook eens zélf een luchtfoto maken, zonder daar al te veel moeite voor te hoeven doen.



Luchtfoto; van de meren waar vaak Roodkeel- en Parelduikers zitten.


De dag daarna gingen we weer op pad om naar Noorwegen te gaan. Het weer leek eerst nog wel goed, maar zodra we ook maar een beetje in de buurt kwamen van onze bestemming kwam de regen met bakken uit de lucht. Gelukkig was het even een paar minuten droog bij aankomst, maar verder had het non-stop geregend. Een paar uur later had mijn vader op het internet gezien van de onrust die was ontstaan vanwege de bom-aanslag en het schietincident in Oslo en op het eiland Utoya. Dat deed me toch wel even denken, temeer omdat we op het moment dat Breivik op Utoya was, we daar op niet eens al te grote afstand vandaan reden.

De volgende dag gingen we weer verder naar een andere plaats, omdat er steeds meer regenfronten aankwamen en deze door het grote gebergte hardangervidda, die er voor zorgde dat veel van de regen voor dat gebergte viel. Daarom vertrokken we uit Rykan en gingen we naar Øvre Eidfjord, dat aan de andere kant van de Hardangervidda ligt. Daar was het weer al een stuk beter en de eerste dag na aankomst was het daar dan ook stralend weer. Echter na die zonnige dag was het hier ook gedaan met het mooie weer en hebben we 2 dagen regen gehad, waarbij een rivier die vlak bij de camping lag een flink stuk land onder water heeft gezet. Na die 2 dagen regen werden de voorspellingen beter en dus gingen we op mijn aandringen naar het eiland Runde. Dit eiland staat vooral bekend om de Papegaaiduikers en Drieteenmeeuwen die er broeden. Helaas was ik te laat om die te fotograferen, maar gelukkig waren de Jan-van-Genten, Grote Jagers en Zeearenden er nog wel massaal aanwezig. Op de eerste dag was het redelijk goed weer en heb ik een “verkenningsronde” over het eiland gemaakt om te kijken waar mijn kansen lagen. Ik kwam al direct thuis met vele foto’s van vooral Grote Jagers en tapuiten. Later die avond zei mijn vader dat er aan de andere kant van het eiland een rots was waar vaak Kuifaalscholvers op rusten. Vervolgens daar een uurtje gekeken en de Kuifaalscholvers en daar zittende Bonte Kraaien en Tapuiten op de foto gezet.
De 2e dag wilde ik met mijn vader naar de vuurtoren van het eiland lopen. Onderweg kwamen we een paar Zeearenden tegen die een paar honderd meter verder telkens dicht langs de rotswand vlogen. Vlug zijn we naar boven gelopen om ze daar te fotograferen. Ik had al snel betere foto’s dan die ik ook gemaakt had van de Zeearend. We liepen wat verder en praatten wat met elkaar, toen een wat oudere jongen dan ik opeens vroeg in het Nederlands; “zijn jullie ook Nederlander?” “en ben jij soms Martijn?” Dit bleek Robbert de Smet te zijn die ook een paar dagen op Runde was. Een paar uur heb ik met hem nog foto’s gemaakt bij de Zeearenden. Die avond ging Robbert met het bootje om het eiland varen en ik ging de berg nog even op. Met prachtig avondlicht kon ik mooi dichtbij een Grote Jager komen en een fraaie serie portretjes maken.
De volgende twee dagen was het erg mistig, maar heb ik samen met Robbert nog vele uurtjes aan de Grote Jagers besteed en daarvan veel foto’s kunnen maken, niet alleen met telelenzen maar ook met de groothoek.




Het landschap van Runde.




Zeearend en Grote Jager; Deze laatste soort vallen vaak de Zeearenden aan als ze te dichtbij hun nesten komen. Runde




Jan-van-Gent. Deze soort vloog over de rotsen vlak bij de vuurtoren. Runde




Jonge Grote Jager; Het zijn voornamelijk de volwassen vogels, maar deze jonge Grote Jager liet zich ook goed fotograferen.




Grote Jager. Voor natuurfotografen is er veel te doen op Runde. Fotograaf in de achtergrond is Robbert de Smet.


Vaak gaan we in de zomervakantie ook naar de plek Flåm. Deze plaats ligt 100km ten noorden van Eidfjord in provincie Sogn och Fjordane. Daar heb ik al veel foto’s kunnen maken van cruiseschepen, treinen, maar natuurlijk ook vogels en dieren. Op de fjel heb ik daar al vaker foto’s gemaakt van Goudplevieren en Tapuiten, dan dat me ooit zou lukken in Nederland. Deze vogels zitten er namelijk erg veel en je komt ze dan ook vaak tegen. Dit keer gingen we echter niet naar deze plaats omdat ik zo nodig naar Runde moest.

Na Runde gingen we naar de Oldedalen. In de Oldedalen ligt de Briksdals gletsjer die deel uitmaakt van de Jostedals gletsjer. Ongeveer 30 km vanaf Olden, ligt het Jostedalsbreen nationalparkcenter. Hier kun je veel informatie krijgen over de historie van de gletsjer. Je kunt betaald een wandeltocht over verschillende delen van de gletsjer maken of met een helikopter over de hele Jostedalsgletsjer maken. Het probleem is dat de prijzen Noors zijn. Het is daarom erg duur. Hoewel het weer in Noorwegen meestal nogal wisselvallig is, is het in de Oldedalen vaak erg goed. Echt slecht heb ik het nog niet meegemaakt, wel eens een periode van 1,5 dag regen.

In heel Scandinavië zitten veel insecten en dan vooral muggen en knotjes. Deze zitten niet bij de fjorden en zee, maar bij zoetwatermeren en hoogvlakten des te meer. Deze kleine beestjes zitten er soms zo veel, dat het echt hinderlijk en vervelend kan worden, omdat ze overal zitten en ze je ook overal prikken en steken.

Vanuit de Oldedalen gingen we nog een paar dagen naar ons Zweedse huis, vanwaar we weer naar Nederland gingen, waar het weer dit keer ook niet echt beter te noemen was.


Herfst periode
De herfst en nazomer vind ik zelf altijd een fijne tijd. Terwijl in de zomer en winter overal mensen lopen, is het nu rustig maar er zijn wel volop dieren en vogels. Er zijn veel paddenstoelen zijn en ook de bladeren van de bomen kleuren prachtig. Daarom wil ik dit jaar wat minder oog hebben voor de vogels in de herfst, maar een lange tocht maken door het bos om de landschappen te fotograferen. Wat ik dan qua dieren en vogels tegenkom is dan mooi meegenomen. Vorig jaar 2010 en in 2005 lag er al een dik pak sneeuw in oktober. Op sommige dagen waren de wegen ook erg glad omdat de sneeuw en ijslaag overdag dooide en in de nacht weer opvroor. Dan was het ook flink vervelend als je 20 km naar beneden moest rijden om je boodschappen te doen en vervolgens weer omhoog. Toch heeft de sneeuw wel iets in oktober. In sommige bomen zitten nog wat bladeren met kleur en zo kun je leuke landschappelijke foto’s maken, al zijn er overwegend weinig loofbomen, er staan vooral dennen. Veel zangvogels blijven in de winter rond de ‘hytte’ van onze kennis, vandaar dan ook dat ik daar veel kan fotograferen in ieder seizoen en dus ook in de herfst. Vorig jaar heb ik ook wat voer opgehangen en na twee dagen had ik al onder andere Grote Bonte Specht, 5 Gaaien, 2 Eksters, 1 Boomklever en een paar Koolmezen en Pimpelmezen gezien. Vanaf de derde dag zaten er ook Matkopjes en op de 5e dag zaten er 3 Kuifmezen waar ik toen dan ook heel erg blij mee was. In de herfst is het meestal nog niet al te koud, maar in de nacht is het soms toch al -5 graden. Je moet daarom ook altijd warme kleding meenemen (dat moet eigenlijk in ieder seizoen, ook in de zomer). Hoewel het natuurlijk wel kan, heeft het geen zin om voor vogels een flink stuk te rijden. Op weinig plekken waar in andere jaar getijden vogels zaten, zijn deze al lang weg naar het zuiden getrokken of zijn sommigen naar plaatsen waar nog wel genoeg voedsel is. Daar zijn ze dan ook erg moeilijk te fotograferen of zelfs te zien.

Een groot nadeel van de herfst is dat dit ook de jacht periode is waarin jacht gemaakt mag worden op vooral Elanden, maar ook op wolven en Beren. Dit soort dieren zijn in deze periode dan ook niet te zien omdat ze dan zo ver mogelijk van de mensen af proberen te leven (hoewel je Wolven en Beren sowieso bijna nooit te zien krijgt). Verder is het in deze tijd ook niet handig een tocht door het bos of moeras te maken, aangezien je nooit weet waar een jagerstroep je voor kan aanzien.



Boomklever (noordelijke vorm); zat te kijken of het al veilig was om naar de voederplaats te vliegen. Långberget, herfst 2011.




Taigaboomkruiper; Dit is altijd een leuke soort om te fotograferen, hoewel het een zeer vlug beestje is dat zich niet heel vaak laat zien. Långberget




Grote Barmsijs; De Grote Barmsijzen zijn vanaf de herfst weer massaal te zien. Soms zelfs in groepen van 15.




Matkop; Deze soort zit altijd in het bos rond ons huisje. Långberget


De winter
In de winter zijn er in de omgeving genoeg plekken om aan wintersport te doen als je geen zin meer hebt om foto’s te maken. Maar als je wél foto’s wilt maken, dan kan dat nog prima. Veel dieren zijn in hun winterslaap, maar Elanden en Wolven kun je nu juist makkelijker treffen omdat deze de geruimde wegen nog wel eens als “wandelpad” willen gebruiken. Om foto’s van landschappen te maken kun je het best een flink stuk lopen of via een skispoor naar je foto’s zoeken. Met de auto heeft niet veel zin en is verder ook onhandig want je kunt de auto niet makkelijk kwijt met alle sneeuw (hoewel de auto natuurlijk wel lekker warm is als je weer terug komt Very Happy). Vooral de Mezen, Goudvinken en Grote Barmsijzen zijn nu veel te zien naast een enkele Taigaboomkruiper of Boomklever. Deze zijn makkelijk aan je te binden door wat voedsel te strooien en zijn na ongeveer 2 weken helemaal niet tam. Mijn kennis voert ze altijd tussen 8 en 9 uur in de ochtend, dat weten de vogels intussen. Dan zitten ze ook altijd al klaar en gaan ze soms zelfs wel op zijn schouders zitten. Voor de flora hoef je nu niet te komen want die is er niet. De temperaturen variëren per jaar sterk. Soms blijft het rond -10, maar sommige jaren wordt het -20 of kouder. Een voordeel van de winter is dat het niet zal regenen, maar dat de neerslag als sneeuw ter aarde komt. Hoewel het niet vaak voorkomt is het soms flink mistig in de winter, maar dat kan soms dan wel zonderlinge en aparte foto’s



In de winter kunnen de wegen soms behoorlijk glad zijn. Sunne




Een rustgevende sfeer is er altijd op Långberget.




Kuifmees; deze soort laat zich altijd goed fotograferen in de meeste jaargetijden en laat altijd tijdig horen dat hij er aan komt. Långberget, herfst 2011.




Korhoen; Korhoenders gaan vaak in groepen in de bomen zitten. Soms zit er eentje voor je zonder dat je er erg in hebt. Långberget.



Het voorjaar
Het voorjaar is eigenlijk de leukste periode om in Zweden te zijn. Veel van de vogels die er in de winter waren zijn er nog wel (bijvoorbeeld de Grote Barmsijzen) en anderen komen langzamerhand weer naar deze regio om te paren en te broeden. Zoals eerder al genoemd ligt om het gebied een groot moeras. Een deel is natuurreservaat waar je in deze periode niet mag komen, maar het deel andere is vrij toegankelijk. Daar hoor je dan in het voorjaar ook regelmatig de baltsroepen van Kor- en Auerhoenders. De reis naar het noorden is nu zeker ook niet vervelend. Wouwen vliegen over de wegen en Kraanvogels staan dicht langs de weg te fourageren. Als je wat hoger komt zie je in de boomgrens al weer de eerste Paapjes en Roodsterblauwborsten, terwijl boven de boomgrens de eerste Regenwulpen, Goudplevieren en Koekoeken hun roep alweer over grote afstand laten horen. Beren, Elanden en kleinere knaagdieren komen weer in de “wereld zonder sneeuw” en beginnen weer direct te eten. Bloemen gaan bloeien en de vlinders en andere insecten komen ook weer. Over de meren hoor je de roepen van de Roodkeel- en Parelduikers en ook de plevieren en strandlopers zitten weer aan de randen van de meren.

… maar tussen al dit moois zitten ook wat minder mooie kanten. De winter heeft zijn sporen achtergelaten, maar had deze eerst onder de sneeuw “verstopt”. Een enorme troep ligt er onder de bomen, langs de wegen en de moerassen zijn ultra nat. Soms vriest het snachts nog en ook een laatste sneeuwbui moet je niet vreemd vinden. Maar als je eenmaal je draai hebt gevonden dan kun je in al deze tijden in alle gebieden in Noorwegen en Zweden goede foto’s maken van dieren die in Nederland niet voorkomen, uiterst schuw zijn of in Nederland alleen als wintergast en een dusdanig kleed te zien zijn.



Kraanvogel; in het voorjaar en zomer zijn Kraanvogels op veel plaatsen makkelijk te vinden door hun roep. Sunne




Goudplevier; ook deze soort laat eerder van zich horen dan dat je hem ziet. Hij is beter gecamoufleerd dan hij lijkt. Nalfarhøgdi




Parelduiker; Deze soort kom je op de meren vaak met 2 vogels tegelijk tegen. Långberget.




Roodsterblauwborst; Deze noordelijke vorm Blauwborst kom je vaak zo rond de boomgrens tegen. Strynfjellet.


Omstandigheden
Het beste moment om in de zomer te fotograferen is van 4 uur in de ochtend tot 10 omdat het licht op veel plekken anders te hard is. Op andere plekken moet je overigens wel later fotograferen of slechter licht accepteren, omdat je anders door de bergen of bomen geen zonlicht hebt. In de winter kun je eigenlijk altijd als het licht is wel fotograferen, omdat de zon toch niet hoog komt. In de winter kun je het beste geen foto’s maken vanuit een schuilhut vanwege de kou. Als je dat wel doet kun je het beter niet al te lang doen. Hoe warm je ook gekleed bent, als het buiten -25 is en je kunt je haast niet bewegen dan zit je écht niet lekker. En verder… waar wil je die hut neerzetten? Als het een vaste hut is die er al stond is het meestal geen probleem, maar een schuiltentje kun je nergens kwijt want de hele ondergrond is bevroren en het kan zo maar zijn dat na een nachtje sneeuwen je tent opeens onvindbaar is. In het voor en najaar is het licht 's-avonds erg sfeervol. Dan kun je je het beste op landschappen richten. Ochtendlicht is dan erg mooi om vogels of dieren te fotograferen, maar met soms een prachtige nevel tussen de bomen kan tegenlicht ook mooie landschappen geven.

Praktische informatie
Voorinformatie: intussen hebben wij deze zelf niet meer nodig. Informatie kan men het beste zoeken bij de overheidssite’s, website’s over gebieden of aan iemand die de omgeving goed kent op de plaats waar je verblijft. Er zijn natuurlijk VVV-kantoren. Ik heb geen ervaring met de mensen daar, maar ik denk niet dat zij voor jou weten waar je een Roodkeelduiker goed kunt fotograferen. Daarvoor moet je bij de plaatselijke toezichthouder zijn of als deze er niet is bij een Zweed die er permanent woont (meestal hebben ze dan zelf ook wel oog voor de natuur en willen ze heel graag uitleggen hoe mooi alles er wel niet is en zo krijg je al gauw genoeg haast teveel informatie om in je vakantie te doen.
Reis: kan op verschillende manieren, afhankelijk van de plaats van bestemming. Zoek daarvoor eerst goed de route uit en bepaal met welke boot en welke maatschappij je wilt varen.
Verblijf: Dat kan zijn in een huurhuisje of hotel. In Zweden zijn de hotels en huisjes aanzienlijk goedkoper dan in Noorwegen. Op een camping verblijven is in Noorwegen alsnog duurder, maar verschilt nu niet heel erg veel. In de winter kan men beter niet met een niet daarvoor bedoelde caravan verblijven, hoewel er wel vaak plaatsen zijn waar je dan met je caravan kunt verblijven en waar stroom is. Scandinavische caravans (bijv Kabe, Bjølseth, Cabby, Polar) zijn daar voor aangepast, maar de meeste andere caravans/campers niet.
Geld: In Noorwegen de Noorse kroon en in Zweden de Zweedse kroon, hoewel deze qua waarde erg verschillen. Zijn in Nederland makkelijk op te nemen, maar je kunt op de meeste plekken ook gewoon met pinpas.
Benzine: In Zweden iets goedkoper dan in Nederland, in Noorwegen erg verschillend vanwege de moeilijke aanvoer. Op veel plekken vergelijkbaar als in Nederland, maar op andere plaatsen soms haast 2 euro per 1 liter benzine. Tankstations zijn er genoeg, alleen nooit op de hoogvlakten. Voordat je de hoogvlakten opgaat is er echter meestal wel een tankstation. Vaak is er om de 60 km wel een tankstation en staat het bij de tankstations ook aangegeven waar het volgende tankstation is.
Eten en drinken: is in supermarkten, buurtwinkels en tankstations verkrijgbaar. Veel tankstations verkopen vers brood en andere levensmiddelen. Supermarkten zijn te vinden in veel grotere plaatsen, maar soms staan ze juist op plaatsen waar bijna geen huis staat. Bij toeristische gebieden zijn ze in iedere plaats, of is er in ieder geval een buurtwinkel. Daar is haast hetzelfde aanbod als in een supermarkt, alleen dan niet van alles 10 verschillende merken Very Happy
Mensen: zijn over het algemeen heel vriendelijk en makkelijk aan te spreken. Zweden gelden als vrolijk en Noren als nors. Zo gedragen dan ook wel weer niet alle Noren zich, maar toch zijn vaak de Zweden vriendelijker dan de Noren. Beiden spreken erg goed Engels en je kunt dan ook met deze taal overal spreken. Zweden helpen je graag en snel zonder dat ze van de daarvoor geschikte dienst zijn als je bijvoorbeeld in de winter vast komt te zitten. Ik heb het al meerdere malen gezien dat ze als een landgenoot of een ander in de sneeuw vast komt te zitten dat ze even een een paar anderen er bij halen en dan doen ze met zijn allen zo goed mogelijk hun best om het voor elkaar te krijgen.
De toegang van gebieden is zoals hij is aangegeven. Is het gebied open, dan kun je er makkelijk in, maar is het ook niet meer dan dat. Meestal zijn er wel paden met desnoods planken over een moeras, maar dat is niet vanzelfsprekend. Als er niets staat is het meestal geen natuurgebied en mag je er ook gewoon in. Iedere plek waar je loopt is op eigen risico. Als het een verboden gebied is om te betreden moet je dat niet doen of toestemming vragen aan de beheerder.


Verdere foto’s staan hier op de site:
Zweden
Noorwegen

Martijn Horsten
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1766
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Oct 2011, 7:47    Post subject:
Mooi verhaal en dito foto's Martijn! Ik moet daar even voor gaan zitten maar in de gauwigheid denk ik toch te mogen constateren dat je een behoorlijke bofkont bent dat je zo vaak in de gelegenheid bent naar dit soort plaatsen te gaan. Met je uitgebreide beschrijving zou je mij best nog wel eens over de streep kunnen trekken om ook eens noordwaarts te gaan ......
Dan maar een extra trui mee!
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
JMKimstra


Gender: Female
Age: 57
Joined: 31 Oct 2003
Posts: 400
Location: Bilthoven
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Oct 2011, 13:36    Post subject:
Oh Martijn, dit had ik niet moeten zien. Wat doe ik hier nog in dit overvolle kikkerland!!

Enneh @Josphine, als jullie eens die kant op gaan.. Denk ook aan grote hoeveelheden antimug (in de zomer tenminste). Dat is het enige nadeel dat ik kan verzinnen van Scandinavië.

Janneke
Back to top
Reply with quote
 
V-Sanders


Gender: Male
Age: 30
Joined: 24 Jul 2011
Posts: 46

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Oct 2011, 14:18    Post subject:
Mooi uitgebreid verslag. Waar veel mensen wel wat aan hebben.
Foto's zijn ook super
Back to top
Reply with quote
 
Birdwatcher70


Gender: Male

Joined: 15 Mar 2011
Posts: 57

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 26 Oct 2011, 16:17    Post subject:
Fijn verslag met verschillende soorten en mooie indrukken van het landschap. bedankt voor het delen!
gr. Spencer
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Robbert de Smet


Gender: Male
Age: 30
Joined: 26 Sep 2008
Posts: 235
Location: Oostburg / Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 26 Oct 2011, 18:27    Post subject:
Had je verslagen al (deels) gelezen maar heb ze toch nog eens bekeken. Ook leuk om nu alle foto's een bij elkaar te zien.
Je hebt maar geluk met zo'n huisje in Zweden!

Groeten,
Robbert
_________________
Canon
www.fotografie-robbert.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
Wilfred Marissen


Gender: Male

Joined: 12 Aug 2007
Posts: 82
Location: Woerden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 28 Oct 2011, 7:05    Post subject:
Mooi informatief verhaal met een hoop details. Dank voor het intikken.

Wilfred
_________________
Canons met diverse lenzen, statief, eenpoot, flitsers
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 28 Oct 2011, 12:46    Post subject:
heel mooi verslag en schitterende foto's, kun je zo een werkstuk van maken op school Smile
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
Pascal Gielen


Gender: Male
Age: 30
Joined: 07 Mar 2009
Posts: 261
Location: Kortessem (België)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 28 Oct 2011, 19:28    Post subject:
Mooi gedetaileerd verhaal Martijn met ook prachtige foto's!
Als ik dat zo lees, krijg ik ook zin om naar Zweden en Noorwegen te gaan. Smile

Groetjes
Pascal Gielen
_________________
Canon 5D Mark III
Canon EOS 7D
Canon 300mm 2.8L IS USM , Canon 100mm macro USM en nog een 1.4 teleconvertor.

Manfrotto 680B Monopod Black
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Sun 30 Oct 2011, 21:39    Post subject:
Mooi verhaal over ons favoriete vakantieland!
En die muggenolie zou ik lokaal kopen....die is veel effectiever dan de 'hollandse' merken Razz
Rinus
Back to top
Reply with quote
 
Martijn Horsten


Gender: Male
Age: 27
Joined: 11 Apr 2010
Posts: 573
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 31 Oct 2011, 18:23    Post subject:
Allen hartelijk dank voor de reacties. Ik heb gezien dat er nog wat foutjes in zitten. Deze zal ik zo snel mogelijk samen met Peter veranderen (zit nu niet even in een week vol met toetsen).

Groeten,
Martijn
_________________
Canon EOS 70D
Canon lenzen van 10 tot 400mm
Converters
Back to top
Reply with quote
 
Ger M


Gender: Male

Joined: 07 Feb 2006
Posts: 298
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Nov 2011, 9:18    Post subject:
Net terug uit Zweden, waar we zelf ook een huis hebben – in Härjedalen, nog een stuk noordelijker dan Värmland. Net als jij gebruik ik het huis als basis om lange tochten door Zweden en Noorwegen te maken. Maar ook in de buurt is voldoende te zien. Je foto's roepen dan ook veel herkenning op, tot en met die van die fraaie parkeerplaats langs de E45. Zelf rijden we vaak via Jönköping en Skara, zodat we langs de Hornborgasjön komen (zeker in april). Kom eens langs in Härliga Härjedalen…
Back to top
Reply with quote
 
Henk Laverman


Gender: Male
Age: 74
Joined: 30 Aug 2010
Posts: 43
Location: Wirdum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Nov 2011, 21:20    Post subject: Hallo Martijn,
Wat heb je schitternd reisverslag gemaakt met super mooie foto's. Volgens mij kun je zo solliciteren bij een reisburo.
Maak graag een diepe buiging voor je, complimenten.
Hoi henk
_________________
Camera Nikon
Lenzen: Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 564
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Nov 2011, 19:35    Post subject:
Hoi Martijn,
Mooie beschrijving! Leuk om eens te lezen en te zien waar al die mooie foto's vandaan komen.
Handige tips. We gaan vast nog wel weer naar Noorwegen, dan zal ik je verhaal nog eens opnieuw doornemen.
In Fläm zijn we al twee keer geweest, maar geen goudplevieren gezien, dus we zullen nog een keer moeten... Very Happy


Groet,
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Alex Roetemeijer
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 48
Joined: 15 May 2005
Posts: 63
Location: Zweden, Järna
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Nov 2011, 20:39    Post subject:
Oh oh oh Martijn,

Ik wil niet te veel Nederlanders hier hebben hoor in Zweden Very Happy

Prachtig verhaal, kan er maar weinig aan toevoegen. Maar ja over die mooie vrouwen heb je niet zoveel geschreven, als je er eentje tegen komt zoals ik blijf je er gewoon wonen..........

MvG Alex Roetemeijer
_________________
Canon
-------------------------------------------------
http://www.pbase.com/alexroetemeijer

' De mens heeft geen tijd om voor alles tijd te hebben'.
Back to top
Reply with quote
 
Martijn Horsten


Gender: Male
Age: 27
Joined: 11 Apr 2010
Posts: 573
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 03 Nov 2011, 21:30    Post subject:
Hoi Alex,

Nou ja, die paar kunnen er nog wel bij wat ik vind het zelf eigenlijk ook altijd wel wat te druk in Zweden en Noorwegen met toeristen (hoewel wij dat meestal zelf ook zijn). Wie weet kom ik je nog wel eens als Zweed opzoeken.


Groeten,
Martijn
_________________
Canon EOS 70D
Canon lenzen van 10 tot 400mm
Converters
Back to top
Reply with quote
 
Albert Allema


Gender: Male
Age: 27
Joined: 23 Oct 2009
Posts: 186
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Dec 2011, 16:51    Post subject:
Mooi verhaal Martijn en prachtige foto's, als ik dit zo zie moet je echt beroeps fotograaf worden.

albert.a
_________________
Nikon D3100
Nikon D300
Nikkor 300mm f4 + 1.4 converter II Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
Edward van Altena


Gender: Male
Age: 55
Joined: 17 Sep 2008
Posts: 267
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 22 Dec 2011, 13:02    Post subject:
Wat een prachtig verhaal.
Mooi om te zien en te lezen.

Heerlijk rustig lijkt het me daar.....

Dank voor de moeite.

Mvg,

EDward
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 647
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 22 Dec 2011, 13:27    Post subject:
Dank je Martijn voor je goed leesbare verslag met prachtige opnames. Zweden staat voor 2012 op de planning. Hier heb ik wat aan.
Groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
Kees Kroon


Gender: Male
Age: 75
Joined: 16 Nov 2010
Posts: 122
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 26 Dec 2011, 20:46    Post subject:
Hallo Martijn,

Heb genoten van dit verhaal en van je schitterende foto's.
Ook ik maak een diepe buiging voor je! Je hebt talent!!!!

Groet, Kees
_________________
7DII en Canon-lens de 100-400MM II x extender 1.4 III
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Reisverslagen

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum