Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Tips voor Lesbos: reis en accomodatie

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
R. P. McMurphy


Gender: Male

Joined: 05 Mar 2005
Posts: 546

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Nov 2005, 7:47    Post subject: Tips voor Lesbos: reis en accomodatie
Het voorjaar staat al weer bijna voor de deur, en daarom ben ik alvast begonnen met het plannen van een reisje naar Lesbos. Met het gezin (vrouw, peuter en baby). Als het aan mij ligt wordt dat april, maar een eerste scan laat zien dat de meeste packages vanaf mei worden aangeboden. Zijn er Lesbosgangers die ervaring hebben met het regelen van een huisje (of iets anders waar ook twee kinderen in passen) in de buurt van Skala Kallonis (hét epicentrum, schijnt) en de vliegreis daarnaartoe? Ik ben benieuwd!

groet,
Luc
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Nov 2005, 7:58    Post subject:
slim dat je nu al begint. 't zit vrij snel redelijk vol.
ben in skala kalonis geweest, had ook graag in april al gegaan, maar of het dan al zo leuk is voor de rest van de familie? zwembaden nog niet open, zee te koud. neem contact op als je meer wilt weten want er is te veel te vertellen om in dit forum kwijt te kunnen.
Back to top
Reply with quote
 
Paul Cools


Gender: Male
Age: 40
Joined: 18 Jan 2004
Posts: 91
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Nov 2005, 11:57    Post subject:
Beste Luc

Als je met vrouw en kinderen gaat zou ik in mei gaan, in April kan het nog fris zijn en zoals Peter al zegt de zwembaden zijn dan nog niet open.
Als je in April gaat heb je wel de meeste trekvogels, en is het er nog niet zo droog.
Ik zat zelf zat in victor 1 in Skalla kalloni, maar er is daar ook een groter hotel met zwembad de naam weet ik zo effe niet meer maar je kijkt uit over de kalloni pool waar de zwarte ibissen enzovoorts zitten.
Mijn reis staat al geboekt naar Lesbos want je moet er snel bij zijn, ik ga dit jaar wel een week eerder maar dat maakt niet uit de laatste week van April is het beste.
Ik zal nog wel effe kijken of ik de naam van dat hotel kan vinden.
Als je nog vragen hebt over Lesbos dan kun je dat altijd vragen.

de groeten
Paul
_________________
Canon Eos Mark 1D IV en Canon Eos 5D Mark II met de lensen: Canon 500mm F/4.0 en de Canon 300mm F/4.5 L IS , en de converters: Canon ef 1.4x II en 2x II extender.
Back to top
Reply with quote
 
R. P. McMurphy


Gender: Male

Joined: 05 Mar 2005
Posts: 546

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Nov 2005, 12:00    Post subject:
Ha Paul,
De vogels zijn uiteraard de reden dat we die kant op gaan Wink , waarschijnlijk de laatste twee weken van april (weertechnisch ook wel redelijk gunstig). Mag ik vragen welk reisbureau je gebruikt hebt, of heb je het gewoon zelf geregeld?

groet,
Luc
Back to top
Reply with quote
 
Paul Cools


Gender: Male
Age: 40
Joined: 18 Jan 2004
Posts: 91
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Nov 2005, 12:08    Post subject:
Ik heb geboekt bij Olympia, maar het kan ook bij Neckerman.
Als je naar Lesbos gaat zou ik wel het boek : Birding on the greek Island of Lesbos aanschaffen.(auteur Richard Brooks)
Dit boek is een must op Lesbos, hier staan alle gebieden, vogelplekken enzovoorts in.
_________________
Canon Eos Mark 1D IV en Canon Eos 5D Mark II met de lensen: Canon 500mm F/4.0 en de Canon 300mm F/4.5 L IS , en de converters: Canon ef 1.4x II en 2x II extender.
Back to top
Reply with quote
 
Bas vd Burg



Age: 50
Joined: 14 Jul 2005
Posts: 3
Location: Katwijk ZH
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Nov 2005, 13:17    Post subject:
Hoi Luc,

Ik ben vorig jaar eind mei geweest en heb gezeten in appartementencomplex Panselinos, in het plaatsje Eftalou nabij Molyvos. Dit plaatsje is gelegen in het noorden van Lesbos, op 40-45 minuten rijden van Kalloni, maar wel weer op ongeveer 5 minuten rijden van de plek van de Rüppels Grasmus. Ik heb geboekt via Sunweb en tegelijkertijd een auto bijgeboekt. Dit schijnt goedkoper te zijn dan ter plekke een auto huren. Ik heb destijds gekozen om dichterbij Molyvos te zitten omdat die plaats, na de hoofdstad, eigenlijk het drukste plaatsje is waar dan ook veel te doen is.

Eind mei is wel wat laat ja. het wordt dan al wat droger en de vogels zingen veel minder. Maar aan de andere kant heb ik toen toch wel veel gezien (125 soorten meen ik). Zelfs eind mei is het zeewater nog aan de frisse kant (19-21 °C). De buitentemperatuur was aangenaam (we begonnen met 23 °C en eindigde met 32 °C)

Het boek "Birding on the Greek Island of Lesvos" + de laatste update is een must. Die update is te bestellen via de website van Richard Brooks maar ook via een nederlandse boekenhandel (niet Naturalis!!), waarvan ik de naam effe kwijt ben. informatie vragen bij anderen helpt ook goed (nogmaals bedankt Paul voor de info begin dit jaar!!)

groetjes

Bas
Back to top
Reply with quote
 
Bas vd Burg



Age: 50
Joined: 14 Jul 2005
Posts: 3
Location: Katwijk ZH
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Nov 2005, 20:17    Post subject:
Luc,

Die update is onder andere te bestellen via www.birdbooks.nl, knop catalogus en dan zoeken op auteur "Brooks"

veel succes

Bas
Back to top
Reply with quote
 
R. P. McMurphy


Gender: Male

Joined: 05 Mar 2005
Posts: 546

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Nov 2005, 21:35    Post subject:
Dank bas en paul,
ik ben zelf nog tegen deze site van Brooks zelf aangelopen. Nog meer updates!
Luc
Back to top
Reply with quote
 
Karel Mauer




Joined: 10 Aug 2004
Posts: 421
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Nov 2005, 17:30    Post subject:
Peter, als je Luc wat gaat mailen, zou je mij dan een cc-tje willen sturen ? Ik ben ook van plan om in het voorjaar die kant op te gaan.
Alvast bedankt.
_________________
Karel Mauer
Canon spullen
Back to top
Reply with quote
 
R. P. McMurphy


Gender: Male

Joined: 05 Mar 2005
Posts: 546

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 06 Jan 2006, 11:25    Post subject:
Aan alle mensen die (ook) naar Lesbos willen: ik heb wat gezocht, en de conclusie is dat je, als je een package wilt, pas vanaf 28 april die kant op kunt. Vogeltechnisch is een of twee weken eerder echter interessanter (volgens Richard Brooks, mister Lesbos), en dan kom je op het volgende uit: Hotel Malemi in Skala Kallonis (het ornitho-episch centrum van Lesbos) biedt vanaf begin april al kamers aan, en zijn via hun website makkelijk te bereiken (of via de site van Richard Brooks). Dit hotel wordt veel door vogelaars gebruikt.
Vluchten kun je regelen via bijvoorbeeld cheap-tickets.nl of of atp.nl (die laatste is de goedkoopste die ik gevonden heb). Maar een tip: wees snel, zo waren wij nog maar net op tijd voor het laatste 2-kamerappartement in Malemi, en ook de vluchten gaan hard...

eenieder succes met voorbereiden en de voorpret!

Luc
Back to top
Reply with quote
 
Karel Mauer




Joined: 10 Aug 2004
Posts: 421
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 06 Jan 2006, 13:11    Post subject:
Klopt niet helemaal wat je zegt Luuk. Heb ook geboekt, en vertrek op 28 april, maar het kon al vanaf 24 april (helaas moet ik die dag nog werken).
Ik zit in het centrum van Skala Kallonis in een 2-kamer appartement. Vluchten gaan inderdaad rap over de toonbank.
Zit nog met autohuur. Bas zegt dat huren vanaf hier goedkoper is dan wanneer je het ter plekke doet. Van andere mensen hoor ik het tegenovergestelde. Hebben mensen ervaring met auto huren op of voor Lesbos ? Hoe groot is het risico dat ik daar geen auto kan krijgen ? Ik wacht met spanning af.
Wellicht zie ik je daar (of al in het vliegtuig) Luuk (en waarschijnlijk nog meer bekenden). Ik verheug me er al op.
_________________
Karel Mauer
Canon spullen
Back to top
Reply with quote
 
Paul Cools


Gender: Male
Age: 40
Joined: 18 Jan 2004
Posts: 91
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 06 Jan 2006, 13:20    Post subject:
In Skalla kallonis kun je bij het pleintje veel goedkoper een auto huren dan dat je het vanuit Nederland doet, het scheelde bij ons wel enkele tientjes.
Verders zijn er wel meer auto verhuur bedrijfjes daar, maar wil je echt zekerheid dan zou ik het vanuit hier doen.
Zeker gezien de drukte in jouw periode.
_________________
Canon Eos Mark 1D IV en Canon Eos 5D Mark II met de lensen: Canon 500mm F/4.0 en de Canon 300mm F/4.5 L IS , en de converters: Canon ef 1.4x II en 2x II extender.
Back to top
Reply with quote
 
R. P. McMurphy


Gender: Male

Joined: 05 Mar 2005
Posts: 546

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 06 Jan 2006, 13:28    Post subject:
Ik heb mijn info uit Neckerman-achtige gidsen, dus het kan inderdaad dat ik er eentje over het hoofd gezien heb (van Malemi weet ik dat die pas vanaf half mei gaan, omdat dat hotel voor die tijd al ruim gevuld is met britse vogelaars). (overigens mogen wij de 20e al die kant op Cool )
Over auto: ik heb daar met Richard Brooks over gecorrespondeerd, en hij raadde me aan om zsm een auto te regelen. Vooral de auto's voor groepen gaan heel erg snel (vooral omdat het aanbod relatief beperkt is). Zie ook zijn site voor autoprijzen die vanuit Malemi gerekend worden.: www.richard-brooks.co.uk

Luc
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 06 Jan 2006, 13:35    Post subject:
wij hebben vanuit olland geboekt.

ik kan me niet voorstellen dat er geen auto beschikbaar meer zal zijn.
Het strand is nog niet eens opgeruimd de eerste week van mei. Ook al is alles wat open is bijna "volgeboekt", nog lang niet alles zit vol en de autocapaciteit is berekend op iets anders dan vogelaars: de echte drukte komt veel later.

Tip: 'bokje' had vorig jaar een suzuki met open dakje. Dat heeft mij onder andere m'n steenuilportret opgeleverd. Heel handig! Wel weer een tik duurder. We hebben R. Brooks zien rondrijden in het allergoedkoopste-niet-open-dakje, ter relativering.

Is het niet iets om een voorbereidingsavond te organiseren? Ik doe graag mee, al gaan wij dit jaar elders heen.
Back to top
Reply with quote
 
R. P. McMurphy


Gender: Male

Joined: 05 Mar 2005
Posts: 546

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 06 Jan 2006, 13:42    Post subject:
peter wijn wrote:

Is het niet iets om een voorbereidingsavond te organiseren? Ik doe graag mee, al gaan wij dit jaar elders heen.


Hier nog een enthousiasteling!
Back to top
Reply with quote
 
Erwin van Laar



Age: 66
Joined: 15 Feb 2005
Posts: 118
Location: Driebergen-Rijsenburg (Utr)
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 06 Jan 2006, 18:53    Post subject:
Wij hebben vanmorgen voor de 5e keer op rij geboekt. Cool Laughing Wink Er is een vertaling in omloop van het boek van Richard Brooks. Die moet je zien te krijgen dat scheelt vier vijfde van het zoeken. Wat betreft het auto huren. Ik huur altijd ter plaatste dat is ten eerste al goedkoper en je kunt daar afdingen.!!!!! Dat scheelt weer 50 Euries. Ze hebben daar prima auto's voor ongeveer 250,-- Euro een week.
Wat de vogeltjes betreft moet je gewoon mazzel hebben. Ik vind de beste tijd eind april begin mei. Vooral als de april maand koud is komen vele vogels pas laat terug. Ik heb nu twee keer meegemaakt dat de Zwartkopgors en Bijeneters pas aan het eind van de eerste week van mei terug kwamen. Nadeel is weer dat de Turkse Boomklever zijn jongen bijna op uitvliegen staan.
Back to top
Reply with quote
 
Tom van Hell
Guest







PostPosted: Fri 06 Jan 2006, 22:12    Post subject:
Kan aan het verhaal van Erwin nog toevoegen dat In Petra een fijn autoverhuurbedrijf zit met een goede servic en die heet Number One en zit a/d boulevard
Back to top
Reply with quote
 
BAY


Gender: Male
Age: 69
Joined: 27 May 2004
Posts: 1
Location: Kortrijk - België
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 24 Feb 2006, 12:56    Post subject: Lesbos
Hoi,

Ik vertrek op 1 mei naar Lesbos en verblijf in Petra. Heeft er iemand een idee waar deze nederlandstalige versie van Richard Brooks boek te vinden is ... waarvoor dank.

Yves


Last edited by BAY on Fri 24 Feb 2006, 20:11; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Wytema



Age: 45
Joined: 16 Apr 2004
Posts: 4
Location: Wageningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 24 Feb 2006, 15:15    Post subject:
Hoi,

ik ben al twee keer eerder op Lesbos geweest en ga vanaf 28 april als reisgids. het ornitho-episch centrum is idd Skala Kalloni, maar de beargumentering van Bas vind ik ook goed; ik heb de eerste keer met pa ook bij Molyvos in de buurt gezeten, en daar hadden we elke avond een Dwergooruil. En het is idd een leuke stad.
beste tijd vind ik ook laatste week april, 1e week mei.
de tweede keer ging ik met 4 vrienden in een Renault Kangoo (this geboekt), wat wij echt een absolute topper vonden: schuifdeuren voor een optimale auto-schuilhut, een enorme hoedenplank voor 5 telelenzen, scoops daaronder, en de bestuurder en bijrijder hadden ook 2 grote vakken boven hun hoofd voor kijker, drinken, vogelgids etc.

veel plezier aan iedereen die ook gaat, en misschien tot daar!
_________________
App:
Nikon F601
Tamron 200-400 f5.6 telezoom
Nikkor 35-80 standaardlens
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum