Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

KENKO MC7 AF 2.0x DGX Sony Alpha
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 03 Jul 2013, 23:28    Post subject: KENKO MC7 AF 2.0x DGX Sony Alpha
ik heb een sony a33 en zit te denken aan een KENKO MC7 AF 2.0x DGX Sony Alpha maar dan vooral voor vogel en natuur fotografie.
ik heb er nog nooit ervaring mee opgedaan.
kan iemand mij vertellen of dat aan te raden is of juist niet en, bij nee waarom niet? ik heb ook nog een 2.8 lens een tokina atx pro 80-200 mm
ik heb wel eens andere geprobeerd maar daar was de af kwaliteit minder van dan die kenko testen laten zien. wat kan je me aan raden wel of niet doen?
gr.william

Olympus omd em1
12-50 mm lens panasonic-micro-4-32/panasonic-g-vario-100-300mm-f4-5-6-ii-power-ois
Olympus batterijgrip
monopod statief carbon caruba
Back to top
Reply with quote

josephine

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 04 Jul 2013, 9:28    Post subject:
Bij jouw 150-500 gaat dat niet werken in elk geval William. Over je andere lens weet ik niet genoeg, maar je raakt je autofocus kwijt, en handmatig scherpstellen is bij zo'n brandpuntsafstand echt lastig.
Je raakt ook zoveel licht kwijt dat dat nauwelijks nog te compenseren valt met je iso.
Wat betreft je andere lens weet ik het niet, dus daar kan ik geen uitspraken over doen.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

williamstegink

PostPosted: Thu 04 Jul 2013, 12:03    Post subject:
josephine wrote:
Bij jouw 150-500 gaat dat niet werken in elk geval William. Over je andere lens weet ik niet genoeg, maar je raakt je autofocus kwijt, en handmatig scherpstellen is bij zo'n brandpuntsafstand echt lastig.
Je raakt ook zoveel licht kwijt dat dat nauwelijks nog te compenseren valt met je iso.
Wat betreft je andere lens weet ik het niet, dus daar kan ik geen uitspraken over doen.
grtz, josephine

ik heb m getest en ging die 500 mm idd over de focus heen kregen we m niet scherp gesteld. we hebben toen op advies van kenko op fabrieksinstelling gezet en op het hoofd filiaal van de fotozaak hadden ze die ervaring ook en, hij doet het nu wel.
maar die fotos die ik getest heb zijn geen natuurfotos ik mocht natuurlijk niet naar buiten voor de ultime test
gr.william

Olympus omd em1
12-50 mm lens panasonic-micro-4-32/panasonic-g-vario-100-300mm-f4-5-6-ii-power-ois
Olympus batterijgrip
Back to top
Reply with quote

Gertjan...

PostPosted: Thu 04 Jul 2013, 12:10    Post subject:
Wat is nu dan precies je vraag?
Back to top
Reply with quote

michiel schaak

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Jul 2013, 13:09    Post subject:
als die converter voor je 150-500 is? niet doen die andere lens ken ik niet maar dan kan je net zo goed je 150-500 gebruiken ipv die lens met 2x converter denk ik. geen AF en veel lichtverlies heb je niks aan
canon 70-200 f4L
canon 17-40 f4L
Back to top
Reply with quote

williamstegink

PostPosted: Thu 04 Jul 2013, 14:07    Post subject:
Gertjan... wrote:
Wat is nu dan precies je vraag?

ik overweeg om de KENKO MC7 AF 2.0x DGX te kopen vooral voor natuur fotografie en vogels die door mijn rolstoel beperking te ver weg zitten om te benaderen zonder dat ze weg vliegen.
ik wil weten of dat de moeite loont om dat te doen het heeft altijd wat licht verlies maar met stops sluitertijd iso kan je wat spelen en zoeken. zou dat aan te bevelen zijn of zeggen jullie niet doen zonde van je geld? die 500 is een 6.3 en heb een 2.8 telelens 200 mm en, 105 mm macro 2.8 wat is weisheid kopen of niet?
gr.william

Olympus omd em1
Olympus batterijgrip
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Thu 04 Jul 2013, 14:48    Post subject:
Ik zou het niet doen. Die Tokina 80-200mm f/2.8 geeft met die converter 400mm f/5.6. Als je geluk hebt, heb je een scherp exemplaar maar die teleconverter zal waarschijnlijk toch wat scherpteverlies geven. Dan lijkt mij die 150-500 f/6.3 een betere optie, als die lens tenminste goed scherp is. Jouw foto's van de standaard tuinvogels zien er best goed uit, dus ik denk dat het wel goed zit met de scherpte en focus van die combinatie. Het gebuik van die TC op die 150-500mm lens is niet verstandig, dat geeft wel meer mm maar waarschijnlijk dusdanig veel verlies aan kwaliteit dat je foto's er niet op vooruitgaan. Ik kan me voorstellen dat het fotograferen van vogels vanuit een rolstoel niet eenvoudig is maar die teleconverter lijkt me niet de oplossing. Fotografeer je in RAW of in JPEG? En welk fotobewerkingsprogramma gebruik je?

williamstegink

PostPosted: Thu 04 Jul 2013, 15:00    Post subject:
M. Janssen wrote:
Ik zou het niet doen. Die Tokina 80-200mm f/2.8 geeft met die converter 400mm f/5.6. Als je geluk hebt, heb je een scherp exemplaar maar die teleconverter zal waarschijnlijk toch wat scherpteverlies geven. Dan lijkt mij die 150-500 f/6.3 een betere optie, als die lens tenminste goed scherp is. Jouw foto's van de standaard tuinvogels zien er best goed uit, dus ik denk dat het wel goed zit met de scherpte en focus van die combinatie. Het gebuik van die TC op die 150-500mm lens is niet verstandig, dat geeft wel meer mm maar waarschijnlijk dusdanig veel verlies aan kwaliteit dat je foto's er niet op vooruitgaan. Ik kan me voorstellen dat het fotograferen van vogels vanuit een rolstoel niet eenvoudig is maar die teleconverter lijkt me niet de oplossing. Fotografeer je in RAW of in JPEG? En welk fotobewerkingsprogramma gebruik je?

ik heb paintshop pro x5 en fotografeer in jpg.

Olympus omd em1
Olympus batterijgrip
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Thu 04 Jul 2013, 17:37    Post subject:
Dat je niet in RAW fotografeert, vermoedde ik al. Dat zou ik als eerste veranderen aan je fotografie. Het bewerken van .jpg files is namelijk vragen om problemen en gaat eigenlijk alleen goed als de foto optimaal belicht is. Zodra je behoorlijk aan de belichting moet gaan sleutelen wordt het een drama. Een ramp wordt het als ook de scherpte niet optimaal was. Daar kan geen enkele dure telelens tegenop.

groeten,

Michiel

williamstegink

PostPosted: Thu 04 Jul 2013, 18:46    Post subject:
M. Janssen wrote:
Dat je niet in RAW fotografeert, vermoedde ik al. Dat zou ik als eerste veranderen aan je fotografie. Het bewerken van .jpg files is namelijk vragen om problemen en gaat eigenlijk alleen goed als de foto optimaal belicht is. Zodra je behoorlijk aan de belichting moet gaan sleutelen wordt het een drama. Een ramp wordt het als ook de scherpte niet optimaal was. Daar kan geen enkele dure telelens tegenop.

groeten,

Michiel

ik kwam op internet deze review tegen maar ik en engels lezen is niet de sterkste kant. kan iemand vertellen wat de boodschap is met deze test? http://www.ephotozine.com/article/kenko-teleplus-teleconverters-2x-and-3x--review-14047

Olympus omd em1
Olympus batterijgrip

Last edited by williamstegink on Thu 04 Jul 2013, 20:08; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Thu 04 Jul 2013, 19:21    Post subject:
Ik zie niks.

williamstegink

PostPosted: Thu 04 Jul 2013, 20:07    Post subject:
[quohttp://www.ephotozine.com/article/kenko-teleplus-teleconverters-2x-and-3x--review-14047te="M. Janssen"]Ik zie niks.[/quote]

Olympus omd em1
Olympus batterijgrip
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Thu 04 Jul 2013, 21:52    Post subject:
Die 2x TC krijgt in dat review een prestatiebeoordeling van 3 uit 5. Omdat de prijs navenant is, is de overall beoordeling 3,5 uit 5. Daar wordt ik niet warm van. Het probleem van een TC is dat die niet alleen de brandpuntafstand van de lens vergroot, maar ook alle foutjes in de lens.
Bij de test op die Tamron 90mm f/2.8 macrolens (met 2x TC effectief f/5.6) staat dat ze het diafragma nog wat verder moesten knijpen naar f/8 en f/11 (effectief dus f/16 en f/22) om de beste scherpte te krijgen. Dan heb je dus hele goede lichtomstandigheden nodig. Nogmaals, in jouw situatie denk ik niet dat die TC je veel verder helpt. Je maakt waarschijnlijk meer vooruitgang door te beginnen in RAW te fotograferen.

Groeten,

Michiel

williamstegink

PostPosted: Thu 04 Jul 2013, 23:17    Post subject:
M. Janssen wrote:
Die 2x TC krijgt in dat review een prestatiebeoordeling van 3 uit 5. Omdat de prijs navenant is, is de overall beoordeling 3,5 uit 5. Daar wordt ik niet warm van. Het probleem van een TC is dat die niet alleen de brandpuntafstand van de lens vergroot, maar ook alle foutjes in de lens.
Bij de test op die Tamron 90mm f/2.8 macrolens (met 2x TC effectief f/5.6) staat dat ze het diafragma nog wat verder moesten knijpen naar f/8 en f/11 (effectief dus f/16 en f/22) om de beste scherpte te krijgen. Dan heb je dus hele goede lichtomstandigheden nodig. Nogmaals, in jouw situatie denk ik niet dat die TC je veel verder helpt. Je maakt waarschijnlijk meer vooruitgang door te beginnen in RAW te fotograferen.

Groeten,

Michiel

ok dank u voor uw adviezen en tijd die u er in gestoken heeft.
mvg william stegink
als nog andere die met sony werken er iets over kwijt willen ik ben, een en al oor.

Olympus omd em1
Olympus batterijgrip
Back to top
Reply with quote

williamstegink

PostPosted: Fri 05 Jul 2013, 7:20    Post subject:
williamstegink wrote:
M. Janssen wrote:

Groeten,

Michiel

ok dank u voor uw adviezen en tijd die u er in gestoken heeft.
mvg william stegink
als nog andere die met sony werken er iets over kwijt willen ik ben, een en al oor.

wat ik mij ook nieuwschierig maakt is als ik die converter zou hebben en resultaten van bp die ik geplaatst heb hoeveel kans is er dat fotos die ik met die converter gemaakt online komen?
wie van de moderators kan dat ongeveer voorspellen die kennen me resultaten.
gr.william

Olympus omd em1
Olympus batterijgrip
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Fri 05 Jul 2013, 8:07    Post subject:
Maar uiteindelijk moet het niet aan om het feit dat je foto op BP geplaatst wordt lijkt me William.
Het belangrijkste is natuurlijk wat je zelf in je eigen foto's ziet.
Met de 150-500 ga je steeds betere foto's maken, en er is nog genoeg te ontwikkelen, voordat je iets meer nodig zou hebben.
Ik heb zo het idee, dat als je je verder ontwikkelt met je huidige spullen, je spaarpotje in die tussentijd blijft groeien en mocht je aan echt iets wezenlijks beters behoefte hebben zit er alweer wat meer in de pot en zou je aan een prime lens kunnen denken. Ik doe het al langer met mijn sigma, en begin pas langzamerhand te overwegen of ik niet eens een stapje verder moet maken.
Vogels zitten nu eenmaal meestal ver weg, en je kunt van je handicap (de rolstoel) ook je voordeel maken, omdat je niet zo mobiel bent en noodgedwongen wat langer op 1 plek moet blijven zitten en zo rustig te wachten tot het allemaal naar je toekomt. Thermosflesje koffie erbij! Very Happy
Thuis inderdaad je goed gaan verdiepen in RAW bewerking, je kunt van vrijwel alle programma's proefversies downloaden voor 3 maanden, en als je al die programma's de volle 3 maanden gebruikt heb je over 1 of 2 jaar een aardig beeld van wat werkt. De aanschaf van zo'n door jou zelf uitgeprobeerd programma is het geld alles waard.
Echt - (nog) niet een converter! Wel je skills in bewerken naar hoog niveau brengen.
En zo'n programma'tje is nog minder duur dan een converter of primelens, vaak zelfs gratis.
Succes - al kan ik me best voorstellen dat je een converter wilt kopen, dat heb ik ook eens gedaan, en hoewel hij echt nooit gebruikt wordt, zit hij standaard in de tas erbij. Voor het geval dat!!
Very Happy
Ik heb er nog nooit een knappe plaat mee geschoten. Echt nog nooit (nu lieg ik eigenlijk, 1 x, vanuit mijn kamerraam, heb ik een mus geportretteerd - ik zag zowaar dat het dus wel kan ......). Maar verder: stralende zon in Spanje, netjes op statief: alles onscherp en overbelicht. En ik heb aardig wat uitgeprobeerd.
Er komen betere foto's uit mijn fuji S5000 (mijn eerste digitaaltje) waar ik bovenop de 10 x optische zoom nog 2 x digitaal had. Veel betere foto's.

grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

williamstegink

PostPosted: Fri 05 Jul 2013, 19:21    Post subject:
josephine wrote:
Maar uiteindelijk moet het niet aan om het feit dat je foto op BP geplaatst wordt lijkt me William.
Het belangrijkste is natuurlijk wat je zelf in je eigen foto's ziet.
Met de 150-500 ga je steeds betere foto's maken, en er is nog genoeg te ontwikkelen, voordat je iets meer nodig zou hebben.
Ik heb zo het idee, dat als je je verder ontwikkelt met je huidige spullen, je spaarpotje in die tussentijd blijft groeien en mocht je aan echt iets wezenlijks beters behoefte hebben zit er alweer wat meer in de pot en zou je aan een prime lens kunnen denken. Ik doe het al langer met mijn sigma, en begin pas langzamerhand te overwegen of ik niet eens een stapje verder moet maken.
Vogels zitten nu eenmaal meestal ver weg, en je kunt van je handicap (de rolstoel) ook je voordeel maken, omdat je niet zo mobiel bent en noodgedwongen wat langer op 1 plek moet blijven zitten en zo rustig te wachten tot het allemaal naar je toekomt. Thermosflesje koffie erbij! Very Happy
Thuis inderdaad je goed gaan verdiepen in RAW bewerking, je kunt van vrijwel alle programma's proefversies downloaden voor 3 maanden, en als je al die programma's de volle 3 maanden gebruikt heb je over 1 of 2 jaar een aardig beeld van wat werkt. De aanschaf van zo'n door jou zelf uitgeprobeerd programma is het geld alles waard.
Echt - (nog) niet een converter! Wel je skills in bewerken naar hoog niveau brengen.
En zo'n programma'tje is nog minder duur dan een converter of primelens, vaak zelfs gratis.
Succes - al kan ik me best voorstellen dat je een converter wilt kopen, dat heb ik ook eens gedaan, en hoewel hij echt nooit gebruikt wordt, zit hij standaard in de tas erbij. Voor het geval dat!!
Very Happy
Ik heb er nog nooit een knappe plaat mee geschoten. Echt nog nooit (nu lieg ik eigenlijk, 1 x, vanuit mijn kamerraam, heb ik een mus geportretteerd - ik zag zowaar dat het dus wel kan ......). Maar verder: stralende zon in Spanje, netjes op statief: alles onscherp en overbelicht. En ik heb aardig wat uitgeprobeerd.
Er komen betere foto's uit mijn fuji S5000 (mijn eerste digitaaltje) waar ik bovenop de 10 x optische zoom nog 2 x digitaal had. Veel betere foto's.

grtz, josephine

1 van de redenen waarom eventueel er 1 wil 2x omdat die gewoon van wege het bereik goed zit is omdat ik bv in huis ter heide waar ik o.a die blauwborst fotos van heb die hier geplaatst zijn fotos wil maken verder weg omdat met 500 het net niet kan met mijn mogelijkheden. ik heb bv wel eens een foto van een torenvalk gemaakt hier geplaatst is o.a door te klein afgekeurd en buizerd te onscherp door de afstand en heel klein. met die converter kan ik er wel bij met max van 1500 mm en dan een kwaliteit die goed gekeurd kan worden zo ook macro. vandaar omdat de m.o. die bepaald of fotos online komen of niet vraag ik hoeveel kans er is dat het lukt met die kenko converter.
een andere reden is ik kan vaak vogels door geluid van mijn stoel niet vangen voor de lens op grotere afstand wel en dat is ook een punt waar ik m voor wil. vandaar ook de vraag hier neergelegd.
gr.william

Olympus omd em1
Olympus batterijgrip
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Sat 06 Jul 2013, 21:28    Post subject:
Als de oplossing voor verre afstanden zo simpel was, zo toch iedereen zo'n converter hebben en gebruiken? Geloof ons nou maar, het wordt niets. Alles wat je wint aan mm verlies je twee keer zo hard door onscherpte van zowel de lens + TC combinatie als wel bewegingsonscherpte. Tenzij het geld in je broekzak brandt, moet je het niet doen.

Groeten,

Michiel

williamstegink

PostPosted: Sat 06 Jul 2013, 21:31    Post subject:
M. Janssen wrote:
Als de oplossing voor verre afstanden zo simpel was, zo toch iedereen zo'n converter hebben en gebruiken? Geloof ons nou maar, het wordt niets. Alles wat je wint aan mm verlies je twee keer zo hard door onscherpte van zowel de lens + TC combinatie als wel bewegingsonscherpte. Tenzij het geld in je broekzak brandt, moet je het niet doen.

Groeten,

Michiel

zou het dan met 1.4 wel te doen zijn denk je en opgelost voor mijn problemen ik heb m dan op 500 mm ik ben geen reken wonder ik weet niet zeker wat ik dan heb aan mm met die 1.4.
gr.william

Olympus omd em1
Olympus batterijgrip
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Sat 06 Jul 2013, 23:38    Post subject:
Nou, 500mm x 1,4 = 700mm. En om een lang verhaal kort te maken: jouw Sigma 150-500 is eigenlijk gewoon ongeschikt voor gebruik met een TC.

williamstegink

PostPosted: Sun 07 Jul 2013, 13:22    Post subject:
M. Janssen wrote:
Nou, 500mm x 1,4 = 700mm. En om een lang verhaal kort te maken: jouw Sigma 150-500 is eigenlijk gewoon ongeschikt voor gebruik met een TC.

en daar de 1.5 cropfactor nog bij is boven de 800 mm schat ik in.
ik denk ondanks statief dat je dat lastig stil houd
gr.wiliam

Olympus omd em1
Olympus batterijgrip
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Sun 07 Jul 2013, 13:49    Post subject:
Inderdaad, dat is een bijkomend probleem. Lange brandpuntafstanden vereisen een korte sluitertijd. In het analoge tijdperk (zonder beeldstabilisatie) was de duimregel dat je sluitertijd grofweg 1/f moest zijn. Met 700 mm dus 1/700 seconde. Ik las elders op BP dat iemand vanaf statief 1/500 s nog haalde met die lens, maar alleen met goede lichtomstandigheden, maar dat was zonder converter natuurlijk. Ook fotografeerde die persoon niet lager dan f/8 vanwege de mindere scherpte bij groter diafragma. Als je vervolgens meeneemt dat je bij gebruik van een converter het diagrafma beter nog iets kunt knijpen dan houd je niets over wat nog werkbaar is. Tenzij je graag huilt bij het bekijken van je foto's. Wink

Groeten,

Michiel

williamstegink

PostPosted: Sun 07 Jul 2013, 14:14    Post subject:
M. Janssen wrote:
Inderdaad, dat is een bijkomend probleem. Lange brandpuntafstanden vereisen een korte sluitertijd. In het analoge tijdperk (zonder beeldstabilisatie) was de duimregel dat je sluitertijd grofweg 1/f moest zijn. Met 700 mm dus 1/700 seconde. Ik las elders op BP dat iemand vanaf statief 1/500 s nog haalde met die lens, maar alleen met goede lichtomstandigheden, maar dat was zonder converter natuurlijk. Ook fotografeerde die persoon niet lager dan f/8 vanwege de mindere scherpte bij groter diafragma. Als je vervolgens meeneemt dat je bij gebruik van een converter het diagrafma beter nog iets kunt knijpen dan houd je niets over wat nog werkbaar is. Tenzij je graag huilt bij het bekijken van je foto's. Wink

Groeten,

Michiel

dat doe ik niet bij fotos ik vind jammer dat ze mislukken maar, das ook alles. maar wat die uitleg betreft weet ik waar ik aan toe ben .
dank voor uw tijd die u erin gestoken heeft.
gr.william

Olympus omd em1
Olympus batterijgrip
Back to top
Reply with quote

Marco Simonis

PostPosted: Sun 07 Jul 2013, 14:53    Post subject:
Beste William,

Als eerste gebruik ik ook een 150/500mm sigma en heb ook een 1.7 converter, die ik alleen voor waarnemingen er tussen zet. Dus een zeearend of een grote grijze snip, die op een grote afstand stil zit. Dan zet ik een statief neer waar ik een 10 ltr emmer met zand, stenen of water vul en met een haak onder mijn statief hang, voor extra gewicht. Met de lens op MF en een bepaalde AF camera stand geeft die een piepje als de focus scherp is, met afstand bediening click ik dan af, om de trillingen te verkomen.
Dit doe ik alleen voor een waarneming, bewegende en-of vliegende vogels red je niet meer.
Maar Josephine en andere hebben je al raad gegeven?
Ik zou door sparen voor een body met meer crop facktor, ook omdat sony de OS in zijn body heeft zijn de grotere lenzen veel goedkoper. Maar of dat beter is???

Over het algemeen is iemand die een Sigma 150/500mm aanschaft een beginner of iemand met een laag budget, zo ook ik dus.
Ik begon met deze lens en de goedkoopste body (1000D) en filter, na een jaartje sparen en de 1000D redelijk weten te verkopen, kwam er een 50D. Na deze aankoop raakte ik ook in aanraking met het RAW gebeuren, en heb ik hier en youtube veel geleerd.
Nu gebruik ik voor mijn lens, verschillende filters van Tiffen.
Achter mijn lens zit nu een 7D, en ben ik van een grote prutser naar een prutser gegaan,)

Ik zou lekker door sparen voor een body met meer cropfactor.

Mvg,
Marco

LaurentS

PostPosted: Sun 07 Jul 2013, 15:27    Post subject:
M. Janssen wrote:

Groeten,

Michiel

Die vuistregel (of duimregel) is voor handheld gebruik, dus zonder statief, monopod oid. Ook hangt het af van het gewicht van de lens (traagheid van massa) en persoon tot persoon.
Overigens kan je, als je een stevig statief hebt, zo goed als alle sluitersnelheden gebruiken op statief... 1/500s op een statief is dus helemaal geen prestatie. Als ik mlu en afstandsbediening gebruik, kan ik een sluitertijd van seconden lang gebruiken op mijn Gitzo GT3542LS icm 120-300 OS en 2x teleconverter, dus op 600mm op crop, een Fov vergelijkbaar met 960mm op FF.

@TS: De Sigma 150-500 is niet geschikt om te gebruiken in combinatie met een extender voor vogelfotografie. Niet alleen verlies je autofocus en moet je dus manueel focussen op snel bewegende vogels, maar ook zal de beeldkwaliteit niet goed zijn en zal je heel veel licht nodig hebben of een hoge iso, wat een negatieve invloed heeft op de beeldkwaliteit.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum