@ Andre,
Zoals je schrijft is het zeker bij de duurdere lenzen voordelig om eens in de US te shoppen. De dollarprijs is hetzelfde als de euro prijs hier. Met een 25% voordeel in wisselkoers loopt het dan hard op (hoewel sommige zaken hun winst lijken te halen met exorbitant hoge verzendkosten).
En ja, dan moet je het er op gokken dat de douane de lens laat passeren. Koop je hem van een gerenommeerde zaak als B&H, dan is de kans daarop erg klein omdat met koeienletters op de verpakking staat wat het is.
Zelf heb ik al enkele keren lenzen en camera's tweedehands uit de US laten komen (onder meer een 20D, een 300/2,8 en een 17-40). Twee van de drie werden tegengehouden, maar de verkopende partij had een factuur bijgevoegd tegen een bijzonder lage waarde. Al met al dus weinig BTW en invoerrechten en een goeie deal voor mij.
Legaal is het misschien niet, maar voordelig wel. En waarom die enorme prijsverschillen tussen Europa en US? Je kunt het breder trekken naar cd's, boeken en auto's. Op deze manier wordt de parallelimport alleen maar aangewakkerd! Wat mij betreft overal ongeveer dezelfde prijzen.
In andere Europese landen is het niet beter gesteld, In Duitsland en Nederland liggen de prijzen al relatief laag. Spanje is duurder, en Engeland al helemaal. In de oostblok landen is het spul lastiger te krijgen en ook niet goedkoop. Azië is nog een te overwegen optie, soms adverteren ze daar ermee dat ze de BTW en invoerrechten vergoeden, mocht je bestelling worden onderschept. Kijk maar eens op Ebay.
En oh ja, de invoerrechten op lenzen zijn geloof ik 6,7%...
Groeten,
Marijn