Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

prijsstijging nikon objectieven.
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 03 Aug 2006, 20:01    Post subject: prijsstijging nikon objectieven.
Inca weg uit Nederland en....de prijzen van de nikon objectieven zijn enorm gestegen. Konijnenberg heeft de prijzen al doorgevoerd .

scheelt op sommige objectieven bijna 300 euriessssss
bv op deze Nikkor AF-S 300MM/4.0 IF-ED Black 77mm
van de week was deze nog 995 en nu 1295 euro .

wat kan de oorzaak zijn van deze enorme prijsstijging??
#evil

(dit is wel kl...te want ik had/heb wel interesse in dit objectief icm een extender welke nu ook al 80 euro duurder is.) #evil

Mies
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 04 Aug 2006, 8:56    Post subject:
Bij www.cornevaniperen.com kost dit objectief nog steeds 975 euro..... Dus als je snel bent.

Michel
Reply with quote

Panthera

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 03 Sep 2006, 19:19    Post subject:
De prijsstijging kan nog veel hoger zijn. De Nikon 200-400 is van 5400 naar 6400 euro gegaan. Een stijging van 1000 euro of bijna 20%.

Volgens bronnen zou Inca steeds veel te lage prijzen hebben gerekend (leve Inca!!!!!) en corrigeert Nikon Nederland (in Belgie is de prijs overigens net zo omhoog gegaan) dat in een keer (boe Nikon Nederland).

Anderen weten te vertellen dat zo'n prijsstijging nooit het gevolg kan zijn van een te lage prijs uit het verleden. (Kijk voor de grap ook eens bij B&H in de US. Daar kost hetzelfde objectief USD 5.000 terwijl een 80-400 daar USD 1250 kost. Even omrekenen en het wordt 3900 resp. 975 euro). Dan gaat het er bij mij niet in dat dit soort objectieven in Nederland zo verschrikkelijk veel duurder moeten kosten. De btw is maar 19%.

De US wordt hiermee een stuk interessanter. Goede kostbaarhedenverzekering betaalt bij schade of gebrek dus de garantie kan me wat. Voor 2 objectieven van 200-400 betaal ik daar 7800 euro + 1480 euro aan BTW. Verschil: 13000-7800-1480=3720 euro. Daar kan je heel leuke dingen van doen.

Wat echter wel leuk is, is de prijs van de geheugenkaartjes. Die gaat zo hard naar beneden dat je er misselijk van wordt. Goed voor op de kermis. Erg snelle 4 GB CF-kaartjes kosten nog maar 76 euro en ik verwacht dat ze eind van het jaar de 50 euro gaan naderen. Geweldig toch. Elke keer wanneer ik weer een stel kaartjes koop zijn ze weer een heel stuk lager in prijs.

Groet
Marco

Hans Gerhardt

PostPosted: Mon 04 Sep 2006, 8:35    Post subject:
Let op dat je mogelijk ook invoerrechten moet betalen. Dat moest ik ook bij mijn eigen import Wimberley-head.

peter wijn

PostPosted: Mon 04 Sep 2006, 8:45    Post subject:
@marco, de prijsstijging in het voorbeeld van amstel is 30%, aanzienlijk meer dan 20%.

Deze 300 F4-lens is daarmee net zo duur als een versie van een ander merk met Vibratie Reductie, bij dat betreffende merk Image Stabilisatie geheten. Voor mensen die van plan zijn deze 300F4 met tc1.4 als hoofd-lens voor vogelfotografie te gebruiken, lijkt me dat Nikon NIET de voor de hand liggende keuze is. Nikon prijst zich uit de markt voor een groot deel van de (aanstaande) birdpixers.

Het prijsverschil van - zeg - een 200-400 tussen Amerika en Europa dekt het reisje naar New York (als je netjes invoer-belasting betaalt).

kortom, prijsstijging lijkt dom van nikon.
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Mon 04 Sep 2006, 10:14    Post subject:
Hoi Gerhardt,

Ik heb gelukkig nog nooit invoerrechten behoeven te betalen. Het hield altijd op bij de BTW.

Hoi Peter,

Je hebt gelijk. Procentueel gezien is de stijging groter. Ik heb mij gericht op het bedrag van de stijging wat op zo'n prijs exorbitant is. Overigens kostte de 80-400 bij Konijnenberg onlangs nog net geen 1200 euro terwijl men nu zo'n 1675 vraagt. Over procentuele stijgingen gesproken!

Groet
Marco

André G. Duiven

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 05 Sep 2006, 14:25    Post subject:
Wegens het tijdelijk niet beschikken over budget was de prijsstsijging mij niet opgevallen. Na enig geraadpleeg van sites, met name de Duitse Nikon site (die de prijs geeft in euro's) en andere blijkt er groot verschil te zijn tussen waar men mee adverteert en wat Nikon als advies prijs hanteert. Zo kost de 80-400 VR volgens de Duitse Nikon site bijna € 2000! Ik heb hem bij B&H in New York belastingvrij voor $ 1500 gekocht en zie hem in Nederland voor €1500-1600 bij bekende zaken te koop. Dat was in 2005 ongeveer hetzelfde m.i.

Een aantal van jullie doet wat gemakkelijk over de invoer van lenzen uit de VS. Ik heb het zelf ook gedaan en daarmee (naar ik nu lees) de wet overtreden. Ik heb het eens opgezocht op de belastingsite (bij douane).

Voor spullen die je meeneemt bij terugkeer geldt:
Boven €175 betaal je 3,5 % invoerrecht en 19% BTW, tot een bedrag van €350. Dit is een speciaal tarief. Daarboven zullen misschien andere percentages gelden, maar waarschijnlijk geen lagere. Bij correcte prijsvergelijkingen met de VS moet je dus altijd 22,5% optellen. Dat is bijna een kwart! Op dit moment is het vooral de lage dollarkoers die het aantrekkelijk maakt. Doe je het helemaal braaf dan betaal je uiteindelijk €1378. Een klein voordeel dus maar. Voor de hele dure joekels is het voordeel natuurlijk wel wat groter (maar blijft ongeveer 25% t.o.v. de dollarprijs). Als de dollarkoers gelijk trekt met de euro is het voordeel weg. OOk nu moet je al snel een aantal lenzen kopen om er een vliegtrip naar de VS uit te halen. En uiteindelijk kost het allemaal natuurlijk (ondanks het voordeel) toch een flinke bom duiten.

Vanuit het buitenland (buiten de EU) per post op laten sturen is hetzelfde verhaal. Daarbij ben je als invoerende ook verplicht aangifte te doen. Dat het in de praktijk anders kan lopen biedt natuurlijk geen zekerheid voor de toekomst. Ik kan me niet voorstellen dat een peperdure nikonlens door de vingers van de douane glipt als je deze verzend met UPS ofzo. Je bent dus altijd wettelijk verplicht invoerrecht en omzetbelasting (BTW) te betalen.

Misschien moeten we ons wat aanschaf van dure fotoapparatuur betreft toch nog eens beter oreinteren op de Europese markt. Dan ben je namelijk verlost van invoerrechten en BTW. Wat zou het prijsniveau in Frankrijk of Spanje zijn bijvoorbeeld. Of op Cyprus en Malta, of de voormalige Oostbloklanden? Hopelijk vallen de prijsstijgingen uiteindelijk mee, als de situatie na deze verandering in Nikon importeur enigszins tot rust is gekomen.

En tenslotte; misschien is de reden dat Inca te lage prijzen hanteerde juist de reden van de omslag? Fotograferen met topkwaliteit lenzen blijft gewoon een dure bezigheid.

Doodles

PostPosted: Tue 05 Sep 2006, 16:06    Post subject:
@ Andre,

Zoals je schrijft is het zeker bij de duurdere lenzen voordelig om eens in de US te shoppen. De dollarprijs is hetzelfde als de euro prijs hier. Met een 25% voordeel in wisselkoers loopt het dan hard op (hoewel sommige zaken hun winst lijken te halen met exorbitant hoge verzendkosten).

En ja, dan moet je het er op gokken dat de douane de lens laat passeren. Koop je hem van een gerenommeerde zaak als B&H, dan is de kans daarop erg klein omdat met koeienletters op de verpakking staat wat het is.

Zelf heb ik al enkele keren lenzen en camera's tweedehands uit de US laten komen (onder meer een 20D, een 300/2,8 en een 17-40). Twee van de drie werden tegengehouden, maar de verkopende partij had een factuur bijgevoegd tegen een bijzonder lage waarde. Al met al dus weinig BTW en invoerrechten en een goeie deal voor mij.

Legaal is het misschien niet, maar voordelig wel. En waarom die enorme prijsverschillen tussen Europa en US? Je kunt het breder trekken naar cd's, boeken en auto's. Op deze manier wordt de parallelimport alleen maar aangewakkerd! Wat mij betreft overal ongeveer dezelfde prijzen.

In andere Europese landen is het niet beter gesteld, In Duitsland en Nederland liggen de prijzen al relatief laag. Spanje is duurder, en Engeland al helemaal. In de oostblok landen is het spul lastiger te krijgen en ook niet goedkoop. Azië is nog een te overwegen optie, soms adverteren ze daar ermee dat ze de BTW en invoerrechten vergoeden, mocht je bestelling worden onderschept. Kijk maar eens op Ebay.

En oh ja, de invoerrechten op lenzen zijn geloof ik 6,7%...

Groeten,
Marijn
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 05 Sep 2006, 21:11    Post subject:
vergelijk
* canon 500 F4 L IS USM (5899,00) met een 30D (1139,00)
* nikkor 500 F4 AF-S (8500,00)
(prijzen bij konijnenberg)

Je moet wel heel erg gehecht zijn aan je d70 of je d200 wil je de stap niet maken (als je van plan zou zijn een 500 mm lens aan te schaffen natuurlijk).

edit: marco, ik zal een professional niet graag een aanbeveling doen welk materiaal die het beste te kopen. ik kijk wel uit. andere zaken dan aanschafprijs spelen dan een rol.

Last edited by peter wijn on Wed 06 Sep 2006, 21:09; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Tue 05 Sep 2006, 21:23    Post subject:
@Peter

Je kunt natuurlijk ook naar Zwitserland rijden als je gehecht bent aan je D70 of D200 Wink
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Wed 06 Sep 2006, 20:19    Post subject:
Hoi André,

4 weken geleden kostte de 80-400 bij Konijnenberg 1200 euro. Dat stond tenminste op hun website die we in de winkel raadpleegden. We hadden het er ook nog over met een verkoper en refereerden aan de prijzen die wij een paar jaar gelden voor 2 van die objectieven hadden betaald (1900 en 1800).

Op een Belgische site (geen flauwe grappen) heb ik ergens gelezen dat dit soort spullen vrij van invoerrechten zijn.
In ieder geval heb ik nog nooit invoerrechten moeten betalen terwijl de leverende partijen (waaronder B&H) alles altijd op de juiste manier afhandelden. dwz het ging altijd via de douane en daar kreeg ik dan de rekening van.

Ik ga er vanuit dat de Douane weet wat zij doet en daarom hecht ik iets meer waarde aan hun handelswijze. Sorry.

Met vriendelijke groet,

Marco

Panthera

PostPosted: Wed 06 Sep 2006, 20:42    Post subject:
Sorry Peter, maar ik heb die camera's niet.
Ook ben ik niet gehecht aan mijn Nikons (per slot hebben we ook Fuji's) maar gaat het ons om goede toestellen. Die menen we nu te hebben. Beide merken hebben hun voors en tegens en ik zal nooit in een kamp gaan zitten. Voor mij is een camera een gebruiksvoorwerp en geen statussymbool.

Ik denk dat wanneer ik die 500 van Canon zou kopen, ik 10-duizenden euro's kwijt zou zijn, dus een stuk duurder dan de Nikon.

Deel wel je mening dat Nikon zichzelf compleet uit de markt prijst. Dit slaat helemaal nergens op.
Voor een draadontspanner moet in 180 euro neertellen. Dat durf je als fabrikant toch niet te vragen!

Groet
Marco

Jacob

PostPosted: Wed 06 Sep 2006, 22:07    Post subject:
Quote:
Ik denk dat wanneer ik die 500 van Canon zou kopen, ik 10-duizenden euro's kwijt zou zijn, dus een stuk duurder dan de Nikon.

Bedoel je in verband met de overige overstap kosten? Zo niet begrijp ik niet wat je zegt.

Ik word wel een beetje bedroefd van deze prijzen, nou waren veel objectieven alleen maar om van te dromen nu kan ik zelfs daar wel mee ophouden!
Over uit de markt prijzen gesproken, ik zou zelfs zonder deze prijsstijging al eerder een Sigma 4.5 500mm kopen, nu is dat helemaal duidelijk. In het verlengde een D200 lijkt nu ook een beetje een zinloze onderneming...Kortom balen Crying or Very sad

Panthera

PostPosted: Thu 07 Sep 2006, 11:05    Post subject:
Hallo Jacob,

Quote:
Bedoel je in verband met de overige overstap kosten? Zo niet begrijp ik niet wat je zegt.

Inderdaad, dat zijn dan de overstapkosten.

Het klinkt misschien wat raar, maar ik heb absoluut geen wensen meer ten aanzien van de camera (behalve dan misschien een wat snellere autofocus, maar dat is voor een deel ook op te lossen door betere objectieven) De combinatie D2x met 200-400 wordt door vriend en vijand geprezen als de wildlife-combinatie. Die 200-400 is echter monsterlijk groot (vergeleken met de 80-400) en zwaar. We sjouwen nu al 33 kilo mee in een karretje en ik heb niet zoveel zin in ook nog eens een aanhanger.
Qua objectieven wil ik dus wel graag over. Heb altijd het idee gehad, zonder mij er overigens in verdiept te hebben, dat Canon betere objectieven heeft en/of meer keuze. De camera's vind ik niet zo bijzonder dus moet het wel aan de objectieven liggen. (niet gaan slaan hoor, maar zo denk ik er over)

Met vriendelijke groet,

Marco

hans gebuis

PostPosted: Thu 07 Sep 2006, 11:09    Post subject:
4 Gb cf-kaartje voor € 76,--?? waar, als ik vrgane mag?

Martijn de Jonge

PostPosted: Thu 07 Sep 2006, 11:15    Post subject:
Je verhaal klopt geheel Marco, het opnamemateriaal doet er niet zoveel toe (bij kwaliteitsmerken) het gaat om de mens achter de camera die de plaat maakt. En inderdaad: de grootte, prijs en het gewicht van de 200-400 zoom zijn zodanig dat ik me bij de 300 AF-S houd, licht en wendbaar met altijd nog een volle opening van F4. De 200-400 biedt slechts 100mm extra voor circa Euro 4000 meer, okay je hebt danwel VR en 2 kilo meer lens...
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Thu 07 Sep 2006, 11:59    Post subject:
Hoi Hans,

Quote:
4 Gb cf-kaartje voor € 76,--?? waar, als ik vrgane mag?

Grappig dat jij de enige bent die regaeert. Of de rest weet het al, of ze hebben allemaal net de dure kaartjes gekocht en zitten nu te balen.

[img] Standaard geheugen

Selecteer hieronder het gewenste product.STANDARD COMPACT FLASH CARD Prijs excl/(incl) 10+ Prijs Bestel
4GB CF CARD (80 x, TYPE I )4GB CF CARD [5V] Fast read/write speed High Performance/quality Low power consumption [Transcend: TS4GCF80] € 64.00(76.16) € 61.44(73.11)
4GB CF CARD (120 x, TYPE I )4GB CF CARD 120 [G3] Fast read/write speed Ultra Performance/quality Low power consumption [Transcend: TS4GCF120] € 64.00(76.16) € 61.44(73.11)

[/img]

De eerste prijs is per stuk en die 73,11 is voor 10 en hoger.

Via de website: http://www.geheugen.com/memoryzoek.asp?modelid=STD00005

Groet
Marco

hans gebuis

PostPosted: Thu 07 Sep 2006, 12:06    Post subject:
bedankt marco. ga er op studeren, want goedkoop moet natuurlijk geen duurkoop worden. of gebruik je ze zelf zonder probleem?
groet,
hans.

Panthera

PostPosted: Thu 07 Sep 2006, 12:28    Post subject:
Hoi Hans,

We hebben er inmiddels 9.
Een 4 en 2 GB gekocht tijdens HCC dagen. Gingen eerst voor de UltraII maar die bleken niet leverbaar te zijn. De stand van Transcend bood ze aan om te terug te nemen wanneer ze niet minstens even snel waren. We hebben ze gekocht en getest (80 speed) en ze deden niet onder voor de UltraII. Ook volgens de CD-database van Rob Galbraight zijn ze erg snel.

Deze kaartjes zijn inmiddels enige 100den keren beschreven en gewist. In april nog 3 4GB kaartjes gekocht. Ook die al erg veel gebruikt.
Eind mei nog 4 4GB kaartjes (dit maal 120 speed). De prijs tussen de 80 en 120 speed is gelijk en de snelheid ontloopt elkaar niet echt veel. Is zeker niet 50% sneller.
Dit hadden wij overigens in November 2005 ook al van de UltraII en de Extreme gezien in de CF-database. De 20Mb per seconde wordt nooit gehaald. Uit mijn hoofd is het maar 10 of 11 Mb.

Wij zijn erg tevreden. In November 2005 kostte de 4 GB overigens nog 275 euro. Bijna gelijk aan de UltraII.

Alle kaartjes worden momenteel fors goedkoper. Dat is overigens al jaren aan de gang. Ik heb wel eens verteld dat wij in 1998 8MB kaartjes kochten voor NLG 175,- per stuk wanneer we er 5 namen. In 2000 kostte een 340MB Microdrive nog bijna NLG 1.100,-

Groet
Marco

André G. Duiven

PostPosted: Thu 07 Sep 2006, 17:36    Post subject:
@Marco

Geeft niet hoor, ik heb mijn info gewoon van het Internet geplukt. Als het in de praktijk anders gaat, dan is dat zo, en slapende honden laten we gewoon slapen. Overigens noemt Doodles 6,7 % als het invoerrechten tarief op lenzen. Mischien scheelt het in jouw geval dat je het als bedrijf invoert? Maakt mij verder niet zoveel uit, behalve dan dat het blijkbaar moeilijk is om duidelijkheid te krijgen over hoe het nu echt zit. Uiteindelijk is het allemaal een boel geld, dus ieder voordeeltje telt mee. Uiteindelijk is dit forum wellicht de beste manier om op de hoogte te blijven van de beste deals.

Remmelzwaal

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 07 Sep 2006, 18:16    Post subject: Prijzen van geheugenkaartjes
Wat de prijzen van 4GB CF-kaarten betreft, die zakken zelfs al onder de 70 euro. Zie http://tweakers.net/pricewatch/cat/48.
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Thu 07 Sep 2006, 21:25    Post subject:
@ Remmelzwaal,

Handig die site.
Die merkloze/onbekende merken, daar waag ik mij niet aan. Ik wil ze altijd terug kunnen vinden in de CF database. Dan heb ik ook de cijfers in relatie met mijn camera's en dat vind ik wel zo prettig.

Je kunt overigens zien hoe snel ze goedkoper worden. Lexar uitgezonderd. Ik verwacht dan ook een prijs van rond de 50-55 euro aan het eind van dit jaar. Zelfs de 8GB is iets goedkoper dan 2x 4 en die keldert helemaal erg snel.

Bedankt!

@ André,
Ik denk niet dat er een verschil is tussen een bedrijf en een particulier, maar ik ben het met je eens dat er moeilijk duidelijkheid is te krijgen. Ik zal de Douane eens opbellen. Wanneer ik wat weet zal ik het hier plaatsen.

Groet
Marco

Doodles

PostPosted: Fri 08 Sep 2006, 7:56    Post subject:
Hmmm...net nog eens op de douane site gekeken. Daar stond vroeger een mooi lijstje met tarieven. Ik meen me te herinneren dat voor camera's het lage tarief geldt, en voor lenzen het hogere dat ik eerder noemde. Nu staat er alleen nog maar een link naar hun handboek.

Alles wat ik eruit kan halen is dat fotospullen in categorie 9000 vallen, maar de tabel met het tarief is leeg. Toch maar even bellen dan?
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Fri 08 Sep 2006, 9:19    Post subject:
LS,

Even met de douane gebeld.

Alles werkt daar met nummers.
Objectieven hebben nummer 90002 en de heffing is 6,7%.
Digitale camera's hebben 0% heffing
Analoge camera's hebben 4,2% heffing.

De prijs komt dan als volgt tot stand:

CIF-prijs* daarover de heffing en over het totaal de btw 19%.

*CIF (Cost, Insurance and Freight) Kosten van de goederen, het versturen en de eventuele verzekering.

Voorbeeld:

Objectief van EUR 950,-
Verzenden en verzekering: EUR 50,-
Heffing: EUR 67,-
BTW: EUR 202,73

Totaal: EUR 1.269,73

Groet
Marco

Doodles

PostPosted: Fri 08 Sep 2006, 9:23    Post subject:
Marco,

Dank je voor de moeite, hier hebben veel mensen wat aan.

Groeten,
Marijn
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum