Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Vakantiebestemming december
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Sep 2006, 15:16    Post subject: Vakantiebestemming december
Beste mensen,

Stel dat:
- je 1 week vakantie heb eind november/begin december
- je graag een vakantiebestemming wilt waar je EN kunt vogelen EN (vooral) leuk kan fotograferen
- je liever niet in eigen land wil blijven

Waar zouden jullie dan heen gaan???

Uiteraard heb ik zelf wel wat ideeën, maar allen zijn ze niet heel ideaal. De ene optie valt af omdat ik het te ver reizen vindt van de tijd dat ik zou kunnen, een andere valt af omdat de meest interessante tijd gewoon een maand eerder is.

Sta open voor alle reacties.

Groet,
Rick

Jacob

PostPosted: Thu 28 Sep 2006, 18:04    Post subject:
Ik sluit me aan bij deze vraag maar dan voor de laatse twee weken van januari!

R. P. McMurphy

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 28 Sep 2006, 19:15    Post subject:
Als je niet te ver wilt: noord-afrika, west-afrika (gambia), spanje (extremadura in de winter is echt fantastisch!!!), canarische eilanden. Alles is binnen een paar uur vliegen (gambia was iets van 6 uur dacht ik, destijds). Maar eigenlijk is het een onmogelijke vraag.... Cool
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Thu 28 Sep 2006, 19:16    Post subject:
Is 1 van de Canarische Eilanden wat ?? Op alle eilanden is het aardig vogelen al is het aantal soorten wat beperkt. Fotograferen lukt er in ieder geval goed is mijn ervaring. Ik zou zelf voor Tenerife of Grn Canaria kiezen denk ik maar Lanzarote en Fuerteventura zijn ook leuk, zei het kaler en dus (nog) soorten armer.
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Thu 28 Sep 2006, 21:06    Post subject:
HJDT wrote:
Is 1 van de Canarische Eilanden wat ?? Op alle eilanden is het aardig vogelen al is het aantal soorten wat beperkt. Fotograferen lukt er in ieder geval goed is mijn ervaring. Ik zou zelf voor Tenerife of Grn Canaria kiezen denk ik maar Lanzarote en Fuerteventura zijn ook leuk, zei het kaler en dus (nog) soorten armer.

sterker nog: pak meerdere eilanden! Begin op Fuerteventura (renvogel, woestijnvink, westelijke kraagtrap, kanarisch paapje) en vaar via Gran Canaria (onderweg oa bont stormvogeltje) naar Tenerife (blauwe vink, de duiven en de rest van de endemen) en maak vanuit daar een boottrip naar La Gomera (Buwlers, en wij hadden mazzel met een roodsnavelkeerkringvogel). Prima te bereizen, en erg veel te zien (waarschijnlijk ook wel amerikaanse dwalers). De gids van Tony Clarke is een aanrader.
Back to top
Reply with quote

Jacob

PostPosted: Thu 28 Sep 2006, 22:02    Post subject:
He Luc, dat klinkt best wel erg leuk! Het blijft wel altijd zo dat m'n freundin ook mee is, gezellig maar minder vogelmogelijkheden. Alhoewel zei zou een boottripje zeker wel kunnen waarderen. Ik hoor graag meer ivm vliegen accomodatie etc. Top!

Michel is dat Egypte van jou nog wat of is daar niets te zien in deze tijd? Jij zat toch ook in de buurt van Sharm-el-Sheik?

Rick van der Weijde

PostPosted: Thu 28 Sep 2006, 22:38    Post subject:
Canarische eilanden klinkt inderdaad leuk. Ik vraag me dan inderdaad wel af of meerdere eilanden slim is. Ik heb graag de tijd om mijn plaatjes te schieten. Liever niet het gehaast meerdere eilanden te zien, zonder dat ik daarbij het gevoel belangrijke 'dingen' op beide te vergeten/missen. Dan maar liever 1 eiland per keer.
Maar extremadura... wat is daar 's winters te verwachten??? Of is dat 'gewoon' het lijstje van Rudi (was toch ook extremadura?)?

In ieder geval bedankt voor de nu al leuke opties...

Groet,
Rick

gertjan

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Sep 2006, 22:43    Post subject:
vertrek zelf zondag naar 1 van de canarische eilanden namelijk lanzarote kan je over een 2 tal weken wellicht meer melden. Mail me tegen die tijd dan nog eens.

Groetjes gertjan

Lesley van Loo

PostPosted: Thu 28 Sep 2006, 22:49    Post subject:
ik ben een keer in januari op lanzarote geweest en heb daar bar weinig gezien, wel kon ik mijn korte broek aan, is ook lekker. Very Happy

Mallorca was wel erg veel te zien, waaronder kleine zwartkop, dwergarend, monniksgier en eleanora's valken, maar daar was ik in september.
gran canaria weet ik eigenlijk niet, toen was ik nog niet zo met vogels/fotograferen bezig.

HJDT

PostPosted: Thu 28 Sep 2006, 23:29    Post subject:
Luc schreef:
Quote:
sterker nog: pak meerdere eilanden! Begin op Fuerteventura (renvogel, woestijnvink, westelijke kraagtrap, kanarisch paapje) en vaar via Gran Canaria (onderweg oa bont stormvogeltje) naar Tenerife (blauwe vink, de duiven en de rest van de endemen) en maak vanuit daar een boottrip naar La Gomera (Bulwers, en wij hadden mazzel met een roodsnavelkeerkringvogel). Prima te bereizen, en erg veel te zien (waarschijnlijk ook wel amerikaanse dwalers). De gids van Tony Clarke is een aanrader

Volgens mij zijn de zeevogels moeilijk en een aantal onmogelijk in de winter dus daar zou ik zeker niet op rekenen. De rest van de soorten is resident en moeten zeker te doen zijn, ik zag ze allemaal in ieder geval (op Lanzarote en Fuerteventura dan).

In het eerste bericht dat Luc schreef staat een land waar ik zelf ook graag naartoe wil: Gambia. In Januari een top bestemming met veel goede soorten, gidsen in overvloed (voor wie daar prijs op stelt) en volgens mij ook best betaalbaar.
Misschien kan de stichter van het onderwerp ons vertellen waar hij zelf aan dacht dan kunnen we vergelijken. Ook een kleine hint in de richting van het budget, misschien (geld speelt geen rol, mag wat kosten of moet zo goedkoop mogelijk ??). Zit je nog aan een maximaal aantal dagen vast ???

Leuk onderwerp dit !!

Groeten Michel

Last edited by HJDT on Fri 29 Sep 2006, 12:45; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

JMKimstra

PostPosted: Fri 29 Sep 2006, 8:18    Post subject:
Bij mij komt maar één bestemming op waar je in november/december/januari leuk kunt vogelen én fotograferen en waar je voor niet zo heel veel geld naar toe kunt. GAMBIA.

Lekker warm, makkelijk vogelen, bij wijze van spreken vanuit je luie stoel op 't terras van je hotel. 'T enige wat een beetje wennen is is de bevolking, die nog al opdringerig kan overkomen, maar dat kun je weer oplossen door naar Abuko nature reserve of Bijilo forest te gaan, parkjes waar je een klein bedrag aan entree betaald, maar rustig een dag kan doorbrengen met fotograferen.

Tip: huur een gids/chauffeur voor de hele periode (ga te rade bij je hotel of ob het web voor een goeie) dan ben je voor de rest van de periode af van het gedoe van mensen die zich als zodanig aanbieden.

Janneke
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Fri 29 Sep 2006, 8:43    Post subject:
@Michel: helemaal gelijk natuurlijk, ik zat in mijn enthousiasme iets te driftig te tikken!

Gambia is super. Maar een gids ofzo voor de hele reis vond ik totaal niet nodig: er is een prima OV-systeem (toegegeven, het is wel even wennen als je het nog nooit hebt meegemaakt) en de gambianen zijn creatief met alternatief vervoer. Zo moesten we eigenlijk 5km lopen van een bushalte naar Tendaba, maar werden we bij de halte opgewacht door een paar knulletjes die een gammele kar met een ezeltje hadden. Fantastisch ritje, van die kleine pareltjes die niks met vogels te maken hebben maar wel extra kleur aan je vakantie geven.
Back to top
Reply with quote

PeterH

PostPosted: Fri 29 Sep 2006, 9:28    Post subject:
Nog een stem voor Gambia.

Neem idd een gids als je niet te veel tijd wilt verdoen. Ik heb er nog wel 1 die goede fotografeerplekken kent. Heeft professionele fotografen en filmploegen begeleid. Ik was zeer tevreden over hem.

Als je voor het eerst naar Gambia gaat zou ik langer dan 1 week gaan. Als je 12 dagen gaat heb je tijd om landinwaarts te gaan. Dat is spectaculair. (tuurlijk kan dat met 1 week ook, maar dan is je reisje erg gehaast. En dat is nou 1 ding waar ze in Gambia geen boodschap aan hebben.)

Maar er zijn meer opties.

Zelf nog niet gedaan, maar wat ik wel als goede tip heb opgepakt is Mallorca.

Als je iets kouders wilt zijn Schotland en IJsland ook prachtige bestemmingen en goed voor vogelfotografie in de winter. Natuurlijk zeer weersafhankelijk.

Wales is ook erg leuk in de winter. Rode Wouw succes verzekerd. Ben deze zomer even wezen polsen en ik zou daar graag 'last minute' heen gaan als er sneeuw ligt.

Succes

Peter
Reply with quote

Rudi Debruyne

PostPosted: Fri 29 Sep 2006, 9:38    Post subject:
Hogh... Ik moet nog naar Ierland (was daar ook al in februari), kom pas uit Turkije terug, en Extremadura zit nog vers in het geheugen Wink . Maarrr: Gambia staat op het programma voor januari! Wie gaat mee?

Alle gekheid: Extremadura is fantastisch in de wintermaanden: duizende Kranen en de blauwe Eksters, Gieren en de meeste arenden zijn er standvogels. Daarnaast ook veel overwinteraars én de speciale, grote groepen leeuwerikken. Niet ver, goedkoop en goed weer!

Groet, Rudi
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote

Rick van der Weijde

PostPosted: Fri 29 Sep 2006, 11:51    Post subject:
Het onderwerp is zeker leuk, Michel!
En om maar direct aan je vraag te voldoen.
Zoals jij, maar de rest waarschijnlijk niet, weet had ik eerst het idee naar Z-Afrika te gaan. Wegens het afmelden van mijn reisgenoot is dat niet doorgegaan. Zodoende op zoek naar iets kleiners.

GAMBIA, was ook direct mijn eerste gedachte. Maar, liever niet 'maar' 1 week. Heb redelijk wat Afrika-ervaring, en mijn belangrijkste ervaring (voor mij zelf) is dat je er de tijd voor moet nemen. Dus mijn Gambia-wens beslaat minstens een 2 weken. Daar komt bij dat ik in de periode dat ik zou kunnen, (weliswaar even snel) gekeken heb naar de vluchtmogelijkheden - maar dat alles vol zat. De tickets die over zijn, zijn onbetaalbaar.

Dus niet verder nagedacht over dat; vervolgens kwam EGYPTE naar voren. Minimale reisduur eigenlijk 11 dagen (om een beetje leuk alle hotspots - buiten de sinai - te zien) en als ik alle reisverslagen lees moet je daar vooral in oktober/begin november zijn. Schijnt dan echt spectaculair te zijn. Tuurlijk zal het in december ook leuk zijn, maar topic geplaatst om de opties in beeld te brengen die mogelijk beter zijn voor die periode.

Geld maakt mij in die zin niets uit, dat het wel in relatie moet zijn met de tijdsduur. Kijk een week naar Hawaii voor iets onder de 10.000,- valt af. Het mag best wat kosten, maar niet extreem.

Als ik de opties zo hoor klinken de Canarische Eilanden en Extremadura nog steeds erg leuk. Zal me hier eens een klein beetje in inlezen. Een optie die mij bij die eilanden direct ook door het hoofd schiet is Corsica. Iemand daar ervaring mee in de winter???

Groet,
Rick

P.S. Allen bedankt voor deze leuke wisseling van ervaringen!!!

John de Roos

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 29 Sep 2006, 12:30    Post subject:
In begin november ga ik 17 dagen naar Zuid Africa. Verheug mij er vreselijk op. Het is wel een georganiseerde reis met safaries en zo. Wat ik ervan kan en mag verwachten weet ik nog niet. Rond die tijd is het daar het begin van de zomer. Dus het zal zeker erg warm zijn. Hoe dit fotografisch uitpakt weet ik nog niet. Misschien dat er Bp'ers zijn die mij daar iets over kunnen vertellen. Ik hoop wel dat ik met veel materiaal thuis kom.
Andere plekken zoals in dit forum genoemd zoals de Canarische eilanden heb ik ook overwogen. Uiteidelijk is het Zuid Africa geworden.

Jacob

PostPosted: Sun 01 Oct 2006, 10:51    Post subject:
Ik dacht ook vrij snel aan Gambia maar daar kan en moet je eigenlijk alleen maar vogelen! En aangezien ik ook nog aan een reispartner moet denken (Michel dat heb jij toch goed geregeld!) lijken mij de Canarische eilanden wel een goeie.

Ik volg aandacht de berichten over Egypte, dat lijkt me ook nog wel iets, het moet voor mij wel betaalbaar zijn en dus all-inlcusive onder de 800 euro blijven.

Super topic dit, reizen is voor mij een essentieel deel van mijn vogelaarsbestaan en het is goed om ervaringen uit te wisselen!

Jacob

PostPosted: Sun 01 Oct 2006, 13:29    Post subject:
Na wat onderzoek lijken mijn Fuerteventura en Tenerife de beste plekken en eigenlijk de eerste helemaal? Kan iemand dit weerleggen? ik zie alleen maar sightings van de Houbara trap en renvogel van dit eiland af komen.

Qua vakantie oord weet ik niet welke beter is maar ik geloof at Fuerteventura wel ok is?

Lesley van Loo

PostPosted: Sun 01 Oct 2006, 13:35    Post subject:
ik heb alleen maar 1 dagje met een bus een rondrit over fuerteventura gedaan, toen niet veel vogels gezien, maar daar lette ik toen ook niet erg op, je hebt wel hele mooie stranden, verder is er volgens mij niet heel veel te doen.

denk dat er op mallorca en tenerife meer te doen is naast het vogelen.

HJDT

PostPosted: Sun 01 Oct 2006, 14:38    Post subject:
Ik heb zelf geen trappen op Fuerteventura gezien maar die heb ik op Lanzarote gedaan. Van alle kanten hoor ik echter dat de trappen daar algemener en makkelijker zijn. Ik zat in het noorden en dat kan er mee te maken hebben want ze zijn in het zuiden wat algemener.
Verder heb ik alle soorten die ik wilde zien vrij makkelijk gevonden.

Egypte is ook erg leuk en goed te doen voor om en nabij de 800 euro, mar regelmatig ook nog wel goedkoper. Beste tijd is september (tenminste in Sharm-el-Sheikh en opgeveing) vanwege de goede roofvogeltrek. In het voorjaar is dat allemaal wat minder.
Reply with quote

Jacob

PostPosted: Sun 01 Oct 2006, 15:42    Post subject:
HJDT zei: [url]Van alle kanten hoor ik echter dat de trappen daar algemener en makkelijker zijn[/url]

Bedoel je dan op Lanzarote of Fuerteventura?

Het zou dus even een afweging zijn tussen deze twee. Wat zijn volgens jou de voordelen van Lanzarote?

Arjen Drost

PostPosted: Sun 01 Oct 2006, 19:16    Post subject:
Lesley van Loo wrote:
denk dat er op mallorca en tenerife meer te doen is naast het vogelen.

Wil niet vervelend doen, maar Mallorca ligt niet echt in de buurt van de Canarische Eilanden. Weet niet of je die wel bedoeld, maar het lijkt er nu op alsof je die bij de Canarische Eilanden wil hebben Smile
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Sun 01 Oct 2006, 20:10    Post subject:
we hebben het toch niet alleen over de canarische eilanden. Confused
het gaat ten slotte ook over Egypte en Gambia.

Arjen Drost

PostPosted: Sun 01 Oct 2006, 20:21    Post subject:
Nee ok, maar omdat je het noemde in dezelfde zin als Tenerife Smile Maar dan hebben we het in ieder geval over hetzelfde Smile

Groeten Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Sun 01 Oct 2006, 21:25    Post subject:
Ik bedoelde dat de trappen op Fuerteventura makkelijker zouden zijn. Lanzarote heeft als enige voordeel dat je daar ook nog wat andere bezienswaardigeheden hebt (o.a. Cuevos de los Verdes, Mirador del Guinate (als ik dat allemaal goed schrijf).
Verder heeft Lanzarote alleen maar nadelen t.o.v. Fuerteventura met als voornaamste het ontbreken van de Canarische Roodborsttapuit.

Last edited by HJDT on Sun 26 Nov 2006, 18:02; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum