Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Sigma 500 mm, APO EX DG + Sigma 1.4 APO EX DG geen optie!
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 12 Dec 2006, 21:39    Post subject: Sigma 500 mm, APO EX DG + Sigma 1.4 APO EX DG geen optie!
Gister kocht ik bij Konijnenberg een TC 1.4 van Sigma.
Aangezien dit dezelfde type is als mijn Sigma 500 mm (APO EX DG) ging ik en anderen er vanuit dat de samenwerking optimaal moest zijn.
Helaas constateerde ik vanochtend dat de TC in combinatie met mijn bewuste lens niet werkt.
Bij Paradiget vertelde de verkoper me dat de Sigma 1.4 TC tot 300 mm volledig AF werkt, bij objectieven met een groter brandpunt laat de AF het echter totaal afweten, scherp stellen is dan alleen MF mogelijk.

De enigste TC die wel werkte was de Soligor 1.4, de Kenko 2.0 deed het niet zowel als de Tamron 1.7.

De verkoper zei dat dit een bekend verhaal was aangezien hij dit al een keer eerder mee had gemaakt.
Is er iemand van de collega fotografen die dit ook hebben mee gemaakt?
Ik ben namelijk bang dat uiteindelijk de foto's toch niet mijn gewenste resultaat hebben aangezien het een Soligor TC op een Sigma objectief is.
Back to top
Reply with quote

Ron van Elst

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 12 Dec 2006, 22:28    Post subject: Soligor
Hoi Robby,

Ik kan je helaas niets zeggen over de combo 500mm + 1,4x sigma TC.

Wat ik wel weet is dat de Soligor 1,4x PRO zeker niet onder doet als converter. Ik heb deze een tijd lang gehad in combinatie met een oude Sigma AF 400 5,6 APO. Had eerst wel mijn bedenkingen (Soligor, toch een B-merk dacht ik...) maar dat ding heeft het bij mij meer dan waar gemaakt!

Scherpte blijft prima behouden tesamen met de AF op de 400mm, de Sigma 500/4.0 kan ik je helaas dus niets over zeggen.

Zolang je de PRO versie koopt kan je volgens mij niet fout gaan....

Groet,

Ron van Elst

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

Jeroenski
Guest

PostPosted: Tue 12 Dec 2006, 22:30    Post subject:
Hi Robby,

Ik heb precies dezelfde combinatie, en bij mij werkt het prima in autofocusstand! Ik heb er zelfs al prachtige beelden mee geschoten!

Wat wel een mogelijkheid is, is dat mijn camera een 1Ds is en die autofocussed tot diafragma F8, en ik weet niet precies met welke camera jij schiet, maar als je geen Canon uit de 1-serie hebt, dan autofocussed je camera in combinatie met een TC tot F5.6.Manueel focussen is natuurlijk altijd wel mogelijk

Een Soligor lijkt me dan voor AF geen uitkomst bieden omdat deze precies hetzelfde werkt als de Sigma. Zowel Soligor als Kenko bieden overigens uitstekende converters die veel te vaak als slecht door mensen die er nooit mee schieten worden aangeprezen.
Zelf schiet ik al jaren met beide merken converters en ben ik er zeer over te spreken!!

Wat in jouw geval wel een optie kan zijn is dat je bij je converter de 3 hoog liggende pinnen afplakt, of wegvijlt, dan geeft je converter geen electrische gegevens (Diafragma/sluitertijd etc.) door, maar kan je toch AF-en.

Mvg,

Jeroen Stel
Back to top
Reply with quote

Nikon Duck

PostPosted: Tue 12 Dec 2006, 23:35    Post subject:
Hoi Robby,

Ik weet niet welke body je achter deze set hebt hangen (Fuji?), ik heb mijn D70 met 500 mm Sigma aan een gemodificeerde nikon tc14-e gehangen, lees er hier http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=17893#17893 meer over. AF werkt hierbij perfect. Kwaliteitsverlies van de lens i.c.m. deze converter is gerapporteerd (scherpte), maar oordeel zelf.....
Problemen icm de sigma converter zijn niet nieuw.
Een zwaar statief/solide bonenzak is ieg onontbeerlijk, een beetje zon kan ook geen kwaad, photoshop moet het laatste gaatje dan maar dichten.......

In m'n PA nog even volgende plaatjes met de 500+tc14-e ter illustratie
, lijkt aardig scherp http://www.birdpix.nl/album_page.php?comment_id=139796&recent=0#139796 , bij fors croppen is dit http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=81411 het resultaat.

Groeten, Lex

robby roos

PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 9:41    Post subject:
@ NikonDuck;
ik gebruik zelf de fuji Pro 3, een camera waar ik toch heel erg tevreden over ben. Ik moet zeggen de combinatie van de lens en camera zorgen er voor dat de kleuren van de opnames er strak en verzorgd uit zien, iets waar ik met de (oudere) Nikons wat minder zag.

@Jeroenski;
Ik denk dat vijlen en dergelijke "aanpassingen" niet aan mij besteed zijn aangezien ik wat mijn fotoapparatuur betref, een ontzettend voorzichtig en zuinig mens ben.
Uiteraard niet opmerkende dat ik van jou het tegendeel beweer!!
Ondertussen heb ik bij Konijnenberg de Sigma TC om kunnen ruilen voor een Soligor 1.4, helaas is dit geen pro versie omdat ze die niet hadden liggen, maar het werkt wel en op dit moment is dit voor mij even het belangrijkste.
Back to top
Reply with quote

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 14:25    Post subject:
Ik heb een kenko pro 1,4 op een sigma 400mm 5,6. Gewoon autofocus op een 350d. In een vorig topic stond een link naar een Duitse site meende ik waar een aantal converters werden vergeleken met elkaar. De kenko kwam daar volgens mij zefls iets beter uit als de nieuwe canon 1,4 (type 2)
Back to top
Reply with quote

Fuse

PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 17:07    Post subject:
Quote:
In een vorig topic stond een link naar een Duitse site meende ik waar een aantal converters werden vergeleken met elkaar. De kenko kwam daar volgens mij zefls iets beter uit als de nieuwe canon 1,4 (type 2)

Ik heb de beide gehad in combinatie met een canon 400mm 5.6 en ik kan dit alleen bevestigen. Ik zie geen verschil tussen de Keko (pro versie weliswaar) en de canon 1,4 TC.
Meer zelfs om autofocus te behouden met de canon 1,4 TC kan je 3 contacten afplakken, maar dit is echt waardeloos want je autofocus wordt erg traag en "hunt" verschrikkelijk. Met de kenko 1,4 had ik dit totaal niet voor en werkte de autofocus zelfs vrij goed. Die kenko werd gestolen, maar ik ben zeker van plan om binnenkort opnieuw eentje aan te schaffen, dan heb ik ze beide.

www.bartheirweg.com
Back to top
Reply with quote

J. Buckens

PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 18:09    Post subject:
Ik heb de Sigma 500mm in combinatie met de 30D.
Bij Konijnenberg heb ik ook de Sigma 1.4 convertor getest maar de AF deed het inderdaad niet meer.
Ik heb toen gekozen voor de Tamron 1.4 maar ik ben niet echt tevreden over de kwaliteit van deze combinatie.
Zijn Tamron en Kenko eigenlijk hetzelfde of heb ik dat verkeerd gehoor?

groeten, Johan
Canon 100-400 ii
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 18:33    Post subject:
Ze zijn in die zin hetzelfde te noemen bij een op een vergelijk. Dus kenko pro met tamron SP. En die duurde SP serie staat dus niet op de site van foto k in de 1,4x variant. Ik ben de link van die test even kwijt. Ik weet wel dat de kenko pro 1,4x het hoogst aangeschreven stond. Of de tamron SP ook was getest en waar deze dan eventueel stond weet ik dan niet.
Foto K voert in ieder geval de goedkopere tamron 1,4x op hun site. Die zal dus kwalitatief niet te vergelijken zijn met de kenko pro.
Back to top
Reply with quote

Jaap Blom

PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 19:18    Post subject:
De betreffende link luistert naar de naam:
http://www.traumflieger.de/desktop/telekonverter/konvertertest2_teil4.php
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 20:49    Post subject:
Ja, die zocht ik dus. Hier zie je ook meteen waarom die canon maar op een beperkt aantal lensen past. Het glaswerk steekt te ver uit.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 21:10    Post subject:
off topic:
voor zover mij bekend zijn kenko en soligor van dezelfde fabrikant.

(Dat van tamron is nieuw voor mij en zou ik graag bevestigd zien.)
Back to top
Reply with quote

robby roos

PostPosted: Wed 13 Dec 2006, 21:48    Post subject:
Inmiddels ben ik vandaag weer bij K'berg geweest om een Soligor 1.7 om te wisselen voor de Kenko 1.4 Pro 300 DG. Per abuis had ik gister de verkeerde Soligor mee genomen. Volgens meerdere stemmen schijnt de Kenko een subliem TC te zijn, maar ben morgen pas in staat om deze uit te proberen.

Ik hoop na 3 keer in Den Ham te zijn geweest in 1 week tijd (Zetten ligt zo'n 1 uur en een kwartier van Den Ham vandaan) het nu genoeg is geweest en ik de nieuwe objectieven uit kan proberen en uiteraard daar tevreden over mag zijn.
Back to top
Reply with quote

Sander L

PostPosted: Thu 14 Dec 2006, 17:34    Post subject:
Quote:
Bij Paradiget vertelde de verkoper me dat de Sigma 1.4 TC tot 300 mm volledig AF werkt, bij objectieven met een groter brandpunt laat de AF het echter totaal afweten, scherp stellen is dan alleen MF mogelijk.

Voor de duidelijkheid, dit heeft dus volledig te maken met diafragma ( en het feit dat de Kenko door een body niet wordt `gezien` ) en heeft dus niets te maken met het aantal millimeters... Het zal de lezers van dit topic ongetwijfeld duidelijk zijn, maar ik dacht, zal het er even bij zetten Wink

Sander
Back to top
Reply with quote

sabina

PostPosted: Thu 14 Dec 2006, 20:33    Post subject:
Vandaag op stap geweest met de Kenko 1.4 Pro 300 en hij deed wat hij moest doen.
De reslutaten waren zelfs boven mijn verwachting.
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Thu 14 Dec 2006, 23:13    Post subject:
peter wijn wrote:
off topic:
voor zover mij bekend zijn kenko en soligor van dezelfde fabrikant.

(Dat van tamron is nieuw voor mij en zou ik graag bevestigd zien.)

Te vinden natuurlijk op de tamron site;
De goedkope AF (helaas staat bij de prijzen nog eens SP, klopt niet, verwarrend en slordig)
http://www.tamron.com/lenses/prod/teles.asp

De duurdere SP AF
http://www.tamron.com/lenses/prod/proteles.asp
Back to top
Reply with quote

Luc

PostPosted: Sun 04 Feb 2007, 12:03    Post subject:
Gisteren de Kenko 1.4x teleplus PRO 300 DG gekocht(zwarte versie).Zoals hierboven beschreven werd, zou m'n Canon EF 400mm f5.6 nog moeten autofocussen met die Kenko 1.4x. Helaas werkte de autofocus niet meer en in het zoekerbeeld stond er f8. Ik gebruik een 20D. Iemand een verklaring hiervoor?

Fuse

PostPosted: Sun 04 Feb 2007, 12:21    Post subject:
Ik heb vroeger nog met dezelfde combinatie gefotografeerd en inderdaad die autofocus werkt niet meer. Ik dacht dat die enkel nog werkte met de goedkopere versie van die Kenko 1,4, maar die is geen optie want de kwaliteit is een stuk minder. Ik heb op die Kenko die 3 contactjes afgeplakt en dan werkte die autofocus wel perfect en dan was je grootste diafragma 5.6
Op het internet vind je informatie over welke contactjes je precies moet afplakken.

www.bartheirweg.com
Back to top
Reply with quote

Luc

PostPosted: Sun 04 Feb 2007, 12:35    Post subject:
Bedankt voor je antwoord.

Benster

PostPosted: Sun 04 Feb 2007, 12:43    Post subject:
Foto gemaakt met sigma 500mm f4.5 in combi met soligor 1.4x AF werkt en niks mis met de scherpte lijkt me.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=49269

Groet,
Ben.

http://www.pbase.com/tonbenrob

Nikon D200
Sigma 500mm f/4.5 DG EX APO HSM
Gitzo 1548 statief met Manfrotto 393 kop
Back to top
Reply with quote

Luc

PostPosted: Sun 04 Feb 2007, 13:44    Post subject:
Benster wrote:
Foto gemaakt met sigma 500mm f4.5 in combi met soligor 1.4x AF werkt en niks mis met de scherpte lijkt me.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=49269

Groet,
Ben.

Inderdaad mooie en scherpe foto.
Maar moeten er dan geen 3 contactpunten op de converter (Soligor = Kenko ??) afgeplakt worden om de autofocus te behouden?

Benster

PostPosted: Sun 04 Feb 2007, 18:20    Post subject:
Bij Soligor hoef je niks af te plakken, waarschijnlijk omdat ze deze contacten gewoon niet heeft.. maar het werkt bij goed licht gewoon perfect.

Weet niet of het Kenko is daar heb ik niet zoveel kennis van.

Ben.

http://www.pbase.com/tonbenrob

Nikon D200
Sigma 500mm f/4.5 DG EX APO HSM
Gitzo 1548 statief met Manfrotto 393 kop
Back to top
Reply with quote

PietB

PostPosted: Sun 04 Feb 2007, 22:56    Post subject: TC afplakken
Nu het in een andere forumplek op BP toch gaat over (o.a.) het afplakken van een TC: ik heb onlangs een Canon TC 1.4x II gekocht voor bij mijn Canon 100-400mmL IS USM. Zoals op dit forum al meerdere malen is gemeld en besproken, werkt de AF van mjn lens niet als ik de converter erop heb. Ik heb nu genoeg mensen gesproken die adviseren enkele contactpuntjes van de TC af te plakken. Het probleem is dat ik niet welke puntjes ik wel en welke puntjes ik niet moet afplakken! Ik ben al wel eens wat gaan proberen, maar dat is gewoon gokken en nogal zinloos. Aan allerlei vage aanwijzingen ("je moet wat puntjes afplakken" of "het staat op Internet") heb ik, als internationaal erkend onhandigerd, niet veel.
Wie helpt me? Mijn extender heeft aan de linkerkant een combinatie van 1 contactpuntje (klein vierkant blokje) + een meer langwerpig soort blokje (het lijken wel twee puntjes aan elkaar). Rechts daarvan staan nog 5 contactpuntjes. Een foto op dit forum (van vorig jaar) gaf een heel andere set puntjes te zien, dus daar heb ik niets aan.

Heeft iemand dezelfde extender als ik? Heeft hij/zij die succesvol afgeplakt? Laat het alsjeblieft even weten, want met de goede en gedetailleerde informatie ben ik in een paar minuten klaar.
Ik ken de nadelen van het afplakken, maar manueel focussen levert voor mij onscherpe foto's op. Voor redelijk statische objecten (bijv. een peinzende reiger) kan zo'n afgeplakte converter heel wat betekenen.

Piet Blom

PietB

PostPosted: Mon 05 Feb 2007, 0:31    Post subject: TC afplakken
Dat is snel! Kreeg binnen het uur een heel duidelijk mailtje over de precieze afplakmethode. Reageren op mijn vraag is dus (hoop ik) niet meer nodig. Ik hou mijn vingers gekruist en ga het deze dagen uitproberen.

Piet Blom

jwchess
PixPas Pro

PostPosted: Mon 05 Feb 2007, 9:18    Post subject:
Waarom niet gereageerd via het forum? Rolling Eyes
Op die manier hebben andere mensen er ook nog wat aan...

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum