Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Sony, Canon of Nikon
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 08 Jan 2007, 16:58    Post subject: Sony, Canon of Nikon
Beste BPers,
ik ben aan het orienteren voor een DSLR, die niet al te veel kost (tis maar voor een hobby, die misschien ooit nog uit de hand loopt) maar wil nu eerst eentje om sowieso meer zelf te kunnen bepalen (fotografeer nu met maar een Panasonic FZ7) en alvast te wennen eraan.
Nu wil ik weten of er iemand is die mij tips kan geven waarom ik de Sony a100, Nikon D80 of Canon 400D zou moeten kopen.
Zoals begrijpelijk wil ik em gebruiken voor vogel/ wildlifefotografie.
Ik hoor het graag als je mij kan overtuigen om een van deze te kopen.

Gr. Wout
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 08 Jan 2007, 17:24    Post subject:
* kies sony voor antishake in de camera. Maar je hebt weinig keuze in sony-lenzen en deze zijn relatief duur. Soms werken niet alle features van speciale lenzenmerken (zoals Sigma's snelle autofocus HSM).

* kies nikon voor de beste body (mijn mening. onder andere prima zoekerbeeld) en je kunt er uitstekende lenzen voor vinden.

* kies canon omdat hier in principe dezelfde uitstekende lenzen op passen als op de nikon, maar je hebt meer keuze. Bovendien zitten er vaker heel bruikbare "features" op als USM (zeer snelle autofocus) en IS (beeld stabilisatie).

Iets mindere dan de allerbeste beste lenzen zijn voor alle drie de camera's prima verkrijgbaar. Houdt er rekening mee dat een overstap van het ene systeem naar het andere een vorm van geldverlies betekent.

Op het moment denk ik - als zeer tevreden nikongebruiker - dat canon de beste papieren heeft. Omdat de camera die je gebruikt minder belangrijk is dan de lens. Daarin heeft canon momenteel de meeste en meest betaalbare keuzen (en reken maar dat een lange lens ook diep in je portemonaie tast). Tip: zoek eerst welke lens je wilt gaan gebruiken, en zoek daar een body bij.
Vergeet niet dat je nog meer nodig hebt: ten minste een uitstekend statief en een rijstzak.

Veel plezier, en zoek een hoop meningen bij elkaar. Je bent niet de eerste die het vraagt, dus misschien kun je ook even in het forum zoeken. (gelukkig hoef ik jou niet te overtuigen, ik heb geen aandelen)
Back to top
Reply with quote

Woutinho

PostPosted: Mon 08 Jan 2007, 19:36    Post subject: Sony, Canon of Nikon
Peter alvast bedankt voor je reactie, ik zal nog verder afwachten en kijken.

Gr. Wout
Back to top
Reply with quote

j.geerlinks

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 08 Jan 2007, 20:15    Post subject:
Hoi wout,

Ik fotografeer sinds begin november met de canon 400D. Ben begonnen met de panasonic lumix FZ30. Heb deze overstap gemaakt omdat ik meer wil kunnen met diafragma keuze en sluitertijd met de daarbij het kunnen iezen van een lens. Deze overstap bevalt mij erg goed en heb er geen spijt van. Ik kan je over de andere merken niets vertellen maar het gebruikers gemak van canon bevalt mij uitstekend. ook de kwaliteit van de foto's vergeleken met de panasonic schiet omhoog.

Succes met de keuze.
Als je nog vragen hbt mag je ze altijd stellen.
Groeten Jorrit
Reply with quote

Woutinho

PostPosted: Mon 08 Jan 2007, 20:32    Post subject: Sony, Canon of Nikon
dat is mooi om te horen, nog iemand die van Pansonic is oversgestapt naar een SLR. Dank ook voor jouw reactie Smile
en als ik vragen heb, hoor je het idd nog wel.

Gr. Wout
Back to top
Reply with quote

Aad Verkuijl

PostPosted: Tue 09 Jan 2007, 4:20    Post subject:
Zelf heb ik 2 weken geleden een gebruikte 20D aangeschaft.
Ik had de keuze uit alle merken en type's die jij beschrijft. Mijn overweging ging hoofdzakelijk om de Canon 400D en de 20D, mede doordat er veel gebruikte spullen voor Canon voorhanden zijn. De keuze tussen de 400D en de 20D is simpel. De kunststof body van de 400D wil bij een zware 300 of 400 mm lens weleens errors geven omdat de boel kan "bewegen", en de belichtingscompensatie is bij de 20D tijdens het focussen direct aan te passen. De grote lens moet er bij mij nog komen, maar wat gebruikersgemak betreft vind ik de 20D een knaller. Overigens zijn de meeste foto's op BP met de oersterke 20D gemaakt. Qua grootte een handzame camera, waar de 400D erg klein aanvoelt. Dit is dan weer uiteraard op te lossen door een batterygrip te plaatsen, weer € 150,00

Succes met je keuze.

Groeten, Aad Verkuijl

Hans Stel

PostPosted: Tue 09 Jan 2007, 12:34    Post subject:
Hoi Wout,
Ik fotografeer al jaren met grote tevredenheid met Canon maar heb regelmatig een Nikon in mijn handen om daar ook wat over te kunnen zeggen.
Ten eerste ben ik het volledig eens met Peter Wijn, dat je voor lenzen kiest en niet zo zeer voor een body (je behoudt immers je lenzen en je body vervang je af en toe). Dat kiezen voor lenzen kan ook moeilijk zijn omdat zowel Canon als Nikon uitstekende lenzen maakt, daarom het volgende nog even; Ten tweede wil ik nog even aan je kwijt dat ik de (semi)proffesionele bodies van Canon veel vriendelijker in de bediening vind dat hun Nikon varianten en dan voornamelijk door het ontbreken van een zeer handige draaiknop om over en onder te belichten bij Nikon. Bij Canon heb je het grote wiel achter op de body waarbij je de belichtingswaardering regelt die je met je duim razendsnel kunt bedienen. Bij Nikon moet je dat doen door een zeer klein onhandig rot knopje direkt achter de ontspanknop in combinatie met nog een klein knopje achter op de body. Waarschijnlijk zullen de doorgewinterde Nikon gebruikers dit niet als vervelend ervaren en het is dan ook maar een persoonlijke bevinding. Ik zou zeggen; probeer zowel de Nikon als de Canon bodies eens uit (leen ze of huur ze) en ervaar wat jij het fijnste vind. Kwalitatief doen Nikon en Canon, denk ik, niet voor elkaar onder al zijn ze wel zeer herkenbaar.
Verder zou ik je nog willen advieseren om in ieder geval voor een semi of proffesionele body te gaan door het gebruik van metalen behuizingen (dus geen 400D of D40/50/80).
Ik fotografeer zelf met de Canon 10D en 30D en regelmatig met de Nikon D70.
Groetjes en succes met je keuze!
Hans

peter wijn

PostPosted: Tue 09 Jan 2007, 14:05    Post subject:
Hans Stel wrote:
Ten tweede wil ik nog even aan je kwijt dat ik de (semi)proffesionele bodies van Canon veel vriendelijker in de bediening vind dat hun Nikon varianten en dan voornamelijk door het ontbreken van een zeer handige draaiknop om over en onder te belichten bij Nikon. Bij Canon heb je het grote wiel achter op de body waarbij je de belichtingswaardering regelt die je met je duim razendsnel kunt bedienen. Bij Nikon moet je dat doen door een zeer klein onhandig rot knopje direkt achter de ontspanknop in combinatie met nog een klein knopje achter op de body. Waarschijnlijk zullen de doorgewinterde Nikon gebruikers dit niet als vervelend ervaren en het is dan ook maar een persoonlijke bevinding.

Hi hans, dat is nou net 1 van de dingen die ik geen enkel probleem vind/heb gevonden van Nikon. bovendien kun je in de menu's instellen hoe het apparaat zich moet gedragen. Misschien dat het handige grote instelwiel je heeft verwend? overigens, de d200 die ik nu gebruik is vele malen handiger in gebruik dan de d70. D80 lijkt me iets minder in bedieningsgemak, maar heeft wel het lekker ruime zoekerbeeld van de d200.
Dat ik het niet met je bevindingen eens ben, onderstreept het belang van jouw aanbevelingen . zijn we het in hoofdlijn toch weer eens (gezellige club hier).
Back to top
Reply with quote

Woutinho

PostPosted: Tue 09 Jan 2007, 14:35    Post subject:
@ Bart40:
mocht ik voor de Sony gaan dan kan ik daar ook neem ik aan die lenzen op plaatsen van Sigma, of sluiten die daar niet goed op aan?

en wat anti shake en stof betreft, hij heeft SuperSteady Shot (zoals sony dat noemt) en een antistoftrilmechanisme, ik weet niet of dat em minder onderhoudsgevoeliger maakt?

Gr. Wout
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 10 Jan 2007, 11:12    Post subject:
bij de nieuwere (betere, redelijk prijzige,) sigma's wordt HSM (zeer snelle autofocus) niet ondersteund in sony en pentax voor zover mij bekend.
Dus weer een (uiteindelijk belangrijke) beperking in je mogelijkheden met lenzen waardoor beginnen met sony waarschijnlijk leidt tot een systeemwissel op het moment dat je een volgende stap maakt naar rijk en gevorderd amateur.

qua keuze: kijk ook eens welke camera's hier het meest gebruikt worden. Volgens mij staat canon niet voor niks op 1 en nikon op 2. Daarna komt er een hele tijd.... niets. (dit betekent natuurlijk niet dat die mensen die wat anders hebben een verkeerde keuze gemaakt hebben!)

Ik zou pas voor Sony kiezen als ik eerst voor weinig geld een (zeer) geschikte minolta lens kon kopen. Eerst de lens, dan pas de camera.
Back to top
Reply with quote

Elbert van Wijk

PostPosted: Wed 10 Jan 2007, 11:38    Post subject:
Ik zou graag twee voorbeelden willen geven:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=83693&recent=1
en
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=75773

Wat ik bedoel te zeggen... Er is uit veel apparatuur een hoop te halen. Zelfs digibinen kan een optie zijn, afhankelijk van het niveau dat je wilt bereiken.
Je kunt maar weinig kwaliteitsverschil waarnemen OP BIRDPIXFORMAAT tussen de foto's van Els, Rick en de mensen met de duurdere sets.
Maar om die kwaliteit te behalen heb je met deze sets, betere omstandigheden en betere skills nodig (bijvoorbeeld benadering van de vogels) (en daardoor, meer tijd).
groet

P.s. Wat Els met de 20D doet moet ook mogelijk zijn met de 400D... Waarmee ik nog niet zeg dat je voor de laatste zou moeten kiezen. De 20 D is een heel ander verhaal. Voor navraag: Aad Verkuijl, hij heeft voor een 20D gekozen. Als je naar de foto's van Henk Dikkers kijk is de D50 ook een optie... In absolute zin in is het allemaal veel geld, relatief gezien gaat dan wel om exhorbitante bedragen, dan wel om kleine bedragen.
nogmaals groet

Woutinho

PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 15:55    Post subject: Sony, Canon of Nikon
Ik ben van plan om te gaan kiezen tussen de Canon 400D en de Nikon D80, ik heb van iemand vernomen dat de Sony misschien net iets te onderhoudsgevoelig is door de ingebouwde IS. Nu denk ik dat ik vanwege aanraden door mensen die ik zelf heb gesproken meer naar de Nikon neig dan naar de Canon, mede omdat ik al een camera heb met SD kaartjes.

Heeft iemand nog tips voor lenzen die ik sowieso zou moeten hebben voor op deze camera om "mooi" vogels te fotograferen?

Gr. Wout
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 16:14    Post subject:
de mooiste foto die ik ooit zag was met een 300-800 F5,6 HSM EX zoomlens van sigma. check maar even bij konijnenberg wat dat kost, en check bij sigma wat dit weegt en formuleer je vraag dan nog eens.

Wat je ook kunt doen is gaan kijken tussen de foto's op birdpix en kijken welke je het meeste aanspreken, nagaan hoeveel tijd er in die foto's is gaan zitten, of je bereid bent zoveel tijd te investeren. Meestal staat in het profiel welk materiaal er is gebruikt.

Een derde manier is nagaan of de vraag die je stelt al eerder is gesteld. Raadt eens...

Je krijgt hieronder vast nog een aantal heel uiteenlopende specifieke adviezen.

succes en plezier
Back to top
Reply with quote

Woutinho

PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 16:18    Post subject: Sony, Canon of Nikon
Ik merk dat ik idd maar eens op foto onderzoek moet gaan Smile.

Gr. Wout
Back to top
Reply with quote

Elbert van Wijk

PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 16:30    Post subject:
Had ik al voor je gedaan.
De combinatie van Rick: 1,5 X 500 (490?) mm
de combinatie van Els: 1,6 X 500 (490?) mm. Op 420 mm heeft deze lens F5.6, net als de combinatie van Digidaan: 1,6 X 300 F4 x 1.4 TC. Deze laatste heeft echter het voordeel van IS en is bovendien minder zwaar. Hierdoor ben je minder vaak afhankelijk van bijvoorbeeld een drie-poot.
Kortom. Hoe wil je foto's gaan maken. Vanuit een auto vanaf een rijstzak. tijgerend over de grond, etc.
Tweedehands 20D is dus al van de baan? Misschien moet je die nog maar eens ergens beethouden...
Ik zou het nu ook niet weten. Als ik er aan zou moeten geloven dan toch maar de set van Els denk ik.
(Als Canon nu eens met een 500 F5.6 L USM IS lens kwam van rond de 2000 euro...)
Succes en bekijk vooral alle topics op het forum nog eens!

Woutinho

PostPosted: Thu 11 Jan 2007, 17:05    Post subject: Sony, Canon of Nikon
ohja Embarassed , ff vergeten, maar als ik het nu zou zeggen denk ik dat de D80 (Rick's Combo qua lens) mij meer aanspreekt, ik ben al meer geinformeerd door gebruikers met een Nikon, oa de fotograaf van Ecomare (heeft zelf ook een tijdje Canon gehad) die zegt dat de Nikon beter tegen de Texelse omstandigheden kan (waar ik vaak zal zijn). Ik geloof wel dat misschien de Canon 20D een heel mooie camera is, maar ik wil klein beginnen zeg maar en dan kan ik altijd nog wel zien of ik op "zwaarder geschut" over stap. het is voor mij nu egt alleen nog maar een hobby en ik ben eigenlijk al best snel tevreden met foto's, alleen met de camera waar ik nu mee fotografeer heb ik gewoon te weinig vrijheid.
Ik ben qua fotografie nog nieuw met hoe ik ga fotograferen maar dat zal of met statief zijn, maar veelal toch uit de hand (omdat ik dat gewend ben van compacts).
Foto's uit de auto wordt voor mij nu nog lastig, we hebben geen auto, en zelf ben ik te jong voor rijbewijs Sad .
ik weet niet of ik duidelijk genoeg ben, maar hoop je zo weer wat meer te hebben geinformeerd.

Gr. Wout
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 12 Jan 2007, 11:53    Post subject:
Als aanvulling op elberts idee.

als je veel uit de hand fotografeert, dan is IS/VR bij de meeste lichtomstandigheden in Nederland nodig. Jij zit in Texel? dat is gunstig.

OK je wilt een mooie nikon camera:
IS/VR zit in lenzen van sigma en nikon (1000-1600 euro) met trage autofocus (80-400 4,5-5,6). Die lenzen zijn niet echt geschikt voor een convertor (afhankelijk van welke kwaliteit je zoekt: hooguit matig). Trage autofocus is lastig als je dichtbij een vogel bent, omdat het beest weg is voor je hebt scherpgesteld (eigen ervaring). Alleen roodborstjes willen wel eens lang genoeg dichtbij blijven zitten. Ik had het zelfde doel als jij, maar ik ben gestopt met wandel-vogel-fotografie.

nikon heeft sinds kort ook een goedkope 70-300 4,5-5,6 VR AF-S. (Die zal met vakantie in kenia zeer van pas komen.) Deze is eigenlijk ook niet geschikt voor gebruik met tc. Dat betekent dat je prima foto's kunt maken als je ERG dichtbij bent en redelijk licht hebt.
De andere lange lenzen met IS/VR van/voor nikon zijn 300 F2,8 AF-S VR en 200-400 F4 AF-S VR. Die zijn uh, waarschijnlijk boven budget. Die laatste is wel 1 van de 3 meest populaire lenzen onder natuurfotografen.

Canon heeft een groter aantal lenzen die je nog enige kans geven bij "wandelfotografie" door zowel snelle autofocus (USM) als IS/VR. De 300 F4 en de 100-400 F4,5-5,6 wil ik noemen. Beide vrij prijzig, maar vooral die 300 is uitstekend en zonder enige concurrentie in deze prijs- kwaliteitklasse (met IS/VR).
De verwachting is dat ook nikon ooit meer langere lenzen met IS/VR gaat uitvoeren, maar uh, wanneer? nikon loopt hierin toch al een paar jaar achter.

Els brandenhorst fotografeert uit de hand met heur sigma 50-500 (zonder IS/VR) bij heel lange sluitertijden. Dat vinden wij hier allemaal uitzonderlijk knap. Ze is daarin een voorbeeld, maar wel een voorbeeld dat uiterst moeilijk na te volgen is.

kortom: canon 20d van HJDT (michel veldt) overnemen (michel, niet vergeten mijn commissie over te maken) en een 300 F4 USM IS er bij Wink en verder sparen voor een convertor 1,4 een statief, geheugen, een langere lens .... een... een.... een....
Back to top
Reply with quote

Elbert van Wijk

PostPosted: Fri 12 Jan 2007, 12:09    Post subject:
HiHi, grappig Peter... Dit had ik dus ook al via en PB-tje geschreven, alleen wat minder onderbouwd en uitgebreid.
groet

Woutinho

PostPosted: Fri 12 Jan 2007, 14:01    Post subject: Sony, Canon of Nikon
Jullie zo horende denk ik dat ik eerst wacht wat de Combi mij aanraadt en als ze Canon aanraden boven Nikon, dan ga ik waarschijnlijk ook meteen voor de 30D (als jullie vinden dat de 400D niet goed genoeg is) met sowieso een 300 tele, dat had ik al begrepen als een minimale vereiste. Als jullie mij idd kunnen vertellen dat een Nikon veel trager is met auto focus (waar ik me al een tijd aan erger bij de camera waar ik nu mee schiet) dan is mijn keuze voor Canon snel gemaakt. Kortom ik als ik voor Canon ga, doe ik het meteen goed, dan kan mijn ma waarschijnlijk nog wel bij leggen indien nodig Very Happy .

Ik beslis waarschijnlijk pas over 3-4 weken, dus ik heb nog wel een tijdje om me er nog beter in te verdiepen.

Weer heel erg dank voor jullie reacties en ik zie wel wanneer jullie mij misschien nog extra info aan kunnen bieden Smile .
Back to top
Reply with quote

dennism3

PostPosted: Fri 12 Jan 2007, 18:16    Post subject:
Ik wil je niet overhalen om toch een andere camera aan te gaan schaffen maar wat vind Je/Jullie van de Olympus E500
Deze camera komt bij de tests zeer goed uit de bus

Graag hoor ik van Julie hier een reactie op

MVG, Dennis
Back to top
Reply with quote

Woutinho

PostPosted: Mon 22 Jan 2007, 22:15    Post subject: Sony, Canon of Nikon
Ik heb mijn besluit gemaakt en ga over ongeveer 2 weken de Nikon D80+18-70 kitlens kopen incl. de 70-300 ED VR lens (hoop dat dit voldoende om te snappen welke ik bedoel Confused .

Nogmaals hartstikke dank allemaal voor jullie hulp en jullie merken wel wanneer ik weer ergens mee zit Razz , en nu maar hopen dat ik dan binnenkort een foto van goede kwaliteit kan plaatsen op BP, tot nu nog niks wat kwalitatief er op kan met mijn "oude" camera.

Gr. Wout
Back to top
Reply with quote

guidomeeuw

PostPosted: Tue 23 Jan 2007, 11:48    Post subject: sony, canon of nikon
Hoi Wout,
Je hebt je keuze al gemaakt, zie ik. Nog even mijn bijdrage dan.
Wat ik een beetje mis in de technische verhalen is de vraag wat je precies wilt gaan doen met je uitrusting.
Zelf zit ook te piekeren over aanschaf van een telelens.
De overweging die je mee moet nemen in de keuze is of je bij voorkeur al wandelend de vogels wilt fotograferen met voorbeeld een 300mm of dat je ook vogels op grotere afstand wilt pakken, dan denk ik aan steltlopers, roofvogels, eenden, ganzen enz. Dan heb je al gauw vele mm's nodig.
Dat is de tweestrijd waarin ik altijd verkeer nu ik een keuze moet gaan maken. Ben je een schuilhuttenman, ga je urenlang ergens posten. Bij gebruik van een tele van 400 tot 600 mm kan je de vogels veel dichterbij halen, zoals dat ook goed werkt bij digiscoping.
Mijn overwegingen komen het dichtst bij die van Aad.
Met een beperkt budget dat ik heb, kan ik nu een 2de hands degelijke camera kopen, waarmee ik jarenlang kan schieten. Ben nu in onderhandeling met een Canon medewerker, via marktplaats, die stom toevallig ook nog eens in de buurt woont, voor een Canon 20D stofvrij, met 5000 geschoten plaatjes op de teller. Hij vraagt er 700 euro voor. Kan er zelfs een Canon 75-300 IS voor 350 euro bij krijgen. Na jarenlang gepuzzel op Birdpix ga ik straks toch voor de Canon 400 EL F 5.6, een prime. Met een extender erbij kom ik dan nog een heel eind, hoop ik.
Al met al, buitenkansjes zijn nog steeds voorhandig als je gaat zoeken op internet. Komt nog bij dat ik bij Konijnenberg wel erg veel rode pijltjes zie staan bij de Nikon objectieven, ze worden alleen maar duurder.
Ik wil je niet op andere gedachten brengen maar misschien heb je hier wat aan.
Groeten
Guido Meeuwissen

Lesley van Loo

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Jan 2007, 17:03    Post subject:
@ Guido: let er wel even op dat de 75-300mm IS een ouder type lens is en volgens mij ook geen 350,- euro waard is, de 70-300 IS is het nieuwe type.

guidomeeuw

PostPosted: Tue 23 Jan 2007, 18:43    Post subject: sony, canon, nikon
Hoi Lesley,
Ik had al zo'n vermoeden. Er stond ook geen USM bij, wist niet dat 350 euro ook al teveel is voor deze lens. Dank je.
Overigens ga ik toch voor de Canon 400 prime als het zover is.
Guido

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum