Hallo,
Ikzelf woon op 15 minuten rijden van de plaats van de Velduilen, en ik ervaar nu voor het eerst het zogenaamde 'Birdpix-effect'.
Een rustig namiddagbezoek aan de Velduilen, zelfs op een weekdag, zit er niet meer in. Elke dag zijn er hordes fotografen, het grote deel Nederlanders. Vervelend, maar uiteraard mag iedereen meegenieten van deze fantastische vogels.
Ikzelf ben ook 'twitcher', dus heb ik er alle begrip voor dat veel mensen naar een zeldzaamheid komen kijken. Wat ik als vogelkijker niet begrijp is dat mensen meer dan 200 km rijden vanuit Nederland om, uitgerekend in België, Velduilen te komen bekijken. Ik schat dat er in Nederland momenteel 20 keer meer Velduilen zitten dan in België. In Zeeland bijvoorbeeld (weet ik van belgische vogelkijkers) is er een plaats waar 4 a 5 velduilen samenzitten. Op de Waddeneilanden, Flevoland, Groningen,... moeten er ook heel wat zitten.
Het doet me sterk denken aan die (hilarische!) Blauwborst historie. Alleman naar 1 Blauwborst terwijl er wellicht meer dan 1000 territoria in Nederland te vinden zijn.
Misschien een goede tip voor vogelfotografen: ga ook eens vogels kijken!
Verder is er van verstoring in dit geval weinig of geen sprake. Iedereen bleef vanaf de weg kijken, de Velduilen zelf trekken er zich weinig van aan. Alleen blijven ze wat verder van de weg als er veel volk is.
De houding van Birdpix zelf vind ik positief.
groeten,
Johan
Canon 100-400 ii