Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

15-30x en 25-75x telescopen
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 11 Jan 2010, 17:28    Post subject: 15-30x en 25-75x telescopen
Hallo ;

Wie van jullie heeft er ervaring met deze telescopen :

- 15-30x 1200mm telescoop ,
- 25-75x 1200 - 3600mm telescoop .
Deze heb ik zien staan op de http://www.rugift.com website en wil er graag meer over te weten komen .
Nu heb ik maar een simpele Nikon F50 reflex en een Nikon D100 reflex camera en wil foto's kunnen maken van extreem verre afstanden .
Voor deze is dan de 25-75x telescoop misschien geschikt maar de doorkijk onder 45 graden vind ik minder .
Daartegen is de 15-30x gemakkelijker in gebruik maar heeft dan weer minder zoombereik .
Zijn er nog andere telescopen die zo'n verre of nog grotere afstanden zeer scherpe en herkenbare foto's mee kunnen maken of ben ik hier bij het verkeerde adres om dit te vragen ?
M'n Sigma 300-800mm 5.6 met Nikon vatting wordt wat zwaar om te gebruiken zonder statief en wil daarom wel weten of er betere zijn .
Mogelijk scherpe en duidelijke beelden te willen maken van 3000mm afstand en meer .
Wie kan mij hierbij verder helpen ?

Mvg,
Steve .
Back to top
Reply with quote

Steve

PostPosted: Sun 17 Jan 2010, 2:58    Post subject: 15-30x en 25-75x telescoop
Hallo ;

Als jullie geen ervaring hebben met de vermelde telescopen , kennen jullie dan andere telescopen waarmee wel verre afstanden zeer dichtbij genomen kunnen worden ?
Bestaan er telescopen waarmee men zuiver tot een afstand van 3 en 5 kilometer kan kijken en dit aan een Nikon F50 en Nikon D100 te kunnen monteren ?
Kunnen jullie mij hierbij verder helpen of niet ?
Is er dan niemand die hierop wil / kan reageren ?

Mvg,
Steve .
Back to top
Reply with quote

culoken

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 17 Jan 2010, 9:32    Post subject:
Hallo.
Denk dat u beter deze vragen steld op de zustersite Digiscooppix.
Groeten.
Wink Hans
Extender Canon 2.0XEF II
Soligor extender 1.7X.
Monopod Manfrotto 681B.HBN gimballhead type II met tripod TRIOPO CARBON GX 1227 en ook nog een rijstzak.
Back to top
Reply with quote

temmie

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Jan 2010, 9:38    Post subject:
Wat denk je dat die dingen wegen in vergelijking met jouw Sigma? Juist, nog veel meer. Telescopen die optisch top moeten zijn, zijn gemaakt om naar de sterren te kijken, vaak zwaar, fragiel, en op een afstand van 3 tot 5km begint de kwaliteit van het medium (lucht) waardoor je kijkt ook sterk mee te spelen. Vogelfotografie is een tak van sport van 1-2 tot maximaal 100 meter. Alles daarbuiten levert geen goede foto's op, en dus is de enige manier: dichter komen. Voorbeeld van zulk een telescoop (nog net handelbaar voor een eindje stappen):
http://betterviewdesired.com/Tele-Vue-85-APO.php

Als je het hebt over DIGIscopen (klein digitaal fototoestel achter de vogeltelescoop, of mits adapter de body verbinden met digitale reflex, dan is een lage vergroting ALTIJD beter wegens minder bewegingsonscherpte en meer licht. De beste digiscoopplaten worden tussen 20 en 30x gemaakt, groter = hogere ISO stand van digitale camere = kwaliteitsverlies, of groter = meer trillingen = bewegingsonscherpte.

goed vertrekpunt:
http://www.digiscoped.com
Back to top
Reply with quote

Steve

PostPosted: Sun 17 Jan 2010, 12:07    Post subject: 15-30x 3n 25-75x telescoop
Dus er bestaat geen telescoop die 3 of 5 km ver kan kijken .
Is er dan een digiscoop die dit wel kan ?
De 5 km is misschien wat overdreven maar wil wel een bepaalde lens vinden die de 3 km zou halen .
Men sprak al wel eens over een telescoop of een lens die 60x vergroot .
Kan men met zo een dan vb. 3 km ver kijken of is dit ook niet mogelijk ?
Kunnen jullie even naar de rugift website kijken en zeggen wat jullie persoonlijk vinden van de 2 vermelde telescopen ?
Weten jullie of er ergens bepaalde 2000mm of zoals de 3600mm telescoop van die website dichter bij huis te vinden zijn of niet ?
Wat is zo de grootste telescoop , digiscoop die er te vinden is bij jullie in Nederland en toch op een Nikon F50 en D100 zouden passen ?
Als jullie mij hierbij kunnen helpen zou ik heel gelukkig zijn daar ik zelf hiervan niet zo op de hoogte ben en weet of dit goed is om te gebruiken of niet .
Dank U al vast bij voorbaat hiervoor .

Mvg,
Steve .
Back to top
Reply with quote

daanvoosten

PostPosted: Mon 18 Jan 2010, 16:54    Post subject:
Beste Steve,

Als je vogels op 3 km afstand wilt fotograferen, moet je eerst gezien hebben dat er een vogel zit. Hoe zie jij dat er op 3 km afstand een vogel zit ? Terwijl ik uit je verhaal begrijp dat je geen telescoop hebt.

Ook moet je bedenken dat de beeldhoek heel klein wordt. Het zal dus een hele klus worden om precies op die vogel te richten.

Groeten,

Daan
- Panasonic Lumix G5
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Mon 18 Jan 2010, 19:19    Post subject:
Wat jij nodig hebt:
http://www.cameratools.nl/KENPRO30030N-artikel/Kenko%20CONVERTER%20DG%20MC%203X%20PRO300%20NIKON.html
(Of 2 stuks)

Voor de rest weet ik niet van welke wereld je komt of op welke wereld je wilt fotograferen (gezien de afstand) maar ergens sla je de plank volledig mis.
De 300-800 vind je te zwaar om uit de hand te gebruiken. Juistem. Je wilt nog meer vergroting en uit de hand fotograferen? Dat gaat NIET samen.

Als geld geen optie is zou ik dit eens overwegen:
http://www.dvinfo.net/canon/images/images17.php
Back to top
Reply with quote

Steve

PostPosted: Mon 18 Jan 2010, 20:31    Post subject: 15-30x en 25-75x telescoop
Neen ik heb geen telescoop .
Ik heb enkel maar een Nikon 35-80mm zoomlens , een Nikon 80-200mm zoomlens , een Tamron 200-400mm zoomlens met Nikon vatting , 2 Nikon 2x converters , een Nikon F50 reflex camera , een Nikon D100 reflex camera , een Sigma 300-800mm zoomlens met Nikon vatting en een Sigma 15mm fisheye met Nikon vatting en dat is het zowat .
Heb enkel nog de 1 poot statief die bij de Tamron 200-400mm bij in zit en een Velbon 700 statief .
Voor de rest heb ik niets meer dan nog 2 Lowerpo rugzakken (pro-en super trekker AW) .
Ik wilde altijd nog een Nikon 600-1200mm zoomlens aankopen maar dit gaat enkel rechtstreeks vanaf HongKong of Japan en kan deze dus niet eerst proberen voor definitief aan te kopen .
Vroeger had ik nog wel de Nikon 500mm telelens maar deze is verkocht om toen de 300-800mm ervoor in de plaats te kunnen kopen .
Neen ik fotografeer geen vogels of andere dieren .
Ik maak meestal gewoon op verlof foto's van vb. de camping vanop een verre afstand om vb. een kennis op de bepaalde afstand te herkennen of niet .
De voorlaatste keer vanuit een burcht naar de camping toe met de Nikon D100 , 2x 2 converters en de Sigma 300-800mm gekeken en achteraf op de kaart met de schaal berekend was dit 3 km ver .
De hoogste is nu 800mm die ik heb waar men zuiver doorheen kan kijken .
Met die bepaalde telescopen 15-30x = > 1200mm en bij die 25-75x = 3600mm > het is dit wat me het meeste opvalt > het aantal vermelde mm en ook het lagere gewicht hierbij dat dacht ik dat het beter zou zijn .
Ik weet niet of er zoom of telelenzen zijn met meer dan 1200mm die minder wegen dan 6 kilo zoals de 300-800mm zoomlens en met Nikon vatting natuurlijk .
Als jullie hiervan meer weten , laat het me dan maar te weten komen .

Mvg,
Steve .
Back to top
Reply with quote

Art

PostPosted: Mon 18 Jan 2010, 21:07    Post subject:
Volgens mij kun je sneller 3km afleggen om naar die camping te lopen, en de camping te bekijken, dan dat je er in slaagt een scherpe foto te krijgen vanaf 3km.
Je hebt dan zelfs nog meer kans om vogels op de camping te zien lijkt me. Rolling Eyes
Ik denk dat wat jij zoekt, niet iets is wat je hier op BP zult vinden.
Mocht je erin slagen een goeie scherpe vogelfoto te maken op 3km
op die camping, stuur je hem hoop ik wel in hier ?

groeten Art
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 18 Jan 2010, 21:16    Post subject:
Misschien lukt het hier mee:

Of met deze:

Moet je wel een affuit aanschaffen Very Happy
De Zeiss weegt zo`n 256 kg
De Canon rond de 100kg (minimale scherpstelafstand 120m).
En je zal een paar andere bodys moeten kopen.

Groet,
Ruud

Steve

PostPosted: Mon 18 Jan 2010, 21:46    Post subject: 15-30x en 25-75x telescoop
Sorry > nogmaals ik maak geen foto's van vogels (is niet m'n ding) .
Ik wilde enkel weten wat jullie van de 15-30x en van de 25-75x telescoop vinden daar ik hier geen ervaring mee heb en dit graag te weten wilde komen via jullie die hier mogelijk meer ervaring mee zouden hebben .
Sorry ,maar dan moet ik elders naar nog andere lenzen gaan zoeken en niet bij dit forum .
Wat betrefd die 2 grote lenzen > deze heb ik al eens gezien en zijn niet compact .
Als deze zeer compact moesten bestaan en redelijk bij prijs zijn > dan koop ik deze wel .
M'n grootste wens was ooit de Nikon 1200-1700mm aan te kopen maar deze kost nu nog 100.000 Euro en dat is wat veel voor een lens die men maar een paar keer per jaar gebruikt .
De Nikon 1000mm is ook al niet veel > beter een 1200mm ergens zoeken .
Zal dan weer zware lens zijn , maar heeft meer mm en mogelijk verder kunnen kijken .
Zal dan maar elders zoeken .

Mvg,
Steve .
Back to top
Reply with quote

Art

PostPosted: Mon 18 Jan 2010, 21:50    Post subject:
Je weet mensen wel nieuwsgierig te maken naar het soort foto's wat je dan wel wilt maken....en maakt...
Heb je een website me je werk ?

groeten Art
Back to top
Reply with quote

Steve

PostPosted: Mon 18 Jan 2010, 21:56    Post subject: 15-30x en 25-75x telescoop
Neen ik heb geen website .
Het zijn niet altijd scherpe foto's die ik heb , en zeker niet met er 2 2x teleconverters er tussen te hebben .
Het beeld is dan veel troubeler .
Als je mij jouw e-mail adres doorstuurd kan ik wel eens m'n gemaakte foto's doorsuren van de afstand van 3 km dan kan ik jouw reactie hierop zien wat je er van vind .
Back to top
Reply with quote

Steve

PostPosted: Sat 13 Feb 2010, 11:20    Post subject: 15-30x en 25-75x telescopen
Hallo ;

Onlangs nog naar de http://www.rugift.com website gekeken en daar is weer een nieuwere versie telescoop te zien .
Deze keer is het een 1200mm 2000mm telescoop met Nikon vatting voor een prijs van 375 Dollar .
Kan er iemand van jullie deze eens op die website bekijken en me er meer goede en minder goede punten van deze beoordelen ?

Willen jullie jullie mening vertellen betreffende deze telescoop ?
Deze heeft dus vele mm's dus als er hier dan eens een 2x converter bij tussen zou staan dan zou men een 2400mm 4000mm telescoop bekomen .
Echter zou ik dan geen 2e 2x converter meer nodig hebben en ook de telescoop zonder converters kunnen gebruiken .
Noteer hier mar eens jullie gedacht betrefd deze bepaalde telescoop en zou dit waar zijn voor het bedrag van 375 Dollar of niet ?
Dank U al vast bij voorbaat hiervoor .

Mvg,
Steve .
Back to top
Reply with quote

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Sat 13 Feb 2010, 11:47    Post subject:
Beste Steve,
ik denk dat wat jij vraagt eigenlijk niet bestaat. Ik fotografeer zelf wel eens met maximaal 1000 mm (30 keer vergroting), maar als een onderwerp verder zit dan pakweg 50 meter is de kans dat je iets scherps fotografeert in enig detail eigenlijk al verkeken, want met zulke vergrotingen vergroot je ook luchttrillingen en ben je ondanks een mogelijk groot oplossend vermogen toch de detail kwijt.
Ik hoef voor de rest niet echt naar een site te gaan om een telescoop met Nikonvatting van 375 dollar te bekijken, want al iets zo weinig kost bestaat het niet dat er veel kwaliteitsglas in verwerkt zit.
Als ik het plaatje zo bekijk is het een soort spiegelobjectief en die hebben allemaal een ding gezamenlijk: gebrek aan kwaliteit.
Dus: doe maar niet.
Groeten, Leo
Back to top
Reply with quote

Steve

PostPosted: Sat 13 Feb 2010, 12:29    Post subject: 15-30x en 25-75x telescoop
Hallo Leo ;

Dank U voor jouw antwoord betreffende deze telescoop .
Wil echter eerst anderen hun mening weten betreffende bepaalde telescopen en lenzen voor ik deze definitief zou aankopen .
De 15-30x en de 25-75x telescopen zijn dus al niet goed , de 1200mm 2000mm telescoop is ook niet goed .
De Nikon 1200mm - 1700mm telelens is dan weer te duur voor aankoop en te zwaar in gebruik .
Waar kan men dan nog binnen de BeNeLux nog goede telescopen of telelenzen vinden en dit met mogelijke Nikon vatting ?
Nadat ik m'n Sigma 300-800mm zoomlens met Nikon vatting aangekocht had , wilde ik wel ook een grotere hebben en had toen de Nikon 360-1200mm zoomlens (of de Sigma 350-1200mm zoomlens met Nikon vatting) in het oog maar kon deze nergens dichtbij bekijken en testen voor deze definitief aan te kopen .
Dit is iets wat ik wel wil > het eerst zelf eens testen en foto's van maken ermee , voor deze bepaalde definitief aangekocht zou worden .
Vroeger ook zeer tevreden geweest met m'n Nikon 500mm telelens > gebruikt met een 2x converter .
Wat is het resultaat eigenlijk van de Nikon 1000mm zoom- of telelens ?
Kan men met deze goede foto's maken ?
De Nikon 2000mm is dan weer te groot in formaat en te zwaar in gewicht dus beter naar telescopen over te stappen , maar welke is goed en met welke kan men zeer verre afstanden zeer dichtbij nemen ?
Zo 3 km en 5 km is dus wat te ver , wat dan met een afstand van zo'n 1 a 2 km ?
k'Weet het heb vele vragen betreffende dit alles , maar kan het juiste materiaal voor m'n doelen niet vinden om op verre afstanden een foto te kunnen nemen alsof het een meter verder zou zijn .
Het is daarom niet het gepaste forum om dit te vragen , maar zitten jullie dan niet echt op grote afstanden > vb. als men een leeuw of tijger zou fotograferen , dan zit men hier toch ook geen 500 meter vanaf > dit is toch verder of niet soms ?
Vogels fotograferen doe ik dus niet , sorry hiervoor , maar waar kan ik anders aan betere informatie betreffende gewenste telescopen of lenzen vinden dan op deze website ?
Laat me maar weten of er andere websites zijn waarop men antwoorden zou kunnen krijgen .

Mvg,
Steve .
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Sat 13 Feb 2010, 19:20    Post subject: Re: 15-30x en 25-75x telescoop
Steve wrote:

vb. als men een leeuw of tijger zou fotograferen , dan zit men hier toch ook geen 500 meter vanaf > dit is toch verder of niet soms ?
Mvg,
Steve .

Nee man, veel en veel dichter!
Kijk, ik weet nog steeds niet wat je op de foto wilt zetten. Doet er ook niet toe. Natuurlijk kun je iets fotograferen vanaf 500mtr afstand. Geen probleem. De kwaliteit zal echter niet eens in de buurt komen van de slechtste foto's die hier aangeboden worden en de site nooit halen.
Je kunt dit kanon kopen voor je nikon. Schiet je er prachtige foto's mee? Nee. Maar misschien wel een van de weinige betaalbare opties als je BESLIST op die afstand foto's wilt maken.
Een nikon 1200-1700mm is leuk natuurlijk. Maar ook geen gegarandeerde kwaliteit. Overdag met opwarming van het aardoppervlak zul je ongetwijfeld last krijgen van atmosferische vervuiling. O.a de bekende "warmte trillingen" in beeld vlak boven de grond.
Suc 6
Back to top
Reply with quote

Steve

PostPosted: Sat 13 Feb 2010, 20:09    Post subject: 15-30x en 25-75x telescoop
Hallo ;

Hierbij enkele foto's dat ik op een vorig verlof eens gemaakt heb .
1. foto met de Nikon D100 met Nikon 35mm zoomlens > 35mm :

2. foto met de Nikon D100 met daarop de Tamron 2x converter en de Sigma 300-800mm > 600mm :

3. Nikon D100 met de Tamron 2x converter en de Sigma 300-800mm > 1600mm :

4. Nikon D100 met 2x 2 converters en de Sigma 300-800mm > 1200mm :

5. Nikon D100 met 2x 2 converters met daarop de Sigma 300-800mm > 3600mm :

Dit zijn nu enkele foto's om een voorbeeld te geven van wat ik dus graag op afstand fotografeer .
Het zijn voor jullie misschien wel niet echt scherpe foto's maar voor mij is het voldoende om vanop een gemeten afstand van 3 km deze foto van 35mm naar 3600mm te kunnen maken .
Dit is nu wat ik dan graag zou willen hebben > maar dan met een heldere foto en niet zo troubel zoals de laatste .
Kan men dit dan met bepaalde telescopen maken of niet en wat zijn zo de beste hiervoor ?
Liefst dan bepaalde telescoop met een rechte doorkijk en niet onder bepaalde graden .
Er zou dus ook een bepaalde Nikon spotter bestaan , maar ook daarmee heb ik geen ervaring .
Zou dus graag de grootste telescoop willen die dan ook op m'n Nikon F50 en D100 zal passen .
Graag jullie mening over de hier boven staande foto's en al weer de vraag welke telescoop deze afstand kan dichterbij nemen van de 35mm naar de 3600mm of meer .
Dank U bij voorbaat .

Mvg,
Steve .
Back to top
Reply with quote

urbanguard

PostPosted: Sun 14 Feb 2010, 13:40    Post subject:
hallo steve,

wat je hier op je foto's laat zien, is ongeveer een halve kilometer bewegende warme lucht.
zelfs met het beste glas, wat je een lieve duit gaat kosten, is hier geen fatsoenlijke foto meer uit te halen.
tenzij je bereid bent 300% meer uit te geven voor 5% meer kwaliteit, zou ik aanraden om in het vervolg op het witte huisje vlak voor de kerk te gaan staan met de 300-800 op een goed statief.
wil je je broer of schoonzus toch in een overzichtsfoto op de camping platen, dan is een groothoek misschien een betere keuze.
valt deze optie ook af omdat de familiaire verhoudingen niet dusdanig zijn dat oogcontact gewenst is, dan is het misschien opportuun eens om de tafel te gaan zitten voor een goed gesprek.
wat jij wilt is met de huidige techniek niet mogelijk of heel duur. we willen allemaal wel voor een dubbeltje op de eerste rang, maar helaas kost het nog wel 'es een lieve stuiver.
succes met je queeste.
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 14 Feb 2010, 13:57    Post subject:
Ik zou die 3km maar naar je object toe gaan.
Maar dat is al eerder gezegd. Ik zie absoluut het nut er niet van in van wat jij wil. Niet helemaal waar, ik zie 1 ding, spionage. Maar dat kan je beter over laten aan mensen die er wel verstand van hebben en onbeperkte middellen. Of je kan eens kijken of je een 2e hands spionagesateliet kan kopen. Misschien lukt het je dan.
Sorry totaal zinloze topic!

Groet,
Ruud

Steve

PostPosted: Sun 14 Feb 2010, 14:04    Post subject: 15-30x en 25-75x telescopen
Hallo ;

Dus geen van bovenstaande foto's zijn goed genoeg , ook die vanop 35mm zou niet goed zijn .
Wat verwachten jullie dan wel van een zoomlens als deze die niet met een statief gemaakt zijn ?
Toen deze gemaakt werden was het rond de 30 graden en is het daarom dat het weer te troubel is , dan kan ik er niets aan veranderen .
Zijn jullie foto's met deze afstand dan wel zuiver dat weet ik dan ook zo niet .
Heb enkel maar foto's gezien die dus op zo'n 100 meter of 500 meter afstand gemaakt zijn en dus niet op kilometers ver > zou misschien bij jullie ook niet meer zo zuiver zijn dan verwacht .
Jullie hebben dus nu m'n foto's beoordeeld , en het is daarom juist dat er naar grotere telescopen gezocht wordt om betere foto's te kunnen maken op verre afstanden .
Blijkbaar niet het juiste forum om dit te vragen .
Wat echter het verschil is tussen een groothoeklens , een zoomlens of een telelens is weet ik zo niet > ik kijk meestal enkel naar het aantal mm dat er bij staan vermeld , naar de rest kijk ik zo niet dan alleen nog naar de prijs ervan .
Of er compacte telelenzen bestaan is nog te zoeken , maar meestal voor een kleine prijs kan je niet veel goeds verwachten , dus eerder naar grotere prijzen gaan zoeken .
Is er een bepaalde telelens , zoomlens , telescoop , groothoeklens , enz... die men kan aankopen voor zo'n 6.000 Euro want vele hoger wil ik niet gaan voor een lens of telescoop ?
Als het echt hoger ligt dan de 6.000 Euro , wil ik nog wel maximum 8.500 Euro eraan uitgeven , maar hoger ga ik niet .

Mvg,
Steve .
Back to top
Reply with quote

urbanguard

PostPosted: Sun 14 Feb 2010, 15:15    Post subject:
beste steve

je schrijft:
Quote:
Zijn jullie foto's met deze afstand dan wel zuiver dat weet ik dan ook zo niet .
Heb enkel maar foto's gezien die dus op zo'n 100 meter of 500 meter afstand gemaakt zijn en dus niet op kilometers ver > zou misschien bij jullie ook niet meer zo zuiver zijn dan verwacht .

niemand op dit forum maakt foto's van 100 tot 500 meter afstand, wij kiezen er voor om met ons beperkte materiaal dichterbij het
onderwerp te gaan zitten om bovenstaande nadelige effecten zoals chromatische en atmosferische aberraties te voorkomen.
als ik €6000 te besteden had zou ik voor de nikkor 600 f4 gaan met de nieuwe asferische 2x conv. een combi die gegarandeerd zijn waarde behoudt, mocht je er ooit van af willen. er is op het internet vast wel een leuke deal te vinden.
Back to top
Reply with quote

culoken

PostPosted: Sun 14 Feb 2010, 15:36    Post subject:
Mail es naar de Staatsveiligheid of andere gerechterlijke instantie met de vraag welk materiaal zij gebruiken. Laughing
Zie hier niet echt het nut van in Rolling Eyes
Groeten.
Wink Hans.
Extender Canon 2.0XEF II
Soligor extender 1.7X.
Monopod Manfrotto 681B.HBN gimballhead type II met tripod TRIOPO CARBON GX 1227 en ook nog een rijstzak.
Back to top
Reply with quote

Steve

PostPosted: Sun 14 Feb 2010, 16:03    Post subject: 15-30x en 25-75x telescopen
Hallo Hans ;

Ik wil nu eens iets of iemand herkennen op een zeer grote afstand .
Als men een bepaalde burcht of kasteel bezoekt in het buitenland vb. Duitsland of zo dan staan hier wel eens zo van die grote verrekijkers waarmee men uitzonderlijk ver kan kijken .
Het is dit soort verrekijkers die ik als telelens of telescoop op m'n Nikon camera zou willen hebben .
De afstand dat de verrekijker stond en de plaats waar ik toen naar keek was toen 2,2 km ver en kon bijna de persoon herkennen .
Bestaan er dan zo'n verrekijkers in de fotografie wereld of niet ?
Ik kon niet zien welk merk en/of type de verrekijker was daar er niets op stond .
Het was zo een verrekijker waar men muntengeld moest in steken om ermee te kunnen kijken .
Deze is perfect , maar tot nu toe echter nog niet te vinden om op een Nikon F50 of D100 te monteren .
Hebben jullie enige ideeen wat deze kunnen zijn ?
Laat het me dan maar te weten komen .

Mvg,
Steve .
Back to top
Reply with quote

Elbert van Wijk

PostPosted: Mon 15 Feb 2010, 16:24    Post subject:
misschien dat de CIA je kan helpen? Very Happy

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic