marcelloromeo wrote: |
Het is niet juist te zeggen dat de scherpte met converter duidelijk minder is: je kunt als je het goed doet het niet zien !!!
Als je je spullen goed hebt gecalibreert en je gebruikt een originele Extender kun je daar net zulke fraaie resultaten mee halen ! Wat betreft de IS: ik bezit diverse lenzen met IS en zet het vaker uit dan aan !!! IS geeft bij lange tele's vaak een lelijke , onrustige achtergrond onscherpte. Bovendien is het wenselijk om bewegingsscherpte te voorkomen door een zo hoog mogelijke sluitertijd te kiezen waarbij het nut van IS dan toch al komt te vervallen. Daartoe heeft het wellicht meer nut om een lichtsterkere niet IS lens te kopen die bovendien veel sneller is en nauwkeuriger bij de AF en een veel mooiere onscherpte (DOF)geeft. |
Henk de Waard wrote: |
Hallo,
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan, en had uiteindelijk voor de 300 f/4 gekozen (wilde er dan later een converter bij kopen), voornamelijk voor de korte scherpstelafstand en de IS. Juist afgelopen weekend ben ik echter alsnog overgestapt op een 400 f/5.6. Mijn overwegingen daarbij waren de volgende: 1) 300 mm (dus zonder converter) is erg kort voor vogels (mijn hoofdonderwerp); 2) Opties waren dus óf een converter bij de 300 kopen (zoals ook altijd al mijn bedoeling was geweest), óf overstappen naar de 400mm; 3) Bij het gebruik van een converter zou de scherpte wat achteruit gaan, en zeker ook de AF snelheid - twee zaken die voor mij erg belangrijk zijn; 4) De korte scherpstelafstand benutte ik vrijwel nooit, alleen een enkele keer bij een vlinder of libel (wat overigens wel echt goed te doen is; daarvoor is de 300 wel een aanrader); 5) IS benutte ik vrijwel nooit. De AF werd naar mijn idee trager als de IS aanstond, en met een beetje korte sluitertijd heeft de IS toch al geen/weinig zin meer. Omdat vogels meestal bewegen, heb je voor een scherpe foto sowieso vaak een korte sluitertijd nodig. Conclusie voor mij was dat de twee zaken die voor mij belangrijk zijn - scherpte en AF snelheid - bij de 300 met converter minder zouden zijn dan bij de 400, terwijl beide voordelen van de 300 - scherpstelafstand en IS - voor mij eigenlijk geen voordelen waren. Vandaar mijn overstap. Hopelijk heb je hier wat aan bij jouw overwegingen; succes! |
Quote: |
Inderdaad met die 300 mm 2.8 kan je het verschil niet zien, maar we hebben het hier over de 300 mm 4.0 met converter. Die 300 mm 2.8 kost bakken met geld, daar mag je ook wel enig verschil in verwachten. |
Ik moet zeggen dat het verschil met een 300 F4 met 1.4 TC erg afhangt van het licht en de omstandigheden. Het lukt me steeds beter om erg scherpe foto's te maken met de TC als ik er op let dat er voldoende licht is en bij voorkeur F6.3 of meer gebruik. Soms komt er met F5.6 toch nog een scherpe foto tevoorschijn maar met F6.3, 7.1 of F8 is de kans een stuk groter (logisch). |
Carlo wrote: |
Ja bedankt voor de info.
Het blijft een moeilijke keuze. Is de 'IS' noodzakelijk?. |
Carlo wrote: |
...Ik lees veel dat de IS weinig gebruikt wordt. Het wordt weer een stukje duidelijker.... |
Genoeg aan 300 mm? Misschien als je reiger op de foto zet maar een goudhaantje is hele andere koek! |