Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Buizerds lokken door voeren... Mag het?
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Auteur
Bericht
JDirks

Geslacht: Man
Leeftijd: 34

View user's profile Send private message Verstuur mail
BerichtGeplaatst: Za 18 Feb 2012, 23:01    Onderwerp: Buizerds lokken door voeren... Mag het?
Sinds ik mijn spiegelreflex heb, heb ik echt al tientallen trips gemaakt in de hoop ooit een enigszins fatsoenlijke foto van een buizerd (of welke andere roofvogel dan ook) te maken.
Helaas heb ik niet de juiste middelen, en het geld, om dit op de gebruikelijke wijze te doen. Ik ben geboden aan de Nikon D3000 in combinatie met een Tamron 70-300.
Ik heb inmiddels al uren in de auto gezeten, door gebieden gelopen en in schuilhutten gezeten, maar het lukt me simpelweg niet. Ze zijn zo enorm schuw.
Nu heb ik naast fotografie een andere, mijn grootste, hobby; het houden van slangen.
Logischerwijs moeten mijn slangen gevoerd worden, met ratten/muizen, en nu vroeg ik me af of het mogelijk, en toegestaan, is om op deze manier een poging te doen om roofvogels te lokken!?
En zo ja, hoe dien ik dit aan te pakken en welke andere tips zou ik in acht moeten nemen?
Mocht dit niet toegestaan zijn, dan zal ik dit uiteraard niet doen. Maar zouden jullie me dan kunnen voorzien van enkele andere tips om deze prachtige dieren vast te kunnen liggen.
Ik weet dat het altijd een kwestie zal blijven van 'heel veel geluk en geduld hebben', en dat begrijp ik ook volkomen. Echter ben ik bang dat ik dingen over het hoofd zie of verkeerd doe.
Ik woon in Drenthe, ideaal met al die weilanden en bossen. Roofvogels zitten hier ook in overvloed, alleen ze werken simpel gezegd nou eenmaal niet mee.
Hulp is dus welkom.

Alvast bedankt!
Tamron AF 70-300mm 1:4-5.6 Tele-Macro (1:2)
Naar boven
Reageer met quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

Leeftijd: 62

View user's profile Send private message Verstuur mail Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: Za 18 Feb 2012, 23:21    Onderwerp:
Het is volgens mij niet toegestaan om gekweekte levende zoogdieren in het wild uit te zetten, maar dat was je hopelijk niet van plan. Of het verboden is dode dieren in de natuur te brengen weet ik niet. Houd er rekening mee dat dit ook niet zomaar mag, er zijn veel regels in dit land.
Of het verstandig is om dat te doen is een tweede. Weet je wat je precies in de natuur teweeg brengt als je aas voor roofvogelfoto's gaat gebruiken? Mensen die hiervoor hebben doorgeleerd kunnen je dat niet vertellen, maar zullen dat vanuit voorzorg niet aanraden.
Om maar een extreem voorbeeld te geven. Stel nu dat je een Buizerd leert om op jouw aas af te komen. Daar krijg je vast een paar mooie foto's voor terug, maar die Buizerd zou dan ook een lagere drempel kunnen ontwikkelen voor het vergifitgd aas dat door stropers wordt neergelegd (dit is gewoon de praktijk in Nederland). Dat is toch niet wat je wilt? Het is dan zelfs niet uitgesloten dat je zelf opgepakt wordt op verdenking van stropen. En leg dan maar uit dat het jou alleen om de foto ging.
Volgens jouw profiel ben je 21. Heb geduld, vroeg of laat kom je een Buizerd tegen die zich wel laat fotograferen en dan heb je aan 300 mm misschien wel te veel.

Op Birdpix laten we in principe geen foto's toe die gemaakt zijn met behulp van neergelegd aas. Enkele uitzonderingen hierop laten we toe maar dat is dan een gelegaliseerde praktijk.
Reageer met quote

Martijn Horsten

Leeftijd: 28

View user's profile Send private message
BerichtGeplaatst: Za 18 Feb 2012, 23:30    Onderwerp:
zelf ook al een flinke tijd op zoek, maar lukt ook niet. Gewoon wachten totdat je eens een goede hebt, of gaan naar plaatsen van waar je weet waar ze minder schuw zijn (die plaatsen zijn er zeker). Gewoon aan iemand vragen waar dat dan is en daar gaan kijken, want daar heb je denk ik heel wat meer aan.
Gr
Martijn
Naar boven
Reageer met quote

leo snellink
Moderator
Moderator

Leeftijd: 67

BerichtGeplaatst: Za 18 Feb 2012, 23:47    Onderwerp:
Ik ga er altijd vanuit dat je nooit weet wat je voor je lens krijgt. Daarom richt ik me eigenlijk zelden op een bepaalde vogelsoort en zeker niet op roofvogels. Die hebben scherpe ogen, zijn vaak toch wat schuw en hebben weinig geduld met wandelaars of fietsers (en dat zijn de manieren, waarop ik me meestal voortbeweeg).
Ik ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat roofvogels niet direct tot mijn doelgroep behoren, maar dat ik wel eens geluk zou kunnen hebben als ik maar genoeg "uren maak".
Vorig jaar had is mijn eerste meewerkende Buizerd en ook met een Smelleken heb ik al eens geluk gehad.
Ik zou adviseren om je gewoon te concentreren op andere soorten en gebruik te maken van de kansen, die roofvogels je vroeger of later zullen bieden. Zoals Marcel al schrijft: voeren heeft zijn nadelen, zeker in gebieden waar jagers nog denken dat roofvogels hun jachtbuit opeten. Voor je het weet leren de roofvogels te vertrouwen op aas, dat mogelijk vergiftigd is.
Groeten, Leo
Naar boven
Reageer met quote

JDirks

BerichtGeplaatst: Zo 19 Feb 2012, 0:16    Onderwerp:
Uiteraard is het niet mijn bedoeling om levende zoogdieren uit te zetten, het zou dan inderdaad gaan om ontdooide muizen, ratten en wellicht konijnen. Deze prooidieren verkeren in elk geval in uitstekende conditie en worden op goede wijze gehouden/gefokt voordat ze eindigen als, normaliter, slangenvoer.
Ik snap jouw gedachtegang volledig Marcel, en daar had ik zelf nog niet over nagedacht.
Echter vraag ik me wel af op welke manier je de drempel zou verlagen op een dergelijke manier? Buizerds, en meerdere rovers, eten van nature ook al aas (road-kills), dus dat lijkt mij het verschil dan niet te maken.
Maar wellicht is het een idee om het na te vragen bij de dierenbescherming. Echter was ik even benieuwd naar jullie meningen Smile
Ik snap ook volledig het beleid van Birdpix om dergelijke foto's niet toe te laten. Echter vraag ik me dan toch af wat het verschil is tussen het voeren van rovers en tussen het voeren van 'normale' vogels (mussen/mezen/vinken/enzovoorts) zoals hier door meerdere mensen getoond wordt. Ligt dit puur aan het feit dat er op rovers gestroopt wordt en op 'normale' vogels niet?

Martijn, bedankt voor je input! Ik heb gelukkig meerdere mensen hier in de buurt die dezelfde hobby delen en er ook regelmatig op uit gaan. Echter zitten zij vaak in een luxere positie door het simpelweg hebben van betere objectieven Wink
Dus ik kan hen wel om advies vragen, maar wanneer zij die plekken normaliter bezoeken met lenzen van zo`n 400+ mm i.c.m. converters, dan schiet ik er alsnog vrij weinig mee op. Helaas!

Leo, ook jij bedankt voor het meedenken en het geven van je mening!
Ik snap je punt mbt het 'hopen op geluk'. Echter ga ik, wanneer ik op pad ga, voor het grotere wild (reeën e.d.) of de roofvogels. Niet lullig bedoeld, maar een 'normale' vogel doet me wat minder Wink
Kwa vervoer kies ik bewust in 9/10 gevallen voor de auto. Ik weet hoe schuw deze dieren zijn, en met lopen/fietsen maak je je kans in mijn ogen enkel kleiner.
Voor reeën werkt dit wel, het wandelen, daar die, in mijn optiek, makkelijker te benaderen zijn dan rovers.
Ik heb inmiddels al enorm veel uren in het veld gemaakt, en was enkel benieuwd of deze methode wellicht uitkomst kon bieden.
De foto's van jou van de Smelleken en buizerd zijn zeker mooi! Dat wil ik ook wel. Haha!
Naar boven
Reageer met quote

ErikV

View user's profile Send private message Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: Zo 19 Feb 2012, 8:20    Onderwerp:
Je kunt ook een grote lens huren voor een weekendje natuurlijk en hopen dat je dan het geluk hebt dat een buizerd meewerkt.

Ik ga regelmatig op pad voor buizerds en torenvalkjes en heb gelukkig al een paar keer mooie foto's kunnen maken. Maar het blijft heel erg moeilijk, ze zijn over het algemeen erg snel vertrokken als ik mijn auto in de berm parkeer. Het is een kwestie van veel geduld, zoals met zoveel vogels.

JDirks

BerichtGeplaatst: Zo 19 Feb 2012, 10:08    Onderwerp:
Dat zou inderdaad een optie zijn Erik. Echter ben ik geen fan van huren in het algemeen.
Vind dat zonde van je geld daar je er feitelijk niets voor terugkrijgt.
Ik blijf het in eerste instantie gewoon nog even proberen op de gebruikelijke manier, wellicht krijgt ik toch ineens geluk.

Zie net in mijn 2e bericht staan dat ik neergezet heb dat ik eventueel de dierenbescherming ga bellen, maar ik bedoeld uiteraard de vogelbescherming.

Ik ga vandaag sowieso nog even mijn vaste rondje doen, dus laten we hopen op het beste Wink
Naar boven
Reageer met quote

david

Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: Zo 19 Feb 2012, 10:26    Onderwerp:
"Geduld is een schone deugd " Vorig weekend feitenlijk na 6 jaar fotograferen mijn tweede meewerkende buizerd. En zelfs dat moet je nog relativeren. Wel een giervalk vol in beeld.

Zoals leo snellink aanhaalt. Ik zie in je profiel nog niet veel foto's staan. Als je dan direct spreekt over roofvogels leg je de lat wel erg hoog. " Vroeg of laat "krijg je toch een opportuniteit.
In onze streek zijn buizerden niet te doen. Ze vliegen al op als je de auto op 300m stopt. In Zeeland blijven ze vaak mooi op een paaltje zitten.
Vandaar " geduld is een schone deugd"

Gr David
www.davidverdonck.be
Naar boven
Reageer met quote

JDirks

BerichtGeplaatst: Zo 19 Feb 2012, 10:46    Onderwerp:
Geduld is een schone zaak, klopt helemaal!
Maar je kan jezelf natuurlijk wel enigszins helpen Wink

Er staan inderdaad geen foto's van mij hier op Birdpix. Waarom niet? Omdat ik die simpelweg niet heb!
Leg ik voor mezelf de lat er hoog? Ja, absoluut! Daar zit voor mij de uitdaging in het fotograferen.
Het is simpelweg, zoals eerder gezegd, niet mijn ding om andere vogels vast te leggen.
Ik doe het weleens, bij gebrek aan beter. Maar ook daar kom ik vaak niet tot het gewenste resultaat door het gebrek aan de juiste middelen.
Naar boven
Reageer met quote

ruben vdb

Leeftijd: 35

BerichtGeplaatst: Zo 19 Feb 2012, 13:31    Onderwerp:
Ik zie niet in waarom je het eens niet zou mogen proberen.
Als in het buitenland en tegenwoordig zelfs in Nederland bepaalde fotografen voor veel geld hutten mogen verhuren om buizerds en andere roofvogels te fotograferen waarom zou je dan geen doodgereden konijn (of eentje voor je slangen) voor je tentje mogen leggen. Doe dat niet te vaak zodat de buizerds er inderdaad niet al te gewoon aan raken, maar of ze nu naast de weg een dood konijn eten of in een weide iets verder, ik zie het verschil niet.
En dat BP deze foto's weigert en die van de commerciële hutten wel laat aanbieden, tja, hypocriet?
Het is maar mijn mening..
Wat de biologische impact is van het voeren weet ik niet echt, maar ik ga er van uit dat als die professionele natuurfotografen zo te werk gaan voor hun foto's (of verhuur van hutten) zij wel zullen weten dat de impact op de buizerds (of andere roofvogels) beperkt is.
Naar boven
Reageer met quote

vogeljan

BerichtGeplaatst: Zo 19 Feb 2012, 14:18    Onderwerp:
edit

Laatst aangepast door vogeljan op Vr 21 Sep 2018, 20:10, in totaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Reageer met quote

Pascal Gielen

Leeftijd: 31

BerichtGeplaatst: Zo 19 Feb 2012, 14:19    Onderwerp:
Buizerds en andere aaseters mag je volgens mij gewoon voederen. Je moet gewoon opletten dat niemand je zien, boswachters of jagers zouden nog eens kunnen denken dat je een stroper bent.

Als je in het bezit bent van een privé wei of bosje heeft natuurlijk niemand je iets te verbieden.
Daar doe je gewoon wat je zelf maar wil. Wink

Groetjes
Pascal Gielen

Manfrotto 680B Monopod Black
Naar boven
Reageer met quote

daanvoosten

Leeftijd: 59

BerichtGeplaatst: Zo 19 Feb 2012, 15:42    Onderwerp:
Ik heb zelf ooit in een polder een plek gevonden waarin een paartje zat. Ze hadden echter geen jongen. Het was in een boom vlakbij een pad. Als je je daar verdekt opstelde hoefde je alleen maar te wachten. Ook zitten ze vaak langs autowegen, te wachten tot er een dier doodgereden wordt.
- Panasonic Lumix G5
Naar boven
Reageer met quote

Richard Burgmeijer

Leeftijd: 51

BerichtGeplaatst: Zo 19 Feb 2012, 17:14    Onderwerp:
Waarom zou je dat niet mogen doen? Ik zie er het kwaad niet van in. En dan lees ik dit van Marcel:
Quote:
Om maar een extreem voorbeeld te geven. Stel nu dat je een Buizerd leert om op jouw aas af te komen. Daar krijg je vast een paar mooie foto's voor terug, maar die Buizerd zou dan ook een lagere drempel kunnen ontwikkelen voor het vergifitgd aas dat door stropers wordt neergelegd (dit is gewoon de praktijk in Nederland). Dat is toch niet wat je wilt?
Confused

Denk je dat een Buizerd niet altijd voor de makkelijkste weg kiest? Meestal wel. En dan met name een soort als de Buizerd is een echte aaseter. Als er nu een dode Haas langs de weg ligt of je hebt het er zelf neergelegd voor de fotografie.... ik zie er het verschil niet in. In Duitsland worden roofvogels ook vergiftigd en in andere landen mogen ze zelfs bejaagd worden. Ook daar worden deze vogels gefotografeerd met behulp van aas. Denk aan de Zeearenden en Rode wouwen in Duitsland, Zeearenden in Polen en Lammergier, Vale gier en Monniksgier in Spanje. Je moet je in ieder geval goed voorbereiden als je dit gaat doen. Als je het dan doet, doe het dan ook goed, zodat je met tevreden beelden huiswaarts keert.

Richard
Reageer met quote

JDirks

BerichtGeplaatst: Zo 19 Feb 2012, 18:27    Onderwerp:
Iedereen bedankt voor de reacties!

ruben vdb schreef:
Ik zie niet in waarom je het eens niet zou mogen proberen.
Doe dat niet te vaak zodat de buizerds er inderdaad niet al te gewoon aan raken, maar of ze nu naast de weg een dood konijn eten of in een weide iets verder, ik zie het verschil niet.
Wat de biologische impact is van het voeren weet ik niet echt, maar ik ga er van uit dat als die professionele natuurfotografen zo te werk gaan voor hun foto's (of verhuur van hutten) zij wel zullen weten dat de impact op de buizerds (of andere roofvogels) beperkt is.

Dat was mijn insteek eigenlijk ook enigszins.
Hoe zou jij dit persoonlijk aanpakken? Zou je het inderdaad vanuit een hut doen? Of gewoon vanuit de auto en dan langs de kant van de weg?
Ik zal het inderdaad niet te vaak doen, dat lijkt me vanzelfsprekend.
Ik denk zelf dat het verstandig is om een hut te maken op een weiland/heide wat verder gesloten is voor publiek. Gelukkig is er op de locatie die ik in gedachten heb zo`n plek, maar dan zal ik nog even achter toestemming aan moeten. Ik heb ze op deze plek inmiddels regelmatig zien foerageren, dus het lijkt mij dat het slim is om eerst te zorgen dat ze enigszins gewend raken aan de hut, en vervolgens te beginnen met voeren op die ene plek.
De eerste paar keer zul je vermoedelijk geen succes hebben, maar als je eens of tweemaal per week daar een kadaver neer zou leggen, dan zullen ze daar ook sneller zoeken. En dan kan je op een gegeven moment zeggen van ik leg wat neer en ga dan wachten in de hut.

daanvoosten schreef:
Ook zitten ze vaak langs autowegen, te wachten tot er een dier doodgereden wordt.

Langs (snel)wegen zitten ze inderdaad met grote regelmaat, echter heb je dan weet het nadeel dat het niet toegestaan is om te stoppen en dat deze mogelijkheid er ook vaak simpelweg niet is.

@ Jan:
Dit is inderdaad ook een mogelijkheid die ik al meerdere malen, zonder succes, geprobeerd heb.
Met reeën lukt me dit wel, en daar heb ik ook een keer een bok tot een meter of 5 weten te benaderen. Hierna hebben we elkaar eerst een minuut of 2 stijf aan staan kijken, maar uiteindelijk ging hij gewoon door met hetgeen waar hij mee bezig was. Uiteindelijk, voordat hij het bos weer rustig inliep, waren we een minuut of 15-20 verder. Prachtig! Helaas was dit in de tijd dat ik nog puur de natuur inging voor de ervaring, en dus nog niet voor de fotografie. Het was wel een prachtige ervaring die me nog lang bij zal blijven.

@ de rest:
Om jullie een idee te geven van de foto's die wel enigszins gelukt zijn, en waarop ook duidelijk zichtbaar is dat ik flink wat mm tekort kom.
Alle foto's zijn onbewerkt.
Foto's zijn gemaakt vanuit de auto, aangelegd op een beanbag in het raam.

Deze liet zich, tot dusver, het beste fotograferen van allemaal. Helaas was het al behoorlijk schemerig en was ik al deels op de terugweg.
Focal Length: 300mm
Exposure time: 1/4"
Aperture: F5.6
Iso: 200

Deze zat diep in het bos, helaas ook al wat later op de dag.
Exposure time: 1/8"
Aperture: F6.3
Iso: 100

Dit torenvalkje zat helaas té ver weg om fatsoenlijk vast te kunnen leggen.
Exposure time: 1/500"

Deze is van vanmiddag, op de terugweg.
Schoot er met 70 p/u voorbij, dus vervolgens de auto gekeerd en aan de kant kunnen zetten.
Kon helaas niet aanleggen voor deze, dus mist wat scherpte. Had ik wel aan kunnen leggen, dan was dit zeker de mooiste geweest.
Exposure time: 1/80"

Naar boven
Reageer met quote

H.van Emden

BerichtGeplaatst: Zo 19 Feb 2012, 18:39    Onderwerp:
Ik zou niet gaan voeren, het is namelijk strafbaar (art. 37 lid 2 en art. 14 lid 1 en 2 Flora en fauna Wet). In een enkel geval een aangereden kadaver neerleggen (geen schoonmoeder, maar een eend, konijn enz.) moet kunnen. Het klinkt gek maar je bent niet altijd bevoegd om zo'n dood dier onder je te hebben in een veld. Bijvoorbeeld; je loopt in gesloten jachttijd met een wilde eend in een weiland/ bos (veld), mocht je dan gecontroleerd worden, heb je wel wat uit te leggen.

Bevorderen van de wildstand door middel van voeren is verboden, zo staat het in de F&F Wet. Momenteel lopen er een paar zaken bij de rechtbank in Utrecht waarbij deze vraag centraal staat. Voert men om de wildstand in stand te houden of deze te bevorderen en wat verstaat men onder de wildstand. Het artikel was oorspronkelijk bedoeld om het voeren van Fazanten tegen te gaan. Maar nu er geen Fazanten meer mogen worden uitgezet, zijn sommige jagers eenden, duiven, kraaien en zelfs Ganzen gaan voeren om deze te bevorderen zodat men ze neer kan schieten.

Af en toe wat voer neer leggen om en foto te maken zou geen probleem hoeven zijn, maaaaaar let wel op! vogelvangers (en die zijn er) voeren ook en kunnen gebruik maken van jou goed bedoelde voerplaats. Kortom ik zou het niet doen, ga gewoon lekker in de natuur struinen en je geluk beproeven, er komt echt wel een mooi foto moment van een Buizerd.
gr. Harry
Gitzo
Naar boven
Reageer met quote

arie griffioen

Leeftijd: 46

BerichtGeplaatst: Zo 19 Feb 2012, 22:55    Onderwerp: roofvogels
De meeste tijd zitten roofvogels op hetzelfde paaltje boompje struikje.
Als je deze plekjes goed weet kan je een statief met afstandbediening gebruiken.
Om de juiste afstand tussen je lens en vogel te nemen kan je een buizerd of torenvalk uit karton knippen op het paaltje zetten en zo je lens op de juiste afstand zetten.
De geluksfoto's van roofvogels zijn op 1 hand te tellen.
Ik heb in 5 jaar nu eindelijk een mooie foto van een buizerd en daar ben ik een week mee bezig geweest.
Geluk weer en vogel zijn erg belangrijk voor het doen slagen.
Als je het dan toch vanuit de auto wil doen en je ziet een mooi fotomodel rij dan eerst 1of 2 keer langs de vogel en leg voor dat je stopt je lens al uit het raam.
Gr Arie griffioen.

JDirks

BerichtGeplaatst: Zo 19 Feb 2012, 23:06    Onderwerp:
Dank je voor je antwoord Harry!
Ik heb heb me inmiddels voorgenomen om morgen contact op te nemen met de vogelbescherming om daar gewoon even navraag te doen.
Verder snap ik het risico wat er eventueel aan zou kunnen zitten; je maakt het stropers/vogelvangers makkelijker. Dat is natuurlijk absoluut niet hetgeen wat ik wil!
Naar boven
Reageer met quote

Ella

BerichtGeplaatst: Zo 19 Feb 2012, 23:08    Onderwerp:
Ik mis een beetje het plezier van uren in je auto zitten of op een rottig heuveltje, om een keer een roofvogel te kunnen vastleggen. Wink
Je wilt een roofvogel heel mooi op de plaat kunnen zetten, maar als dat nu al lukt heb je niets meer te wensen over met je 21 jaar Shocked

Het allermooiste is het gebied leren kennen, de roofvogels en hun gedrag en heus je kan ze echt wel heel makkelijk benaderen als je dat een beetje weet.

Geduld en mazzel en opeens lukt het een keer en dan is het echt heel gaaf, ik kwam thuis nadat ik mijn 450D had gekocht met 500 wazige foto's van een bruine kiekendief en ik was zo blij dat ik mijn eerste roofvogel had gezien, nu ben ik bezig met de slechtvalk en de havik, maar ik ben nog steeds meer onder de indruk van de vogels, en hoe ze doen als dat ik superfoto's heb, dat zou ik natuurlijk ooit wel willen maar de belevenis is voor mij vele male groter.

Groetjes Els
Naar boven
Reageer met quote

JDirks

BerichtGeplaatst: Ma 20 Feb 2012, 0:30    Onderwerp:
Genieten van deze hobby doe ik dan wellicht op een andere manier dan jij Wink
Heb als kind zijnde werkelijk 100en uren in het veld gemaakt met een vader, en enkele ooms, al redelijk actief vogelaar/natuurliefhebber. De vreugde die jij voelde, nadat jij een roofvogel had gezien, had ik dus al een jaar of 10 geleden.
Nog steeds geniet ik elke keer wanneer ik dat soort natuurschoon weer mag aanschouwen en ik kan enorm genieten van de natuur, op welk vlak dan ook.
De fotografie hiervan is voor mij weer een stap verder, dus daar wil ik me nu op richten. Roofvogel-fotografie is wellicht hoog gegrepen, maar dat is nou eenmaal het aard van het beestje laten we maar zeggen.
Heb inmiddels meerdere tips ontvangen waar ik ook zeker wat mee ga doen. Dus iedereen enorm bedankt!
Deze laatste zin wil echter niet zeggen dat ik nou geen tips/meningen meer zou hoeven, het tegendeel zelfs. Dus als er iemand nog tips heeft, dan hoor ik ze graag.
Mag, indien gewenst, ook via een privébericht. Dat doen er meer Wink
Naar boven
Reageer met quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

Leeftijd: 62

View user's profile Send private message Verstuur mail Bekijk de homepage
BerichtGeplaatst: Ma 20 Feb 2012, 0:56    Onderwerp:
Het onder zich hebben of vervoeren van kadavers van beschermde wilde dieren is een overtreding van de flora- en faunawet artikel 13 lid 1.
De opmerking dat het neerleggen van een aangereden kadaver moet kunnen is dus onjuist.

Dat is één van de redenen dat we dat niet toestaan in onze faq c.q. gedragscode. Verder zijn we om foto-esthetische redenen geen voorstander van dat vogels gevoerd worden.
Ook weten we niet goed wat de risico's kunnen zijn van het lokken van vogels met een niet-natuurlijke voedselbron. Een voorbeeld hiervan heb ik al gegeven en er zijn overigens wel enkele voorbeelden van dieren bekend die gewend waren geraakt aan de extra calorieën en waarmee het uiteindelijk slecht mee is afgelopen.

Stel nu dat wij het bijvoeren van roofvogels op Birdpix (laten) aanmoedigen en het gaat echt de spuigaten uitlopen? Dan wordt Birdpix door velen toch verantwoordelijk gesteld. Voordat iemand relativerende opmerkingen gaat maken: dit is ons in andere kwesties al meerdere malen overkomen.
Hoewel de "moet wel kunnen" gebruikers van Birdpix hierover hun schouders kunnen ophalen wordt Birdpix dus wel ter verantwoording geroepen. Dus het standpunt van Birdpix is: niet voeren van roofvogels met aas.

In verband hiermee wordt ook geschreven dat Birdpix hypocriet is. Wij laten inderdaad in sommige gevallen deze foto's wel toe van locaties waarvan ons bekend is dat dit onder gecontroleerde omstandigheden en niet in strijd met de aldaar geldende wet- en regelgeving gebeurt. In de faq wordt als voorbeeld het bijvoederen van gieren genoemd.
Als iemand vindt dat wij die beslissingen ten onrechte hebben genomen, geef ons dan het bewijs in handen dat de informatie die wij hebben niet klopt en dan stoppen we met het plaatsen van deze foto's.
Wat we dus niet willen is dat iemand aangemoedigd door Birdpix, met kadavers, diepvriskippen, of bitterballen gaat rommelen om roofvogels of roofdieren te kunnen fotograferen. Dit is namelijk ongecontroleerd en vaak nog verboden ook.

Los hier van is er nog een zuiver ethisch vraagstuk. Waarom zou je dieren kweken en doden met als enige doel om een fotootje van een vogel te kunnen maken? Tot hoever wil je gaan om je eigen geluk na te streven? Alleen om een vogel in "het wild" te fotograferen ga je een ander dier opofferen? Terwijl meerdere malen bewezen is dat dit helemaal niet nodig is? Heb je bijvoorbeeld wel eens van croppen, of digiscopen gehoord?
Reageer met quote

peter wijn

Leeftijd: 58

BerichtGeplaatst: Ma 20 Feb 2012, 9:33    Onderwerp:
Helder verhaal Marcel,
waarbij denk ik de nuance hoort dat het voeren van mezen en andere zangvogeltjes volgens Vogelbescherming geen probleem vormt. Het gaat alleen om het voeren van vlees, toch?
Opmerkelijk dat je de ene soortgroep mag voeren en dat het bij de andere niet geaccepteerd is. Ik kan me er allerlei argumenten bij bedenken, maar zou daar ooit nog wel eens een verwijzing naar een wetenschappelijke onderbouwing bij willen zien. Het onderwerp is er inmiddels groot genoeg voor.

Begrijp ik dat op birdpix geen foto's van jagende sneeuwuilen en laplanduilen meer te zien zullen zijn? Ik meen dat er recent in Nederland nog af en toe 'voer'verdachte foto's opduiken, niet noodzakelijkerwijs op birdpix zelf.

Marcel van der Tol schreef:
... Los hier van is er nog een zuiver ethisch vraagstuk. Waarom zou je dieren kweken en doden met als enige doel om een fotootje van een vogel te kunnen maken? Tot hoever wil je gaan om je eigen geluk na te streven? Alleen om een vogel in "het wild" te fotograferen ga je een ander dier opofferen? Terwijl meerdere malen bewezen is dat dit helemaal niet nodig is? Heb je bijvoorbeeld wel eens van croppen, of digiscopen gehoord?

Je kunt absoluut stellen dat er sprake is van een ethisch vraagstuk. Voor mijzelf ben ik er nog niet uit of ik het zelf zou willen doen. Liever niet, maar waarom wil ik het eigenlijk niet? Waarschijnlijk omdat ik het niet nodig heb; als er een functie aan die foto's zou zitten zou ik er anders over denken, en dus misschien wel uiteindelijk hetzelfde als jij? Niet alleen de vogels zijn ons lief, en al zeker niet alleen de camera.
Ik zou het een ander in ieder geval niet willen verbieden. Als ik me niet vergis maakt birdpix die keuze ook niet, dat klopt toch? Zolang het niet in beeld is bedoel ik.

Als mensen met (al dan niet levend) aas gaan voeren, dan hopelijk wel met beleid. Niet een paar weken lang voeren en dan plots ophouden. Het lijkt me dat het effect van het incidentele vastgebonden schaap (spanje etc) heel beperkt is. Wat zou het effect eigenlijk zijn van de vuilnisbelten zoals waar ik in Oman was? En de 'dead-goat pit' bij Kalloni op Lesbos, en de aanrijdingen aan de A15? Plekken waar structureel ruimte is voor oportunisme. Overleven daar structureel vogels die dat anders niet zouden doen - geeft dat weer verhoogde druk in de aziatische broedgebieden? Of vind een structurele gedragsverandering plaats en zijn er beesten die niet goed genoeg kunnen jagen, omdat er in de winter geen noodzaak toe is? Werkt zo'n vuilnisbelt als een 'sink', een soortenval zoals de Biesbos ooit was.

Tot slot nog een nuance, om croppen en digiscopen als bewezen oplossingen aan te dragen vind ik niet meer helemaal passen bij deze site. Het type foto dat je krijgt als je er dicht op zit is totaal anders. Totaal. Birdpix is niet alleen een vogelsite, het is ook een fotosite.
Reageer met quote

JDirks

BerichtGeplaatst: Ma 20 Feb 2012, 9:42    Onderwerp:
Het onder zich hebben of vervoeren van kadavers van beschermde wilde dieren is een overtreding van de flora- en faunawet artikel 13 lid 1.
De opmerking dat het neerleggen van een aangereden kadaver moet kunnen is dus onjuist.

Dit zal ongetwijfeld kloppen, echter werden er konijnen en eenden als voorbeeld genoemd, en naar mijn weten is het niet strafbaar om die in bezit te hebben daar ze beiden niet beschermd zijn.

Dat is één van de redenen dat we dat niet toestaan in onze faq c.q. gedragscode. Verder zijn we om foto-esthetische redenen geen voorstander van dat vogels gevoerd worden.

Vogels mogen dus niet gevoerd worden? Dus al die mensen die in het bos een voerplek hebben, zouden hier geen foto's mogen plaatsen? Dan zijn er heel wat mensen die dat toch voor elkaar gekregen hebben.

Ook weten we niet goed wat de risico's kunnen zijn van het lokken van vogels met een niet-natuurlijke voedselbron. Een voorbeeld hiervan heb ik al gegeven en er zijn overigens wel enkele voorbeelden van dieren bekend die gewend waren geraakt aan de extra calorieën en waarmee het uiteindelijk slecht mee is afgelopen.

Wat is er niet natuurlijk aan de restanten van een aangereden eend of konijn (zoals eerder werden genoemd)? En wat is er niet natuurlijk aan een rat/muis? Allemaal dieren die in Nederland gewoon voorkomen en met regelmaat op het menu van de buizerd komen.

Stel nu dat wij het bijvoeren van roofvogels op Birdpix (laten) aanmoedigen en het gaat echt de spuigaten uitlopen? Dan wordt Birdpix door velen toch verantwoordelijk gesteld. Voordat iemand relativerende opmerkingen gaat maken: dit is ons in andere kwesties al meerdere malen overkomen.
Hoewel de "moet wel kunnen" gebruikers van Birdpix hierover hun schouders kunnen ophalen wordt Birdpix dus wel ter verantwoording geroepen. Dus het standpunt van Birdpix is: niet voeren van roofvogels met aas.

Ik snap, uit dat oogpunt, het standpunt ook wel. Echter vind ik het jammer dat je er hier dus openlijk voor uitkomt dat je je mede-fotografen niet vertrouwd met dit soort dingen, je bent immers bang dat het de spuigaten uitloopt.

In verband hiermee wordt ook geschreven dat Birdpix hypocriet is. Wij laten inderdaad in sommige gevallen deze foto's wel toe van locaties waarvan ons bekend is dat dit onder gecontroleerde omstandigheden en niet in strijd met de aldaar geldende wet- en regelgeving gebeurt. In de faq wordt als voorbeeld het bijvoederen van gieren genoemd.

Dus als er in een ander land geen wetgeving hier omtrent is, of het toegestaan is, dan worden dergelijke foto's wel toegestaan? Dan gaat het toch ook niet meer om het wel/niet schadelijk zijn van het voeren van roofvogels, maar enkel nog om het willen volgen van de regeltjes!?

Los hier van is er nog een zuiver ethisch vraagstuk. Waarom zou je dieren kweken en doden met als enige doel om een fotootje van een vogel te kunnen maken? Tot hoever wil je gaan om je eigen geluk na te streven? Alleen om een vogel in "het wild" te fotograferen ga je een ander dier opofferen? Terwijl meerdere malen bewezen is dat dit helemaal niet nodig is? Heb je bijvoorbeeld wel eens van croppen, of digiscopen gehoord?

Dat is inderdaad een 'ethisch vraagstuk' (hoe zwaar wil je eraan tillen zeg? wow!), waar ieder zijn/haar eigen mening over heeft.
En ja, ik zou dieren kweken om ze vervolgens als aas te laten dienen. Waarom niet? Ik heb daar geen problemen mee.
Jij eet, vermoedelijk, toch ook dagelijks je stukje vlees? Leg mij het verschil dan eens uit. Het vlees dat wij consumeren is ook afkomstig van dieren die puur om deze redenen gefokt/gekweekt worden, enkel omdat wij zo nodig vlees moeten eten. Vlees is niet noodzakelijk voor de mens, dus ook dit is puur ter bevordering van 'ons eigen geluk'.
Dus ja, enkel om een dier te fotograferen, zou ik een ander dier op kunnen offeren. Daar komt bij dat de 'opoffering', of hoe je het ook wilt noemen, van het dier uiteindelijk niet enkel voor de foto is, maar tevens dient als zijnde voedsel voor het bewuste roofdier.
Ik heb liever dat ik wekelijks, bij wijze van, een konijn zou afmaken die vervolgens dient ter bevordering van de fotografie, en gelijk het roofdier voorziet van voedsel, dan dat die rover zijn leven op het spel zet en probeert zich tegoed te doen aan een aangereden dier langs de snelweg.
En wellicht klopt het wat er gezegd wordt, dat je hiermee de kans groter maakt dat ze ook aas van stropers pakken, maar tegelijkertijd verklein je de kans dat ze, door ze voedsel aan te bieden, aangereden worden terwijl ze een maaltje langs de weg proberen te halen, zoals mij een week of 3-4 geleden overkwam toen er met 110 een buizerd tegen de voorruit klapte!
Naar boven
Reageer met quote

Jan Uilhoorn
Gast

BerichtGeplaatst: Ma 20 Feb 2012, 9:56    Onderwerp:
He Dirks,

Slecht geslapen.
Of dram je altijd zo.

Ga gewoon foto's maken man.

Jan
Naar boven
Reageer met quote

JDirks

BerichtGeplaatst: Ma 20 Feb 2012, 10:48    Onderwerp:
Altijd zo frustrerend op een forum; mensen die het niet kunnen laten om te reageren, dus vervolgens hun gal maar spuwen terwijl het niets toe te voegen heeft aan het topic.
Goed bezig meneer Uilhoorn Applause
Naar boven
Reageer met quote

Berichten van afgelopen:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie
Pagina 1 van 2

Ga naar: