Quote: |
Om maar een extreem voorbeeld te geven. Stel nu dat je een Buizerd leert om op jouw aas af te komen. Daar krijg je vast een paar mooie foto's voor terug, maar die Buizerd zou dan ook een lagere drempel kunnen ontwikkelen voor het vergifitgd aas dat door stropers wordt neergelegd (dit is gewoon de praktijk in Nederland). Dat is toch niet wat je wilt? |
ruben vdb schreef: |
Ik zie niet in waarom je het eens niet zou mogen proberen.
Doe dat niet te vaak zodat de buizerds er inderdaad niet al te gewoon aan raken, maar of ze nu naast de weg een dood konijn eten of in een weide iets verder, ik zie het verschil niet. Wat de biologische impact is van het voeren weet ik niet echt, maar ik ga er van uit dat als die professionele natuurfotografen zo te werk gaan voor hun foto's (of verhuur van hutten) zij wel zullen weten dat de impact op de buizerds (of andere roofvogels) beperkt is. |
daanvoosten schreef: |
Ook zitten ze vaak langs autowegen, te wachten tot er een dier doodgereden wordt. |
Marcel van der Tol schreef: |
... Los hier van is er nog een zuiver ethisch vraagstuk. Waarom zou je dieren kweken en doden met als enige doel om een fotootje van een vogel te kunnen maken? Tot hoever wil je gaan om je eigen geluk na te streven? Alleen om een vogel in "het wild" te fotograferen ga je een ander dier opofferen? Terwijl meerdere malen bewezen is dat dit helemaal niet nodig is? Heb je bijvoorbeeld wel eens van croppen, of digiscopen gehoord? |
Het onder zich hebben of vervoeren van kadavers van beschermde wilde dieren is een overtreding van de flora- en faunawet artikel 13 lid 1.
De opmerking dat het neerleggen van een aangereden kadaver moet kunnen is dus onjuist. |
Dat is één van de redenen dat we dat niet toestaan in onze faq c.q. gedragscode. Verder zijn we om foto-esthetische redenen geen voorstander van dat vogels gevoerd worden. |
Ook weten we niet goed wat de risico's kunnen zijn van het lokken van vogels met een niet-natuurlijke voedselbron. Een voorbeeld hiervan heb ik al gegeven en er zijn overigens wel enkele voorbeelden van dieren bekend die gewend waren geraakt aan de extra calorieën en waarmee het uiteindelijk slecht mee is afgelopen. |
Stel nu dat wij het bijvoeren van roofvogels op Birdpix (laten) aanmoedigen en het gaat echt de spuigaten uitlopen? Dan wordt Birdpix door velen toch verantwoordelijk gesteld. Voordat iemand relativerende opmerkingen gaat maken: dit is ons in andere kwesties al meerdere malen overkomen. Hoewel de "moet wel kunnen" gebruikers van Birdpix hierover hun schouders kunnen ophalen wordt Birdpix dus wel ter verantwoording geroepen. Dus het standpunt van Birdpix is: niet voeren van roofvogels met aas. |
In verband hiermee wordt ook geschreven dat Birdpix hypocriet is. Wij laten inderdaad in sommige gevallen deze foto's wel toe van locaties waarvan ons bekend is dat dit onder gecontroleerde omstandigheden en niet in strijd met de aldaar geldende wet- en regelgeving gebeurt. In de faq wordt als voorbeeld het bijvoederen van gieren genoemd. |
Los hier van is er nog een zuiver ethisch vraagstuk. Waarom zou je dieren kweken en doden met als enige doel om een fotootje van een vogel te kunnen maken? Tot hoever wil je gaan om je eigen geluk na te streven? Alleen om een vogel in "het wild" te fotograferen ga je een ander dier opofferen? Terwijl meerdere malen bewezen is dat dit helemaal niet nodig is? Heb je bijvoorbeeld wel eens van croppen, of digiscopen gehoord? |