Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Lenskeuze, waar kies ik voor?
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 09 Nov 2012, 16:49    Post subject: Lenskeuze, waar kies ik voor?
Hallo,

Ik ben al enkele jaren met fotografie bezig maar wil me graag meer toeleggen en verdiepen in vogelfotografie.
Momenteel bezit ik twee zoomlenzen; een Sigma 70-200mm f/2.8 APO DG EX HSM II & een Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro.
Omdat ik reeds veel heb gelezen m.b.t. vogelfotografie ( o.a. op dit forum & BirdPix 8 ) vrees ik ervoor niet voldoende bereik te hebben met mijn huidige lenzen.

Wat raden jullie mij aan?
Koop ik een 1.4x extender voor mijn 70-200mm?
Kan ik een extender op mijn 70-300mm lens gebruiken?

Of kijk ik een uit naar een betaalbaar tweedehands objectief of koop ik beter meteen een nieuwe?

Op een ander forum staat momenteel een Sigma 50-500mm 1:4-6.3 APO DG te koop.
Ik heb reeds enkele reviews hierover gelezen en daaruit concludeer ik dat deze lens op 500mm niet helemaal scherp is, iemand die hiermee ervaring heeft?
De lens heeft geen OS ( IS voor Canon - VR voor Nikon ) dus dat weleens in mijn nadeel werken. Ik weet wel dat je best vanop een statief of rijstzak werkt maar toch...

De verkoper beweert het volgende:
Quote:
Volgens de reviews is het de beste in zijn soort, en de scherpte is boven
verwachting, aangezien het een forse zoom heeft.
Zelfs voor het "kleine werk" kun je hem gebruiken.
Blijft over de Sigma 150-500 en diverse varianten hiervan, maar
die scoren beduidend slechter qua scherpte.

Verder zie ik een aantal lenzen te koop die wel OS hebben zoals bijvoorbeeld Sigma 120-400mm f/4.5 of Sigma 150-500mm f/5-6.3 maar ik vrees dat deze lenzen niet voldoende lichtsterk zijn?

Wie van jullie is bereid om mij hierbij te helpen in mijn keuze? Want het is een lastige keuze en zoveel vragen in één post maar ik denk dan maar dat ik mezelf liever héél goed informeer dan zomaar een ondoordachte investering te doen. Wink

Alvast bedankt voor jullie reacties! Very Happy

Liefs, Kirsten

Last edited by kirsten_dl on Fri 09 Nov 2012, 16:57; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Gertjan...

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 09 Nov 2012, 16:51    Post subject:
Veel van mijn foto's zijn gemaakt met de sigma 120-400mm niet écht lichtsterk inderdaad, maar de scherpte is boven mijn verwachting. Mede door de os.
Back to top
Reply with quote

marcorolleman

PostPosted: Fri 09 Nov 2012, 19:16    Post subject:
Hallo Kirsten

Een converter op de 70-300 kun je wel vergeten dan gaat de kwaliteit
erg hard achteruit. Op de 70-200 zou denk ik nog wel gaan omdat deze
ook veel lichtsterker is

Van de sigma's 150 500 lees je veel verschillende verhalen, maar ik zie hier op
birdpix wel goede kwaliteit foto's voorbij komen. De 50 500 schijnt wat scherper te zijn.

Het mooiste zou een 300 mm f4 zijn icm een 1,4 converter
dan zou je over moeten stappen naar nikon of canon.
Canon heeft dan evt de voorkeur omdat de 300 daarvan IS heeft
de nikon daarentegen niet.
Met deze combinatie ben je lekker flexibel en zijn erg goede scherpe lenzen.

Succes !

Gr marco

------------------------------

www.natuurafbeeldingen.nl
Back to top
Reply with quote

Carlo

PostPosted: Fri 09 Nov 2012, 20:01    Post subject:
Hallo Kirsten,

Ik ben zelf voor de Canon 300mm f4 gegaan.
Goede scherpe lens met IS.
Kan evt. met een converter.
Ik zie dat Rob Belterman nog een 150-500mm OS te koop heeft.

Veel succes met de keuze.

Groeten
Back to top
Reply with quote

Micha Schipper

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 09 Nov 2012, 20:37    Post subject:
Hoi Kirsten, ik gebruik zelf de 50-500mm met IS op een canon 7D en 40D. Ik ben er wel tevreden mee. Ik vind het zoombereik erg fijn. Ik heb de lens ook zonder IS gehad, maar die doet het niet meer goed. (ik ben niet echt zuinig op mijn spullen, fotografeer in regen en wind en soms te laag op de grond)
Je kan ook eens een lens gaan huren om het uit te proberen. En misschien is het ook wel erg leuk om een vogel te fotograferen met de lensen die je hebt, of bijvoorbeeld een groothoeklens.

Groetjes van Micha

kirsten_dl

PostPosted: Fri 09 Nov 2012, 21:15    Post subject:
marcorolleman wrote:
Hallo Kirsten

Het mooiste zou een 300 mm f4 zijn icm een 1,4 converter
dan zou je over moeten stappen naar nikon of canon.

Succes !

Bedankt! Wink

Nee hoor, die overstap hoeft niet want ook in Pentaxland hebben ze een 300mm f4 lens, ik weet niet precies of daarop een 1.4 converter kan worden geplaatst.

Iedereen alvast bedankt voor de reacties tot hiertoe, ben ik echt wel wat mee!

Liefs, Kirsten

peter wijn

PostPosted: Fri 09 Nov 2012, 21:58    Post subject:
die moet je dus hebben...
Smile
Reply with quote

Leon Walraven

PostPosted: Fri 09 Nov 2012, 23:00    Post subject: Re: Lenskeuze, waar kies ik voor?
Wou toch nog even reageren op deze quote.

kirsten_dl wrote:

De verkoper beweert het volgende:
Quote:
Volgens de reviews is het de beste in zijn soort, en de scherpte is boven
Zelfs voor het "kleine werk" kun je hem gebruiken.
Blijft over de Sigma 150-500 en diverse varianten hiervan, maar
die scoren beduidend slechter qua scherpte.

Eigenlijk een onzin redenatie: de scherpte is boven

Sorry moest ik nog even kwijt
Wink

Succes met je keuze!
Back to top
Reply with quote

kirsten_dl

PostPosted: Sat 10 Nov 2012, 0:46    Post subject: Re: Lenskeuze, waar kies ik voor?
Leon Walraven wrote:
Eigenlijk een onzin redenatie: de scherpte is boven

Sorry moest ik nog even kwijt
Wink

Succes met je keuze!

Hoezo onzin redenatie? kan je dit effe dieper toelichten a.u.b. ?

Rinus van der Reest
Guest

PostPosted: Sat 10 Nov 2012, 10:47    Post subject:
Die verkoper had moeten zeggen: "....ondanks het een forse zoom heeft"

Met het woord 'aangezien' staat er dat de (toch) goede scherpte komt door de forse zoom. Dat is niet zo.

Rinus
Back to top
Reply with quote

Laurens

PostPosted: Sat 10 Nov 2012, 12:56    Post subject:
Heb zelf de sigma 120-300 2.8 met 2x converter. sta steeds weer versteld van de scherpte icm converter, voor mij de juiste keus geweest: totaal 600mm f5.6 en redelijk betaalbaar...
Op het bereik 120-200 naast mn canon 70-200 2.8 is gehouden, en minimaal gelijke van elkaar. Wat ik bij deze lens, net als bij al mn andere lenzen, wel heb gedaan is een AF microadjust. Weet niet of dat bij pentax ook kan?

Stabilisatie werkt netjes, al gebruik ik hem met name vanaf statief/rijstzak.
Snelheid van scherpstellen is zowel met als zonder converter zeer goed. BIF gaan ook goed.

p.s. indien gewenst kan ik je een raw/highres jpg sturen.
Reply with quote

kirsten_dl

PostPosted: Sat 10 Nov 2012, 15:27    Post subject:
@ Laurens; aan deze combinatie had ik ook al gedacht, zie mijn eerste post.
Misschien moet ik maar voor deze oplossing gaan en kijken of vogelfotografie mij echt ligt?
Dan kan ik nadien nog steeds een stevige zoomlens aankopen.
Zo'n converter kost tenslotte niet de wereld, een deftige zoomlens daarentegen is een pak duurder.

Als je zo lief zou willen zijn mag je mij steeds een goede en minder goede raw/highres jpg doorsturen hoor.
Mijn e-mailadres vind je onderin of via mijn profiel. Wink

Alvast bedankt voor jou bijdrage!

Liefs, Kirsten

BertvanO

PostPosted: Sat 10 Nov 2012, 16:16    Post subject:
Kirsten,

Jij bent een Pentax gebruiker zie ik. Dan wordt het met lange brandpunten erg problematisch. De langste brandpunt van Pentax zelf is de 300/f4 Overigens is dat een top lens waarvan ik denk dat deze net zo goed, zo niet beter is als de 300/f4 van Canon. Hier kan een extender tussen maar daar is moeilijk aan te komen en het moet in de winkel met camera en lens worden getest.
Voor langere brandpunten ben je aangewezen op Sigma. De allernieuwste uitvoeringen van de 120-400 en 50-500 hebben OS (=IS) in de lens, de 150-500 niet en is dan ook niet aan te bevelen, te meer deze lens eigenlijk helemaal niet goed is.
Ik heb wat resultaten van de 120-400 OS gezien. Valt mee, maar kan beter. Ik denk dat de 50-500 hetzelfde zal zijn.
Let ook op het gewicht van de lens. De 120-400 is ook goed uit de hand te gebruiken. De 50-500 wordt problematisch. de nieuwprijs is ook nog redelijk.

Tip; Koop nieuw en test in de winkel. Laat zo nodig back- of frontfocus direct in de camera aanpassen, dit komt veel voor bij Pentax.

Aangezien ik exact hetzelfde probleem had, heb ik de knoop doorgehakt en voor het lange brandpunt werk Canon gekocht (7D + 400/5.6; ik wil geen Sigma meer hebben omdat ik een 150-500 in 2 jaar tijd volledig versleten heb. Verder heb ik zoveel ander (nieuw) pentax materiaal dat het zonde is dit van de hand te doen.
Ik loop nu altijd met 2 camera's en Pentax K5 met pentax 60-250/f4 en een canon EOS 7D+400/5.6 en ik gebruik ze afhankelijk van de omstandigheden en ben erg flexibel. Bij slechte lichtomstandigheden is de K5 aanzienlijk beter als de Canon 7D (ruis)

groeten

Bert

Hendrik

PostPosted: Sat 10 Nov 2012, 16:57    Post subject:
Kort door de bocht,
Vogelfotografie doe je met canon of nikon.

In het verleden heb ik hier al duizenden woorden aan besteed, ik hou het nu kort.

Je zit in een wat lastige fase. Je gaat niet geheel overstappen om vervolgens te moeten concluderen dat vogelfotografie niks voor je is.
Aan de andere kant, een eventuele overstap is op dit moment het goedkoopst voor je.
Ja, die K5d van pentax is een fancy camera met een wat betere beeldkwaliteit da de canon 7D. (Met overgiens ook een aantal nadelen) Maar de camera mag nooit van doorslaggevend belang zijn bij je keuze voor een merk. Over een half jaar kan dit namelijk al helemaal achterhaald zijn.
Feit is dat er voor canon en nikon een enorme keus aan glaswerk is. Vooral ook op de 2e hands markt. En niet alleen voor vogelfotografie natuurlijk.

Je kunt vooralsnog voor een van de genoemde 2e hands sigma lenzen gaan en even experimenteren. Misschien blijft je daar mee fotograferen, of misschien wil je meer.
Wel zijn deze lenzen niet zo goed als de merk eigen lenzen en dan heb ik het niet alleen over de beeldkwaliteit.
Back to top
Reply with quote

Leon Walraven

PostPosted: Sat 10 Nov 2012, 20:38    Post subject:
Hendrik wrote:
Je gaat niet geheel overstappen om vervolgens te moeten concluderen dat vogelfotografie niks voor je is.
Aan de andere kant, een eventuele overstap is op dit moment het goedkoopst voor je.

Aan de andere kant, als je over zou willen stappen en je vind het toch niks dan kan je al het spul wat je hebt gekocht ook wel weer vrij makkelijk verkopen voor nagenoeg dezelfde prijs. Mits je de apparatuur tweedehands hebt gekocht uiteraard. Het lijkt meer risico dan dat het is.
Back to top
Reply with quote

fgbd70

PostPosted: Sat 10 Nov 2012, 23:51    Post subject:
Stel je hebt een keuze gemaakt en koopt lens X.
Je gaat met je nieuwe aanwinst fotograferen en komt erachter dat vogelfotografie het niet is.
Waarom niet? De meest voorkomende frustratie is, weinig scherpte, toch te ver weg,
geen mooie achtergrond, etc. etc. etc. Dit zijn echter allemaal zaken die opgelost kunnen worden.
In feite kun je bijna geen conclusie trekken zonder je in alle apsecten van de vogelfotografie te hebben
verdiept, hetgeen betekent heel veel oefenen en leren van anderen.

Als je het nu een kick vindt om een vogel vast te leggen met je 70-300 lens, dan denk ik dat vogelfotografie
wel wat voor je is, en is het ws. inderdaad verstandiger te switchen naar nikon of canon, zodat je uiteindelijk
een hoop geld bespaart.... Very Happy

sukses met je keuze(s)!
groet, Frank

kirsten_dl

PostPosted: Sun 11 Nov 2012, 15:51    Post subject:
BertvanO wrote:
Kirsten,

Jij bent een Pentax gebruiker zie ik. Dan wordt het met lange brandpunten erg problematisch. De langste brandpunt van Pentax zelf is de 300/f4 Overigens is dat een top lens waarvan ik denk dat deze net zo goed, zo niet beter is als de 300/f4 van Canon. Hier kan een extender tussen maar daar is moeilijk aan te komen en het moet in de winkel met camera en lens worden getest.

Klopt, en daar ben ik bijzonder fier op!
De 300 f/4 is inderdaad een schitterende lens, ik heb er al heel veel mooie opnames van gezien op o.a. diverse fora en Flickr.

BertvanO wrote:
Voor langere brandpunten ben je aangewezen op Sigma. De allernieuwste uitvoeringen van de 120-400 en 50-500 hebben OS (=IS) in de lens, de 150-500 niet en is dan ook niet aan te bevelen, te meer deze lens eigenlijk helemaal niet goed is.
Ik heb wat resultaten van de 120-400 OS gezien. Valt mee, maar kan beter. Ik denk dat de 50-500 hetzelfde zal zijn.
Let ook op het gewicht van de lens. De 120-400 is ook goed uit de hand te gebruiken. De 50-500 wordt problematisch. de nieuwprijs is ook nog redelijk.

Dat is imo het enige nadeel wat aan Pentax verbonden is, ze hebben super kwalitatieve camera's doch aan deftige lichtsterke lange brand[s]stof[/s]punt lenzen schiet Pentax een beetje te kort imo.
Hoewel ik een FA 50mm f/1.4 in mijn collectie heb en die is razend scherp. Cool
Verder vind ik het geen probleem om met Sigma lenzen te werken, ik heb drie modellen en het zijn allemaal prima lenzen en presteren héél goed op mijn K10D, bovendien zijn ze allemaal weather sealed wat niet van andere merken als Canon en Nikon kan worden gezegd.
Dat is ook een reden waarvoor ik een Pentax camera heb gekocht, ik heb met mijn K10D reeds een aantal keer in de striemende regen gewerkt, zou ik graag eens een Canon/Nikon gebruiker zien doen...

BertvanO wrote:
Aangezien ik exact hetzelfde probleem had, heb ik de knoop doorgehakt en voor het lange brandpunt werk Canon gekocht (7D + 400/5.6; ik wil geen Sigma meer hebben omdat ik een 150-500 in 2 jaar tijd volledig versleten heb. Verder heb ik zoveel ander (nieuw) pentax materiaal dat het zonde is dit van de hand te doen.
Ik loop nu altijd met 2 camera's en Pentax K5 met pentax 60-250/f4 en een canon EOS 7D+400/5.6 en ik gebruik ze afhankelijk van de omstandigheden en ben erg flexibel. Bij slechte lichtomstandigheden is de K5 aanzienlijk beter als de Canon 7D (ruis)

groeten

Bert

Zoals Hendrik reeds schreef vind ook ik dit nogal kort door de bocht; ik ben niet van plan om een camera van een ander merk aan te kopen omdat ik vogels wil gaan fotograferen.
Pentax is én blijft mijn favoriete nummer 1 dus daarmee zal ik het doen, mijn huidige toestel heeft zijn beste tijd stilaan gehad dus hopelijk komt er binnenkort een nieuwer model in huis, een K5 IIs.
Daarop passen alle huidige lenzen zonder probleem maar om nou een Canon/Nikon te kopen? Nou nee, dank je!
Het is geen persoonlijk verwijt naar jou toe maar ik vind het jammer dat heel veel Canon/Nikon gebruikers doen alsof er buiten "hun merk" geen andere cameramerken bestaan.
Ik stel dit wel vaker vast op diverse fora en ook daarom kies ik voor Pentax; ik wil niet tot het groepje elitaire Canon/Nikon snobs behoren.

Maar voor ik onnodige aankopen ga doen zal ik nog goed rondkijken en luisteren naar wat anderen te zeggen hebben hierover.
En verder zal ik mij erop toeleggen om komende week foto's te maken met mijn 70-200mm & 70-300mm lenzen zodat ik kan vaststellen dat vogelfotografie werkelijk mijn ding is of toch maar niet.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Liefs, Kirsten

Last edited by kirsten_dl on Tue 08 Apr 2014, 12:16; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Rinus van der Reest
Guest

PostPosted: Sun 11 Nov 2012, 16:09    Post subject:
Quote:
ik wil niet tot het groepje elitaire Canon/Nikon snobs behoren.

Tóch wel aardig dat je hier ook door een groepje elitaire Canon/Nikon snobs een beetje op weg bent geholpen Rolling Eyes

Succes.
Rinus
Back to top
Reply with quote

Ruud van Veenschoten

PostPosted: Sun 11 Nov 2012, 16:31    Post subject:
Quote:
Het is geen persoonlijk verwijt naar jou toe maar ik vind het jammer dat heel veel Canon/Nikon gebruikers doen alsof er buiten "hun merk" geen andere cameramerken bestaan.

Ja, je kan natuurlijk ook tegen de stroom in blijven roeien.....
Het is nu eenmaal een vaststaand feit dat bijna, zoniet alle bekende fotografen met Nikon of Canon werken. Ook alle beroemde jongens. Dat is natuurlijk niet voor niets!
Canon en Nikon hebben nu eenmaal een groot assortiment lenzen in hun programma, Sony, Pentax en noem de rest maar op een veel beperkter assortiment. En wat waterdicht zijn van camera`s, Pentax is echt niet de enige. Al mijn body`s en lenzen zijn waterdicht.....

Maar succes met je keuze.

Groet,
Ruud

kirsten_dl

PostPosted: Sun 11 Nov 2012, 18:21    Post subject:
Mijn nonkel zaliger, hij herstelde/repareerde fototoestellen voor o.a. De Beukelaer, heeft mij altijd gezegd dat wanneer ik voor een kwalitatief goede camera + bijhorende lenzen zou kiezen, ik zonder twijfelen en verdere discussie voor een Pentax moest gaan.

Ik wil niet tegen de stroom inroeien, ik fotografeer sinds 2007 met een Pentax K10D en het toestel heeft tot op de dag van vandaag nog geen enkele keer gefaald of gehaperd.
Dus begrijp ik niet goed waarom ik nou ineens van merk zou moeten veranderen omdat ik vogels wil gaan fotograferen?!

Oké, zoals ik ook al eerder schreef heeft Pentax weinig lenzen in zijn gamma maar net daarom stelde ik mijn vraag hier of er ook goede Sigma lenzen zijn waarmee ik veel bereik heb en welke ook nog voldoende lichtsterk zijn zonder aan kwaliteit te hoeven inboeten. Wink

En dan gaat het er plots over dat mensen mij aanraden om v/h merk Pentax af te stappen? Dat begrijp ik niet goed (en ik ben niet blond hoor...).

Ik vind de camerakeuze die je maakt een puur persoonlijke kwestie waarbij je de voor en nadelen goed overweegt voor je tot aankoop overgaat.
Waarom rijden mensen met automerk x en willen ze nooit iets anders rijden terwijl een andere persoon over identiek dezelfde wagen geen goed woord heeft?

Liefs, Kirsten

Aad Verkuijl

PostPosted: Sun 11 Nov 2012, 18:36    Post subject:
Quote:
Waarom rijden mensen met automerk x en willen ze nooit iets anders rijden terwijl een andere persoon over identiek dezelfde wagen geen goed woord heeft?

Kortzichtigheid? Laughing

Jan Uilhoorn
Guest

PostPosted: Sun 11 Nov 2012, 18:44    Post subject:
Als de camera keuze zo'n persoonlijke keuze is waarom kun je die keuze dan niet maken voor een lens???
Onbegrijpelijk voor mij.
Back to top
Reply with quote

Leon Walraven

PostPosted: Sun 11 Nov 2012, 19:08    Post subject:
Moet weer even wat kwijt...

kirsten_dl wrote:
Mijn nonkel zaliger, hij herstelde/repareerde fototoestellen voor o.a. De Beukelaer, heeft mij altijd gezegd dat wanneer ik voor een kwalitatief goede camera + bijhorende lenzen zou kiezen, ik zonder twijfelen en verdere discussie voor een Pentax moest gaan.

Weer zo'n rare aparte uitspraak.

Als ik zulke uitspraken zou horen zou ik mij afvragen: hoeveel verstand heeft deze man ervan... Met name het: zonder twijfelen en verdere discussie.

Dat je bij Pentax wil blijven is prima! Zou gewoon gerespecteerd moeten worden.
Back to top
Reply with quote

kirsten_dl

PostPosted: Sun 11 Nov 2012, 21:44    Post subject:
Goed, wat mij betreft mag dit topic op slot. Want op deze manier komen we er natuurlijk nooit uit.
Zoek ik het verder zelf wel uit...

Toch bedankt iedereen voor jullie reacties.

LaurentS

PostPosted: Mon 12 Nov 2012, 2:26    Post subject:
Ik heb nu de Sigma 120-300 f/2.8 OS, zoals Laurens (en we hebben toevallig bijna dezelfde naam, ik heet Laurent). Ik gebruik deze met de Kenko Pro 300 1.4 DG teleconverter, wat mij, voor de meeste situaties, genoeg bereik oplevert en uitstekende kwaliteit, wel tegen een redelijk hoog prijskaartje. Vergelijken met de merkeigen primes valt de prijs echter nog heel goed mee.

Voordien heb ik nog de Sigma 400mm f/5.6 APO Tele Macro HSM gehad, waar ik ook tevreden over was. Deze kan je af en toe tweedehands vinden (voor Pentax kan dat al wat moeilijker worden, vanwege de kleinere tweedehandsmarkt, maar met geduld moet dat wel lukken). Let wel goed op dat je de 'APO Tele Macro' versie koopt, al dan niet met HSM, deze is optisch een stuk beter als de vorige versies. Ik heb er 250 euro voor betaald in 2010 en terug verkocht in juli 2012 voor 300.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum