Arno ten Hoeve wrote: |
Dag René,
Ik ben geen nikon gebuiker, maar wat ik wel weet is dat een 300 f4 van nikon veel beter zal presteren dan een sigma 120-300. In vergelijking met een 50-500mm van sigma zal die beter zijn. Maar een vaste lens van nikon verslaat met gemak de zoom van sigma. Hieronder een link van een (volgens mij behoorlijk objectieve) vergelijking van de 2 lenzen. Speel maar een beetje met de instellingen van diafragma en extenders ervoor en je krijgt een aardig beeld. groeten Arno http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=651&Camera=614&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=803&CameraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=5&APIComp=2 |
Han Bouwmeester wrote: |
Sigma heeft bij veel mensen nog altijd een bijsmaak als het om kwaliteit gaat. Toch hebben ze een aantal lenzen die retegoed zijn; daaronder ook de nieuwste uitvoering van de 120-300 mm. Het vergelijk met een vaste 300 mm f4 gaat alleen op wat scherpte betreft en die doet echt niet onder voor de nikon versie van deze lens. En het zoomgemak krijg je er als mega-bonus bij. Feit blijft vooralsnog dat de sigma lenzen op nikon beter preseteren dan op canon. Vandaar dat je op dat punt gelijk kunt hebben Arno. Overigens zou ik deze lens zelf niet snel met een 2.0x converter gebruiken maar met een 1.4x; dat geldt natuurlijk nog in sterkere mate voor de 300 f4. |
Ervaring van heel veel rond kijken, mensen kennen en spreken én Sigma zelf. |
Wat ik steeds hoor en zie is een stuk 'harder' beeld en met minder detailering en sfeer dan met de canon camera's. Doodzonde natuurlijk en wellicht veranderd het nog eens. Let maar eens op dat je veel vaker canon versies op de marktplaatsen ziet dan Nikon versies. |
René Vos wrote: |
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties op dit forum!
Ik heb vandaag toch besloten mijn Nikon 300mm F4 te laten repareren. En dan verder sparen voor de Nikon 300 F2.8 Maar wat mij betreft kan hier nog wel even verder gediscuseerd worden over de pro's en con's van third party lenzen ![]() |