Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Stof op de sensor
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 07 Oct 2006, 0:55    Post subject:
Gebruik Green & Clean !

Dit kun je bij veel fotozaken krijgen en dat werkt via de opzuig methode waardoor je het stof opzuigt en niet verplaatst.

Ga de sensor niet schoonmaken en raak hem vooral niet aan, dit kan krassen veroorzaken !

Ik gebruik het met succes !

Gr. Bram.

Panthera

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 07 Oct 2006, 18:55    Post subject:
Beste mensen,

Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met de sensor, maar je hoeft ook weer niet te overdrijven.

Voor de sensor zit nog een dun filter dus je zit nooit direct aan de sensor.

Ik begrijp best dat het een beetje eng is, ik heb het de eerste keer ook met klotsende oksels gedaan, maar het bleek erg mee te vallen.

Wanneer je de eerste keer de sensor schoon maakt, doe het dan gewoon met je vingers. Antistatisch doekje om een vinger en strak houden en voorzichtig wrijven.

Dat lijkt allemaal raar, maar natuurlijk ben je voorzichtig en door je vinger te gebruiken weet je exact hoeveel druk je zet en aangezien de meeste vingers groter zijn dan een SWAB, is de druk per mm2 veel kleiner. Ik heb dit proces inmiddels vele tientallen (misschien welk honderden) keren de afgelopen 6 jaar bij vele camera's gedaan. Ik heb het zelfs een week of twee geleden op de Hoge Veluwe nog voor een groepje mensen voor gedaan.

Wanneer je dit proces verschillende keren hebt gedaan (veel goedkoper dan de swabs) kan je wat anders proberen. Ik heb al vele methoden geprobeerd, maar kom toch steeds terug op swabs. Duur maar doeltreffend. Een streekje per swab is natuurlijk nonsens, maar meerdere poetsbeurten met tussenliggende perioden van dagen kan verkeerd aflopen. Heb het een keer gehad dat er smurrie op de sensor kwam en dat heeft me behoorlijk wat schoonmaakbeurten gekost voordat alles weer schoon was. Dat doe ik dus niet meer.

Om met tape op de sensor te gaan werken vind ik echt heel eng. Wanneer een stukje even te veel kleeft, heb je zo dat low-pass filter van je sensor gerukt.

Schoonmaken door het servicepunt van je merk, is niet alleen kostbaar, het kost je ook een hoop (reis)tijd en je kan het niet even doen wanneer het noodzakelijk is.

Het valt allemaal echt reuze mee.

Veel prutsplezier
Marco

digiton

PostPosted: Sat 07 Oct 2006, 19:12    Post subject:
Ik heb het probleem erg goedkoop opgelost. Op advies van mijn fotovakhandel ,een spuitbus Turbo cleaner gekocht, kosten ongeveer €10,-
En bij de kunstschilderzaak een heel fijn synthetisch kwastje gekocht € 5,- van het merk "Winsor & Newton"
En dan gewoon met de spuitbus over de kwast blazen zodat deze statisch word en hiermee over de sensor, en het stof springt gewoon op de kwast. Eigenlijk hoef je de sensor niet eens aan te raken omdat het stof wat antistatisch is, aangetrokken door de kwast die statisch is.

Gr Ton
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Sun 08 Oct 2006, 10:38    Post subject:
Hoi Ton,

Dat is in ieder geval een goedkopere oplossing dan de vinding van van VisibleDust, Artic Butterfly genaamd. Dit apparaatje dat op batterijen werkt en eigenlijk hetzelfde doet vind ik om meerdere redenen geen goede optie.

1. Het is duur (ik dacht iets van 50-60 euro), maar dat bedrag heb jij behoorlijk terug weten te brengen, hoewel het nog steeds duurder is als een doekje van 3 of 4 euro,

2. Omdat je steeds weer krachten op de haartjes toepast (trillen van de Butterfly en waaien van jouw spuitbus) zal het kwastje sneller slijten. Mijn butterfly zou daar enigzins op zijn gebouwd, maar dat is jouw kwastje zeker niet. Hierdoor zal het verouderingsproces veel sneller gaan en zullen er op een gegeven moment haartjes los gaan zitten. Ik zou die niet op of erger nog, onder mijn low-pass-filter willen hebben. Dan heb ik pas echt problemen.

3. Omdat de haartjes te zacht zijn, is het alleen te gebruiken voor stofjes en zo die los op het filter liggen. Je zult de boel dus vrij frequent moeten schoonmaken om te voorkomen dat ze vast gaan zitten (bijvoorbeeld door wisselende temperatuurinvloeden (condens bij overgang van koud naar warm))

Toch veel succes ermee!

Groet
Marco

toon de smit

PostPosted: Sun 08 Oct 2006, 18:01    Post subject:
Arthur Morris heeft het licht gevonden!
Lens Pens.

http://www.birdsasart.com/lenspens.htm

Ben benieuwd of iemand deze pennetjes al gebruikt.
Ik kwast nog steeds met Copperhill.
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Sun 08 Oct 2006, 21:23    Post subject:
Hallo Toon,

Arthur Morris loopt blijkbaar zwaar achter de feiten aan. Wij gebruiken deze pens al jaren om zo nu en dan de lenzen van de objectieven te reinigen maar ook voor hoekjes op de camera waar je anders niet zo eenvoudig bijkomt.

Gezien de structuur van de haartjes zullen we die nooit voor de sensor gebruiken om de al eerder genoemde reden.

Overigens wel grappig dat iemand een stukje schrijft zonder verklarende foto's of tekeningen en dan nog hoopt het een en ander te verkopen.

Wanneer je overigens de pen in de winkel haalt, kost die tussen de 7,95 en de 9,95. Dat zijn ook een beetje de prijzen van Internet.

Groet
Marco

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum